دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144620190823Entrepreneurial Marketing in Hospitality in the Islamic Republic of Iran - A Practical Modelبازاریابی کارآفرینانه هتلداری در ج.ا.ا. یک الگوی کاربردی1461042410.22054/tms.2019.10424FAمرتضیخزائی پولدانشجوی دکتری، مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0002-8381-5226ابوالفضلتاج زاده نمیندانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانحمیدضرغام بروجنیدانشیار(بازنشسته)، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0002-6624-5268مهدیکروبیدانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0002-0699-5139Journal Article20170821This research has two main objectives, the first goal is to provide an entrepreneurial marketing model for the hotel industry in the Islamic Republic of Iran and the second goal is to measure entrepreneurial marketing and its effects on hotel performance. To do this research an exploratory mixed method (qualitative-quantitative) have been used. In the qualitative section, the researcher used qualitative content analysis to develop an entrepreneurial marketing scale and a model. To gather data; in-depth interviews have been used with 20 directors of 3, 4 and 5-star hotels in Tehran. In the quantitative sector, in order to collect data, three questionnaires of entrepreneurial marketing, financial and non-financial performance was used. Accordingly, 48 questionnaires of entrepreneurial marketing and financial performance and 384 questionnaires of non-financial have been gathered. For the validity of the questionnaires, Corrected Item-Total Correlation, content validity ratio, face validity, and confirmatory factor analysis were used and for reliability Cronbach's alpha and composite reliability (Dillon-Goldstein's rho coefficient) were calculated by using the Smart PLS software. The results showed that everything was appropriate. Structural equation modeling was also used to test the hypotheses of the research using Smart PLS software. The results confirm the direct impact of entrepreneurial marketing on financial performance and rejecting the mediating role of non-financial performance in transferring the effect of entrepreneurial marketing on financial performance<em>این تحقیق دارای دو هدف اصلی است، هدف اول آن ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه برای هتلداری ج.ا.ایران و هدف دوم اندازهگیری بازاریابی کارآفرینانه و اثرات آن بر عملکرد هتلداری است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) استفاده شد. در بخش کیفی، از تحلیل محتوای کیفی برای توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه و مدل آن استفاده شد. برای گردآوری داده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از مدیران هتلهای سه، چهار و پنج ستاره شهر تهران استفاده شد. در بخش کمی برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه بازاریابی کارآفرینانه، عملکرد مالی و غیرمالی استفاده شد. در مجموع 48 پرسشنامه مربوط به بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد مالی و 384 پرسشنامه مربوط به عملکرد غیرمالی برای تحلیل، جمعآوری شد. برای روایی پرسشنامهها از همبستگی کلی گزینه اصلاح شده، روایی محتوا، روایی صوری و تحلیل عامل تأییدی و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی با نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از مناسب بودن تمامی موارد بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیز</em><em>از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از تائید تأثیر مستقیم بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی و رد نقش میانجی عملکرد غیرمالی در انتقال اثر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی بوده است.</em>
