نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

نحوه شکل‌دهی اداراکات گردشگران یا مدیریت ادراکات به جهت ایجاد مزیت رقابتی و توسعه رقابت‌پذیری برای آژانس‌های مسافرتی، اهمیت زیادی دارد. الگوی جامعی در خصوص مدیریت ادراکات گردشگران تاکنون ارائه نشده و هدف این تحقیق، استخراج الگوی مدیریت ادراکات گردشگران بوده است. در این تحقیق از روش کیفی – کیفی استفاده شده، به این ترتیب که در روش کیفی اول بر اساس روش فراترکیب از ادبیات و پیشینه تحقیق، کدهای باز، محوری و انتخابی استخراج شده و سپس در روش کیفی دوم بر اساس روش تحلیل مضمون به کمک مصاحبه‌های انجام‌شده، بازنگری کدهای استخراجی در جهت بومی‌سازی و استفاده کاربردی، انجام شده است. به‌منظور اعتبارسنجی و بررسی پایایی هر دو روش کیفی-کیفی، از پایایی بین دو کدگذار استفاده شده است. الگوی نهایی مدیریت ادراکات گردشگران به‌صورت پیشایندها مانند ویژگی‌های آژانس مسافرتی، روش‌های مدیریت ادراکات مانند اقدامات بازاریابی آژانس مسافرتی و پسایندها مانند تحقق اهداف گردشگران و آژانس‌های مسافرتی، استخراج شده است. دستاورد اصلی این تحقیق، الگوی شبکه مضامین مدیریت ادراکات گردشگران بوده است.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Perception Management Pattern in International Tourism (Case of Study: Iranian Tourists in Türkiye)

نویسنده [English]

  • Vahid Nasehifar

Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting,, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The perception of tourists is a psychological factor that affects tourists’ behavior and business performance. Shaping tourist agencies or managing perceptions is crucial for creating a competitive advantage and developing competitiveness for travel agencies. Various factors have played a role in the formation of tourists’ perceptions, which have been discussed in this article and previous studies. However, a comprehensive pattern regarding the management of tourists’ perceptions has yet to be presented so far, and the purpose of this research was to extract the pattern of tourists’ perceptions management. In this research, the qualitative-qualitative method was used, that is, a meta-synthesis method for literature and background analysis, and then open, axial, and selective codes were extracted from the thematic analysis method with the help of conducted interviews. In order to validate and check reliability, inter-coder reliability was used, and the community and sample for interviews included experts and managers of travel agencies. Finally, the final pattern has been extracted as a network of themes of antecedents, perception management methods, and consequences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Consumer Perception
  • Perception Management
  • International Tourism"
  1. امینیان،  ناصر، حسنی، علی (1395). عوامل مؤثر بر برند شهری و اولویت‌بندی آن‌ها از دیدگاه گردشگران بین‌المللی (مطالعه موردی: برج میلاد تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، 4(14)، 115-136. DOI: 1001.1.23452870.1395.4.14.8.1
  2. دهدشتی‏شاهرخ، زهره، ناصحی‌فر، وحید، قادری، اسماعیل، شعاران، افرا (1401). مدل تجربه هم‌آفرینی مشتری در صنعت میهمان‌نوازی نظیربه‌نظیر رویکرد متاسنتز. مطالعات مدیریت گردشگری، (17)59، 9-39. DOI: 10.22054/tms.2022.68761.2734
  3. رحیمی‎اقدم، صمد، فاریابی، محمد، حق‌وردیزاده، ابوالفضل (1398). مهارت‎های ارتباطی راهنمایان تور بین‌المللی. مجله مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 2(3)، 163-183. DOI: 22034/JIBA.2019.9580.
  4. Aboagye, S. Adjei Kwakwa, P. (2023). The role of international tourism, trade openness, and renewable energy in the financial development of selected African countries. Journal of Research in Globalization,7, 1- 12.

 https://doi.org/10.1016/j.resglo.2023.100170.

  1. Affrifah, N. Uebersax, M.A. Amin, S. (2022). Nutritional significance, value-added applications, and consumer perceptions of food legumes: A review. Legume Science Journal,5(3), 2-16. https://doi.org/10.1002/leg3.192.
  2. Braun, V. Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research In Psychology, 3(2), 77-101. DOI:1191/1478088706qp063oa.
  3. Bremser, K. Abraham, V. (2022). Exploring the influence of tourist ethnocentrism and risk perception on the hospitality and tourism industry. EuroMed Journal of Business, 1-21. DOI: 10.1108/EMJB-09-2021-0137.
  4. Camilleri, M.A. Cricelli, L. Mauriello, R. Strazzullo, S. (2023). Consumer Perceptions of Sustainable Products: A Systematic Literature Review. Sustainability Journal,15(11), 1-18.

 https://doi.org/10.3390/su15118923.

