TY - JOUR ID - 1907 TI - عوامل موثر رفتاری بر پذیرش خرید اینترنتی در صنعت هواپیمایی JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - حدادیان, علیرضا AU - باقریه مشهدی, امیرحسین AU - هنرور باوجدان, فاطمه AD - عضو محترم هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ایران AD - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 9 IS - 27 SP - 23 EP - 46 KW - اعتماد KW - ریسک درک شده KW - سودمندی KW - قیمت KW - کیفیت وب سایت KW - پذیرش الکترونیکی DO - N2 - امروزه خرید اینترنتی بلیت هواپیما رشد قابل توجهی در کشور دارد. در این میان درک رفتار مشتریان، بهمنظور بهبود استراتژیهای بازاریابی و فروش، برای شرکتهای هواپیمایی ضروری است. هدف از پژوهشحاضر شناخت مهمترین عوامل تاثیرگذار در خرید اینترنتی بلیت شرکتهای هواپیمایی توسط مسافراناست. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل مسافرانخروجی فرودگاه بین المللی مشهد در پروازهای داخلی شهریور ماه است. نمونه آماری با استفاده از فرمولتعیین حجم نمونه کوکران 215 نفر محاسبه شده است. بدین ترتیب پس از تهیه مدل مفهومی براساسمعیارهای اعتماد، قیمت، ریسک ادراک شده، سودمندی و کیفیت سایت اینترنتی و تهیه و توزیع پرسشنامهمورد Lisrel براساس آن، اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار 8.8تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد سه معیار کیفیت سایت اینترنتی، سودمندی واعتماد بطور مستقیم و ریسک ادراک شده بطور غیر مستقیم بر تمایل به خرید اینترنتی تاثیر گذار هستند.علاوه بر این تاثیر عامل قیمت بر تمایل مسافران هوایی به خرید اینترنتی بلیت مورد تایید قرار نگرفته است. UR - https://tms.atu.ac.ir/article_1907.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_1907_fb226d2a21d84b166d4284f0290f3659.pdf ER -