<em>این تحقیق دارای دو هدف اصلی است، هدف اول آن ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه برای هتلداری ج.ا.ایران و هدف دوم اندازهگیری بازاریابی کارآفرینانه و اثرات آن بر عملکرد هتلداری است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) استفاده شد. در بخش کیفی، از تحلیل محتوای کیفی برای توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه و مدل آن استفاده شد. برای گردآوری داده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از مدیران هتلهای سه، چهار و پنج ستاره شهر تهران استفاده شد. در بخش کمی برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه بازاریابی کارآفرینانه، عملکرد مالی و غیرمالی استفاده شد. در مجموع 48 پرسشنامه مربوط به بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد مالی و 384 پرسشنامه مربوط به عملکرد غیرمالی برای تحلیل، جمعآوری شد. برای روایی پرسشنامهها از همبستگی کلی گزینه اصلاح شده، روایی محتوا، روایی صوری و تحلیل عامل تأییدی و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی با نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از مناسب بودن تمامی موارد بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیز</em><em>از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از تائید تأثیر مستقیم بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی و رد نقش میانجی عملکرد غیرمالی در انتقال اثر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی بوده است.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10424_36b7e5b6354468c65e3f1e2dd1a8537d.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144620190823The Impact of Stiamuli Associated with the Brand on Brand Loyalty in Social Mediaتأثیر محرکهای ارتباط با برند بر وفاداری به برند در رسانههای اجتماعی47771042710.22054/tms.2019.10427FAفاطمهیاوریگهراستادیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.مرضیهکراقلیکارشناس ارشد، جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.Journal Article20180611In recent years, there has been a widespread discussion about the activities of brands in social media. Social media with their applications and increasing popularity, help companies to enhance customer engagement. The purpose of this research is to examine the impact of stimuli associated with the brand on brand loyalty in social media by considering the mediating role of brand engagement in Eligasht Travel Company. In terms of the purpose, this is an applied research and in terms of the research method, this is a descriptive survey. The statistical population includes all those who have used the services of the Eligasht Company and visited the company's Instagram page. The sample size is 211 Eligasht’s customers. The Smart PLS 2.0 software was used to analyze the data. The findings showed that brand-related stimuli had a direct and significant effect on brand loyalty. Also, the effect of the mediating variable on brand interaction was proved by the Sobel test with the severity of 2.12.<em>در سالهای اخیر بحث گستردهای در رابطه با فعالیت برندها در رسانههای اجتماعی انجام گرفته است. رسانههای اجتماعی با برنامههای کاربردی و افزایش محبوبیتشان کمک شایانی به شرکتها در ترغیب تعامل مشتریان میکنند. این پژوهش به دنبال آن است تا تأثیر محرکهای ارتباط با برند بر وفاداری به برند در رسانههای اجتماعی با در نظر گرفتن نقش میانجی تعامل با برند در شرکت گردشگری الی گشت را بررسی نماید. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمام افرادی است که از خدمات الی گشت استفاده نموده و از صفحه اینستاگرام این شرکت بازدید کردهاند. حجم نمونه مورد بررسی 211 نفر از مشتریان الی گشت است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS 2.0 استفاده شد. یافتهها نشان داد که محرکهای ارتباط با برند بر وفاداری به برند تأثیر مستقیم و معناداری داشت. همچنین تأثیر متغیر میانجی تعامل با برند از طریق آزمون سوبل و با شدت 12/2 اثبات گردید.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10427_2153cb4375616ff7c238cd28a6312556.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144620190823Intra-organizational Branding Model in Tehran's Services and Tourism Sectorالگوی برندسازی درونسازمانی در بخش خدمات و گردشگری تهران791091042810.22054/tms.2019.10428FAسعیدشفیعادانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهرانمیرعلیسیدنقویدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.Journal Article20170305In branding projects, the lack of a suitable domestic model for branding causing inefficiency. The aim of this research is to provide a model based on the human activities of the tourism sector of Iran. This fundamental research is of a qualitative type, which was done using grounded theory; so, the research data were collected using the library studies and interviews with 20 managers familiar with