دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Explaining the Factors Affecting the Development of Rural Tourism Entrepreneurship in Iranتبیین عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی در ایران1261210910.22054/tms.2020.46417.2204FAمحمدجوادعباسیدکتری، جغرافیا و برنامه ریزی فضایی کارآفرینی مناطق روستایی، گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشگاه شهید بهشتی تهران. ایران0000-0001-6485-6711ژیلاسجادیدانشیار، گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی تهران. ایران معاون وزیر و رئیس موسسه آموزشی عالی علمی و کاربردی مدیریت شهری وروستایی وزارت کشورعلیعبدالهیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی تهران. ایرانمحمدتقیرضویاناستاد، گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی تهران. ایرانJournal Article20190924The purpose of this study was to explain the factors affecting the development of rural tourism entrepreneurship. The research method is descriptive-exploratory and the main tool for data collection is a researcher-made questionnaire. The statistical population consisted of 174 entrepreneurs and business owners in rural tourism entrepreneurship in the country. SPSS and pls software were used for structural equation modeling. Based on the results of the analysis of the effect of the independent variables present on the development of rural tourism entrepreneurship; from the viewpoints of the respondents, the dimension of improvement and attention to the specific environmental context and characteristics of the rural manpower among the three macro dimensions have the highest importance with 0.40 and then From then on, the macro-institutional structure of the Rural Tourism Entrepreneurship with a significance of 0.35 is significant and the results show that the conceptual model and its relationships are significant.تحقیق حاضر با هدف تبیین عوامل موثر در توسعة کارآفرینی گردشگری روستایی انجام شده است. پژوهش از نوع توصیفی- اکتشافی و ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته می باشد. جامعه آماری 174 نفر ازکارآفرینان و صاحبان کسب و کار در حوزة کارآفرینی گردشگری روستایی کشور بوده که جهت تحلیل از نرم افزار spss و pls جهت مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. بر اساس نتایج تحلیل میزان تاثیر متغیرهای مستقل مکنون بر توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی؛ از دید پاسخگویان، بعد بهبود و توجه به ویژگیهای خاص بستر محیطی و ویژگیهای نیروی انسانی روستایی در بین سه بعد کلان دارای بیشترین وزن با اهمیت با 40/0 است و بعد از آن، بعد کلان ساختار نهادی و قانونی مناسب کارآفرینی گردشگری روستایی با وزن با اهمیت 35/0 می باشد و نتایج حاصل از پژوهش، تبیین کنندگی، معناداری مدل مفهومی و روابط آن را نشان می دهد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Sustainable Innovation in the Hospitality Industry: Investigating the Role of diffusion of Innovation, Environmental Pressures, Green Marketing and Resource Commitmentنوآوری پایدار در صنعت مهمان نوازی: بررسی نقش اشاعه نوآوری، فشارهای محیطی،بازاریابی سبز و تعهد منابع27501211610.22054/tms.2020.49649.2262FAفاطمهیاوری گهراستادیار گروه مدیریت گردشگری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-2065-3194خلیلحیاتیکارشناس ارشد مدیریت گردشگری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200131the world and our global community needing change to be more responsive to environmental, social and economic capital. This process not only makes companies more environmentally sensitive, it is also a great opportunity for innovative companies to grow and gain competitive advantage and benefit from greening, and this great planet can also be a resource keep it natural for future generations. In this study, the impact of diffusion of innovation and environmental pressures on green marketing and sustainable innovation in Tehran's restaurant industry has been considered from the perspective of experts and experts in the field of sustainable tourism and green marketing. To achieve the goals and answer the research questions, the data collected from the experts were analyzed by questionnaire using SEM. Finally, among these variables, the