آرمین گلی؛ علی قلی پور سلیمانی؛ نرگس دل افروز
چکیده
این مطالعه دارای رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی، تمامی داستانهای مقاصد گردشگری رامسر و قشم در رسانههای اجتماعی است که تعداد 62 و 108 داستان به ترتیب برای این دو مقصد به روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند. استراتژی تحقیق، تحلیل روایت است. روش گردآوری دادهها، داستانهای مکتوب آنلاین بود که از طریق تحلیل روایت ...
بیشتر
این مطالعه دارای رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی، تمامی داستانهای مقاصد گردشگری رامسر و قشم در رسانههای اجتماعی است که تعداد 62 و 108 داستان به ترتیب برای این دو مقصد به روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند. استراتژی تحقیق، تحلیل روایت است. روش گردآوری دادهها، داستانهای مکتوب آنلاین بود که از طریق تحلیل روایت تجزیه و تحلیل شدند. سپس در بخش کمی، استراتژی تحقیق، به صورت پیمایشی صورت گرفت. جامعه آماری، شامل تمامی گردشگرانی بود که داستانهای گردشگری این دو مقاصد را در رسانههای اجتماعی مطالعه کرده بودند. نمونهگیری به روش نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس است و محاسبه حجم نمونه، از طریق جدول مورگان تعداد 450 نفر برای هر مقصد برآورد شد. روش گردآوری دادهها، پرسشنامه (الکترونیکی) بود. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار Smart PLS، نشان داد که تمامی ابعاد قدرت داستانسرایی رسانههای اجتماعی آنلاین بر توسعه مقاصد گردشگری رامسر و قشم مؤثر هستند.
ناهید پورنگ؛ علی پورنگ؛ سید مرتضی غیور باغبانی
چکیده
امروز گردشگری از اهمیت بالایی در اقتصاد جهانی برخوردار بوده و از منابع مهم درآمدهای ارزی کشورها و برونرفت از مشکلات اقتصادی در صحنههای بینالمللی، ملی، منطقهای، ناحیهای و محلی است. کلانشهر مشهد، به دلیل وجود بارگاه مقدس امام رضا (ع) و دارا بودن جاذبههای متنوع دیگر، پتانسیل و ظرفیت قابلتوجهی در جذب گردشگران دارد. ...
بیشتر
امروز گردشگری از اهمیت بالایی در اقتصاد جهانی برخوردار بوده و از منابع مهم درآمدهای ارزی کشورها و برونرفت از مشکلات اقتصادی در صحنههای بینالمللی، ملی، منطقهای، ناحیهای و محلی است. کلانشهر مشهد، به دلیل وجود بارگاه مقدس امام رضا (ع) و دارا بودن جاذبههای متنوع دیگر، پتانسیل و ظرفیت قابلتوجهی در جذب گردشگران دارد. ازآنجاییکه برنامهریزی و ارزیابی صنعت گردشگری، مهمترین بخش از فعالیتهای گردشـگری اسـت و بسیاری از محققین معتقدند میزان اثرات مثبت گردشگری بر جوامع به طول اقامت گردشگران وابسته است؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر سطحبندی عوامل مقصدمحور مؤثر بر جذب و ماندگاری گردشگر در شهر مشهد و ارائه الگوی ساختاری تفسیری و خوشهبندی این عوامل بهمنظور کمک به متولیان صنعت گردشگری در این کلانشهر در جهت برنامهریزی مطلوبتر است. بهمنظور دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی بهره گرفته شده است. بدین ترتیب که نظرات خبرگان در ارتباط با سطحبندی عواملی که میتوانند بر جذب و ماندگاری گردشگران در شهر مشهد مؤثر باشند، طی مصاحبههای نیمه ساختاریافته و همچنین توزیع پرسشنامه جمعآوری شده و پس از تجزیهوتحلیل دادههای حاصل و دستیابی به اشباع نظری، الگوی تعاملات عوامل حاصل با روش مدلسازی ساختاری تفسیری و خوشهبندی آنها نیز با روش MICMAC انجام پذیرفت. نتایج نشان میدهد که عوامل «قانونی و دولتی» و «مدیریتی» بهعنوان عوامل محرک تأثیر فراوانی بر عوامل «رفاهی»، «زیرساختی»، «اقتصادی»، «فرهنگی اجتماعی» و «بازاریابی» بهعنوان عوامل پیوندی دارند.
مرتضی همتی آسیابرکی؛ سلمان نظری شیرکوهی
چکیده
وجود فضای بهشدت رقابتی در حوزه کارافزارهای گردشگری، آگاهی نسبت به این نکته را حائز اهمیت نموده است که سرمایه گذاری در چه بخش هایی توسط شرکت های ارائه دهنده این دست خدمات، میتواند آن ها را از دیگر رقبا متمایز سازد؟ در این بررسی نخست معیارهای عملکردی (موفقیت) کارافزارهای گردشگری از طریق مرور ادبیات و نظر متخصصان دارای هوش رقابتی ...