this concept. Findings show that institutionalization of a brand in human resources is the main phenomenon of internal branding and communication, educational, knowledge management and human resources management play the role of causal factors. Also, leadership-facilitation and motivational-management categories have a strategic role in this model. The innovation of this research is the presentation of a model derived from the background data of the Iranian community. Until now no other model was proposed for the tourism and services sector of Iran. This study showed that the internalization and alignment of employees with the brand not only results in desirable employee outcomes, but also leads to financial rewards, stakeholder interests, and desirable spiritual outcomes. Therefore, domestic branding is an inward measure for the development of all sectors of tourism.<em>در پروژههای برندسازی، نبود الگوی مناسب برندسازی درونسازمانی بومی، موجب ناکارآمدی است. چراکه این فعالیت به اجتماع و فرهنگ جامعه مرتبط است. هدف این پژوهش ارائه الگویی برآمده از فعالیتهای انسانی بخش گردشگری ایران است. این پژوهش بنیادین از نوع کیفی است که با استفاده از گراندد تئوری (نظریه زمینهای) صورت گرفت؛ بنابراین با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با 20 مدیر آشنا با این مفهوم دادههای تحقیق گردآوری شد. یافتهها نشان میدهد که نهادی سازی برند در منابع انسانی، پدیدهی اصلی برندسازی درونی است و عوامل ارتباطی، آموزشی، مدیریت دانشی و مدیریت منابع انسانی در نقش عوامل علی نقشآفرینی میکنند. همچنین مقولههای رهبری-تسهیلگری و انگیزشی-مدیریتی در این الگو نقش راهبردی دارند. نوآوری این پژوهش، ارائه الگویی است که از دادههای زمینهای جامعه ایرانی به دست آمده است. تابهحال هیچ الگویی برای بخش گردشگری و خدمات ایران پیشنهاد نشده بود. این مطالعه نشان داد که درونی سازی و همراستا شدن کارکنان با برند، نهتنها موجب پیامدهای مطلوب کارکنان، بلکه موجب سوددهیهای مالی، منافع ذینفعان و پیامدهای مطلوب معنوی خواهد شد؛ بنابراین برندسازی داخلی، اقدامی درونی برای توسعه تمامی بخشهای گردشگری است.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10428_7a15e4703d32e540e53b22c580442a18.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144620190823Assessing the Social Carrying Capacity and Its Determining Effective Factors in Chitgar Lake (Persian Gulf Martyrs) in Tehranبرآورد ظرفیت برد اجتماعی و تعیین عوامل مؤثر بر آن در دریاچه چیتگر (شهدای خلیجفارس) تهران1111351042910.22054/tms.2019.10429FAمنصورهمؤمنی صدرکارشناس ارشد، محیطزیست، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانزهراقلیچی پوراستادیار گروه محیط زیست دانشکده جغرافیا و علوم محیطی- دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانهادیسلطانی فرداستادیار گروه محیط زیست دانشکده جغرافیا و علوم محیطی- دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانهادیکراچیاستادیار گروه محیط زیست دانشکده جغرافیا و علوم محیطی- دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران .Journal Article20171011This research aims to assess social carrying capacity in Chitgar Lake and determine factors affecting it. For this purpose, two methods of survey and visual research have been used. 385 visitors answered the first stage questionnaire. The data from this questionnaire were analyzed using descriptive statistics. In the visual research method, using 150 visitors’ responses, the social norm curve was drawn for two activities of walking along the lake and watching its scenery. The findings indicate that the number of visitors in the environment, the type of their activity, the distance reduction with other visitors, the number of exposures and access to facilities affect visitors’ perception of crowding. Based on the social norm curve, the presence of more than 26 people when walking and more than 25 visitors when watching the scenery are in the unacceptable range. The optimal number of visitors when walking is 9 and for watching the lake view is 10-8 people.