نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشیار، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
4 استادیار، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
با توجه به اهمیت یافتن توسعه گردشگری خوراک بهعنوان یکی از مهمترین و رو به رشدترین گونههای گردشگری در سالهای اخیر، مطالعه حاضر با هدف مدلسازی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف توسعهای و از لحاظ روش گردآوری و تحلیل دادهها در دسته پژوهشهای کیفی قرار میگیرد و با روش فراترکیب انجام شده است. با توجه به ماهیت روش فراترکیب، جامعه آماری پژوهش را مطالعات پیشین مرتبط با موضوع پژوهش تشکیل میدهند که در این بین، با توجه به دسترسی به متن کامل و بررسی عنوان، چکیده و محتوای مقالههای جستوجو شده، 45 منبع جهت استفاده در پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل دادهها، روش تحلیل مضمون و جهت کنترل کیفیت تحلیلها، روش توافق درون موضوعی استفاده شد. بهعنوان یافتههای پژوهش نیز عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک در قالب 6 مضمون اصلی یعنی عوامل زمینهای، عوامل مربوط به بازاریابی و فروش، عوامل مربوط به منابع انسانی، عوامل زیرساختی، عوامل مداخلهگر و اقدامات اجرایی دستهبندی شدند. نتایج میتواند دانش مدیران نسبت به عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک را افزایش داده و رهنمودهایی کاربردی برای مدیران، برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه گردشگری خوراک در سطوح مختلف ملی و منطقهای ارائه کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Modeling the factors affecting the development of food tourism using meta-synthesis approach
نویسندگان [English]
- Ali Asghar Mobasheri 1
- moslem bagheri 2
- zahra moaven 3
- Fatemeh Shekari 4
1 Department of Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Tourism Management Department, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Assistant Professor, Tourism Management Department, Shiraz University, Shiraz, Iran
4 Assistant Professor, Tourism Management Department, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]
Considering the importance of developing food tourism as one of the most important and growing types in recent years, the present study was designed and implemented to model the factors affecting food tourism development. This research is developmental in terms of its purpose, and it is included in the category of qualitative research in terms of data collection and analysis, which is done by the meta-synthesis method. According to the nature of the meta-synthesis method, the statistical population of the research is made up of previous studies related to the research topic. In the meantime, according to access the full text and review of the title, abstract, and content of the searched articles, 45 sources were selected for the research. Thematic analysis was used to analyze the collected data, and the intra-subject agreement method was used to control the quality of the analysis. As the research findings, the factors affecting the food tourism development were categorized in the form of six main themes, i.e., contextual factors, factors related to marketing and sales, factors related to human resources, infrastructural factors, intervening factors, and executive interventions. The results can increase managers' knowledge and awareness of factors affecting food tourism development and provide practical guidelines for managers, planners, and policymakers at different national and regional levels.
کلیدواژهها [English]
- Tourism
- Food Tourism
- Food Tourism Development
- Meta-Synthesis
- یزدی، حسن (1394). گردشگری غذا، فرصتی برای توسعه پایدار روستایی در ایران. پژوهشهای روستایی، 6 (1)، 96-65. DOI: 22059/jrur.2015.54232
- باقری، مسلم، مباشری، علیاصغر، شکاری، فاطمه، معاون، زهرا (1403). طراحی الگوی توسعه گردشگری خوراک در ایران با رویکرد دادهبنیاد. برنامهریزی و توسعه گردشگری، 13 (83)، 65-41. DOI: 22080/jtpd.2024.26352.3848
- حسینزاده، عرفانه، شمسالدینی، علی، قربانینژاد، ریباز، توکلان، علی (1402). شناسایی سازههای مؤثر بر نقش گردشگری خوراک در توسعه پایدار سکونتگاههای روستایی استان مازندران. فصلنامه روستا و توسعه پایدار فضا، 4 (4)، 132-113. DOI: 22077/vssd.2023.6244.1180
- شاهرخییگانه، لیلا، موسوی، سیدحجت، کیانیسلمی، صدیقه (1402). اثرسنجی غذاهای بومی در توسعه گردشگری خوراک در رستورانهای سنتی شهر تهران. گردشگری و توسعه، 12 (3)، 154-133. DOI: 22034/jtd.2023.376552.2709
