نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
چکیده
استان گیلان بهدلیل داشتن جاذبههای طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیار زیاد، پتانسیل بالایی در رشد و توسعه گردشگری دارد. بنابراین، در این پژوهش سعی شده است با استفاده از ظرفیت سازمان آموزشوپرورش در انتقال مبانی فرهنگی و همچنین، متناسب با شرایط و ویژگیهای جغرافیایی، اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی استان گیلان، مدلی طراحی شود تا این استان بتواند با استفاده از اجرای طرح کوچینگ «معلمان» زمینه توسعه پایدارگردشگری را فراهم آورد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، بهصورت کتابخانهای و همچنین بهروش میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده بوده است. همچنین از روش تحلیل محتوای کیفی به جهت بررسی محتوای مبانی نظری، آییننامههای اجرایی، مصاحبههای صاحبنظران و خبرگان و اسناد در این تحقیق استفاده شده است. جامعه مشارکتکنندگان، متخصصان و افراد فعال درحوزه گردشگری و کوچینگ استان گیلان هستند که در این میان افرادی که تجربه، آگاهی و اطلاعات کافی و بهترین شرایط را برای ارائه اطلاعات مورد نیاز در حوزه گردشگری پایدار داشتند، انتخاب شدهاند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی استفاده شد که بر اساس قاعده اشباع با استفاده از 15 مصاحبه این مهم حاصل شد و بهمنظور اطمینان بیشترتا مصاحبه بیستم نیز ادامه پیدا کرد. براساس یافتهها، از جمله پیامدهای اصلی و اصول گردشگری پایدار شامل حفظ، حراست و حمایت ازمحیطزیست، ساختارهای اجتماعی، صیانت از فرهنگ و آدابورسوم جوامع است که با بهرهگیری از تکنیک کوچینگ میتوان تا حد ممکن به نکات مثبت گردشگری پایدار افزود و از نکات منفی آن نیز کاست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a coaching model for the development of sustainable tourism in the education system. case study: Guilan province
نویسندگان [English]
- Davood Gholamrezaei 1
- Narjes Haghparast kenarsari 2
1 Assistant Professor, Department of Management and Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Ph.D. Student in Public Administration Department of Management and Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Due to its diverse natural, historical, and cultural resources, Guilan province has good potential for tourism development. In this research, an attempt has been made to design a model to utilize the formal education system’s capacity to defuse cultural basics according to the geographical, climatic, and social conditions and characteristics of Guilan province. It is expected that this province can provide sustainable tourism development by implementing the teacher coaching plan and using such a model. This research is applied research in which the method of collecting data was in the form of library and field methods through interviews and observation. Also, the qualitative content analysis method was used to check the content of theoretical foundations, executive regulations, interviews with experts, and documents. In this research, the community of participants are experts who were selected from the active people in the field of tourism and coaching in Guilan province, among whom the people who had sufficient experience, knowledge, and information and the best conditions to provide the information needed in the field of sustainable tourism. The sample was a purposeful and snowball selection, achieved based on the saturation rule using 15 interviews but continued until the 20th interview for greater certainty. Findings and results, preservation, protection, and support of the environment, social structures, and protection of the cultures and customs of the communities are among the main consequences and principles of sustainable tourism, which can be achieved up to the extent of using the coaching technique. It may add to the positive points of sustainable tourism and reduce its negative points.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Coaching
