نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

چکیده

  استان گیلان به‌دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیار زیاد، پتانسیل بالایی در رشد و توسعه گردشگری دارد. بنابراین، در این پژوهش سعی شده است با استفاده از ظرفیت سازمان آموزش‌وپرورش در انتقال مبانی فرهنگی و همچنین، متناسب با شرایط و ویژگی‌های جغرافیایی، اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی استان گیلان، مدلی طراحی شود تا این استان بتواند با استفاده از اجرای طرح کوچینگ «معلمان» زمینه توسعه پایدارگردشگری را فراهم آورد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، به‌صورت کتابخانه­ای و همچنین به‌روش میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده بوده است. همچنین از روش تحلیل محتوای کیفی به جهت بررسی محتوای مبانی­ نظری، آیین­نامه­­های اجرایی، مصاحبه‌های صاحب‎نظران و خبرگان و اسناد در این تحقیق استفاده شده است. جامعه مشارکت­کنندگان، متخصصان و افراد فعال درحوزه گردشگری و کوچینگ استان گیلان هستند که در این میان افرادی که تجربه، آگاهی و اطلاعات کافی و بهترین شرایط را برای ارائه اطلاعات مورد نیاز در حوزه گردشگری پایدار داشتند، انتخاب شده­اند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونه­گیری هدفمند و گلوله­برفی استفاده شد که بر اساس قاعده اشباع با استفاده از 15 مصاحبه این مهم حاصل شد و به‌منظور اطمینان بیشترتا مصاحبه بیستم نیز ادامه پیدا کرد. براساس یافته­ها، از جمله پیامدهای اصلی و اصول گردشگری پایدار شامل حفظ، حراست و حمایت ازمحیط­زیست، ساختارهای اجتماعی، صیانت از فرهنگ‌ و آداب‌‌و‌رسوم جوامع است که با بهره­گیری از تکنیک کوچینگ می‌توان تا حد ممکن به نکات مثبت گردشگری پایدار افزود و از نکات منفی آن نیز کاست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a coaching model for the development of sustainable tourism in the education system. case study: Guilan province

نویسندگان [English]

