علیرضا ایلدرمی؛ موسی حسینی؛ محمد قربانی
چکیده
امروزه، بررسی و شناخت مکانهای مستعد برای کاربری اکو توریسم یکی از موضوعات مهمی است که موردتوجه برنامهریزان صنعت توریسم قرار گرفته است. استفاده از منابع طبیعی بهعنوان جاذبههای گردشگری بدون آسیب رساندن به آن، مقولهای ایدهآل در راستای توسعه پایدار است. هدف از این پژوهش، بررسی و امکانسنجی ایجاد کمپ اکو توریستی تفرجگاه ...
بیشتر
امروزه، بررسی و شناخت مکانهای مستعد برای کاربری اکو توریسم یکی از موضوعات مهمی است که موردتوجه برنامهریزان صنعت توریسم قرار گرفته است. استفاده از منابع طبیعی بهعنوان جاذبههای گردشگری بدون آسیب رساندن به آن، مقولهای ایدهآل در راستای توسعه پایدار است. هدف از این پژوهش، بررسی و امکانسنجی ایجاد کمپ اکو توریستی تفرجگاه بالخلی بلاغی شهر گرماب در شهرستان خدابنده استان زنجان بوده است. جامعه آماری این تحقیق حدود 300 نفر از بازدیدکنندگان در ماه و جمعاً در سال 3600 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران نمونه آماری 255 نفر محاسبه شد. در این پژوهش سعی شد با استفاده از اطلاعات حاصله از طریق پرسشنامه به روش تصادفی ساده و روش تجزیهوتحلیل مدل SWOT و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار ARC GIS مکانهای مستعد جهت اکو کمپ در منطقه شناسایی شود. نتایج حاصله از تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که تنها 4/0 درصد از مساحت شهرستان خدابنده برای استقرار کمپهای اکو توریستی بسیار مطلوب است. این موضوع نشان داد که منطقه موردمطالعه ازلحاظ استقرار کمپهای گردشگری با محدودیتهای قابلتوجهی روبرو است، بهطوریکه تنها 17/2 درصد از مساحت شهرستان دارای وضعیت مطلوب در این پهنه واقع شده است. این در حالی است که نتایج بهدستآمده از تحلیل مدل SWOT نشان داد که مجموع امتیاز وزنی عوامل درونی 71/3 و مجموع امتیاز عوامل بیرونی 12/3 برای منطقه بالخلی بولاغی است که بررسیهای حاصله با توجه به امتیاز وزنی راهبرد منطقه موردمطالعه نشانگر راهبرد تهاجمی است که این موضوع بیانگر استفاده برنامهریزان از نقاط قوت و فرصت برای توسعه گردشگری منطقه موردمطالعه است.
محمد علی فیروزی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف کلی مکانیابی هتلهای شهر اهواز و اهداف جزئی توزیع مناسب هتلها در سطح شهر و کاهش بار ترافیکی ناشی از سفرهای غیرضروری صورت گرفته است که در این راستا دو سؤال اساسی مطرح و در پی رسیدن به پاسخ آن هستیم: 1- آیا شهر اهواز نیاز به هتلهای جدید دارد؟ 2- در صورت نیاز به احداث هتلهای جدید، کدام مناطق جهت احداث هتلهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف کلی مکانیابی هتلهای شهر اهواز و اهداف جزئی توزیع مناسب هتلها در سطح شهر و کاهش بار ترافیکی ناشی از سفرهای غیرضروری صورت گرفته است که در این راستا دو سؤال اساسی مطرح و در پی رسیدن به پاسخ آن هستیم: 1- آیا شهر اهواز نیاز به هتلهای جدید دارد؟ 2- در صورت نیاز به احداث هتلهای جدید، کدام مناطق جهت احداث هتلهای جدید در اولویت هستند؟ رویکرد حاکم بر این پژوهش، توسعهای- کاربردی و روش تحقیق به شیوه توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. در این تحقیق با توجه به پنج معیار سازگاری، دسترسی، مطلوبیت، کارایی و ایمنی، معیارهای اصلی برای مکانیابی هتلهای شهر اهواز استخراجشده است و بر اساس نظرات کارشناسان طبقهبندی گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مناطق: کوی بوستان، کوی سپیدار، کیان پارس (خیابان شهید چمران)، کوروش (کوی ملت)، خیابان آزادگان، خیابان نادری (سلمان فارسی) و خیابان امانیه (انقلاب) یا محدوده کوی تختی، اولویت 1 را جهت احداث هتل جدید دارند؛ و همچنین مناطق بهارستان، نادری (محدوده خیابان حافظ تا چهارراه) کیانآباد، منطقه چهار شیر، کوی نفت، محدوده پل لشکر اهواز از اولویت 2 جهت احداث هتل برخوردارند.
محمد رضا رشیدی؛ یوسف قنبری؛ جمیله کریمی
دوره 10، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 89-109
چکیده
توسعه گردشگری در قرن حاضر، با پیشرفت فنآوریهای نوین و افزایش نیازهای گردشگران موجب شده تا در بخشهای مختلف تجارت گردشگری روشهای متفاوتی برای رفع نیازهای اساسی گردشگران خصوصا دریافت اطلاعات ایجادگردد. الگوهای نوین بر مدار توسعه و اطلاع رسانی، به ارائه اطلاعات و بهرهگیری از تنوع مکانی- فـضایی استوار هستند. وبکیوسکهای اطلاعرسانی ...
بیشتر
توسعه گردشگری در قرن حاضر، با پیشرفت فنآوریهای نوین و افزایش نیازهای گردشگران موجب شده تا در بخشهای مختلف تجارت گردشگری روشهای متفاوتی برای رفع نیازهای اساسی گردشگران خصوصا دریافت اطلاعات ایجادگردد. الگوهای نوین بر مدار توسعه و اطلاع رسانی، به ارائه اطلاعات و بهرهگیری از تنوع مکانی- فـضایی استوار هستند. وبکیوسکهای اطلاعرسانی با قابلیت ارائه اطلاعات، ارتقاء، تعامل، تراکنش و روابط هوشمند با کاربران، اطلاعات مفیدی را در اختیار گردشگران میگذارد. این مقاله توزیع فضایی- مکانی محل استقرار این وب کیوسکها را با تاکید بر عوامل شناسایی شده و چگونگی بهینه گزینی آن را مورد بررسی و آزمون قرار داده است. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی است. دادههای مورد استفاده از طریق مطالعات میدانی و ابزار پرسشنامه (طیف لیکرت پنج گزینهای) و مصاحبه بدست آمده است. در روش پیمایشی یا میدانی در شهر مورد مطالعه پارامترهای مکانیابی و استقرار وبکیوسکهای اطلاعرسانی شناسایی شدند و تحت یک پرسشنامه طراحی گردید. دادهها پس ازجمع آوری اطلاعات وپردازش آنها درمحیط نرم افزاری SPSS15 تحلیل و به تبیین موضوع منجر گردید. با استفاده از تکنیک AHP و بهره گیری از محیط GIS تحلیلها نشان داد در شهر اصفهان مکان های مهمی همچون میدان امام خمینی، فرودگاه، مرکز خرید سیتیسنتر، ترمینال کاوه مهمترین مکانهای استقرار وب کیوسک های اطلاع رسانی میباشند.