TY - JOUR ID - 13753 TI - بررسی تأثیر پیام های کمیابی بر انگیزه خرید ناگهانی و رفتار خرید ناگهانی گردشگران هنگام رزرو آنلاین(نقش تعدیل گری تجربه سفر) JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - کریمی علویجه, محمد رضا AU - گلستانی, مریم AD - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی و راهبردی، گرایش مدیریت بازاریابی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 57 SP - 9 EP - 45 KW - کمیابی KW - انگیزش برای خرید ناگهانی KW - رفتار خرید ناگهانی KW - تجربه سفر KW - رزرو آنلاین DO - 10.22054/tms.2022.64989.2651 N2 - هدف پژوهش بررسی تأثیر پیامهای کمیابی بر انگیزه خرید ناگهانی و رفتار خرید ناگهانی گردشگران هنگام رزرو آنلاین با نقش تعدیلگری تجربه سفر میباشد و بر مبنای هدف کاربردی و از نظر طرح پژوهش، کمی، از روش توصیفی- تحلیلی می-باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ و جامعه آماری پژوهش گردشگرانی بوده‌اندکه تجربه‌ی رزرو محصولات گردشگری آنلاینداشته‌اند. طبق جدول 384 نمونه انتحاب گردید. برای آزمون فرضیه‌ها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده و تجزیه وتحلیل‌ها با استفاده از نرم‌افزار WARP PLS انجام شده است. نتایج نشان داد پیامهای کمیابی مبتنی بر زمان محدود بر انگیزه خرید ناگهانی، انگیزه خرید ناگهانی بر رفتار خرید ناگهانی، پیامهای کمیابی مقدار مبتنی بر تقاضای زیاد بر انگیزه خرید ناگهانی و همچنین پیامهای کمیابی مقدار مبتنی بر عرضه کم بر انگیزه خرید ناگهانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. اما تجربه سفر در رابطه بین پیام‌های کمیابی مبتنی بر زمان محدود و انگیزه خرید ناگهانی نقش تعدیل‌گری ندارد. UR - https://tms.atu.ac.ir/article_13753.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_13753_795d2d0464b5f284e518e3f05c7cc173.pdf ER -