نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

با توجه به اهمیت یافتن توسعه گردشگری خوراک به‌عنوان یکی از مهم‎ترین و رو به رشدترین گونه­های گردشگری در سال­های اخیر، مطالعه حاضر با هدف مدل­سازی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف توسعه­ای و از لحاظ روش گردآوری و تحلیل داده­ها در دسته پژوهش­های کیفی قرار می­گیرد و با روش فراترکیب انجام شده است. با توجه به ماهیت روش فراترکیب، جامعه آماری پژوهش را مطالعات پیشین مرتبط با موضوع پژوهش تشکیل می­دهند که در این بین، با توجه به دسترسی به متن کامل و بررسی عنوان، چکیده و محتوای مقاله­های جست‌وجو شده، 45 منبع جهت استفاده در پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل داده­ها، روش تحلیل مضمون و جهت کنترل کیفیت تحلیل­ها، روش توافق درون موضوعی استفاده شد. به‌عنوان یافته­های پژوهش نیز عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک در قالب 6 مضمون اصلی یعنی عوامل زمینه­ای، عوامل مربوط به بازاریابی و فروش، عوامل مربوط به منابع انسانی، عوامل زیرساختی، عوامل مداخله­گر و اقدامات اجرایی دسته­بندی شدند. نتایج می­تواند دانش مدیران نسبت به عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک را افزایش داده و رهنمودهایی کاربردی برای مدیران، برنامه­ریزان و سیاست­گذاران توسعه گردشگری خوراک در سطوح مختلف ملی و منطقه­ای ارائه کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Modeling the factors affecting the development of food tourism using meta-synthesis approach

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Mobasheri 1
  • moslem bagheri 2
  • zahra moaven 3
  • Fatemeh Shekari 4

1 Department of Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Tourism Management Department, Shiraz University, Shiraz, Iran