  • Davood Gholamrezaei 1
  • Narjes Haghparast kenarsari 2

1 Assistant Professor, Department of Management and Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Ph.D. Student in Public Administration Department of Management and Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Due to its diverse natural, historical, and cultural resources, Guilan province has good potential for tourism development. In this research, an attempt has been made to design a model to utilize the formal education system’s capacity to defuse cultural basics according to the geographical, climatic, and social conditions and characteristics of Guilan province. It is expected that this province can provide sustainable tourism development by implementing the teacher coaching plan and using such a model. This research is applied research in which the method of collecting data was in the form of library and field methods through interviews and observation. Also, the qualitative content analysis method was used to check the content of theoretical foundations, executive regulations, interviews with experts, and documents. In this research, the community of participants are experts who were selected from the active people in the field of tourism and coaching in Guilan province, among whom the people who had sufficient experience, knowledge, and information and the best conditions to provide the information needed in the field of sustainable tourism. The sample was a purposeful and snowball selection, achieved based on the saturation rule using 15 interviews but continued until the 20th interview for greater certainty. Findings and results, preservation, protection, and support of the environment, social structures, and protection of the cultures and customs of the communities are among the main consequences and principles of sustainable tourism, which can be achieved up to the extent of using the coaching technique. It may add to the positive points of sustainable tourism and reduce its negative points.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Coaching
  • Sustainable tourism
  • Education
  1. اسماعیل­ زاده، حسن، اسماعیل‎زاده، یعقوب (1395). ارزیابی پایداری گردشگری و تعیین راهبرد
    بهینه توسعه گردشگری در بندر انزلی. مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه‌های انسانی (چشم‌انداز
          جغرافیایی)
    ، 11(34)، 115-131. https://sid.ir/paper/175951/fa
  2. احمدآبادی، آرزو، آراسته، حمیدرضا، نوه‌ابراهیم، عبدالرحیم، عباسیان، حسین (1400). نقش معلمان در توسعه و پرورش ذهن دانش‎آموز در کلاس درس؛ ارائۀ یک الگو.نوآوری­ های آموزشی، 20(3)،  181-216.  DOI:22034/JEI.2021.253652.1671
  3. بازوبندی، محمدحسن، مرتضوی‎امامی، علی‎اکبر (1401). طراحی و اعتبار‌یابی الگوی کوچینگ و
    اثربخشی آن بر ادراک معلمان نسبت به ترس از تدریس. مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، 5(3)،
          114-  20.1001.1.26457725.1401.5.3.5.8
  4. برزگر، داود، علی‌محمدی، جواد (1395). آموزش به دانش­آموزان رهیافتی در توسعه گردشگری
     پایدار. اردبیل: چهارمین کنفرانس بین‌المللی ایده­های نوین در کشاورزی. محیط‌زیست و گردشگری.
  5. ترابی‎فارسانی، ندا، حکمت، مرضیه، صادقی‎شاهدانی، حسین، داودیان‎دهکردی، آیدا (1402). تببین نقش مشارکت سازمان‎های مردم‎نهاد و موزه‎ها در فرایند ترویج گردشگری پایدار. مطالعات مدیریت گردشگری، 18(63)، .40-7 DOI: 10.22054/tms.2023.75004.2859
  6. جهانگیری، علی، ذوقی، مهدی، رنگریز، حسن، شمس، عبدالحمید (1399). مدل‌سازی ایفای نقش
     مربیگری مدیریتی مدیران.  مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، 11(42)، 33-60.‎ URL: http://iieshrm.ir/article-1-811-fa.html
  7. خواجونداحمدی، عیسی (1400). تحلیلی بر نقش و جایگاه آموزش‌وپرورش در ارتقای سواد
    گردشگری. توسعه اجتماعی ایران، 14(53)، 225-247.  DOI: 30495/JISDS.2022.65844.11687
  8. درخشانی، نجلا، پاک‎گهر، نجلا (1395). راهبردهای توسعه گردشگری پایدار بر اساس شناخت
     جاذبه­ های گردشگری و فرصت­های سرمایه­گذاری در منطقه آزاد اروند. میراث و گردشگری، 1(4)،
        55-79.  https://sid.ir/paper/257209/fa
  9. رسولی، سیدحسن، قرنجیک، عبدالغفار، رجایی، مرجان (1394). بررسی و ارزیابی برنامه راهبردی و اجرایی توسعه صنعت اقتصادی و گردشگری (شهرستان ساری). ساری: کنفرانس بینالمللی پژوهش­های نوین در عمران، معماری و شهرسازی. https://www.sid.ir/paper/857223/fa
  10. سعیدی، محمدیاسر (1399). آموزش و توسعه منابع‌انسانی در عصر کرونا. خراسان: هشتمین کنفرانس ملی توسعه سرمایه انسانی.
  11. صالحی، صادق، پورقاضی، شیوا (1395). گردشگری پایدار: کارکردها، چالش­ها و راهکارهای آن در بندرانزلی. اردبیل: دومین کنفرانس بین المللی ایده­ های نوین در کشاورزی، محیط‌زیست و گردشگری. https://www.sid.ir/paper/91381/fa
  12. صالحی عمران، ابراهیم، مهدی‌پورمیر، سیده راضیه، صالحی، صادق، عابدینی‏بلترک، میمنت (1398). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی بر مبنای مؤلفه‌های آموزش
    گردشگری. برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 8(29)،1-9.DOI:10.22080/jtpd.2019.13761.2805
  13. طهماسب‌زاده، داود، حبیبی، حمداله، جعفری، کریم (1398). کیفیت کاربست روش آموزش مربیگری در فعالیت‌ها‌ی آموزشی اعضای هیئت‌علمی از دیدگاه دانشجویان و اساتید. مجله ایرانی