relevance of the environmental pressure variable with green marketing strategy was eliminated and the other variables were correlated with sustainable innovationابزار مهم برای تغییر جهان و حرکت به سمت آیندهای پایدار، نوآوری است، جهان و جامعه جهانی ما نیاز به تغییر در جهت مسئولیت پذیری بیشتر نسبت به سرمایه زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی دارند. در این مطالعه تاثیرگذاری اشاعه نوآوری و فشارهای محیطی بر بازاریابی سبز و نوآوری پایدار در صنعت رستورانداری تهران از دیدگاه خبرگان و افراد صاحب نظر در زمینه گردشگری پایدار و بازاریابی سبز مد نظر قرار گرفته شده است. برای دستیابی به اهداف و پاسخ به سوالات پژوهش، دادههای جمعآوری شده از خبرگان توسط پرسشنامه با روش آماری مدلسازی ساختاری معادلات (SEM) تجزیه و تحلیل شدهاند. در نهایت از میان این متغیرها، ارتباط متغیر فشار محیطی با استراتژی بازاریابی سبز حذف و ارتباط سایر متغیرها با نوآوری پایدار مورد تایید قرار گرفت. به استناد این یافتهها، چند پیشنهاد عملیاتی برای بنگاههای درگیر ارائه خدمت به گردشگران ارائه شده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Analyzing Factors Influencing Image and Environmentally-Friendly tourists Behavior in Nature-Based Destinations (Case Study: Masal City)تحلیلی بر تصویر و رفتار سازگار با محیطزیست در مقاصد طبیعت-پایه (مطالعهی موردی: شهرستان ماسال)51791211010.22054/tms.2020.48882.2245FAصادقصالحیدانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکدهی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران،سلمانفیضی زنگیردکتری گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدهی برنامهریزی و علوممحیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-0984-5726یاسرقلی پوردانشجوی دکتری، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدهی علوم انسانی واجتماعی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران0000-0002-5356-0488Journal Article20200103Increasing destructive environmental behaviors and adopting environmentally incompatible approaches in the development of the tourism industry have caused environmental problems for tourism destinations. In this study, the effect of relationship with nature and environmental quality on environmentally friendly destination image and tourist behavior in Masal is investigated and analyzed. The study is an applied and descriptive-analytic study and The statistical population of this study includes tourists entering the city of Masal . sample size was 384 using Cochran formula. After determining the samples based on purposive sampling, research questionnaire was distributed among the samples . The validity of the research instrument was calculated using the confirmatory factor analysis model and its reliability was calculated using Cronbach's alpha (0.831). Data were analyzed using SPSS and Lisrel by structural equation modeling.The findings showed the relationship with nature and environmental quality had a significant effect on the image and behavior of the environment.افزایش رفتارهای مخرب محیطزیستی و در پیشگرفتن رویکردهای ناسازگار با محیطزیست در توسعهی صنعت گردشگری موجب شده است تا مقاصد گردشگری با مشکلات زیستمحیطی خاصی روبرو شوند. در این تحقیق تأثیر ارتباط با طبیعت و کیفیت محیطی بر تصویر مقصد سازگار با محیطزیست و رفتار سازگارگردشگران در شهر ماسال ، بررسی شد. مطالعهی حاضر کاربردی ، توصیفی- تحلیلی است و جامعهی آماری این پژوهش، شامل گردشگران ورودی به شهر ماسال در تابستان 1398 است. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 بوده که بر اساس نمونه گیری هدفمند، پرسشنامه ی تحقیق بین نمونه ها توزیع شد. روایی ابزار تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با آلفای کرونباخ (831/0) محاسبه شد.تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSSو Lisrel انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد ارتباط با طبیعت و کیفیت محیطی تأثیر معنیداری بر تصویر و رفتارسازگار با محیطزیست داردوتصویر مقصد سازگار با محیطزیست تأثیر معنیداری بر رفتار سازگار گردشگران دارد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Tourism to Kurdistan: the Reproduction of Old cliché or Constructing of New Images?مسافرت گردشگران به کردستان: بازتولید کلیشه های قدیم یا برساخت ایماژهای جدید؟