<em>این پژوهش با هدف برآورد ظرفیت برد اجتماعی در دریاچه چیتگر تهران و تشخیص عوامل تأثیرگذار بر آن انجام شده و برای اجرای آن از دو روش بررسی پرسشنامهای و پژوهش دیداری استفاده شده است.385 بازدیدکننده به پرسشنامه مرحله اول پاسخ دادند. دادههای حاصل از این پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شدند. در روش پژوهش دیداری با استفاده از پاسخهای 150 بازدیدکننده منحنی هنجار اجتماعی برای دو فعالیت پیادهروی در حاشیه دریاچه و تماشای چشمانداز آن ترسیم گردید. یافتهها نشان میدهند که احساس شلوغی مکان توسط یک بازدیدکننده تحت تأثیر تعداد بازدیدکنندگان در محیط، نوع فعالیتهای آنان، کاهش فاصله با سایر بازدیدکنندگان، تعداد مواجهه و دسترسی به امکانات تغییر میکند. بر اساس منحنی هنجار اجتماعی، در هنگام پیادهروی حضور بیش از 26 نفر و برای تماشای چشمانداز دریاچه بیش از 25 بازدیدکننده در دامنه غیرقابلپذیرش قرار میگیرد. تعداد بهینه بازدیدکننده در هنگام پیادهروی 9 نفر و زمان تماشای چشمانداز دریاچه 10-8 نفر است.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10429_e82f86073dcab5ab1a9ef3ccc06ba7ca.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144620190823Explaining the Effect of Tourist's Perceived Risks on the Desire to Revisit the Tourism Destination with Mediating Role of Tourism Destination Imageتبیین تأثیر ریسکهای ادراکشده گردشگر بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد گردشگری با نقش میانجیگری تصویر ذهنی مقصد گردشگری1371641043010.22054/tms.2019.10430FAبهرامرنجبریاناستاد، گروه مدیریت بازرگانی و کسب وکار، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایرانمحمدغفاریاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی و کسب وکار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0002-0566-4717امینتسلیمی بابلیدانشآموخته دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز،ایران0000-0003-0030-3223Journal Article20160616Tourism destination image plays a significant role in the choice of destination. On the other hand, tourist perceived risk is an important factor influencing his/her image of tourism services. Therefore, the present article aims to provide a model for better explaining the impact of tourist perceived risks on the desire to revisit the tourism destination with the mediating role the mental image of the tourism destination image. The statistical population of the study consisted of those foreign tourists who traveled to Isfahan city in November 2015. A sample of 300 people was selected from this population by simple random sampling. To collect data, a questionnaire containing 38 questions was designed. Then, descriptive and inferential statistics were used to examine the research data and test the hypotheses. According to the findings, tourist perceived risk was classified into four groups of political, economic, hygiene and socio-cultural risks. Also, the mental image of the tourist destination can be divided into three dimensions: affective, cognitive, and conative. Furthermore, the research findings showed that perceived political, health, economic and socio-cultural risks have a significant effect on the desire to revisit the destination of tourism with the mediating role of the affective, cognitive, and conative image of the tourist destination<em>تصویر ذهنی گردشگر از مقصد گردشگری نقش بسزایی در تصمیم انتخاب مقصد ایفا میکند. از سوی</em><em>دیگر ریسکهای ادراکشده گردشگر عامل مهمی است که تصویر ذهنی وی را از خدمات گردشگری تحت تأثیر قرار میدهد. لذا مقاله حاضر درصدد ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر ریسکهای ادراکشده گردشگر بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد گردشگری با نقش میانجیگری تصویر ذهنی مقصد گردشگری بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی بود که در آبان ماه 1394 به شهر اصفهان سفر کردهاند. از این جامعه، نمونهای به حجم 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامهای حاوی 38 سؤال طراحی شده و سپس بهمنظور بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، ریسک ادراکشده گردشگر در چهار گروه ریسکهای سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی-اجتماعی طبقهبندی شد. همچنین تصویر ذهنی مقصد گردشگری را میتوان به سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری تقسیم کرد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد ریسکهای ادراکشده سیاسی، بهداشتی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی تأثیر معنیداری بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد گردشگری با نقش میانجیگری تصویر ذهنی عاطفی، شناختی و رفتاری از مقصد گردشگری دارد.