    آموزش در علوم پزشکی
    ، 19، 33-43.‎   http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4678-en.html
  14. عابدی، محمدحسین، محمدپور، مهدی (1397). بررسی نقش اقلیم در شکل‎گیری فرم ساختمان، نمونه موردی استان گیلان. شیروان: دومین همایش ملی معماری.
  15. غفاری، فریدون، احمدی، کیومرث، صلواتی، عادل (1400). طراحی مدلی جهت بسط مفهومی کوچینگ عملکرد کارکنان در سازمان‎های دولتی ایران. منابع انسانی ناجا، 15(65)،67-92.  https://sid.ir/paper/1038277/fa
  16. فاضلی، مرضیه، احمدی، مهدی (1401). نظام آموزشی مدارس و تقویت کارآفرینی دانش‎آموزان، کاشان: نخستین همایش ملی نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی.
  17. لاریجانی، نرگس، شفیعی، مرتضی، نجفی، سیداسماعیل (1402). شناسایی استراتژی‎های فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران با رویکردی بر تحلیل مضمون.مطالعات مدیریت گردشگری، 18(64)، 191-216. DOI: 10.22054/tms.2023.73963.2847
  18. فردوسی، سجاد، آغنده، محمدعلی، بابائی، یاور (1398). تحلیلی بر ریسک‌ها و مخاطرات
    مقاصدگردشگری، مطالعه موردی: بندرانزلی. پژوهش­ های بومشناسی شهری، 10(20)، 13-26.
    DOI:30473/grup.2020.7075
  19. قنبری، یوسف، دالوندی، سهیلا، ریاحی، مارال (1401). سنجش درجه توسعه‎یافتگی شهرستان­های استان گیلان در بخش کشاورزی. راهبرد توسعه، 18(3 (پیاپی 71) )، 50-77. https://www.sid.ir/paper/1041557/fa
  20. میری، تیمور (1398). تعریف کوچینگ. مجله دنیای کوچینگ، شماره 1، 1-30.
  21. میرتقیان‎رودسری، سیدمحمد (1401). گفتمان گردشگری در ایدئولوژی مقام معظم رهبری.
    گردشگری و توسعه، 12(1)،143-160. DOI:10.22034/JTD.2022.338038.2600
  22. یوسف‎ زاده‎ بایگی، مهدی، باغ‎عنبری، حمیده، یوسف‎زاده‎بایگی، معصومه، عظیمی، آتنا (1401). بررسی نقش مربیگری سازمانی در شهرداری مشهد، تهران: هشتمین کنفرانس بینالمللی مطالعات نوین مدیریت و حسابداری در ایران. https://civilica.com/doc/1544215
  23. Al Hilali, K. S., Al Mughairi, B. M., Kian, M. W., & Karim, A. M. (2020).
    Coaching and mentoring. Concepts and practices in development of
    competencies: A theoretical perspective. International Journal of Academic
         Research in Accounting, Finance and Management Sciences
    10(1), 41-54.­­ DOI:10.6007/IJARAFMS/v10-i1/6991
  24. Astawa, I. P., Pratama, S. P. E., & Ardina, C. (2022, March). The Concept of
    Sustainable Tourism Implementation Based on Environmental Management
     Accounting on Tourist Villages in Bali.  At the International Conference on Applied
          Science and Technology on Social Science 2021 (iCAST-SS, 2021)
     (pp.   854-
          859). Atlantis Press DOI:10.2991/assehr.k.220301.140
  25. Brown, K., Davis, M., Elrod, C., Hill, E., & Jordan, D. D. (2020). Coaching
    initiative for beginning teachers (BT): Lessons learned from one district’s BT
           support program. Journal of Organizational & Educational Leadership, 6(2), 2. https://digitalcommons.gardner-webb.edu/joel/vol6/iss2/2
  26. Chen, M., Pei, T., Jeronen, E., Wang, Z., & Xu, L. (2022). Teaching and learning methods for promoting sustainability in tourism education. Sustainability14(21), 14592. DOI: 3390/su142114592
  27. Candra, P. H., Maulida, F. H., & Zamahsari, G. K. (2023). Women in Sustainable Tourism Development (Case Study at Komodo and Labuan Bajo Tourism Destination). In E3S Web of Conferences(Vol. 388). EDP Sciences. DOI: 1051/e3sconf/202338804011
  28. Diermann, I. (2021). What Do Coaches Actually Do? A Context-Sensitive Approach to Workplace Coaching (Doctoral dissertation). https://doi.org/10.1080/17521882.2021.1879188
  29. Fazel, P. (2013). Teacher-coach-student coaching model: A vehicle to improve efficiency of adult institution. Procedia- Social and Behavioral Sciences, pp. 97, 384-391. DOI:1016/j.sbspro.2013.10.249
  30. Gamage, K. A., Perera, D. S., & Wijewardena, M. D. N. (2021). Mentoring and coaching as a learning technique in higher education: The impact of learning context on student engagement in online learning. Education Sciences11(10), 574. DOI: 3390/educsci11100574
  31. Grant, A. M., Green, L. S., & Rynsaardt, J. (2010). Developmental coaching for high school teachers: executive coaching goes to school. Consulting Psychology Journal: Practice and Research62(3), 151. DOI:1037/a0019212
  32. Muangasame, K., & Wongkit, M. (2023). Ecopedagogy as an educational approach for vulnerable rural communities. Journal of Applied Learning and Teaching6(1). DOI: https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.ss4
  33. O’Connor, S. A., Studholme, I., & Grant, A. M. (2017). Group coaching in a large complex organisation: Lessons learnt from experience. International Journal of Evidence-Based Coaching and Mentoring, 15(2), 1-16. https://doi.org/10.24384/000246
  34. Penca Palčič, M., (2018). TEACHING AND COACHING SKILLS, 67(3), 555-567, 17. DOI: 5937/nasvas1803555P
  35. Laba, K. (2011). Coaching for school improvement: A guide for coaches and their supervisors. Center on Innovation & Improvement.
  36. Vrana, V. (2023). Sustainable Tourism Development and Innovation: Recent Advances and Challenges. Sustainability15(9), 7224. DOI: 3390/su15097224