دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294134420181222Analysis of Spatial Effects of Urban Tourism Attractions on Mashhad Tourism Servicesتحلیل اثرات فضایی جاذبه های گردشگری شهری بر خدمات گردشگری مشهد138964110.22054/tms.2018.9641FAمحمد جوادجمشیدیگروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.ناصربرک پورگروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.خلیلکلانتریگروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده توسعه و اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران.0000-0001-6870-0941Journal Article20171014In recent decades, urban tourism has led to various spatial evolutions in the holy city of Mashhad. Excessive concentration of key actors of Mashhad urban tourism on the potential of religious tourism caused to the lack of optimal attention to the potential of other types of urban tourism. It is tried in this research with a descriptive approach, to study spatial effects of urban tourism attractions on Mashhad tourism services. For this purpose, the spatial data of the Mashhad urban database has been used. The results of this study indicate the significant spatial effects of Razavi Shrine on the spatial distribution of tourism services studied in this study. Compared to the Razavi Shrine, other tourist attractions have had a different effect on the spatial distribution of urban tourism services in Mashhad.در دهه های اخیر گردشگری شهری منجر به تحولات فضایی متنوعی در شهر مقدس مشهد شده است. تمرکز بیش از اندازه در بهره برداری از پتانسیل های گردشگری مذهبی در این شهر علاوه بر تشدید ازدحام فعالیتی پیرامون حرم مطهر رضوی منجر به عدم توجه بهینه به پتانسیل های نهفته در سایر گونه های گردشگری شده است. در این پژوهش تلاش می شود تا با رویکردی توصیفی، اثرات فضایی جاذبه های گردشگری شهری بر توزیع فضایی خدمات گردشگری مشهد مورد مطالعه قرار گیرد. به همین منظور از داده های فضایی پایگاه اطلاعات شهری مشهد استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر فضایی معنادار حرم مطهر رضوی بر توزیع فضایی خدمات گردشگری مورد مطالعه در این پژوهش است. همچنین در مقایسه با حرم رضوی، سایر جاذبه های گردشگری اثرات متفاوتی بر توزیع فضایی خدمات گردشگری شهری مشهد داشته اند.https://tms.atu.ac.ir/article_9641_52d6e65d76b2d29dec9606ccb358e26a.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294134420181222Identifying and predicting the market for the "elderly" tourism with an approach to the expected valuesشناسایی و پیش بینی بازار گردشگران سالمند بر مبنای ارزشهای مورد انتظار3970964210.22054/tms.2018.9642FAشیرینمهدویدانش آموخته مدیریت گردشگری دانشگاه شیخ بهاییمصطفیعمادزادهاستاد تمام گروه مدیریت دانشگاه شیخ بهاییآذرنوشانصاریگروه مدیریت ، دانشگاه اصفهانJournal Article20180109The identification of tourism market segments helps to better develop travel packages and more efficient strategies. By identifying the expected values derived from the behavioral patterns and comparing them with the behavioral interests of the travel of elderly people, along with individual characteristics, the market for elderly tourists can be segmented and predicted. In terms of the purposes, this is an applied research and in terms of the data collection method, this is descriptive-survey. The qualitative approach and the Delphi method has been used to identify the expected values and, to predict market groups, a quantitative approach using neural networks has been used. This research has been conducted among 380 Esfahani and Tehrani elderly tourists using non-random and available sampling method. The results show that values are due to individual and personality traits, travel motives, travel experiences, travel style, and travel pleasure. The market for elderly tourists was identified and predicted based on the expected values, with the neural network technique in three conservative, prosperous and younger groups.