3 Assistant Professor, Tourism Management Department, Shiraz University, Shiraz, Iran

4 Assistant Professor, Tourism Management Department, Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

Considering the importance of developing food tourism as one of the most important and growing types in recent years, the present study was designed and implemented to model the factors affecting food tourism development. This research is developmental in terms of its purpose, and it is included in the category of qualitative research in terms of data collection and analysis, which is done by the meta-synthesis method. According to the nature of the meta-synthesis method, the statistical population of the research is made up of previous studies related to the research topic. In the meantime, according to access the full text and review of the title, abstract, and content of the searched articles, 45 sources were selected for the research. Thematic analysis was used to analyze the collected data, and the intra-subject agreement method was used to control the quality of the analysis. As the research findings, the factors affecting the food tourism development were categorized in the form of six main themes, i.e., contextual factors, factors related to marketing and sales, factors related to human resources, infrastructural factors, intervening factors, and executive interventions. The results can increase managers' knowledge and awareness of factors affecting food tourism development and provide practical guidelines for managers, planners, and policymakers at different national and regional levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Food Tourism
  • Food Tourism Development
  • Meta-Synthesis
  1. یزدی، حسن (1394). گردشگری غذا، فرصتی برای توسعه پایدار روستایی در ایران. پژوهشهای روستایی، 6 (1)، 96-65. DOI: 22059/jrur.2015.54232
  2. باقری، مسلم، مباشری، علی‌اصغر، شکاری، فاطمه، معاون، زهرا (1403). طراحی الگوی توسعه گردشگری خوراک در ایران با رویکرد داده­بنیاد. برنامه­ریزی و توسعه گردشگری، 13 (83)، 65-41. DOI: 22080/jtpd.2024.26352.3848
  3. حسین­زاده، عرفانه، شمس­الدینی، علی، قربانی­نژاد، ریباز، توکلان، علی (1402). شناسایی سازه‌های مؤثر بر نقش گردشگری خوراک در توسعه پایدار سکونتگاه­های روستایی استان مازندران. فصلنامه روستا و توسعه پایدار فضا، 4 (4)، 132-113. DOI: 22077/vssd.2023.6244.1180
  4. شاهرخی‌یگانه، لیلا، موسوی، سیدحجت، کیانی‌سلمی، صدیقه (1402). اثرسنجی غذاهای بومی در توسعه گردشگری خوراک در رستوران­های سنتی شهر تهران. گردشگری و توسعه، 12 (3)، 154-133. DOI: 22034/jtd.2023.376552.2709
  5. طهماسبی، اصغر، فیروزیان‌اصل، یوسف، قاسمی‌وسمه­جانی، ابوطالب (1400). تحلیل فضایی جاذبه­های گردشگری غذا، مورد مطالعه استان مازندران. گردشگری و توسعه، 10 (3)، 129-117. DOI: 22034/jtd.2020.226588.2017
  6. غفاری، محمد، شفیعی، میثم، حاتمی‌ورزنه، ابوالفضل، حیدرپور‌ دعویسرانی، وحید، فرمانی، مهدی (1400). عوامل تعیین­کننده موفقیت بازاریابی کششی در گردشگری غذا رهیافت فراترکیب. گردشگری و توسعه، 10 (3)، 227-201. DOI: 22034/jtd.2020.250202.2136
  7. فیروزی، محمدعلی، گودرزیف، مجید، سلطانی، زهرا، فریسات، مهین (1401). بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری غذا در خیابان انوشه شهر اهواز. مجله گردشگری شهری، 9 (4)، 85-65. DOI: 22059/jut.2022.329263.940
  8. Afaq, A., Gaur, L., & Singh, G. (2023). A trip down memory lane to travellers’ food experiences. British Food Journal, 125(4), 1390-1403. https://doi.org/10.1108/BFJ-01-2022-0063
  9. Ali, M., Puah, C. H., Ayob, N., & Raza, S. A. (2020). Factors influencing tourist’s satisfaction, loyalty and word of mouth in selection of local foods in Pakistan. British Food Journal, 122(6), 2021-2043. https://doi.org/10.1108/BFJ-11-2018-0728
  10. Ali, R., Irfan, S., & Hamid, S. (2024). Emerging themes in food tourism: a systematic literature review and research agenda. British Food Journal, 126(1), 372-408. https://doi.org/10.1108/BFJ-11-2022-0939
  11. Ataro, G. (2020). Methods, methodological challenges and lesson learned from phenomenological study about OSCE experience: Overview of paradigm-driven qualitative approach in medical education. Annals of Medicine and Surgery, 49, 19-23. https://doi.org/10.1016/j.amsu.2019.11.013
  12. Bench, S., & Day, T. (2010). The user experience of critical care discharge: a meta synthesis of qualitative research. International journal of nursing studies, 47(4), 467-411. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2009.11.013
  13. Böhn, S., & Deutscher, V. (2022). Dropout from initial vocational training–A meta-synthesis of reasons from the apprentice's point of view. Educational Research Review, 35, 100414. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100414
  14. Carlsen, J., & Dowling, R. (2001). Regional wine tourism: a plan of development for Western Australia. Tourism Recreation Research, 26(2), 45-52. https://doi.org/10.1080/02508281.2001.11081342
  15. Chang, J., Okumus, B., Wang, C. H., & Chiu, C. Y. (2021). Food tourism: cooking holiday experiences in East Asia. Tourism Review, 76(5), 1067-1083. https://doi.org/10.1108/TR-09-2019-0399
  16. Chatibura, D. M. (2021). Critical success factors of street food destinations: a review of extant literature. International Journal of Tourism Cities, 7(2), 410-434. https://doi.org/10.1108/IJTC-09-2019-0174
  17. Crowe, M., Whitehead, L., Seaton, P., Jordan, J., Mccall, C., Maskill, V., & Trip, H. (2017). Qualitative meta‐synthesis: The experience of chronic pain across conditions. Journal of Advanced Nursing, 73(5), 1004-1016. https://doi.org/10.1111/jan.13174
  18. Devi, S. G., Abraham, S., Priyanka, B. N., & Vasanthi, H. R. (2022). Traditional manipuri cuisine and prospects of promoting medicinal plant-based food tourism in post-COVID-19. International Journal of Hospitality & Tourism Systems, 114-130.
  19. Ellis, A., Park, E., Kim, S., & Yeoman, I. (2018). What is food tourism?. Tourism management, 68, 250-263. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.03.025
  20. Everett, S., & Aitchison, C. (2008). The role of food tourism in sustaining regional identity: A case study of Cornwall, South West England. Journal of Sustainable Tourism, 16(2), 150–167. https://doi.org/10.2167/jost696.0