بیشتر
وجود فضای بهشدت رقابتی در حوزه کارافزارهای گردشگری، آگاهی نسبت به این نکته را حائز اهمیت نموده است که سرمایه گذاری در چه بخش هایی توسط شرکت های ارائه دهنده این دست خدمات، میتواند آن ها را از دیگر رقبا متمایز سازد؟ در این بررسی نخست معیارهای عملکردی (موفقیت) کارافزارهای گردشگری از طریق مرور ادبیات و نظر متخصصان دارای هوش رقابتی در حوزه موردنظر استخراج و سپس یک مطالعه بر روی پنج کارافزار موفق در حوزه اقامتی با استفاده از رویکرد تحلیل واریانس فازی (Fuzzy ANOVA) انجام شد. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان دریافت که در معیارهای "قابلیت اطمینان فناوریهای موبایلی"، "راحتی در استفاده از کارافزار"، "اعتماد درک شده"، "شفافیت در هزینه ها" و "مباحث امنیتی" از دیدگاه کاربران تفاوتی میان هیچیک از کارافزارها در رابطه با این معیارهای عملکردی وجود ندارد. بنابراین این معیارها بهعنوان معیارهای اساسی موفقیت، نقش مؤثری در موفقیت کارافزارهای این حوزه ایفا می نمایند.
مدیریت گردشگری
ایوب پژوهان؛ شهین بهور؛ حجت اله ملکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی توسعه گردشگری خلاق روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعه مورد مطالعه را دهیاران روستاهای هدف گردشگری، مدیران خانههای بومگردی، شوراهای روستاها، خبرگان بومی، اساتید دانشگاه در رشته گردشگری و مطلعان کلیدی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی توسعه گردشگری خلاق روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعه مورد مطالعه را دهیاران روستاهای هدف گردشگری، مدیران خانههای بومگردی، شوراهای روستاها، خبرگان بومی، اساتید دانشگاه در رشته گردشگری و مطلعان کلیدی تشکیل دادند. نمونهگیری به روش هدفمند و گلوله برفی انجام شده است. بر این اساس، تعداد 23 مصاحبه با مشارکتکنندگان در پژوهش انجام شد و اشباع نظری در مصاحبه 19 حاصل گردید. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند گردآوری و با استفاده از راهبرد اشتراوس و کوربین تحلیل شدند. بهمنظور سنجش روایی و رعایت ویژگیهای کیفی پژوهش، اعتباربخشی دادهها حین انجام مصاحبهها از معیارهای چهارگانه لینکُلن و گوبا (قابلیت اعتبار، قابلیت انتقالپذیری و تناسب، قابلیت اطمینان و ثبات و قابلیت تصدیق) استفاده شد. پایایی پژوهش با استفاده از فرمول پایایی هولستی (82 درصد) محاسبه گردید. نتایج تحلیل محتوای استقرایی، طی سه رویه کدگذاری باز، محوری و انتخابی به شناسایی تعداد 120 کد اولیه، 32 کد محوری و 6 عامل منتج شد. در نهایت، الگوی گردشگری خلاق روستایی طراحی و ارائه گردید که در آن «گردشگری خلاق روستایی» بهعنوان پدیدهمحوری متأثر از عوامل علی پژوهش انتخاب شد. عوامل زمینهای و مداخلهگر بههمراه پدیدهمحوری راهبردهای توسعه گردشگری خلاق روستایی را شکل دادند و پیامدهایی همچون افزایش سرمایهگذاریهای بخش خصوصی، سوق دادن درآمد از مناطق شهری به روستا، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، افزایش نرخ اشتغال، بازگشت به روستا و توسعه فرهنگی و حس همکاری در منطقه شناسایی شدند.
برنامه ریزی گردشگری
محمد حسن زال؛ پدرام فرهادی؛ نازنین تبریزی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی معیارهای ایجاد دهکده میراثفرهنگی در محوطه جهانی فیروزآباد است. روشتحقیق در این پژوهش بهصورت توصیفی-تحلیلی و مبتنیبر مطالعات اسنادی، بررسیهای میدانی و پرسشنامه محققساخت صورتگرفته است. جامعۀ فعالان گردشگری بهعنوان جامعۀهدف و 350نفر بهعنوان نمونهآماری انتخاب شدند. برای پردازش دادهها ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی معیارهای ایجاد دهکده میراثفرهنگی در محوطه جهانی فیروزآباد است. روشتحقیق در این پژوهش بهصورت توصیفی-تحلیلی و مبتنیبر مطالعات اسنادی، بررسیهای میدانی و پرسشنامه محققساخت صورتگرفته است. جامعۀ فعالان گردشگری بهعنوان جامعۀهدف و 350نفر بهعنوان نمونهآماری انتخاب شدند. برای پردازش دادهها از رویکرد کمی مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهند که معیارهای احداثدهکدهمیراث در مجموعه جهانی فیروزآباد در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اما با مشکلاتی همچون کمبود مطالعات فراگیر و تطبیقی، مشکلات مدیریتی و برنامهریزی مواجه است. زیرساختها و ملزومات صنعت سفر بهعنوان ارکان تسهیلکننده عملکرد دهکدهمیراث از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما بر اساس شواهد میدانی با استانداردهای جهانی فاصله داشته و نیازمند سرمایهگذاری میباشد. حمایت جامعه محلی از فعالیتهای مرتبط با دهکدهمیراث بسیار اهمیت دارد؛ آموزش و افزایش آگاهی این جامعه نسبت به منافعی که از صنعت گردشگری بهرهمند میشوند، میتواند به تضمین حمایت عملی از این پروژه کمک کند.