شناسایی بخشهای بازار گردشگری به توسعهی بهتر بستههای سفر و راهبردهای کارآمدتر کمک میکند. با شناسایی ارزشهای مورد انتظار ناشی از الگوهای رفتاری و مقایسه آن با علایق رفتاری سفر افراد سالمند درکنار ویژگیهای فردی میتوان بازار گردشگران سالمند را بخشبندی و پیش بینی کرد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. برای شناسایی ارزشهای مورد انتظار از رویکرد کیفی و روش دلفی و برای پیشبینی گروههای بازار از رویکرد کمی با استفاده از شبکههای عصبی بهره میبرد.این پژوهش بین 380 نفر ازگردشگران سالمندان اصفهانی و تهرانی به روش نمونه گیری غیر تصادفی و در دسترس انجام شده است. نتایج نشان میدهد ارزشها ناشی از ویژگیهای فردی و شخصیتی، انگیزههای سفر، تجربه سفر، سبک سفر و لذت سفر است. بازارگردشگران سالمند بر اساس ارزشهای مورد انتظار، با تکنیک شبکه عصبی در سه گروه محافظه کار، مرفه و جوان شناسایی و پیش بینی شدند.https://tms.atu.ac.ir/article_9642_1200b61cdc333695bd0e98f5e7bf6edd.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294134420181222Factors influencing tourists' behavioral intentions in visit from water parks in the city of Mashhadعوامل موثر بر مقاصد رفتاری گردشگران در بازدید از پارک های آبی شهر مشهد71108964310.22054/tms.2018.9643FAداوودقربان زادهدانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال0000-0003-3238-8241حمید رضاسعیدنیاعضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالJournal Article20170716Theme parks represent a huge and fast-growing part of the world's hospitality and tourism industry, which has become an interesting and important research topic for marketers and activists in this industry. Creating and preserving memorable experiences along with meaningful mental image is an essential part of the marketing management of the water park industry which leads to behavioral goals such as recommending the park to others and the intention of visitors to re-visit. Therefore, the purpose of this study is to investigate the factors influencing the behavioral intentions of tourists visiting water parks in the city of Mashhad. This is a descriptive research and of the correlational type. In order to achieve the purpose of the study, 384 visitors were selected using a simple sampling method and a standardized questionnaire. Also, structural equation modeling was used for data analysis. The results of the hypotheses testing showed that the quality of experience has a positive effect on the mental image, satisfaction and perceived value of the visitors, and the mental image of the visitors has a positive and significant effect on perceived value, satisfaction, and pleasure of the visitors. Although the perceived value and pleasure of visitors have a positive effect on satisfaction, the visitor's pleasure does not directly affect his or her behavioral intentions, and this effect occurs indirectly through satisfaction. The findings provide insights for water park managers and marketers and allow them to understand the factors affecting visitor behavior such as recommending others and the intention to re-visit the water park and as a result, organize services in a way that meets the needs of visitorsپارکهای موضوعی نشاندهنده بخشی بزرگ و بهسرعت در حال رشد در صنعت گردشگری و مهماننوازی در جهان هستند که به موضوع پژوهشی جالب و مهم برای بازاریابان و فعالان در این صنعت تبدیلشده است. ایجاد و حفظ تجارب بهیادماندنی در کنار تصویر ذهنی معنادار جزء ضروری کارکرد مدیریت بازاریابی در صنعت پارک آبی است که منجر به مقاصد رفتاری مانند توصیه پارک به دیگران و قصد بازدید مجدد از سوی بازدید کنندگان میشود. ازاینرو، هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر مقاصد رفتاری گردشگران در بازدید از پارکهای آبی در سطح شهر مشهد است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، از جامعه موردنظر 384 بازدیدکننده به روش در دسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه استانداردشده، به جمعآوری دادههای پژوهش اقدام شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.