- طهماسبی، اصغر، فیروزیاناصل، یوسف، قاسمیوسمهجانی، ابوطالب (1400). تحلیل فضایی جاذبههای گردشگری غذا، مورد مطالعه استان مازندران. گردشگری و توسعه، 10 (3)، 129-117. DOI: 22034/jtd.2020.226588.2017
- غفاری، محمد، شفیعی، میثم، حاتمیورزنه، ابوالفضل، حیدرپور دعویسرانی، وحید، فرمانی، مهدی (1400). عوامل تعیینکننده موفقیت بازاریابی کششی در گردشگری غذا رهیافت فراترکیب. گردشگری و توسعه، 10 (3)، 227-201. DOI: 22034/jtd.2020.250202.2136
- فیروزی، محمدعلی، گودرزیف، مجید، سلطانی، زهرا، فریسات، مهین (1401). بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری غذا در خیابان انوشه شهر اهواز. مجله گردشگری شهری، 9 (4)، 85-65. DOI: 22059/jut.2022.329263.940
- Afaq, A., Gaur, L., & Singh, G. (2023). A trip down memory lane to travellers’ food experiences. British Food Journal, 125(4), 1390-1403. https://doi.org/10.1108/BFJ-01-2022-0063
- Ali, M., Puah, C. H., Ayob, N., & Raza, S. A. (2020). Factors influencing tourist’s satisfaction, loyalty and word of mouth in selection of local foods in Pakistan. British Food Journal, 122(6), 2021-2043. https://doi.org/10.1108/BFJ-11-2018-0728
- Ali, R., Irfan, S., & Hamid, S. (2024). Emerging themes in food tourism: a systematic literature review and research agenda. British Food Journal, 126(1), 372-408. https://doi.org/10.1108/BFJ-11-2022-0939
- Ataro, G. (2020). Methods, methodological challenges and lesson learned from phenomenological study about OSCE experience: Overview of paradigm-driven qualitative approach in medical education. Annals of Medicine and Surgery, 49, 19-23. https://doi.org/10.1016/j.amsu.2019.11.013
- Bench, S., & Day, T. (2010). The user experience of critical care discharge: a meta synthesis of qualitative research. International journal of nursing studies, 47(4), 467-411. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2009.11.013
- Böhn, S., & Deutscher, V. (2022). Dropout from initial vocational training–A meta-synthesis of reasons from the apprentice's point of view. Educational Research Review, 35, 100414. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100414
- Carlsen, J., & Dowling, R. (2001). Regional wine tourism: a plan of development for Western Australia. Tourism Recreation Research, 26(2), 45-52. https://doi.org/10.1080/02508281.2001.11081342
- Chang, J., Okumus, B., Wang, C. H., & Chiu, C. Y. (2021). Food tourism: cooking holiday experiences in East Asia. Tourism Review, 76(5), 1067-1083. https://doi.org/10.1108/TR-09-2019-0399
- Chatibura, D. M. (2021). Critical success factors of street food destinations: a review of extant literature. International Journal of Tourism Cities, 7(2), 410-434. https://doi.org/10.1108/IJTC-09-2019-0174
- Crowe, M., Whitehead, L., Seaton, P., Jordan, J., Mccall, C., Maskill, V., & Trip, H. (2017). Qualitative meta‐synthesis: The experience of chronic pain across conditions. Journal of Advanced Nursing, 73(5), 1004-1016. https://doi.org/10.1111/jan.13174
- Devi, S. G., Abraham, S., Priyanka, B. N., & Vasanthi, H. R. (2022). Traditional manipuri cuisine and prospects of promoting medicinal plant-based food tourism in post-COVID-19. International Journal of Hospitality & Tourism Systems, 114-130.
- Ellis, A., Park, E., Kim, S., & Yeoman, I. (2018). What is food tourism?. Tourism management, 68, 250-263. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.03.025
- Everett, S., & Aitchison, C. (2008). The role of food tourism in sustaining regional identity: A case study of Cornwall, South West England. Journal of Sustainable Tourism, 16(2), 150–167. https://doi.org/10.2167/jost696.0
- Gehrels, S. (2019). Employer Branding for the Hospitality and Tourism Industry: Finding and Keeping Talent. United Kingdom: Emerald Publishing Limited.
- Gozali, G., & Wijoyo, T. A. (2022). Development of culinary tourism based on tourist's perception and experience in Balikpapan City. Jurnal Pariwisata Pesona, 7(2), 224-231. DOI: https://doi.org/10.26905/jpp.v7i2.8154
- Hall, C. M., & Sharples, L. (2003). The consumption of experiences or the experience of consumption? An introduction to the tourism of taste. In Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., & Cambourne, B (Eds.), Food tourism around the Development, management and markets, Butterworth Heinemann, pp. 1–24.
