TY - JOUR ID - 11882 TI - ارزیابی تقاضای گردشگری در مجموعه های تاریخی آسیب دیده:مورد مطالعه: ارگ بم JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - وثوقی, لیلا AU - کیانی فیض آبادی, زهره AU - نژاد دهبکری, اعظم AD - استادیار، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - مربی، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - کارشناس ارشد، بازاریابی جهانگردی، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 15 IS - 51 SP - 57 EP - 78 KW - گردشگری مجموعه های تاریخی آسیب دیده KW - تصویر مقصد KW - رضایت و وفاداری DO - 10.22054/tms.2020.29232.1847 N2 - رشد تقاضای سفر به جاذبه­هایی که به دلایل طبیعی و انسانی تخریب شده­اند، نوع جدیدی از گردشگری را در دنیای امروز رقم زده است. به باور صاحب‌نظران، توسعه گردشگری در این قبیل سایت­ها می­تواند در بازسازی آن‌ها مؤثر ­باشد. در این راستا، توجه به ویژگی­های تقاضا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان سیستم گردشگری، دارای اهمیت بسیاری است. بر همین اساس، در این پژوهش بررسی ویژگی­های تقاضا در مجموعه تاریخی­ زلزله‌زده ارگ بم (یکی از سایت­های فرهنگی ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو) بعد از بازسازی سایت، موردتوجه قرار گرفته است. جامعه آماری را گردشگرانی تشکیل دادند که در سه ماه اول سال 1396، از ارگ بم بازدید کرده­اند که طبق جدول مورگان و بررسی­های آماری، تعداد 200 نفر به‌عنوان نمونه برآورد شده­اند و پرسشنامه، به روش تصادفی ساده در اختیار آن‌ها گذاشته شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها و به‌منظور مدل­سازی معادلات تحلیل مسیر و انجام آزمون­های آماری از دو نرم­افزار SPSS 22 و AMOS، استفاده شده است. نتایج پژوهش بر وجود رابطه معنادار بین ویژگی­های جمعیتی تقاضا (سن، جنسیت و سطح تحصیلات) و انگیزه گردشگران، رابطه مثبت و معنادار بین ویژگی­های رفتاری تقاضا (انگیزه، هدف و تعداد دفعات سفر) و رضایت­مندی گردشگران، عدم رابطه معنادار بین رضایت­مندی گردشگران و وفاداری آنان، تأثیر مثبت و معنادار تصویر ذهنی مقصد (مثبت و منفی) بر انگیزه گردشگران و نیز عدم تأثیر معنادار تصویر ذهنی مقصد (مثبت و منفی) بر رضایت­مندی و وفاداری گردشگران، اشاره دارد. UR - https://tms.atu.ac.ir/article_11882.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_11882_d47de48d90e162eb7aa603c1ddb3b4c3.pdf ER -