توسعه پایدار گردشگری
داود غلامرضائی؛ نرجس حق پرست کنارسری
چکیده
. این پژوهش ازحیث هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، به صورت کتابخانهای و همچنین به روش میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده بوده است. همچنین ازروش تحلیل محتوای کیفی به جهت بررسی محتوای مبانینظری، آییننامههای اجرایی، مصاحبههای صاحبنظران و خبرگان واسناد در این تحقیق استفاده شده است. در پژوهش حاضر، جامعه مشارکتکنندگان، ...
بیشتر
. این پژوهش ازحیث هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، به صورت کتابخانهای و همچنین به روش میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده بوده است. همچنین ازروش تحلیل محتوای کیفی به جهت بررسی محتوای مبانینظری، آییننامههای اجرایی، مصاحبههای صاحبنظران و خبرگان واسناد در این تحقیق استفاده شده است. در پژوهش حاضر، جامعه مشارکتکنندگان، ازمیان متخصصان و افراد فعال درحوزه گردشگری و کوچینگ استان گیلان انتخاب شدهاند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی استفاده شد که براساس قاعده اشباع با استفاده از15مصاحبه این مهم حاصل شدکه به منظور اطمینان بیشترتا20 امین مصاحبه نیز ادامه پیدا کرد. براساس نتایج تحقیق حفظ، حراست و حمایت ازمحیطزیست، ساختارهای اجتماعی، صیانت ازفرهنگها و آداب و رسوم جوامع از جمله پیامدهای اصلی و اصول گردشگری پایدار است که با بهرهگیری از تکنیک کوچینگ میتوان تا حد ممکن به نکات مثبت گردشگری پایدار افزود و از نکات منفی آن نیز کاست.
توسعه پایدار گردشگری
فاطمه یاری قلعه؛ نادر نادری؛ بیژن رضایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود که در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداریها، فعال بازاریابی/ حوزه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود که در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداریها، فعال بازاریابی/ حوزه گردشگری، اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارآفرینان استان کرمانشاه تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 22 مصاحبه با مشارکتکنندگان انجام شد و اشباع نظری حاصل گردید. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل مدیران فعال در حوزهی کسبوکارهای گردشگری استان کرمانشاه به تعداد 284 نفر بود که از جدول مورگان تعداد 163 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل محتوای استقرایی طی سه رویه کُدگذاری باز، کدگذاری ثانویه و مقولهها، به شناسایی 153 کد اولیه، 17 کد مفهومی و 5 عامل منتج شد.
توسعه پایدار گردشگری
مهدی پورحسین؛ مرتضی دوستی؛ محسن بهنام
چکیده
اخیراً در زمینه مدیریت مقصد گردشگری، تشویق افراد به انجام رفتارهای حامی محیطزیست در حال گسترش است. در این راستا، در این پژوهش، ابعاد درگیری محیطی بازدیدکنندگان (انس و عاطفه، فعالسازی و فرآیند شناختی) بهعنوان نقش میانجی در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهصورت یک مدل در نظر گرفتهشده و همچنین نقش تعدیلکنندگی ...
بیشتر
اخیراً در زمینه مدیریت مقصد گردشگری، تشویق افراد به انجام رفتارهای حامی محیطزیست در حال گسترش است. در این راستا، در این پژوهش، ابعاد درگیری محیطی بازدیدکنندگان (انس و عاطفه، فعالسازی و فرآیند شناختی) بهعنوان نقش میانجی در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهصورت یک مدل در نظر گرفتهشده و همچنین نقش تعدیلکنندگی نوع بازدیدکنندگان (ورزشی و غیرورزشی) در این ارتباطات بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش، بازدیدکنندگان یک پارک عمومی مبتنی بر طبیعت در شهر ساری، استان مازندران بودند. دادههای حاصل از 394 پرسشنامه از طریق آزمون معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. نتایج حاکی از تائید نقش میانجی فرآیند شناختی (t=3.55, β=0.107) و عدم تائید نقش میانجی انس و عاطفه (t=1.03, β=0.048) و فعالسازی (t=0.006, β=0) بوده است. همچنین مشخصشده که بین بازدیدکنندگان ورزشی و غیرورزشی تفاوت معنیداری در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهواسطه ابعاد درگیری محیطی وجود ندارد.