نتیجه آزمون فرضیات، حاکى از آن است که کیفیت تجربه بر تصویر ذهنی، رضایت و ارزش ادراکشده از سوی بازدیدکنندگان تأثیر مثبتی دارد؛ و تصویر ذهنی بازدیدکنندگان بر ارزش ادراکشده، رضایت و لذت بازدیدکنندگان اثر مثبت و قابلتوجهی دارد. اگرچه ارزش ادراکشده و لذت بازدیدکنندگان بر رضایت تأثیر مثبتی دارد اما لذت بازدیدکننده بهطور مستقیم بر مقاصد رفتاری او اثر نمیگذارد و این اثر بهصورت غیرمستقیم و از طریق رضایت اتفاق میافتد. یافتههای این پژوهش، بینشی برای مدیران و بازاریابان پارکهای آبی فراهم میآورد و به آنها اجازه میدهد که عوامل موثر بر مقاصد رفتاری بازدیدکنندگان همچون توصیه به دیگران و قصد بازدید مجدد از پارک آبی را درک کنند و درنتیجه خدمات را بهگونهای طراحی و سازماندهی کنند که نیازهای بازدیدکنندگان را برآورده کند.https://tms.atu.ac.ir/article_9643_e32e90d96510a2130ef0c59a6c9832d0.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294134420181222Evaluating and Analyzing the Tourism Brand Position of Fars Province Based on the Identity of National Competitivenessارزیابی و تحلیل جایگاه برندگردشگری استان فارس بر پایه هویت رقابت پذیری ملی109141964410.22054/tms.2018.9644FAبراتعلیخاکپوردانشیار گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات علوم انسانی دکتر علی شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-5217-119Xحامدعباسیاستادیار گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات، دانشگاه لرستان، خرم آبادنعمتشاکرمیدانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات علوم انسانی دکتر علی شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد.Journal Article20170828Considering the global competitive environment, branding tourism potential is important in directing resources and attracting investment. Today, most countries and cities are planning to earn foreign exchange using this green industry. Therefore, in this research, considering the high potential of Fars province in the field of historical tourism, we seek to evaluate the tourism brand of Fars province based on the tourism development document of this province in 1404 and national competitiveness. In terms of the methodology, this is a descriptive-analytical and in terms of the purposes, this is an applied research. The required data and information collected using library and documentary sources (tourism development document of Fars province) and survey method (questionnaire-interview). The results show that Fars province in terms of tourist attraction and branding criteria, has a competitive map below Mashhad with 3.5 points and 3 out of 5 points, respectively, and it is in a competitive situation with Isfahan province and above other national and regional rivals (Khuzestan, Yazd, and Kerman). The result of the proportional map shows that the main factors influencing the development and branding of tourism in Fars province are macro-management of the country, lack of credit, political perspectives on the historical tourism of Fars province, restrictions of the Islamic society and international sanctions. Also, the most important features of Fars province which have four characteristics of rarity, non-repeatable, irrelevant and valuable are Shah Cheragh shrine, the tomb of the characters and national monuments, historical monuments of Fars province. Therefore, considering these sources and the significant variables affecting tourism branding in Fars province, a map of strategic alignment has been drawn and appropriate strategies have been suggestedبا توجه به شرایط رقابتپذیری جهانی، برند سازی پتانسیلهای گردشگری در جهتدهی منابع و جذب سرمایهگذاریهای صنعت توریسم از اهمیت بسزایی برخوردار است و امروزه اکثر کشورها و شهرها با برنامهریزی در این زمینه سعی در ارزآوری بیشتر با استفاده از این صنعت سبز هستند. بنابراین در پژوهش حاضر با توجه به پتانسیلهای بالای استان فارس درزمینه گردشگری تاریخی درصدد ارزیابی از برند گردشگری استان فارس بر اساس سند توسعه گردشگری این استان در سال 1404 و بر پایه رقابتپذیری ملی هستیم. