2024-03-28T15:32:57Z
https://tms.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1011
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2322-3294
1383
2
5
نگرشی بر جایگاه فرهنگ و ضوابط اخلاقی در گردشگری
ابوالفضل
تاج زاده نمین
در مقاله حاضر نیاز به تدوین ضوابط اخلاقی گردشگری در کشورمان مورد تاکید قرار گرفته است. به همین منظور نویسنده، نخست به اهمیت روزافزون گردشگری در عرصه بین المللی و همچنین بخشها، سازمانها و گروههای متعدد ذینفع و مشارکت کننده در گردشگری اشاره نموده است. در این رهگذر ضمن توجه به برخی نکات در خصوصی توسعه پایدار و مفاهیم مربوط به آن، تأکید شده است که مفهوم توسعه تنها از دیدگاه اقتصادی مورد لحاظ قرار نمی گیرد بلکه توجه اصلی در آن ایجاد تغییر در رفتار، آرمانها و روشی است که فرد دنیای اطراف را بازمی شناسد و نسبت به آن واکنش نشان میدهد. با استعانت از این دیدگاه، نویسنده ضمن تأکید بر اینکه بروز رفتارهای صحیح بالاخصی در مقوله گردشگری در تعامل جامعه میزبان و میهمان متکی بر تنظیم و تدوین ضوابط اخلاقی است، نبود چنین حلقه مهمی را در گردشگری کشورمان گوشزد و خاطرنشان میسازد. در خاتمه نویسنده به عنوان بدعتی در این زمینه، ضمن اشاره به تجربیات برخی از کشورها، اقدام به ارائه ضوابط اخلاقی جهان در گردشگری و نکات مورد توجه در آن می نماید.
جایگاه فرهنگ
ضوابط اخلاقی
گردشگری
عرصه بین المللی
2004
08
22
1
26
https://tms.atu.ac.ir/article_4882_5f6e4c168fd4165a31eb390b89fe7908.pdf
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2322-3294
1383
2
5
رویدادهای گردشگری؛ تنوع و مدیریت
بهرام
رنجبریان
محمد
زاهدی
جاذبه های گردشگری یک مقصد تنها به ویژگیهای محیط طبیعی یا ابنیه، صنایع دستی و نظایر آن خلاصه نمی شود. در واقع رویدادهایی که در یک مقصد رخ می دهند خود می توانند به عنوان منبعی مهم برای جذب گردشگران به حساب آیند. این موضوع تا آن حد اهمیت مییابد که ممکن است یک مکان از جاذبه های شناخته شده و مطرح دیگر کم بهره باشد، لیکن تدارک و برگزاری یک رویداد واجد اهمیت به جذب طیف وسیعی از گردشگران به آن محل بیانجامد. واقعیت آن است که روند برگزاری رویدادهای گوناگون در مقاصد مختلف از دهه پایانی قرن بیستم چندان شتاب گرفته است که گویا مسابقه ای در تدارک و برگزاری رویداد میان مقاصد گردشگری در جریان است. این موضوع از آنجا که مسئله توسعه گردشگری در کشور در چارچوب سیاستهای کلی نظام قرار دارد، می تواند به عنصری جذاب برای معرفی طیفی به نسبت روزآمدتر و قابل توسعه تر از جاذبه ها در صنعت گردشگری کشور بدل شود. بدیهی است نخستین گام در این مسیر شناخت انواع رویدادها و نحوه مدیریت آنها است. مقاله حاضر به تنوع رویدادهای گردشگری پرداخته و مجموعه نکاتی را در باب مدیریت این رویدادها بر می شمارد.
تنوع در مدیریت
گردشگری
جاذبه گردشگری
جذب گردشگران
2004
08
22
27
51
https://tms.atu.ac.ir/article_4883_6baa0ca64e56fe6b7696ba5d329fda9e.pdf
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2322-3294
1383
2
5
بهبود کیفیت خدمات در پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (پیمایشی بر مبنای مدل کیفیت خدمات)
کامران
فیضی
سعید
تاتاری
یکی از مباحث اصلی که در رقابت پذیری شرکتهای خدماتی مطرح است کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان است. مدیران تمایل دارند، بگونه ای کیفیت خدماتی را که به مشتریان نشان ارائه می کنند اندازه گیری نمایند. اما آنچه همواره انجام این کار را با مشکل مواجه ساخته است عدم دسترسی به ابزار مناسب جهت اندازه گیری انتظارات وادراکات مشتریان از خدمات دریافتی است. عدم آشنایی مدیران با مفهوم کیفیت در عرصه خدمات و ویژگی های کیفیتی فرایند عرضه خدمات، پیچیدگی موضوع را بیشتر میکند. در این مقاله، ابتدا مفاهیم کیفیت و رضایت مشتری در حوزه خدمات مورد بحث قرار می گیرند و مدل مناسبی برای اندازه گیری کیفیت خدمات مسافرت های هوایی ارایه می شود. پس از توسعه مدل، نحوه رتبه بندی اقدامات بهبود کیفیت در مطالعه موردی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( ایران ایر) تشریح می گردد. در ادامه اولویت بندی اقدامات بهبود کیفیت، در یک پژوهش میدانی با استناد به نظرسنجی از یک نمونه تصادفی از مسافرین تعیین میگردد.
