فاطمه زرگران خوزانی؛ عطیه شاه جعفری؛ محمد حمید ملائی
چکیده
گردشگری و مذهب همیشه با هم پیوندی ناگسستنی داشتهاند. این پژوهش با هدف شناسایی الگوهای ذهنی گردشگران در مقاصد گردشگری مذهبی در شهر مشهد صورت گرفته و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. در این پژوهش از روش کیو برای شناسایی الگوهای ذهنی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، گردشگران بودهاند که دستکم یکبار تجربه سفر به ...
بیشتر
گردشگری و مذهب همیشه با هم پیوندی ناگسستنی داشتهاند. این پژوهش با هدف شناسایی الگوهای ذهنی گردشگران در مقاصد گردشگری مذهبی در شهر مشهد صورت گرفته و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. در این پژوهش از روش کیو برای شناسایی الگوهای ذهنی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، گردشگران بودهاند که دستکم یکبار تجربه سفر به شهر مشهد مقدس را داشتهاند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده است. تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مشارکت 25 نفر از گردشگران بااستفاده از تحلیل عاملی کیو با نرمافزارSPSS 22.0 صورت گرفته است. یافتههای این پژوهش هفت گونه ذهنی برای معنای گردشگری مذهبی را شناسایی کرده است که عبارتاند از: 1) معنویتطلبان، 2) آرامشطلبان، 3) تعلقگرایان، 4) رهاییطلبان، 5) جستجوگران، 6) ذهنگرایان ، 7) تجربهگرایان. معنویتطلبان، در جستجوی نزدیکی به خدا و آرامشطلبان در جستجوی دوری از فشار زندگی و روزمرگی بیشترین درصد الگوی ذهنی تجربه گردشگری مذهبی را تشکیل میدادند.