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و هدف کاربردی است. دادهها و اطلاعات موردنیاز از منابع کتابخانهای و اسنادی (سند توسعه گردشگری استان فارس) و بهصورت پیمایشی (پرسشنامه- مصاحبه) جمعآوریشده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد استان فارس درزمینه دو پارامتر جذب گردشگر و برند سازی گردشگری به ترتیب با امتیاز 5/3 و 3 از 5 امتیاز ممکن نقشه رقابتی، پایینتر از مشهد و در حالت رقابت فشرده با استان اصفهان و بالاتر از سایر رقبای ملی و منطقهای (خوزستان، یزد و کرمان) قرار دارد. نتایج نقشه تناسبی نشان میدهد که مهمترین عوامل کلان تأثیرگذار بر توسعه و برند سازی گردشگری استان فارس عبارتاند از؛ مدیریت کلان کشور، کمبود اعتبارات، نگاه سیاسی به گردشگری تاریخی استان فارس، محدودیتهای جامعه اسلامی و تحریمهای بینالمللی است. همچنین مهمترین قابلیتهای استان فارس که دارای 4 ویژگی(VIRO) نادر بودن، تکرارناپذیر، غیرقابل تقلید و باارزش هستند عبارتاند از؛ وجود حرم حضرت شاهچراغ، آرامگاه شخصیتها و مفاخر ملی، بناهای تاریخی استان فارس؛ بنابراین با توجه به این منابع و متغیرهای کلان تأثیرگذار بر برند سازی گردشگری استان فارس نقشه تناسب راهبردی ترسیم گردید و راهکارهای مناسب پیشنهادشده است.https://tms.atu.ac.ir/article_9644_edfdc1fbf8c53400dfc4fb54619b1cc9.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294134420181222Study of the Relationship between Meaning-oriented Factors and Perception of Tourist from Travel
(Case study of foreign tourists in Tehran market)بررسی ارتباط میان عناصر معناگرایی و ادراک گردشگر از سفر (مطالعه موردی گردشگران خارجی بازار تهران)143170964710.22054/tms.2018.9647FAمحمد حسینایمانی خوشخودانشیار دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، تهرانمهدیهشهرابی فراهانیدکتری دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران0000-0002-5679-2444Journal Article20171021Human is a perfectionist creature who has been seeking to know, and travel which is based on motion provide a platform for the realization of the human meaning-orientation approach. Meaning-orientation is the concept of trying to understand the meaning of being; consist of different elements. In terms of the methodology, this is a qualitative and descriptive research and is conducted in the form of library studies and field interviews in two parts, using content analysis method. The elements of meaning-orientation are explored and integrated from three perspectives of the West, Islam, and Tourism. In the first part, after assessing the interviews of the experts, the three elements of knowing God, human and the world as the elements of the tourist's meaning-orientation were derived. In the second part, based on the interview with the foreign tourists of the Tehran market in January 2016, the connection between the three elements of meaning-orientation with the tourist perception of the trip was examined. The results show that knowing the world and human has a longitudinal relationship with knowing God. The tourist in the search of knowing the world around him/her and the inner spiritual force that leads him/her to recognize history, the background of the culture and art of humans as much as possible, knows the creator of these talents and creates artwork. In fact, the contemplation and concentration of the foreign tourist of Tehran's market is his/her inward spiritual powerانسان موجودی کمال گرا، به دنبال شناخت بوده و سفر مبتنی بر حرکت، بستر تحقق معناگرایی انسان را فراهم نموده است. این پژوهش به صورت کیفی- توصیفی، به شیوه مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه میدانی در دو بخش و با روش تحلیل محتوا انجام گرفت. در بخش اول پس از ارزیابی مصاحبه خبرگان، سه عنصر شناخت خدا، شناخت انسان و شناخت جهان به عنوان عناصر معناگرایی گردشگر منتج گردید. در بخش دوم طی مصاحبه با گردشگران خارجی بازار تهران در دی ماه 1395، ارتباط میان سه عنصر معناگرایی با ادراک گردشگر از سفر بررسی شد. نتایج نشان می دهد شناخت جهان و انسان، ارتباط طولی با شناخت خدا دارند و گردشگر در راستای شناخت جهان پیرامون و نیروی درونی معنوی که وی را به شناخت هرچه بیشتر تاریخ، پیشینه فرهنگ و هنر انسانها سوق می دهد، به شناخت خالق این استعدادها و خلق اثر هنری دست می یابد.https://tms.atu.ac.ir/article_9647_e00d5c7bd99f5ed57038d1fcf21480ff.