811101216510.22054/tms.2021.45999.2196FAجمالمحمدیدانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستانفردینمحمدیدکترای جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190906This research attempts to discover and analyze the contexts, reasons and consequences of tourism to Kurdistan in the framework of interpretative – constructionist paradigm. To do this empirically, we have relied on grounded theory as an approach of qualitative research, and we have used deep individual interview gather data. The findings show that tourists choose Kurdistan as their destination due to the effects of social networks and unusualness of this area. Natural phenomena, cultural representations and economic aspects are among the main influential contexts, and the tourists’ knowledge and experiences are the most paramount intervention factors. The tourists have chosen Kurdistan according to three strategy: cultural tourism, natural tourism and economic tourism. The tourism to Kurdistan has some important consequences such as “attitude shift toward local inhabitants”, “getting pleasure”, “constructing realistic images”, “and the rise of social marketing”, “buying commodities’, and “extending social solidarity”.تحقیق حاضر سعی دارد در چارچوب پارادایم برساختگرا- تفسیری به این پرسش پاسخ دهد که گردشگری به کردستان چگونه به بازتولید کلیشههای قدیمِ راجع به کُردها یا به برساخت ایماژهای جدید دربارۀ آنها کمک میکند؟ برای ورود به میدان مطالعه، از رویکرد نظریۀ زمینهای و برای گردآوری دادهها از تکنیک مصاحبه عمیق استفاده گردید. نتایج پژوهش بیانگر آن است که گردشگران بهواسطۀ تصاویر/ ایماژهای کردستان در رسانهها و شبکههای اجتماعی و نیز بر مبنای نوعی هبیتاس گردشگرانه اقدام به سفر و گردش به این منطقه نمودهاند. در این میان جاذبههای طبیعی، نمودگارهای فرهنگی، و بازارچه-های مرزی نقش زمینههای تسهیلگر، و دانش و شناختِ پیشنی گردشگران درباره مناطق کردنشین نقش شرایط مداخلهگر را ایفا نمودهاند. گردشگرانِ موردمصاحبه در انتخاب کردستان بهعنوان مقصد گردشگری عمدتاً بر اساس سه استراتژی «آشنایی با فرهنگی متمایز و نامتعارف»، «دسترسی به کالاهای ارزان و خارجی» و «دیدار از جاذبههای طبیعی» عمل کردهاند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221A Study and Analysis of Obstacles Barriers of Water Tourism Developments in Khuzestan Provinceبررسی و تحلیل موانع توسعه گردشگری آبی در استان خوزستان1111401211110.22054/tms.2020.49911.2266FAمجیدگودرزیدانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0001-7982-8027محمد علیفیروزیاستاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.سعیدملکیاستاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.کریمهکعب عمیردانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.Journal Article20200208The present study is an applied-theoretical and methodological-descriptive-analytic one. The results showed that based on Pearson's analysis; there is a significant and direct significant relationship between the independent variables of the research and the dependent variable. The results of Friedman test indicate that the variable of weak tendency and low participation of private sector for investment with average rating of 55.4 has the highest score and the planning and management variable with average rating of 18.3 has the lowest rating. The results of the pls structural equation model are positive with respect to the share index and the redundancy index and a value of 0.01, 36.0 25.0 which is presented as the mean, moderate and low values for god, and obtain a value of 0.50 for the appropriate model gof. Confirms and indicates the impact of independent variables on the dependent variable of research.پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع توسعه گردشگری آبی در استان خوزستان تدوین شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی- نظری و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. بر اساس تحلیل پیرسون بین متغیرهای مستقل پژوهش و متغیر وابسته (توسعهنیافتگی گردشگری آبی) رابطه مستقیم و در حد متوسط به بالا وجود دارد. نتایج آزمون فریدمن حاکی از این است که متغیر «تمایل ضعیف و مشارکت کمرنگ بخش خصوصی برای سرمایهگذاری» با میانگین رتبهای 55/4، بالاترین امتیاز و متغیر «برنامهریزی و مدیریت ضعیف» با میانگین رتبه 18/3، پایینترین امتیاز را دارا میباشد. همچنین بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری PLS، با توجه به مثبت بودن شاخص اشتراک و شاخص افزونگی و سه مقدار 01/0، 25/0، 36/0 که بهعنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفیشده است و حصول مقدار 50/0 برای GOF، برازش مناسب مدل تأیید و نشاندهنده اثرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته پژوهش میباشد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Designing an Entrepreneurship Process Model in Coastal Tourism in Bushehr Province Using the Grounded Theory Approachطراحی مدل فرآیندی کارآفرینی در حوزه گردشگری ساحلی استان بوشهر با استفاده از رویکرد تئوری بنیانی1411761216610.22054/tms.2020.12166FAزینببحرینیدانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه،نادرنادریاستادیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاهJournal Article20190730This research is attempting to adopt a non-teleological approach to the entrepreneurship process in the coastal tourism area of Bushehr province. The present study is theoretical and applied in terms of its objective. The research method is descriptive in terms of data collection method. Also, the present research is a qualitative research whose strategy is based on grounded theory. Considering experts of coastal tourism as the statistical population of the study, 9 people are selected as research experts using the purposeful sampling method. Then, the data are collected using semi-structured interviews and analyzed in three stages of open, pivotal and selective data coding.In the prescriptive process model of this research, the main phenomenon is the recognition and exploitation of the proper opportunity that is due to the characteristics and background of the entrepreneurاین پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات نظری و کاربردی است. روش تحقیق برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی و از جمله پژوهشهای کیفی است که راهبرد آن مبتنی بر نظریه بنیانی است و با مدنظر قراردادن افراد مطلع در حوزه گردشگری ساحلی به عنوان جامعة آماری، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 9نفر را به عنوان خبرگان تحقیق انتخاب کرده است. سپس با استفاده از مصاحبة نیمه ساختاریافته دادهها گردآوری و در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی دادهها تحلیل شدهاند. در مدل فرایندی تجویزی این پژوهش، پدیدة اصلی تشخیص فرصت مناسب و بهره برداری از آن است که ناشی از ویژگیها و پیشینه کارآفرین است. اگر کارآفرین در شرایط زمینه ای و محیطی مناسب قرار گیرد، میتواند راهبردها یا گامهای ویژه و متنوعی را به منظور شناسایی و بهره برداری از فرصت در پیش گیرد که موجب پیامدهای متنوعی در دو سطح خرد و کلان میشود.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Presenting Content Marketing Model Based on Genetic Algorithm in Fars Province Tourism Industryارائه الگوی بازاریابی محتوا مبتنی بر الگوریتم ژنتیک در صنعت گردشگری استان فارس1752081211210.22054/tms.2020.44116.2171FAمحمودمعارفیدانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایرانهوشنگاسداللهستادیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناسماعیلحسن پور قروقچیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی ،قشم، ایرانJournal Article20190710Digital space is increasingly associated with the tourism industry, and content production as an important part of this space is seeking to attract customers. Content is the core of digital marketing which is in charge of educating, raising awareness, informing and creating added value for customers. The purpose of this study is to present a content marketing model based on artificial intelligence in the tourism industry of Fars province. This paper presents a content theory model based on data based theory. Genetic algorithm is used as one of the artificial intelligence algorithms for content selection, content format and content distribution channel. The results show that artificial intelligence has the ability to select the content that is more applicable and useful than the experts and human resources. Finally, this model was able to be efficient and effective in spreading content in Fars province tourism industry.