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10430_d3292787ef47a424e15c51d20ba7dbe9.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144620190823Site Selection of Hotels in Ahvaz Using GIS and AHPمکانیابی هتلهای شهر اهواز با استفاده از GIS و AHP1651951043110.22054/tms.2019.10431FAمحمد علیفیروزیدانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20170309The present research was conducted with the general objective of site selection of hotels in Ahvaz and with the specific objectives of the proper distribution of hotels in the city and reducing the traffic load caused by unnecessary trips. In this regard, we have two main questions and we are seeking to answer: 1. does the city of Ahvaz need new hotels? 2. If new hotels are needed, which areas are a priority for the construction of new hotels? In this study, according to five criteria of compatibility, accessibility, utility, efficiency, and safety, the main criteria for locating hotels in Ahvaz City have been extracted and classified according to expert opinions. The results of the research indicate that areas: “KuyehBustan”, “KuyehSepidar”, “Kian Pars (ShahidChamran St.)”, “Kourosh (KuyehMellat)”, “Azadegan St.”, “Naderi St. (Salman Farsi)”, and “Amanyeh St. (Enghelab)” and “KuyehTakhti area” enjoy the priority 1 for building new hotels. Furthermore, “Baharestan”, “Naderi (Strict of Hafiz St. to Chahar Rah)”, “Kian Abad”, “ChaharShir Region”, “KuyehNaft”, and “Lashkar Ahvaz Bridge Strict” regions have the priority number 2 for constructing new hotels<em>پژوهش حاضر باهدف کلی مکانیابی هتلهای شهر اهواز و اهداف جزئی توزیع مناسب هتلها در سطح شهر و کاهش بار ترافیکی ناشی از سفرهای غیرضروری صورت گرفته است که در این راستا دو سؤال اساسی مطرح و در پی رسیدن به پاسخ آن هستیم: 1- آیا شهر اهواز نیاز به هتلهای جدید دارد؟ 2- در صورت نیاز به احداث هتلهای جدید، کدام مناطق جهت احداث هتلهای جدید در اولویت هستند؟ رویکرد حاکم بر این پژوهش، توسعهای- کاربردی و روش تحقیق به شیوه توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. در این تحقیق با توجه به پنج معیار سازگاری، دسترسی، مطلوبیت، کارایی و ایمنی، معیارهای اصلی برای مکانیابی هتلهای شهر اهواز استخراجشده است و بر اساس نظرات کارشناسان طبقهبندی گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مناطق: کوی بوستان، کوی سپیدار، کیان پارس (خیابان شهید چمران)، کوروش (کوی ملت)، خیابان آزادگان، خیابان نادری (سلمان فارسی) و خیابان امانیه (انقلاب) یا محدوده کوی تختی، اولویت 1 را جهت احداث هتل جدید دارند؛ و همچنین مناطق بهارستان، نادری (محدوده خیابان حافظ تا چهارراه) کیانآباد، منطقه چهار شیر، کوی نفت، محدوده پل لشکر اهواز از اولویت 2 جهت احداث هتل برخوردارند.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10431_c41c18bc2fd07b2e0b359258a66bf520.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144620190823The Effect of Tourism Revenues on Income Inequality with the Quantiles Panel Regression Approach (Case study: Selected Developing Countries)اثر درآمدهای گردشگری بر نابرابری درآمد با رویکرد رگرسیون پانل کوانتایل (مطالعه موردی: منتخب کشورهای درحالتوسعه)1972221043210.22054/tms.2019.10432FAمحسنمهرآرااستاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانپگاهشیرمحمدیدانشجوی دکتری، اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20170902Income inequality and efforts to reduce it is one of the most important concerns of societies in the current world. on the one hand, countries are looking for income-generating resources, and on the other hand, they are trying to reduce income inequalities. The tourism industry is considered as the most widespread and one of the most important income and employment generator industries, can achieve both goals at the same time. In this study, using mixed data method and Panel Quantiles regression approach in a selection of developing countries (including 31 countries), the effect of tourism revenues on income inequality in the period of 1995-2015 has been investigated. The advantage of using this model is to evaluate the response variable (inequality of income) against the interference of independent variables (especially tourism revenues), not only in the data center of mass but also in all parts of the distribution, especially in the initial and final deciles. The results of the research show that tourism revenues lead to a decrease in income inequality directly and indirectly by reducing unemployment. In addition, countries that are at higher levels or quantiles of inequalities are more likely to use the benefits of tourism to reduce inequality. Therefore, they can benefit from tourism development policies to reduce inequality more effectively.