- Hashemi, S., Mohammed, H. J., Kiumarsi, S., Kee, D. M. H., & Anarestani, B. B. (2023). Destinations food image and food neophobia on behavioral intentions: culinary tourist behavior in Malaysia. Journal of international food & agribusiness marketing, 35(1), 66-87. https://doi.org/10.1080/08974438.2021.1943101
- Huang, T. Y., Chen, J. S., & Ramos, W. D. (2023). Slow tourism: The relationship between tourists’ slow food experiences and their quality of life. Tourism Review, 78(1), 159-176. https://doi.org/10.1108/TR-02-2022-0053
- Kumar R, G. (2024). Food tourism research in India–current trends and future scope. Tourism Review, 79(3), 640-657. https://doi.org/10.1108/TR-07-2022-0366
- Keskin, E., Yayla, O., Sezen, N., & Dedeoğlu, B. B. (2024). How do gastronomic festivals trigger behavioral intentions? The role of hedonic and eudaimonic well-being. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 7 (2), 986-1009. https://doi.org/10.1108/JHTI-10-2023-0703
- Kim, S., & Iwashita, C. (2016). Cooking identity and food tourism: The case of Japanese udon noodles. Tourism Recreation Research, 41(1), 89-100. https://doi.org/10.1080/02508281.2016.1111976
- Lee, A. H., Wall, G., Kovacs, J., & Kang, S. Y. (2016). Food clusters and creative tourism development: A conceptual framework. Journal of Rural and Community Development, 11(2), 72-88.
- Lochman, J., & Vágner, J. (2024). Meatless gastronomy: a threat or an opportunity for tourism development?. Journal of Tourism Futures, 10(1), 75-86. https://doi.org/10.1108/JTF-04-2023-0100
- Maguire, M., & Delahunt, B. (2017). Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step Guide for Learning and Teaching Scholars. The All Ireland Journal of Teaching and Learning in Higher Education (AISHE-J), 8 (3), 3351-33514.
- Maksetbaevna, A. G. (2024). The Role of Material and Intangible Cultural Heritage of Tourism Development. Best Journal of Innovation in Science, Research and Development, 3(2), 964-967. DOI: 10.1080/1743873X.2016.1245735
- Molina-Collado, A., Santos-Vijande, M. L., Gómez-Rico, M., & del Cerro, J. S. (2024). Sensory versus personal environment as antecedents of the creative food tourism experience. International Journal of Hospitality Management, 118, 103688. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2023.103688
- Morón-Corujeira, N., & Fusté-Forné, F. (2022). Visiting a furancho: local lifestyles as drivers of (food) tourism transformation. Journal of Tourism Futures, 8(3), 393-396. https://doi.org/10.1108/JTF-01-2022-0009
- Muskat, B., Prayag, G., Hosany, S., Li, G., Vu, Q., & Wagner, S. (2024). The interplay of sensory and non-sensory factors in food tourism experiences. Tourism Review, 79(3), 658-670. https://doi.org/10.1108/TR-12-2022-0627
- Nye, E., Melendez‐Torres, G. J., & Bonell, C. (2016). Origins, methods and advances in qualitative meta‐ Review of Education, 4(1), 57-79. https://doi.org/10.1002/rev3.3065
- O’Connor, C., & Joffe, H. (2020). Intercoder reliability in qualitative research: debates and practical guidelines. International journal of qualitative methods, 19, 1-13. https://doi.org/10.1177/1609406919899220
- Okumus, B. (2020). Food tourism research: a perspective article. Tourism Review, 76(1), 38-42. https://doi.org/10.1108/TR-11-2019-0450
- Oliveira, B. S., Torres, T. L., Sohn, A. P., & Pontes, N. (2020). The culinary intangible cultural heritage of UNESCO: A review of journal articles in EBSCO platform. Journal of Culinary Science & Technology, 18(2), 138–156. https://doi.org/10.1080/15428052.2018.1513882
- Rachão, S., Breda, Z., Fernandes, C., & Joukes, V. (2019). Food tourism and regional development: A systematic literature review. European Journal of Tourism Research, 21(1), 33-49. https://doi.org/10.54055/ejtr.v21i.357
- Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative research. United States: Springer.
- Sulaiman, A. I., Pangestuti, S., Sugito, T., & Sabiq, A. (2022). Community Empowerment in Culinary Tourism as Sustainable Rural Development. Sustainable Development Research, 4(1), 1-11. https://doi.org/10.30560/sdr.v4n1p1
- Stalmirska, A. M. (2024). Local food in tourism destination development: The supply-side perspectives. Tourism Planning & Development, 21(2), 160-177. https://doi.org/10.1080/21568316.2021.1928739
- Tran, A. T., Le, A. D., Bui LA, P., Le, V. V., & Vu, L. T. (2023). Food festival research review in contemporary tourism. International Journal of Tourism Cities, 9(2), 325-347. https://doi.org/10.1108/IJTC-01-2022-0009
- World Tourism Organization [UNWTO]. (2023, Desember). 7th UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism. [Website]. https://www.unwto.org/7-unwto-world-forum-on-gastronomy-tourism
- Yodchim, S., & Bousri, A. (2022). The Impact of street food tourism routes to promote tourism on consumer purchasing decision trends on consumer consumption trips in the northern Bangkok area. Journal of Positive School Psychology, 7367-7372.
- Zhang, T., Chen, J., & Hu, B. (2019). Authenticity, quality, and loyalty: Local food and sustainable tourism experience. Sustainability, 11(12), 3437. https://doi.org/10.3390/su11123437