فضای دیجیتال به شکل فزایندهای با صنعت گردشگری در ارتباط است و تولید محتوا بهعنوان بخشی مهم از این فضا، به دنبال جلبتوجه مشتریان است. در قلب بازاریابی دیجیتال، محتوا خانه دارد و بار بخش آموزش، بالا بردن آگاهی، اطلاعرسانی و ایجاد ارزشهای افزوده برای مشتریان را به دوش میکشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت گردشگری استان فارس است .در این پژوهش با استفاده از تئوری داده بنیاد اقدام به طراحی یک الگو برای بازاریابی محتوا شده است . الگوریتم ژنتیک به عنوان یکی از الگوریتمهای هوش مصنوعی ،جهت انتخاب محتوا ،فرمت محتوا و کانال انتشار محتوا، بهکار گرفته شده است . نتایج نشان میدهد هوش مصنوعی توانایی انتخاب محتوای کاربردیتر و مناسبتری را نسبت به کارشناسان و نیروی انسانی داراست.در نهایت این الگو، در صنعت گردشگری استان فارس نیز توانسته است جهت انتشار محتوا، کارآمد و موثر باشد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Identifying the Mental Models of Co-creation Tourism industry: Using Q Methodologyشناسایی الگوهای ذهنی هم آفرینی صنعت گردشگری: کاربرد روششناسی کیو2092341226510.22054/tms.2021.47996.2236FAمریمرحمتیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، جالوس، ایرانرضارادفراستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرا نJournal Article20191225The purpose of this study is to identify the mental patterns of tourism industry co-creation. The present study is a mixed-exploratory study conducted using the Q-methodology. This research was conducted with the participation of ten professors familiar with the subject of the research as well as tourism experts. The discourse space of the present study was collected from a variety of sources and after evaluating and summarizing the discourse space, 39 terms were selected for the sample. Then, after collecting data from Q sorting, this information was analyzed using Q factor analysis. Distribution analysis showed that three distinct mental patterns can be identified among the research participants about mental patterns of tourism industry co-creation that explained about 76.903% of the total variance. These three mental models were named service development, customer value and organization,هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگوهای ذهنی هم آفرینی صنعت گردشگری است. پژوهش حاضر از نوع آمیخته ـ اکتشافی است که با استفاده از روششناسی کیو انجام شده است. این پژوهش با مشارکت ده تن از استادان آشنا به موضوع تحقیق و همچنین متخصصان گردشگری انجام گرفته است. فضای گفتمان پژوهش حاضر از منابع گوناگونی جمعآوری شد و پس از ارزیابی و جمع-بندی فضای گفتمان، 39عبارت برای نمونه انتخاب شد. در ادامه، پس از جمعآوری اطلاعات حاصل از مرتبسازی کیو، این اطلاعات با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل شدند. تحلیل توزیع نشان داد که میتوان سه الگوی ذهنی متمایز را میان مشارکتکنندگان تحقیق دربارة الگوهای ذهنی هم آفرینی صنعت گردشگری شناسایی کرد که در مجموع حدود 903/76 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. این سه الگوی ذهنی بهترتیب توسعه خدمات، ارزش مشتری و سازماندهی نام گذاری شدند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Educational Tourism Values with Intermediate linkage in information technology on international students attraction In higher educationارزشهای توریسم آموزش حلقه میانجی ارتباط فناوری اطلاعات بر جذب دانشجویان بینالمللی در آموزش عالی2352621211310.22054/tms.2020.48152.2229FAطیبهبراهوییکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.روح الهباقری مجدستادیار مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.Journal Article20191207The purpose of this study was to investigate the role of information technology in attracting international students by mediating the values ofeducational tourism in higher education. The method used in this study was correlational. Statistical population used in this survey faculty of universities of sistan and baluchestan based on a stratified random sample of171 peopel were selected. The research tool was three questionnaires, Educational Tourism Values, information technology and international students' attraction. Reliability and validity of all three tools were reported suitable. Analysis method was structural equation with Using PLS2 software. The results indicated, that influence of information technology has a directly and indirectly effect on Educational Tourism Values and international students attraction. Also, Educational Tourism Values had a direct impact on international students attraction. Universities can play a constructive role in attracting international students by planning, implementing and influencing information technology and paying attention to the valuesof education tourism.