<em>نابرابری درآمد</em><em>و</em><em>تلاش</em><em>در</em><em>راستای کاهش</em><em>آن،</em><em>یکی</em><em>از</em><em>مهمترین دغدغههای جوامع در دنیای کنونی محسوب میشود؛ کشورها از یکسو به دنبال منابعی درآمدزا و از سوی دیگر در تلاش جهت کاهش نابرابریهای درآمدی هستند. صنعت گردشگری بهعنوان گستردهترین و یکی از مهمترین صنایع درآمدزا و اشتغالزا، میتواند دستیابی به هر دو هدف را همزمان فراهم آورد. در این پژوهش با استفاده از روش دادههای ترکیبی و رویکرد رگرسیون کوانتایل در منتخبی از کشورهای درحالتوسعه (شامل 31 کشور) به بررسی اثر درآمدهای گردشگری بر نابرابری درآمد در فاصله زمانی 2015-1995 پرداختهشده است. مزیت استفاده از این مدل ارزیابی متغیر پاسخ (نابرابری درآمد)، در برابر دخالت متغیرهای مستقل (بهویژه درآمدهای گردشگری)، نهتنها در مرکز ثقل دادهها، بلکه در تمام قسمتهای توزیع بهویژه در دهکهای ابتدایی و انتهایی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که درآمدهای گردشگری منجر به کاهش نابرابری درآمد بهطور مستقیم و غیرمستقیم از کانال کاهش بیکاری میشود. بهعلاوه کشورهایی که در سطوح یا کوانتایلهای بالاتر نابرابری قرار دارند از منافع گردشگری در جهت کاهش نابرابری به میزان بیشتری بهرهمند میشوند. لذا آنها میتوانند از سیاستهای توسعه گردشگری در جهت کاهش نابرابری بهطور مؤثرتری بهرهمند گردند.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10432_a4b75c6237bc395df801da898aea8af2.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144620190823The Impact of eWOM on Destination Trust and Intention to Travelتأثیر تبلیغات دهانبهدهان آنلاین بر روی اعتماد گردشگران به مقصد و قصد سفر به آن2232441043310.22054/tms.2019.10433FAنسیممحمدیان محمودجیقدانشجوی دکتری، مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران0000-0001-8966-2622امینسلطانی هوراندکارشناس ارشد، مدیریت گردشگری، گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانJournal Article20161110Development of the internet plays an important role in expanding the concept of word-of-mouth (WOM). The purpose of this study is to examine the impact of online WOM on destination trust (here, Iran) and intention to travel. This research is a fundamental study in terms of its audiences, it is a descriptive study in terms of its purpose, and it is a quantitative survey in terms of its data collection method. The statistical population is potential European tourists using the internet and social media. After distributing the questionnaires on the selected social media, confirmatory factor analysis and a structural equation model test were performed to test the relationships among the variables. Based on the research findings, (n=246) eWOM is a trust builder tool for Iran as a tourist destination (t=5.46; p<0.01) and trust leads to travel intention (t=5.26; p<0.01). On the other hand, one of the conditions for traveling to Iran by Europeans tourists is to trust it, through eWOM (t=5.66; p<0.01).<em>توسعه اینترنت نقش بسزایی در گسترش تبلیغات دهانبهدهان ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تبلیغات دهانبهدهان آنلاین بر روی اعتماد به مقصد (ایران) و قصد سفر به آن است. این پژوهش از لحاظ نوع مخاطب، بنیادی، از لحاظ هدف، توصیفی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، کمّی (پیمایشی) است و جامعه آماری آن را گردشگران اروپایی بالقوه ایران تشکیل میدهند که در فضای مجازی حضور دارند. پس از توزیع پرسشنامه مربوطه در فضای مجازی، از تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش (246=</em><em>n</em><em>)، </em><em>eWOM</em><em> یک ابزار اعتماد ساز برای ایران بهعنوان یک مقصد گردشگری است (01/0></em><em>P</em><em>؛ 46/5=</em><em>t</em><em>) و اعتماد، قصد سفر را به دنبال دارد (01/0></em><em>P</em><em>؛ 26/5=</em><em>t</em><em>). از سوی دیگر، یکی از شروط سفر گردشگران اروپایی به ایران آن است که از طریق </em><em>eWOM</em><em> به این کشور اعتماد پیدا کنند (01/0></em><em>P</em><em>؛ 66/5=</em><em>t</em><em>).