- Sustainable tourism
- Education
- اسماعیل زاده، حسن، اسماعیلزاده، یعقوب (1395). ارزیابی پایداری گردشگری و تعیین راهبرد
بهینه توسعه گردشگری در بندر انزلی. مطالعات برنامه ریزی سکونتگاههای انسانی (چشمانداز
جغرافیایی)، 11(34)، 115-131. https://sid.ir/paper/175951/fa - احمدآبادی، آرزو، آراسته، حمیدرضا، نوهابراهیم، عبدالرحیم، عباسیان، حسین (1400). نقش معلمان در توسعه و پرورش ذهن دانشآموز در کلاس درس؛ ارائۀ یک الگو.نوآوری های آموزشی، 20(3)، 181-216. DOI:22034/JEI.2021.253652.1671
- بازوبندی، محمدحسن، مرتضویامامی، علیاکبر (1401). طراحی و اعتباریابی الگوی کوچینگ و
اثربخشی آن بر ادراک معلمان نسبت به ترس از تدریس. مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، 5(3)،
114- 20.1001.1.26457725.1401.5.3.5.8 - برزگر، داود، علیمحمدی، جواد (1395). آموزش به دانشآموزان رهیافتی در توسعه گردشگری
پایدار. اردبیل: چهارمین کنفرانس بینالمللی ایدههای نوین در کشاورزی. محیطزیست و گردشگری. - ترابیفارسانی، ندا، حکمت، مرضیه، صادقیشاهدانی، حسین، داودیاندهکردی، آیدا (1402). تببین نقش مشارکت سازمانهای مردمنهاد و موزهها در فرایند ترویج گردشگری پایدار. مطالعات مدیریت گردشگری، 18(63)، .40-7 DOI: 10.22054/tms.2023.75004.2859
- جهانگیری، علی، ذوقی، مهدی، رنگریز، حسن، شمس، عبدالحمید (1399). مدلسازی ایفای نقش
مربیگری مدیریتی مدیران. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، 11(42)، 33-60. URL: http://iieshrm.ir/article-1-811-fa.html - خواجونداحمدی، عیسی (1400). تحلیلی بر نقش و جایگاه آموزشوپرورش در ارتقای سواد
گردشگری. توسعه اجتماعی ایران، 14(53)، 225-247. DOI: 30495/JISDS.2022.65844.11687 - درخشانی، نجلا، پاکگهر، نجلا (1395). راهبردهای توسعه گردشگری پایدار بر اساس شناخت
جاذبه های گردشگری و فرصتهای سرمایهگذاری در منطقه آزاد اروند. میراث و گردشگری، 1(4)،
55-79. https://sid.ir/paper/257209/fa - رسولی، سیدحسن، قرنجیک، عبدالغفار، رجایی، مرجان (1394). بررسی و ارزیابی برنامه راهبردی و اجرایی توسعه صنعت اقتصادی و گردشگری (شهرستان ساری). ساری: کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در عمران، معماری و شهرسازی. https://www.sid.ir/paper/857223/fa
- سعیدی، محمدیاسر (1399). آموزش و توسعه منابعانسانی در عصر کرونا. خراسان: هشتمین کنفرانس ملی توسعه سرمایه انسانی.
- صالحی، صادق، پورقاضی، شیوا (1395). گردشگری پایدار: کارکردها، چالشها و راهکارهای آن در بندرانزلی. اردبیل: دومین کنفرانس بین المللی ایده های نوین در کشاورزی، محیطزیست و گردشگری. https://www.sid.ir/paper/91381/fa
- صالحی عمران، ابراهیم، مهدیپورمیر، سیده راضیه، صالحی، صادق، عابدینیبلترک، میمنت (1398). تحلیل محتوای کتابهای درسی پایه ششم ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش
گردشگری. برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 8(29)،1-9.DOI:10.22080/jtpd.2019.13761.2805 - طهماسبزاده، داود، حبیبی، حمداله، جعفری، کریم (1398). کیفیت کاربست روش آموزش مربیگری در فعالیتهای آموزشی اعضای هیئتعلمی از دیدگاه دانشجویان و اساتید. مجله ایرانی
آموزش در علوم پزشکی، 19، 33-43. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4678-en.html - عابدی، محمدحسین، محمدپور، مهدی (1397). بررسی نقش اقلیم در شکلگیری فرم ساختمان، نمونه موردی استان گیلان. شیروان: دومین همایش ملی معماری.
- غفاری، فریدون، احمدی، کیومرث، صلواتی، عادل (1400). طراحی مدلی جهت بسط مفهومی کوچینگ عملکرد کارکنان در سازمانهای دولتی ایران. منابع انسانی ناجا، 15(65)،67-92. https://sid.ir/paper/1038277/fa
- فاضلی، مرضیه، احمدی، مهدی (1401). نظام آموزشی مدارس و تقویت کارآفرینی دانشآموزان، کاشان: نخستین همایش ملی نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی.
- لاریجانی، نرگس، شفیعی، مرتضی، نجفی، سیداسماعیل (1402). شناسایی استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران با رویکردی بر تحلیل مضمون.مطالعات مدیریت گردشگری، 18(64)، 191-216. DOI: 10.22054/tms.2023.73963.2847
- فردوسی، سجاد، آغنده، محمدعلی، بابائی، یاور (1398). تحلیلی بر ریسکها و مخاطرات
مقاصدگردشگری، مطالعه موردی: بندرانزلی. پژوهش های بومشناسی شهری، 10(20)، 13-26.