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات بر جذب دانشجویان بینالمللی با میانجیگری ارزشهای توریسم آموزش در آموزش عالی بوده است. روش پژوهش همبستگی بود که در جامعه تحقیق اعضا هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با نمونه 171 نفری براساس تصادفی طبقهای اجرا شده است. ابزار پژوهش سه پرسشنامه ارزش توریسم آموزش، فناوری اطلاعات و جذب دانشجویان بینالمللی بوده است. روایی تأییدی و پایایی ترکیبی و کرانباخ هر سه ابزار مناسب گزارش شد. روش تجزیه و تحلیل با استفاده از نرمافزار PLS2، مدل معادلات ساختاری بوده است. نتایج نشان داد، نفوذ فناوری اطلاعات بر ارزشهای توریسم آموزش و جذب دانشجویان بینالمللی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر دارد. همچنین ارزش توریسم آموزش اثر مستقیم بر جذب دانشجویان بینالمللی داشته است. دانشگاهها میتوانند با کاربست درست برنامهریزی، پیاده سازی و نفوذ فناوری اطلاعات و توجه به اصول ارزشی توریسم آموزش، نقش سازندهای در جذب دانشجویان بینالمللی داشته باشند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Identifying the negative cultural effects of tourism on the host community (Case study: Deh Cheshmeh village)شناسایی اثرات منفی فرهنگی گردشگری بر جامعه میزبان (مورد مطالعه:روستای ده چشمه)2633081226410.22054/tms.2021.50908.2291FAمهردادصادقی ده چشمهاستادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران0000-0002-7712-1463عباسقائدامینی هارونیدانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20200407This study aimed to describe and identify The negative effects of tourism on hist society culture based on the, Experiences of Residents of Deh Cheshme village . the method was qualitative based on phenomenological. The population of research were all of Residents of Deh Cheshme village, which includes men and women, and the gat hared data research through in-depth interviews with members of staff that purposive sampling were selected, and were collected. , to indicate the validity of the research subjects. seven-step method for the analysis of information colaizzi - ken -stevic was employed .The results suggest that classified in consequences of destructive Identify The negative effects of tourism on hist society culture factors and Cultural vandalism, cultural invasion from outside, cultural transformation from within, the formation of an undesirable cultural attitude to the phenomenon of tourism in 4 categories.پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثرات منفی گردشگران بر فرهنگ جامعه میزبان بوده است. پژوهش حاضر ار نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدار شناسی بوده است. جامعه آماری پژوهش افراد بومی روستای ده چشمه بود و داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه عمیق با 20 نفر از شهروندان که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند گردآوری شد.به منظور بررسی پایایی نتایج از رویکرد سه گانه رائو و پری(2003) استفاده شد که نتایج نشان دهنده ثبات مقوله های استخراج شده بود. به منظور روایی تحقیق از رویکردهای روایی سازه لینکلن و گوبا (2007) روایی بیرونی، روایی توصیفی، روایی تفسیری استفاده گردید .