کیفیت خدمات
اندازه گیری کیفیت خدمات
انتظارات و ادراکات مشتریان
ایران ایر
2004
08
22
53
84
https://tms.atu.ac.ir/article_4885_fee18945c297e97758b68ca612cd8bb9.pdf
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2322-3294
1383
2
5
درآمدی بر جامعه شناسی جهانگردی و گردشگری
محمدعلی
زکی
جهانگردی و مسافرت، بخشی از زندگی اجتماعی است. جهانگردی نه فقط رفت و آمد افراد و سیر و سفر یا مسافرت کاری است، بلکه به مثابه یک پدیده اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد که به روابط میان افراد و ارتباطات انسانی مربوط است. باید توجه داشت که جامعه شناسی جهانگردی قلمروهای متعددی را بررسی میکند (برای مثال رفاه و چارچوب زندگی، فرهنگ، ارتباطات، گروه های اجتماعی، توسعه، برخورد با جوامع گوناگون). اهمیت مطالعه جهانگردی به میان رشته ای بودن آن برمیگردد. هدف مقاله حاضر معرفی اجمالی حوزه تخصصی تازه جامعه شناسی جهانگردی می باشد. ساختار مقاله حاضر معرفی اجمالی حوزه تخصصی تازه جامعه شناسی جهانگردی می باشد. ساختار مقاله شامل موارد ذیل است: طرح موضوع، تعریف و اهمیت موضوع، تاریخچه پیدایش، رشد و توسعه جامعه شناسی جهانگردی، سابقه و پیشینه پژوهشهای جهانگردی، مباحث اساسی (انگیزش و ارزشهای جهانگردی، اثرات سه گانه اجتماعی / اقتصادی و زیست محیطی جهانگردی و هم چنین ایده های نوین و جدید) و مباحث روش شناسی پژوهش های جامع شناسی جهانگردی با تکیه بر بررسی نگرشهای اجتماعی جهانگردی.
جامعه شناسی جهانگردی
گردشگری
مسافرت
ارتباطات انسانی
2004
08
22
87
112
https://tms.atu.ac.ir/article_4886_f85a955afb3988f76e1acfb6e61a4025.pdf
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2322-3294
1383
2
5
رابطه صفات شخصیتی با مشتری گرایی و ارزیابی عملکرد کارکنان خدماتی
مهری
اکبری
عملکرد موفق هر کسب و کاری در بازار پیچیده کنونی به عوامل مهمی همچون مشتری گرایی و مدیریت عملکرد سازمان بستگی دارد. همچنین حساسیت نقش کارکنان و رفتارهای آنها در تعیین کیفیت خدمات ارایه شده به مشتریان به ویژه در صنعت هتلداری بیانگر اهمیت به گارگیری صحیح منابع انسانی در این صنعت می باشد. با توجه به تاکید متخصصان بر امکان پیشبینی رفتارهای مشتری گرا و عملکرد مطلوب کارکنان از طریق صفات شخصیتی آنها، این پژوهش به بررسی رابطه صفات شخصیتی کارکنان خدماتی با مشتری گرایی و ارزیابی عملکرد آنان در هتل های سه ستاره به بالا در شهر تهران پرداخته است. روابط بین متغیرها نیز از طریق تحلیل همبستگی آزمون شده است. نتایج حاکی از وجود روابط معنادار بین برخی از صفات شخصیتی، مشتری گرایی و ارزیابی عملکرد می باشد. در نهایت با استناد به مرور ادبیات و یافته های حاصل از این پژوهش، چنین نتیجه گیری شد که صفات شخصیتی کارکنان خدماتی پیشگویی کننده های معتبری از مشتری گرایی و عملکرد خدماتی آنان است. بر این اساس به مدیران هتلها پیشنهاد می شود برای مشاغل خدماتی (مثل پذیرشگری و میزبانی) افرادی را به کار گمارند که از نظر شخصیتی استعداد انجام آن شغل را دارند.
مشتری گرایی
عملکرد کارکنان خدماتی
صفات شخصیتی
رفتارهای مشتری گرا
2004
08
22
113
134
https://tms.atu.ac.ir/article_4887_7230251ee048daa90327be057296f02c.pdf
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2322-3294
1383
2
5
Tourism Gaining Cogency from an Industry-Driven Force to a Public -Platform Choice
جعفر
جعفری
2004
08
22
1
10
https://tms.atu.ac.ir/article_6897_c36e16eee048496d43d77fc1a927f4fe.pdf