</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10433_a789d81cc06bb213ed66d70b7004af0a.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144620190823Preparing the Ecotourism Calendar of the Persian Gulf Based on the MEMI Bio-Climate Indices Case study: Bushehrتهیه تقویم اکو توریسم حوزه خلیج فارس بر اساس شاخصهای زیستاقلیمی مدل MEMI (مطالعه موردی: بوشهر)2452821043410.22054/tms.2019.10434FAزینبحاجریکارشناس ارشد، آب و هواشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد، خرم آباد، ایرانمحمدحسینناصرزادهاستادیار، گروه آموزشی آبوهوا شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران،ایران.سعیدتقوی گودرزیمربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد، خرم آباد، ایرانJournal Article20170310One of the most important foundations of tourism planning in different geographic regions, is the preparation of a tourism environment calendar, especially based on the regional climate. The role of the climate in attracting tourists in the tourism season is of great importance. In this study, to determine the climate-comfort of the ecotourists in Bushehr, the bioclimate indices used in the MEMI model and the More method, as well as the climatic parameters of air temperature, relative humidity, cloudy sky, wind speed, vapor pressure and radiant temperature of the environment was used during the time period of (1986-2015) and local time of 18:30. Considering the long-term average of the above data, the values of PET indices (physiological temperature of the body), SET (standard effective temperature), and the effect of T<sub>mrt </sub>(mean radiant temperature of the environment) on the two indices were calculated and compared using RayMan and SPSS softwares. Ecotourism climatme-comfort surveys on a daily basis show that the best time period for the presence of ecotourists in terms of picnic leisure activities on a daily basis is from (May 30 to June 15) and from (September 26 to October 25) and on the monthly basis of May, June and October, for swimming on a daily basis from (April 30 to May 21) and (August 26 to October 5) and on a monthly scale of May and September, and also for sailing from (April 30 to May 16) and (August 26 to October 5) and on the monthly scale of May and September. In terms of correlation, there is a positive and strong correlation between PET and SET indicators, and there is also a positive and strong correlation between PET, SET and T<sub>mrt</sub> indicators, and the exponential regression between them in picnic activities, swimming and sailing is also directional.<em>یکی از مهمترین بنیانهای برنامهریزی گردشگری در مناطق مختلف جغرافیایی، تهیه تقویم محیطی گردشگری بخصوص بر مبنای وضعیت اقلیم منطقه است. نقش اقلیم در زمینه جذب گردشگر در ایام زمانی و فصول گردشگر پذیر از اهمیت بالایی برخوردار است. </em><em>در این پژوهش برای تعیین آسایش اقلیمی اکو توریستها در شهر بوشهر از شاخصهای</em><em>زیستاقلیمی</em><em>بهکاررفته</em><em>در مدل </em><em>MEMI</em><em> و روش مُر و همچنین</em><em>پارامترهای</em><em>اقلیمی</em><em>دمای</em><em>هوا،</em><em>رطوبت</em><em>نسبی،</em><em>میزان</em><em>ابرناکی</em><em>آسمان، سرعت</em><em>باد، فشار بخار و دمای تابشی محیط در بازه زمانی (1365-1394)</em><em>و ساعت به وقت محلی 18:30 استفاده</em><em>شده</em><em>است.</em><em>با در نظر گرفتن میانگین درازمدت دادههای فوق مقادیر شاخصهای </em><em>PET</em><em> (دمای فیزیولوژیک بدن)، </em><em>SET</em><em> (دمای مؤثر استاندارد) و تأثیر </em> <em> (متوسط دمای</em><em>تابشی</em><em>محیط) بر دو شاخص مذکور با</em><em>استفاده</em><em>از</em><em>نرمافزارهای </em><em>RayMan</em><em> و</em><em> SPSS </em><em>محاسبه</em><em>و</em><em>مقایسه</em><em>شدند. بررسیهایی که در قالب آسایش اقلیمی اکو توریسم در مقیاس روزانه انجام شده است، نشان می</em><em></em><em>دهد که بهترین بازه زمانی برای حضور اکو توریست با توجه به فعالیتهای فراغتی پیکنیک در مقیاس روزانه از (10 اردیبهشت تا 25 خرداد) و (4 مهر تا 3 آبان) و در مقیاس ماهانه اردیبهشت، خرداد و مهرماه، برای شنا در مقیاس روزانه از (10 تا 31 اردیبهشت) و (30 مرداد تا 29 شهریور) و در مقیاس ماهانه اردیبهشت و شهریور و همچنین برای قایقرانی از (10 تا 26 اردیبهشت) و (4 شهریور تا 13 مهر) و در مقیاس ماهانه اردیبهشت و شهریور میباشند. از نظر همبستگی رابطه مثبت و قوی بین دو شاخص </em><em>PET</em><em> و </em><em>SET</em><em>، همچنین رابطه مثبت و قوی بین شاخصهای </em><em>PET</em><em>، </em><em>SET</em><em> و </em> <em> وجود دارد و رگرسیون نمایی بین آنها در فعالیتهای فراغتی پیکنیک، شنا و قایقرانی نیز جهتدار است.