TY - JOUR ID - 11204 TI - تحلیلی نهادگرایانه بر فضای کسب و کار و کارآفرینی بخش گردشگری ایران JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - فرزین, محمدرضا AU - حسن پور, محمود AU - محمودزاده, سید مجتبی AU - عرب مازار ِزدی, علی AD - دانشیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه علامه طباطبائی AD - استادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی AD - استادیار گروه برنامه ریزی و توسعه اقتصادی، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 15 IS - 50 SP - 1 EP - 34 KW - "گردشگری" KW - "نهادگرایی جدید" KW - "فضای کسب و کار گردشگری" KW - "کارآفرینی" KW - "نهادگرایی" DO - 10.22054/tms.2020.42394.2139 N2 - تحلیل کیفیت فضای کسب و کار و کارآفرینی گردشگری یکی از مهمترین مقدمات بهبود فضای کسب و کار گردشگری است. در این خصوص اقتصاد نهادگرای جدید که بر محیط نهادی تمرکز دارد، روابط بازیگران گردشگری را در چارچوب محیطی تفسیر میکند که تأثیر دولت، قوانین و ساختار حاکمیت در آن غیر قابل انکار است. در این پژوهش تلاش شده است تا با مفهوم نهادگرایی و با رویکرد کیفی (روش تحلیل مضمون یا تم) تبیینی پایه‌ای از عوامل موثر در محیط نهادی بازار بخش گردشگری ارائه شود. لذا با استفاده از مصاحبه عمیق با 24 نفر از خبرگان اقتصادی و گردشگری،عوامل نهادی مؤثر بر فضای کسب و کار و کارآفرینی گردشگری شناسایی و تبیین شد.نتایج تحقیق سه تم اصلی،سیستم قانونی،سیاستهای دولت و علم و فناوری با تمهای فرعی آنها،شناسایی شد که محیط کسب و کار گردشگری متاثر از آنها است و مدیریت و سازماندهی این عوامل میتواند در بهبود و ... UR - https://tms.atu.ac.ir/article_11204.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_11204_b927cadda9c78304dd8269d636cd24ad.pdf ER -