TY - JOUR ID - 10610 TI - نقش اقتصاد تجربه گردشگری روستایی بر دلبستگی مکان و نیات رفتاری گردشگران روستایی )مورد مطالعه : مناطق ییلاقی رامسر و چالوس( JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - باسخا, مهدی AU - حسینی امیری, سید محمود AU - روحی نژاد, سالومه AD - کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی بین‌الملل، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی نیما، محمودآباد AD - استادیار گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی بین‌الملل، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی نیما، محمودآباد Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 14 IS - 47 SP - 125 EP - 156 KW - اقتصاد تجربه KW - گردشگری روستایی KW - خاطرات KW - دل‌بستگی مکان KW - نیات رفتاری DO - 10.22054/tms.2019.10610 N2 - هدف از این مطالعه، بررسی اثر اقتصاد تجربه گردشگری در مناطق روستایی و ییلاقی رامسر و چالوس بر دل‌بستگی به مکان و  نیات رفتاری گردشگران از طریق احساسات دلپذیر و خاطرات مثبت گردشگران بوده است.  این پژوهش، اکتشافی - توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است .184 پرسشنامه به روش نمونه‌گیری در دسترس، در بهار و تابستان سال 1396 بین گردشگران و بازید کنندگان از مناطق روستایی و ییلاقی چالوس و رامسر در شمال ایران توزیع شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش، 171 پرسشنامه انتخاب و از معادل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که: ‌اقتصاد تجربه گردشگری روستایی با برانگیختگی دلپذیر رابطه معناداری دارد، برانگیختگی دلپذیر حاصل از تجربه، با خاطرات رابطه معناداری دارد و برانگیختگی دلپذیر با نیات رفتاری گردشگران دارای رابطه معناداری نیست؛ بنابراین، اقتصاد تجربه بر دل‌بستگی به مکان و در نهایت نیات رفتاری گردشگران نقش مهمی ایفا می‌کنند. هم‌چنین این پژوهش می‌تواند،  پژوهش گران آتی را به سمت مفاهیم مدیریتی در صنعت گردشگری، خاصه گردشگری روستایی، مرتفع ساختن محدودیت‌ها و در نهایت ارائه راهکارها و پیشنهاد‌های سازنده برای سازمان‌ها و مراکز مربوطه، هدایت نماید UR - https://tms.atu.ac.ir/article_10610.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_10610_55727b46d2a0db00449d15f707d456b5.pdf ER -