  21. Gehrels, S. (2019). Employer Branding for the Hospitality and Tourism Industry: Finding and Keeping Talent. United Kingdom: Emerald Publishing Limited.
  22. Gozali, G., & Wijoyo, T. A. (2022). Development of culinary tourism based on tourist's perception and experience in Balikpapan City. Jurnal Pariwisata Pesona, 7(2), 224-231. DOI: https://doi.org/10.26905/jpp.v7i2.8154
  23. Hall, C. M., & Sharples, L. (2003). The consumption of experiences or the experience of consumption? An introduction to the tourism of taste. In Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., & Cambourne, B (Eds.), Food tourism around the Development, management and markets, Butterworth Heinemann, pp. 1–24.
  24. Hashemi, S., Mohammed, H. J., Kiumarsi, S., Kee, D. M. H., & Anarestani, B. B. (2023). Destinations food image and food neophobia on behavioral intentions: culinary tourist behavior in Malaysia. Journal of international food & agribusiness marketing, 35(1), 66-87. https://doi.org/10.1080/08974438.2021.1943101
  25. Huang, T. Y., Chen, J. S., & Ramos, W. D. (2023). Slow tourism: The relationship between tourists’ slow food experiences and their quality of life. Tourism Review, 78(1), 159-176. https://doi.org/10.1108/TR-02-2022-0053
  26. Kumar R, G. (2024). Food tourism research in India–current trends and future scope. Tourism Review, 79(3), 640-657. https://doi.org/10.1108/TR-07-2022-0366
  27. Keskin, E., Yayla, O., Sezen, N., & Dedeoğlu, B. B. (2024). How do gastronomic festivals trigger behavioral intentions? The role of hedonic and eudaimonic well-being. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 7 (2), 986-1009. https://doi.org/10.1108/JHTI-10-2023-0703
  28. Kim, S., & Iwashita, C. (2016). Cooking identity and food tourism: The case of Japanese udon noodles. Tourism Recreation Research, 41(1), 89-100. https://doi.org/10.1080/02508281.2016.1111976
  29. Lee, A. H., Wall, G., Kovacs, J., & Kang, S. Y. (2016). Food clusters and creative tourism development: A conceptual framework. Journal of Rural and Community Development, 11(2), 72-88.
  30. Lochman, J., & Vágner, J. (2024). Meatless gastronomy: a threat or an opportunity for tourism development?. Journal of Tourism Futures, 10(1), 75-86. https://doi.org/10.1108/JTF-04-2023-0100
  31. Maguire, M., & Delahunt, B. (2017). Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step Guide for Learning and Teaching Scholars. The All Ireland Journal of Teaching and Learning in Higher Education (AISHE-J), 8 (3), 3351-33514.
  32. Maksetbaevna, A. G. (2024). The Role of Material and Intangible Cultural Heritage of Tourism Development. Best Journal of Innovation in Science, Research and Development, 3(2), 964-967. DOI: 10.1080/1743873X.2016.1245735
  33. Molina-Collado, A., Santos-Vijande, M. L., Gómez-Rico, M., & del Cerro, J. S. (2024). Sensory versus personal environment as antecedents of the creative food tourism experience. International Journal of Hospitality Management, 118, 103688. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2023.103688
  34. Morón-Corujeira, N., & Fusté-Forné, F. (2022). Visiting a furancho: local lifestyles as drivers of (food) tourism transformation. Journal of Tourism Futures, 8(3), 393-396. https://doi.org/10.1108/JTF-01-2022-0009
  35. Muskat, B., Prayag, G., Hosany, S., Li, G., Vu, Q., & Wagner, S. (2024). The interplay of sensory and non-sensory factors in food tourism experiences. Tourism Review, 79(3), 658-670. https://doi.org/10.1108/TR-12-2022-0627
  36. Nye, E., Melendez‐Torres, G. J., & Bonell, C. (2016). Origins, methods and advances in qualitative meta‐ Review of Education, 4(1), 57-79. https://doi.org/10.1002/rev3.3065
  37. O’Connor, C., & Joffe, H. (2020). Intercoder reliability in qualitative research: debates and practical guidelines. International journal of qualitative methods, 19, 1-13. https://doi.org/10.1177/1609406919899220
  38. Okumus, B. (2020). Food tourism research: a perspective article. Tourism Review, 76(1), 38-42. https://doi.org/10.1108/TR-11-2019-0450
  39. Oliveira, B. S., Torres, T. L., Sohn, A. P., & Pontes, N. (2020). The culinary intangible cultural heritage of UNESCO: A review of journal articles in EBSCO platform. Journal of Culinary Science & Technology, 18(2), 138–156. https://doi.org/10.1080/15428052.2018.1513882
  40. Rachão, S., Breda, Z., Fernandes, C., & Joukes, V. (2019). Food tourism and regional development: A systematic literature review. European Journal of Tourism Research, 21(1), 33-49. https://doi.org/10.54055/ejtr.v21i.357
  41. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative research. United States: Springer.
  42. Sulaiman, A. I., Pangestuti, S., Sugito, T., & Sabiq, A. (2022). Community Empowerment in Culinary Tourism as Sustainable Rural Development. Sustainable Development Research, 4(1), 1-11. https://doi.org/10.30560/sdr.v4n1p1
  43. Stalmirska, A. M. (2024). Local food in tourism destination development: The supply-side perspectives. Tourism Planning & Development, 21(2), 160-177. https://doi.org/10.1080/21568316.2021.1928739
  44. Tran, A. T., Le, A. D., Bui LA, P., Le, V. V., & Vu, L. T. (2023). Food festival research review in contemporary tourism. International Journal of Tourism Cities, 9(2), 325-347. https://doi.org/10.1108/IJTC-01-2022-0009
  45. World Tourism Organization [UNWTO]. (2023, Desember). 7th UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism. [Website]. https://www.unwto.org/7-unwto-world-forum-on-gastronomy-tourism
  46. Yodchim, S., & Bousri, A. (2022). The Impact of street food tourism routes to promote tourism on consumer purchasing decision trends on consumer consumption trips in the northern Bangkok area. Journal of Positive School Psychology, 7367-7372.
  47. Zhang, T., Chen, J., & Hu, B. (2019). Authenticity, quality, and loyalty: Local food and sustainable tourism experience. Sustainability, 11(12), 3437. https://doi.org/10.3390/su11123437