DOI:30473/grup.2020.7075 - قنبری، یوسف، دالوندی، سهیلا، ریاحی، مارال (1401). سنجش درجه توسعهیافتگی شهرستانهای استان گیلان در بخش کشاورزی. راهبرد توسعه، 18(3 (پیاپی 71) )، 50-77. https://www.sid.ir/paper/1041557/fa
- میری، تیمور (1398). تعریف کوچینگ. مجله دنیای کوچینگ، شماره 1، 1-30.
- میرتقیانرودسری، سیدمحمد (1401). گفتمان گردشگری در ایدئولوژی مقام معظم رهبری.
گردشگری و توسعه، 12(1)،143-160. DOI:10.22034/JTD.2022.338038.2600 - یوسف زاده بایگی، مهدی، باغعنبری، حمیده، یوسفزادهبایگی، معصومه، عظیمی، آتنا (1401). بررسی نقش مربیگری سازمانی در شهرداری مشهد، تهران: هشتمین کنفرانس بینالمللی مطالعات نوین مدیریت و حسابداری در ایران. https://civilica.com/doc/1544215
- Al Hilali, K. S., Al Mughairi, B. M., Kian, M. W., & Karim, A. M. (2020).
Coaching and mentoring. Concepts and practices in development of
competencies: A theoretical perspective. International Journal of Academic
Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 10(1), 41-54. DOI:10.6007/IJARAFMS/v10-i1/6991 - Astawa, I. P., Pratama, S. P. E., & Ardina, C. (2022, March). The Concept of
Sustainable Tourism Implementation Based on Environmental Management
Accounting on Tourist Villages in Bali. At the International Conference on Applied
Science and Technology on Social Science 2021 (iCAST-SS, 2021) (pp. 854-
859). Atlantis Press DOI:10.2991/assehr.k.220301.140 - Brown, K., Davis, M., Elrod, C., Hill, E., & Jordan, D. D. (2020). Coaching
initiative for beginning teachers (BT): Lessons learned from one district’s BT
support program. Journal of Organizational & Educational Leadership, 6(2), 2. https://digitalcommons.gardner-webb.edu/joel/vol6/iss2/2 - Chen, M., Pei, T., Jeronen, E., Wang, Z., & Xu, L. (2022). Teaching and learning methods for promoting sustainability in tourism education. Sustainability, 14(21), 14592. DOI: 3390/su142114592
- Candra, P. H., Maulida, F. H., & Zamahsari, G. K. (2023). Women in Sustainable Tourism Development (Case Study at Komodo and Labuan Bajo Tourism Destination). In E3S Web of Conferences(Vol. 388). EDP Sciences. DOI: 1051/e3sconf/202338804011
- Diermann, I. (2021). What Do Coaches Actually Do? A Context-Sensitive Approach to Workplace Coaching (Doctoral dissertation). https://doi.org/10.1080/17521882.2021.1879188
- Fazel, P. (2013). Teacher-coach-student coaching model: A vehicle to improve efficiency of adult institution. Procedia- Social and Behavioral Sciences, pp. 97, 384-391. DOI:1016/j.sbspro.2013.10.249
- Gamage, K. A., Perera, D. S., & Wijewardena, M. D. N. (2021). Mentoring and coaching as a learning technique in higher education: The impact of learning context on student engagement in online learning. Education Sciences, 11(10), 574. DOI: 3390/educsci11100574
- Grant, A. M., Green, L. S., & Rynsaardt, J. (2010). Developmental coaching for high school teachers: executive coaching goes to school. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 62(3), 151. DOI:1037/a0019212
- Muangasame, K., & Wongkit, M. (2023). Ecopedagogy as an educational approach for vulnerable rural communities. Journal of Applied Learning and Teaching, 6(1). DOI: https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.ss4
- O’Connor, S. A., Studholme, I., & Grant, A. M. (2017). Group coaching in a large complex organisation: Lessons learnt from experience. International Journal of Evidence-Based Coaching and Mentoring, 15(2), 1-16. https://doi.org/10.24384/000246
- Penca Palčič, M., (2018). TEACHING AND COACHING SKILLS, 67(3), 555-567, 17. DOI: 5937/nasvas1803555P
- Laba, K. (2011). Coaching for school improvement: A guide for coaches and their supervisors. Center on Innovation & Improvement.
- Vrana, V. (2023). Sustainable Tourism Development and Innovation: Recent Advances and Challenges. Sustainability, 15(9), 7224. DOI: 3390/su15097224