نتایج بدست آمده نشان داد پیامدها در چهار گروه وندالیسم فرهنگی، تهاجم فرهنگی از بیرون ، استحاله فرهنگی از درون ، شکل گیری نگرش فرهنگی نا مطلوب به پدیده گردشگری طبقه بندی و دسته بندی شدند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Trust-based Tourism Recommendation System Using Context-Aware Clusteringسیستم توصیه گر گردشگری مبتنی بر اعتماد با استفاده از خوشه بندی زمینه-آگاه3093441211410.22054/tms.2020.41870.2137FAعلی اکبرنوریان اولدانشجو دکتری، گروه مهندسی کامپیوتر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایرانرضاروانمهراستادیار، گروه مهندسی کامپیوتر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران0000-0001-9605-5839علیهارون آبادیاستادیار، گروه مهندسی کامپیوتر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایرانفاطمهنوریکارشناس ارشد، گروه مهندسی کامپیوتر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایرانJournal Article20190416Nowadays, in the age of communication, the production and transmission of information are increasing rapidly. There are also many destinations in the tourism sector that are worth traveling, but increasing the number of suitable tourist destinations through the high volume of choices makes it harder to choose the desired option. Therefore, the prioritization and personalization of the information have become a necessity for providing appropriate and effective recommendation. In this paper, considering the target user's location, a tourist recommendation system is proposed to suggest a perfect place for tourist accommodation using context information, trust criteria and graph clustering to increase the accuracy of recommendations. The experiments and evaluations on TripAdvisor dataset show that the proposed method suggests better results than other state-of-the-art methods.امروزه در عصر ارتباطات تولید و انتقال اطلاعات با سرعتی روزافزون صورت میگیرد. در حوزهی گردشگری نیز مقاصد زیادی وجود دارند که ارزش سفر کردن را دارند، اما افزایش تعداد مکانهای مناسب گردشگری از میان حجم بالای انتخابها، انتخاب گزینه مطلوب را سخت میسازد. بنابراین الویتبندی و شخصیسازی اطلاعات برای ارایه توصیه مناسب و موثر به صورت یک نیاز درآمده است. در این مقاله با در نظر گفتن موقعیت مکانی کاربرِ هدف، یک سیستم توصیهگر گردشگری جهت پیشنهاد مکان مناسب برای اقامت گردشگر ارائه میگردد که از ترکیب اطلاعات زمینه، معیار اعتماد و خوشه بندی گراف، در جهت افزایش دقت پیشنهادها به کاربران استفاده میکند. ارزیابی روش پیشنهادی و مقایسه عملکرد آن با سایر روشهای مورد آزمایش بر روی مجموعه داده TripAdvisor بیانگر آن است که این روش نتایج بهتری نسبت به سایر روشهای مورد مقایسه نشان میدهد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155220201221Environmental Risk Assessment of Using EFMEA Method for Sustainable Tourism Management (Case Study: Hormoz Island)ارزیابی ریسکهای زیست محیطی فعالیتهای گردشگری به روش تجزیه و تحلیل حالات شکست زیست محیطی و اثرات آن(EFMEA) در راستای مدیریت پایدار گردشگری (مورد مطالعه: جزیره هرمز)3453721211510.22054/tms.2020.39182.2078FAالههناصر نصیرکارشناس ارشد، مدیریت محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایرانحسینپرورشحسین پرورش، استادیار، گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایرانJournal Article20190104In this study the environmental effects and risks of tourism in Hormoz Island was studied using EFMEA method. For this study field surveys was conducted and also we consulted with environmental and tourism experts, then risk priority numbers ( RPN ) was calculated using pollution extent, occurrence likelihood and risk severity from EFMEA tables in according to 15 expert viewpoints. then all risks was categorized in 3 categories ( high, medium and low ) and 18 environmental risk was identified that 14 risks were in medium risks, 2 risks were in low risks and 2 risks were in high risks that were risks from solid wastes production with water and soil pollution consequence and risks from solid waste landfill with air, water and soil pollution consequence.در این تحقیق به بررسی ریسکها و پیامدهای زیست محیطی ناشی از فعالیتهای گردشگری در جزیره هرمز پرداخته شده است. جهت انجام تحقیق با استفاده از روش تجزیه و تحلیل حالات شکست زیست محیطی، ریسکها بر اساس مشاهدات میدانی و نظرات متخصصان محیط زیست و گردشگری مورد شناسایی قرار گرفته و بر اساس گستره آلودگی، احتمال وقوع و شدت ریسک، ، عدد اولویت ریسک محاسبه شد، جهت امتیاز دهی عدد اولویت ریسکها از جداول مربوطه و نظرات 15 نفر از متخصصان استفاده شد. نهایتا 18 ریسک زیست محیطی مورد شناسایی قرار گرفت که از این بین، 14 ریسک درمحدوده ریسک متوسط، 2 ریسک در محدوده ریسک پایین و 2 ریسک در محدوده ریسک بالا قرار گرفتند که ریسکهای بالا شامل ریسک ناشی از ریختن زباله توسط گردشگران با پیامد آلودگی آب و خاک و محل دپو زباله های جمع آوری شده با پیامد آلودگی آب، خاک و هوا می باشند.