  1. Elsbach, k.D, (2003). Organizational Perception Management. Research in Organizational Behavior, 25, 297-332.

 https://doi.org/10.1016/S0191-3085(03)25007-3.

  1. Foroudi, P. Marvi, R. Cuomo, M.T. Bagozzi, R. Dennis, C. Jannelli, R. (2023). Consumer Perceptions of Sustainable Development Goals: Conceptualization, Measurement and Contingent Effects. British Journal of Management,24(3), 1157–1183. https://doi.org/1111/1467-8551.12637.
  2. Fuchs, K. Prideaux, B.  Konar, R. (2024). An exploratory study on tourist perception of green hotels: Empirical evidence from Thailand. Journal of Vacation Marketing, 1-15. DOI: 11.1177/13567667231225475.
  3. Gonzalez-Rodríguez, M.R. Diaz-Fernandez, M.C. Pulido-Pavon, N. (2023). Tourist destination competitiveness: An international approach through the travel and tourism competitiveness index. Tourism Management Perspectives,47, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2023.101127.
  4. Liu, J. Chriki, S. Kombolo, M. Santinello,M. Pflanzer, S.B. Hocquette, B. Ellies-Oury, M.P. Hocquette, J.F. (2023). Consumer perception of the challenges facing livestock production and meat consumption. Meat Science Journal,200, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2023.109144.
  5. McKercher, B. Mak, B. (2019). The impact of distance on international tourism demand. Tourism Management Perspectives,31, 340-347.https://doi.org/10.1016/j.tmp.2019.07.004.
  6. Nematpoura, M. Khodadadib, M. Makianc, S. Ghaffari, M. (2024). Developing a Competitive and Sustainable Model for the Future of a Destination: Iran’s Tourism Competitiveness. International Journal of Hospitality & Tourism Administration,25(12), 92-124. https://doi.org/10.1080/15256480.2022.2081279.
  7. Rahman, S. Viet, B.N. (2022). Towards sustainable development: Coupling green marketing strategies and consumer perceptions in addressing greenwashing. Business Strategy and the Environment Journal. 2420-433.  https://doi.org/10.1002/bse.3256.
  8. Ramirez, E. Moreno, G. Hadjimarcou, J. (2024). Greening the bottom line: A new scale to discern consumer perceptions of a firm’s green orientation. Journal of Consumer Marketing,41(14), 49-60.
  9. Ramírez-García, C.R. Jer´onimo, M.A.R. de Perea, J.G.A. Elorza, M.L.V. (2024). Risk sources and the effectiveness of the control system in the franchisor’s risk perception management. Industrial Marketing Management Journal,117(4), 202-219. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2023.12.024.
  10. Rojas-Mendez, J.I. Davies, G. (2023). Promoting Country Image and Tourism in New or Underdeveloped Markets. Journal of Travel Research, 63(3), 755-768. DOI:10.1177/00472875231164967.
  11. Ruf, J. Menrad, K. Klein, A.E. (2024). Consumer perceptions and assessments of the local range of bio-based building products for renovation and refurbishment in Germany. Bioeconomy Journal,4(3), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.bioeco.2024.100063.
  12. Sharif, S. Rehman, S.U. Ahmad, Z. Albadry, O.M. Zeeshan, M. (2024). Consumer quality management for beverage food products: analyzing consumer’ perceptions toward repurchase intention. The TQM Journal,36(2), 431-459. DOI 10.1108/TQM-01-2022-0012.
  13. Shieh, C.H. Ling,I.L. Liu,Y.F. (2024). The role of privacy-related factors in consumer perceptions of smart advertising. Journal of Service Theory and Practice,34(2), 216-241. DOI 10.1108/JSTP-11-2022-0252.
  14. Vyas, A.M. Kushwaha, G.S. (2024). From clicks to cravings: exploring consumer perceptions of online fast-food purchasing. British Food Journal, 1-27. DOI 10.1108/BFJ-07-2023-0656.
  15. Braun, V. and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. DOI:10.1191/1478088706qp063oa.