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10434_db1a5478cee95e4cb7603131de17df51.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144620190823Performance Evaluation of Hotels Affiliated to Shiraz Municipality in order to Promote Tourism Industryارزیابی عملکرد هتلهای وابسته به شهرداری شیراز در راستای ارتقای صنعت گردشگری2833081043510.22054/tms.2019.10435FAمرتضیشفیعی- دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایرانمیلادفخرکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، ، شیراز،ایرانJournal Article20180528An assessment of the performance of organizations is a process through which useful information can be provided on the success rate of services. In this research, the performance of Shiraz hotels in the tourism industry has been evaluated using mathematical models, their service quality has been measured, and in the end, ways to improve the performance of Shiraz hotels in the tourism industry have been identified. The Stochastic frontier production function method has been used for analysis. Initially, two Cobb-Douglas and Translog production functions are investigated by examining structural parameters and the importance of accuracy in the correct selection of the function, two functional forms are estimated and, according to the likelihood ratio test, the best production function is selected. Data collection was carried out using panel data provided by the Cultural Heritage and Tourism Organization with criteria such as the length of stay of tourists in hotels and the number of rooms available, to the researcher. It should be noted that the hotels under study are those that operate under the supervision of the municipality's modernization and improvement center or use the financial facilities of the organization. In the end, the results indicate that the municipality of Shiraz can increase its efficiency by increasing the budget of the renovation and improvement organization and the number of hotel rooms. In addition, hoteliers can improve their performance in a more economical and optimal way by filling their technical gaps, such as budget and labor.<em>ارزیابی عملکرد سازمانها، فرآیندی است که از طریق آن میتوان اطلاعات سودمند و مفیدی در خصوص میزان موفقیت خدمات ارائه کرد. در این تحقیق عملکرد هتلهای شیراز در صنعت گردشگری با استفاده از مدلهای ریاضی مورد بررسی قرار گرفته، کیفیت</em><em>خدمات آنها سنجیده شده و در آخر راههای ارتقای عملکرد هتلهای</em><em>شیراز</em><em>در</em><em>صنعت</em><em>گردشگری مورد شناسایی قرار گرفته است. برای آنالیز از روش تابع تولیدی مرزی تصادفی استفاده شده است و در ابتدا بین دو تابع تولید کاب-داگلاس و ترانسلوگ با بررسی پارامترهای ساختاری و اهمیت دقت در انتخاب صحیح تابع، دو فرم تابعی تخمین زده شده و با توجه به آزمون نسبت درستنمایی بهترین تابع تولید انتخاب میگردد. جمعآوری اطلاعات با استفاده از دادههای پانلی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با معیارهایی نظیر مدت اقامت گردشگران در هتلها و تعداد اتاق در اختیار محقق قرارداده است، انجام شده است، لازم به ذکر است که هتلهای مورد بررسی هتلهایی هستند که زیر نظر سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شیراز فعالیت میکنند یا از تسهیلات مالی این سازمان استفاده کردهاند. در آخر نتایجی حاصل گردید که بیانگر این است که شهرداری شیراز با افزایش بودجه سازمان نوسازی و بهسازی و تعداد اتاقهای هتل میتواند کارایی خود را افزایش دهد. همچنین هتلداران با پر کردن شکاف تکنیکی خود مانند بودجه و نیروی کار میتوانند بهصورت اقتصادیتر و بهینهتر کارایی خود را افزایش دهند.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10435_8d420a5d38daf7d21b441e6b75e259fc.pdf