TY - JOUR ID - 12557 TI - مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه گردشگری ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - شاه حسینی, محمدعلی AU - نظری, محسن AU - ترکستانی, محمد صالح AU - قربانی, فاطمه AD - دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 16 IS - 53 SP - 109 EP - 171 KW - مسئولیت اجتماعی شرکت KW - صنعت گردشگری KW - نظریه داده بنیاد KW - ایران DO - 10.22054/tms.2021.50748.2284 N2 - صنعت گردشگری و رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها؛ هردو ارتباط مستقیمی با جامعه و محیط اطراف دارند و به‌نوعی در هم تنیده و بسیار به هم مرتبط هستند. هدف مقاله حاضر ارائه مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه گردشگری ایران است. جامعه پژوهش کلیه خبرگان گردشگری در سال 1397 می‌باشند که با منطق نمونه‌گیری نظری و به روش نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند و درمجموع حجم نمونه معادل 21 نفر شد. ابزار پژوهش مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بود که قابلیت اعتماد با استفاده از روش بازبینی در زمان کدگذاری و تأیید همکاران پژوهشی استفاده شده است. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها به‌صورت دستی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد تحلیل شد. مطابق با نتایج، پدیده مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه گردشگری شامل ابعاد مختلف «درون شرکتی»، «محیط‌زیستی»، «اقتصادی»، «اجتماعی»، «فرهنگی» و «قانونی» می‌شود. همچنین نتایج نشان داد که «کسب مقبولیت اجتماعی»، «شکل‌گیری مفاهیم جدید و گردشگران آگاه و مسئول»، «جبران اثرات منفی گردشگری» و «منفعت‌طلبی اقتصادی» شرایط علی مؤثر بر اجرای این مسئولیت هستند. علاوه ‌بر این، شرایط مداخله‌گر و زمینه‌ای مؤثر بر راهبردهای اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه گردشگری ایران نیز شناسایی شدند که اجرای این راهبردها به «توسعه پایدار گردشگری»، «مزیت رقابتی شرکت» و «پایداری کسب‌وکار» می‌انجامد. UR - https://tms.atu.ac.ir/article_12557.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_12557_671e7429aa4bc0f21ce728e512ce240a.pdf ER -