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294134420181222A Study on the Effect of Perceived Nostalgia on Place Attachmentبررسی تأثیر نوستالژی درک شده بر دلبستگی به مکان171190964810.22054/tms.2018.9648FAمحسناکبریدانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشتمصطفیابراهیم پور ازبریاستادیار مدیریت ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت،مریماقدامی تطفیکارشناس ارشد مدیریت MBA-بازاریابس، پردیس دانشگاهی گیلان، دانشگاه گیلان، رشتJournal Article20160430Today, consumer emotional arousal has become very popular among marketers. It is widely accepted that people’s old memories can serve as an excellent tool to sell products to them. Marketing experts have always tried to tie their products into memories of the simple and calm days of people. The places and their advertisements for attracting visitors are not exceptions. The importance of creating and maintaining a distinctive atmosphere has gained increasing attention among researchers and tourism managers and it is considered as a key factor in attracting and satisfying customers as well as increasing financial performance by maximizing revenue and market share in the tourism industry. Therefore, the aim of this paper is to investigate the effect of perceived nostalgia on attachment to place. In terms of the purposes this is an applied research and in terms of the methodology, this is descriptive –survey. The questionnaire was used to collect data from which 302 clients from the "Sini Por" traditional restaurant were investigated and examined. Using the Structural Equation Modelling and Smart PLS software, the data collected from the sample has been analyzed. The results indicated that the relationship between attachment to place and perceived nostalgia is significant.زمینه و هدف پژوهش: امروزه برانگیختگی عاطفی مصرفکننده در میان بازاریابان بسیار پرطرفدار شده است. بر کسی پوشیده نیست که دست گذاشتن روی خاطرات گذشته افراد میتواند ابزاری عالی برای فروش محصولات به آنها باشد. متخصصین تبلیغات همواره سعی کردهاند که محصولاتشان را به خاطرات روزهای ساده و پر آرامش افراد گره بزنند. مکانها و تبلیغات آنها برای جلب بازدیدکنندگان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اهمیت ایجاد و حفظ یک فضای متمایز توجه روبه رشدی در میان محققان و مدیران گردشگری کسب کرده و بهعنوان یک عامل کلیدی در جذب و رضایت مشتریان و همچنین افزایش عملکرد مالی از طریق به حداکثر رساندن درآمد و سهم بازار در صنعت گردشگری بهحساب میآید. لذا هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر نوستالژی درک شده بر دلبستگی به مکان است.
روش تحقیق: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام توصیفی-پیمایشی است. بدین ترتیب برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده که ضمن آن 302 نفر از مشتریان رستوران سنتی "سینی پر" موردمطالعه و بررسی قرارگرفته و طی آن با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS دادههای جمعآوریشده از نمونه مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است.
یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که رابطه بین دلبستگی به مکان و نوستالژی درک شده معنادار است.https://tms.atu.ac.ir/article_9648_0fd0103c1d3cbdfab6d7295cc517ea6e.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294134420181222Studying the behavior of customers in Online Reservations Using Data Mining Technique and the Kano Model (Case Study: Four and Five Star Hotels in Tehran)مطالعه رفتار مشتریان در رزرواسیون آنلاین با استفاده از تکنیک دادهکاوی و مدل کانو (مورد مطالعه: هتلهای چهار و پنج ستاره شهر تهران)191217965110.22054/tms.2018.9651FAعلیرضاناصر صدرآبادیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه یزدراضیهالماسی سروستانیکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علم و هنر یزد، یزدالهامقبادیکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علم و هنر یزدJournal Article20170428The purpose of this paper is to provide an integrated model of the Kano and associative rules for classifying customer needs and analyzing their behavior. The statistical population of this research includes customers of four and five-star hotels in Tehran. In this research, after collecting data, customers' expectations were categorized from the website by the Kano model and then the relationship between customer demographic characteristics and the results of the Kano model was specified by associative rules. The result of the classification of services by the Kano model shows that booking online and tracking reservations are in the category of basic needs; booking by e-mail and free download are in the category of functional needs, and information websites and e-newsletters are in the category of exciting needs. Also, as an example, the results of exploring associative rules show that for men, having an online reservation on a website is a basic need with the probability of 93%, but this is a basic need for women with the probability of 89%.