نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

نیوزجکینگ (موج­سواری خبری) از تکنیک­های تبلیغاتی و روابط­‌عمومی است که در آن، برندها موج یک خبر ترند را به­سمت خود هدایت می­کنند، اما متأسفانه این استراتژی برای بیشتر کسب‌وکارهای ایرانی، به‌خصوص در گردشگری ناشناخته بوده و یا مورد استفاده قرار نمی­گیرد. ازاین­رو، پژوهش حاضر در راستای بررسی چرایی این امر و با هدف شناسایی چالش­ها و محدودیت­ های استفاده از آن توسط کسب‌وکارهای گردشگری، بر اساس رویکرد کیفی و به‌­روش تحلیل مضمون انجام شده است و بنابراین، یک پژوهش کاربردی می­باشد. جامعه آماری، تمامی متخصصان بازاریابی، تولید محتوا و فعالان حوزه گردشگری بود که نیوزجکینگ را به­ درستی بشناسند و 8 تن از این خبرگان از طریق نمونه ­گیری نظری، انتخاب و حاضر به شرکت در پژوهش شدند. ابزار گردآوری داده­ ها، مصاحبه­ هایی عمیق بود که در مجموع مدت زمان آن برای هر فرد از 50 تا 70 دقیقه متغیر بودند و از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند تا مدل مفهومی پژوهش ارائه گردد. یافته ها در قالب چالش­ها و محدودیت­ های مربوط به 1) ماهیت خود نیوزجکینگ، 2) نیوزجکینگ در گردشگری ایران، 3) محدودیت ­های بیرونی کسب‌وکارهای گردشگری، 4) محدودیت­های درونی کسب‌وکارهای گردشگری و 5) چالش­های مربوط به واکنش مخاطبان تنظیم شد. در نهایت، پیشنهاداتی از جمله انتخاب خبر غیرمرتبط با گردشگری، تیمِ کاری خلاق و قوی، انتخاب پلتفورم مناسب، آگاه­سازی، آموزش و آرمان­گرا نبودن جهت رفع این محدودیت­ ها ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying the Challenges and limitations of Using the Idea of Newsjacking by Iranian Tourism Businesses

نویسندگان [English]

  • Zeinab Mahmoodi Pachal 1
  • Ghasem Zarei 2
  • Naser Seifollahi 3

1 Ph.D. Student of Business Management, Faculty of social science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

2 Associate Professor of Bussiness Management, Faculty of social science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

3 Professor of Business Management, Faculty of social science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

چکیده [English]

Newsjacking (news surfing) is one of the advertising and public relations techniques in which brands direct the wave of a new trend in their direction. Unfortunately, this strategy is unsuitable for most Iranian businesses, especially tourism. It is unknown or not used. Therefore, the present research investigates the reason for this and identifies the challenges and limitations of its use by tourism businesses based on a qualitative approach and thematic analysis method. Therefore, the research is practical. The statistical population was all marketing specialists, content production, and tourism activists who know newsjacking properly; eight experts were selected through theoretical sampling and agreed to participate in the research. The data collection tool was in-depth interviews, the total duration of which varied from 50 to 70 minutes for each person, through open, central, and selective coding, which were analyzed and presented the research conceptual model. Findings are set in the form of challenges and limitations related to 1) the nature of newsjacking itself, 2) newsjacking in Iranian tourism, 3) external limitations of tourism businesses, 4) internal limitations of tourism businesses, and 5) Challenges related to audience reaction. Finally, suggestions such as choosing news unrelated to tourism, creative and robust work teams, choosing the right platform, awareness, and education, and to solving these limitations not being idealistic was presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Newsjacking
  • Businesses
  • Tourism
  1.  امیرمستوفیان، طیبه، ایمانی­خوشخو، محمدحسین (1400). شناسایی عوامل تأثیرگذار شبکه ­های اجتماعی در برندینگ گردشگری ایران. فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه،10(1)، 262-237.
  2. امین­زاده، شهرام، فرهنگی، علی­اکبر، نعامی، عبدالله (1396). طراحی مدلی برای به­کارگیری رسانه‎های اجتماعی در برندسازی ملی جمهوری اسلامی ایران از منظر گردشگری مذهبی. دوفصلنامه علمی پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی، 9(17)، 16-5.
  3. بهاگیر، اسدالله، روشندل‌اربطانی، طاهر، لبافی، سمیه (1401). درگیرسازی کاربر در برند و هم‌آفرینی ارزش در پلتفرم ­های رسانه  ­ای (مورد مطالعه: پلتفرم روبیکا). مجله مدیریت بازرگانی، 14(3)، 400-379.
  4. گلی، آرمین، قلی­ پورسلیمانی، علی، دل­افروز، نرگس (1400). نقش قدرت داستان­ سرایی رسانه ­های اجتماعی و سنجش ابعاد آن در توسعه مقاصد گردشگری. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری،16(54)، 409-379.
  5. Abd ElRhman, I. Sh. E. (2019). A New Approach for Advertising in the Digital Age. DOI: 10.12816/mjaf.2019.13613.1213
  6. Antoine, O. (2018). Is Newsjacking More Effective Than Standard Advertising? Master's thesis, School Management, specialization in Marketing, University of Liège, P:189, http://hdl.handle.net/2268.2/4729
  7. Ego-Aguirre León, A. A. (2018, January 25). Newsjacking, publicidad minuto a minuto. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), Lima, Perú. doi: https://doi.org/10.19083/ tesis/625553
  8. Kevin, K. (2019). Newsjacking and social networks: a winning combination? Thesis Master in Management Sciences- with a specialization in Marketing, University of Liège, Academic year: 2018-2019, P163, URI/URL: http://hdl.handle.net/2268.2/6496
  9. 8. Martinez, L.V. (2020). Ahora o nunca: El poder del Newsjacking desde el contexto publicitario. Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Comunicación y Lenguaje. Tesis. 90p.
  10. Parlov, N., Perkov, D., & Sičaja, Ž. (2016). New Trends In Tourism Destination Branding By Means Of Digital Marketing. Acta Economica Et Turistica, Vol 2 (2016), No. 2, pp. 101-236. DOI: 10.1515/aet-2016-0012
  11. Scott, D.M. (2011). Newsjacking: How to inject your ideas into a breaking news story and generate tons of media coverage. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons
  12. Scott, D.M. (2022). The new rules of marketing and PR: How to use social media, online video, mobile applications, blogs, news releases, and viral marketing to reach buyers directly. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Edition8, 483p.
  13. Simms, J. (2012). Today’s headlines, tomorrow’s ads. Marketing Magazine, 10-11.
  14. Unurlu, C. (2022). Real-Time Marketing in Social Media: A Revıew on Social Media Sharing of Businesses in the Tourism Industry. Journal of Travel and Hospitality Business. Cilt/Vol:19(2), Yıl/ Year:2022, ss/pp,211-237. DOI: 10.24010/soid.1008478
  15. Yılmaz, A. (2018). Yeni Bir Pazarlama İletişimi Yaklaşımı Gerçek-Zamanlı Pazarlama:Otomobil Markalarının Geleceğe Dönüş Günü Sosyal Medya Pratikleri.Erciyes İletişim Dergisi, 5 (4), 423-446. DOI: 10.17680/erciyesiletisim.394942