هدف این مقاله، ارائه الگوی تلفیقی از مدل کانو و قوانین انجمنی جهت طبقهبندی نیازهای مشتریان و تجزیه و تحلیل رفتار آنها است.در این تحقیق، بعد از جمعآوری دادهها، انتظارات مشتریان از وبسایت به وسیله مدل کانو طبقهبندی و سپس به وسیله قوانین انجمنی، ارتباط میان ویژگیهای جمعیت شناختی مشتریان و نتایج حاصل از مدل کانو، مشخص شده است. نتایج حاصل از طبقهبندی خدمات به وسیله مدل کانو نشان میدهد که رزرو آنلاین و پیگیری رزرو در دسته نیازهای اساسی؛ رزرو از طریق پست الکترونیکی و دانلود رایگان در دستهی نیازهای عملکردی؛ و سایت های اطلاع رسانی و خبرنامه الکترونیکی در دسته نیازهای مهیج قرار دارند. همچنین نتایج حاصل از کاوش قوانین انجمنی به عنوان نمونه نشان می دهد که برای آقایان داشتن رزرو آنلاین در وبسایت به احتمال 93% یک نیاز اساسی است.ولی این ویژگی برای زنان به احتمال 89% اساسی می باشد.https://tms.atu.ac.ir/article_9651_f48a0efd4e95d4bcdcade6ea63b0f050.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294134420181222Tourism Destination Competitiveness: An Importance-Performance Analysis of Yazd and Shirazرقابتپذیری مقصد گردشگری: تحلیل اهمیت- عملکرد (مورد مطالعه: شهر یزد و شهر شیراز)219247965310.22054/tms.2018.9653FAمحمدرضافرزیندانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائیفاطمهشکاریدکتری مدیریت گردشگری گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائ000-0001-7738-3853فاطمهعزیزیدکتری مدیریت گردشگری گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5741-6838Journal Article20151105Keeping up with global trends and gaining competitive advantage requires that tourism destinations determine their strategies based on the recognition of the importance of their competitive features and performance. In the present study, the IPA approach was used to assess the importance of various activities for gaining competitive advantage in destination management and the performance of two destinations of Yazd and Shiraz. The results showed that, from experts view, in both destinations, about half of the criteria with low importance and poor performance were in the lowest priorities for allocating resources. Based on the average points of importance in Yazd, the dimensions of "crisis management", "marketing", "climate change", "tourism and hospitality education", "sustainable development" and "product development and innovation" and in the city of Shiraz dimensions of "climate change", "marketing", "crisis management", "sustainable development", "product development and innovation", and "tourism and hospitality education" were identified from the most important to the least important aspects of destination competitiveness, respectively.
همگامشدن با روندهای جهانی و کسب مزیت رقابتی مستلزم این است که مقصدهای گردشگری راهبردهای خود را بر اساس شناخت اهمیت ویژگیهای رقابت پذیری مقصد و عملکرد خود در این زمینه تدوین نمایند. در پژوهش حاضر، رویکرد IPA برای ارزیابی اهمیت فعالیتهای مختلف جهت کسب مزیت رقابتی در مدیریت مقصد و بررسی عملکرد دو مقصد یزد و شیراز مورد استفاده قرارگرفتهاست. نتایج نشان داد که از دید خبرگان، در هر دو مقصد حدود نیمی از معیارها با اهمیت اندک و عملکرد ضعیف، اولویت پایینی برای اختصاص منابع دارند. بر اساس میانگین امتیازهای مرتبط با اهمیت، در شهر یزد ابعاد «مدیریت بحران»، «بازاریابی»، «تغییرات اقلیمی»، «آموزش گردشگری و مهماننوازی»، «توسعه پایدار» و «توسعه محصول و نوآوری» و در شهر شیراز ابعاد «تغییرات اقلیمی»، «بازاریابی»، «مدیریت بحران»، «توسعه پایدار»، «توسعه محصول و نوآوری» و «آموزش گردشگری و مهماننوازی» به ترتیب از بااهمیتترین تا کماهمیتترین ابعاد مربوط به رقابتپذیری مقصد شناخته شدند.https://tms.atu.ac.ir/article_9653_688cd455ddeb6dbc4a6e3775bcd29646.pdf