دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
1
2
2003
11
22
نگرشی سه جانبه در زمینه تامین برنامه آموزشی مدیریت جهانگردی
5
20
FA
ابوالفضل
کزازی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
سیدعلی
مرعشی
دانشگاه علامه طباطبائی
در این مقاله توسعه آموزش جهانگردی و همچنین نیازهای فعالان صنعت جهانگردی در قالب صنعت و فرهنگ مورد بررسی قرار می گیرد. به منظور تامین نیازهای روزافزون کارگذاران این صنعت، لازمست که آموزش در صنعت جهانگردی، در بطن خود به صورت تخصصی تر مورد توجه قرار گیرد. بدین منظور یک نگرش سه جانبه برای آموزش در صنعت جهانگردی بر اساس مسیرهای علمی، عملی، بازار و همچنین تجزیه و تحلیل هزینه ها و سود ناشی از این صنعت با تاکید بر کلمات کلیدی از جمله کارگزاران این صنعت و برنامه عملی آنها مورد توجه قرار گرفته است.
برنامه آموزشی,مدیریت جهانگردی,صنعت جهانگردی,اقتصاد ملی,درآمد ملی
https://tms.atu.ac.ir/article_4861.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4861_22137646248b6c36a23ff47e64f9c2bd.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
1
2
2003
11
22
فرهنگ و گردشگری
21
47
FA
مهدی
کروبی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
karroobi@atu.ac.ir
جهانگردی اگر چه یک صنعت است ولی بیشترین تبادلات فرهنگی در آن انجام می گیرد و شاید یکی از اهداف توسعه آن در میان بعضی از کشورها ضمن رشد و توسعه اقتصادی به رخ کشیدن فرهنگشان به دیگر جوامع باشد به خصوص در کشورهایی که جزو ده کشور اول جهان با جاذبه های جهانگردی هستند که یکی از آنها ایران است. <br />در واقع آنچه که ما به عنوان جاذبه ها در کشورمان داریم به خصوص آثار و بناهای تاریخی و علمی و فرهنگی نمودی از فرهنگ ماست و نشان دهنده آن چیزی است که از گذشته های بسیار دور برای ما مانده است واز این نمادها اکنون می توان جهت توسعه صنعت جهانگردی بهره مند شد. با توجه به اینکه صنعت جهانگردی ابعاد گوناگونی دارد مثل جهانگردی تفریحی، فرهنگی، علمی، ورزشی، و غیره آن بعدی که بیش از همه می تواند در جهت رشد گردشگری به ما کمک کند جهانگردی فرهنگی است یعنی همان چیزی که اکنون کشوری مثل ایتالیا به نحو احسن آن را به کار گرفته است. توجه به فرهنگ برای تمامی جهانگردانی که قصد سفر به مقصدی را دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اولین پرسشی که یک گردگشگر از خود می کند این است که محل مورد بازدید او در کجای دنیا واقع است از چه نوع حکومتی برخوردار است و مردم آن در چه سطح فرهنگی قرار دارند بدین ترتیب نقش فرهنگ در توسعه صنعت جهانگردی باید از اولویت های مسئولین و دست اندرکاران باشد. آنچه که بیش از همه خاطره در اذهان جهانگردان باقی می گذارد برخوردهایی از جامعه میزبان است که با میهمانان می شود و در واقع همانی است که ناشی از سطح فرهنگ جامعه می باشد. مقاله حاضر، نقش فرهنگ را در توسعه صنعت جهانگردی تا حدودی روشن می سازد و توضیح می دهد فرهنگ در راستای توسعه جهانگردی چه کار می تواند بکند.
فرهنگ,گردشگری,صنعت گردشگری,فرهنگ پذیری
https://tms.atu.ac.ir/article_4862.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4862_11a867c1f797f996a0640970a8618945.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
1
2
2003
11
22
کاربرد مفاهیم چرخه عمر گردشگری و ظرفیت تحمل پذیری در توسعه گردشگری
49
66
FA
سعید
اردکانی
هیئت علمی دانشگاه یزد
در جهان معاصر جهانگردی به عنوان عاملی جهت بهبود کیفیت زندگی جوامع در حال توسعه تلقی می شود. رشد و توسعه جهانگردی همواره با تغییراتی شگرف در اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روش زندگی انسانها همراه است و موجد تحولاتی بنیادی در شرایط اقتصادی، فرهنگی و آداب و رسوم مردم است. <br />در کتب جهانگردی آثار مثبت و منفی ناشی از توسعه جهانگردی در زمینه های اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی و زیست محیطی مورد اشاره محققین قرار گرفته است. فواید اقتصادی مستقیم گردشگری شامل افزایش اشتغال، درآمد و مبادلات خارجی است که به بهبود استانداردهای زندگی افراد و توسعه اقتصادی منطقه ای و بین المللی منجر می گردد.
چرخه عمر گردشگری,تحمل پذیری,توسعه گردشگری,ظرفیت تحمل,مدیران
https://tms.atu.ac.ir/article_4863.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4863_f3dd268d09303049fe986aa10b65fd97.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
1
2
2003
11
22
استفاده از تحلیل ضریب تکاثری برای تنظیم برنامه توسعه و مدیریت جهانگردی
67
94
FA
حمید
ضرغام
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
zargham@yahoo.com
تحلیل گران اقتصاد جهانگردی، اثر ناشی از تغییر هزینه کرد جهانگردان بر اقتصاد ملی را با بهره گیری از محاسبه تعداد دفعاتی که این مبلغ بین بنگاه های مختلف تجاری دوباره هزینه می شود تا به تدریج از چرخه اقتصادی خارج گردد اندازه گیری می کنند. این افزایش اثر تکاثری نامیده می شود. تصمیم گیران و برنامه ریزان توسعه گردشگری، اهمیت اقتصادی این صنعت را از طریق ردیابی اثرات مخارج جهانگردان بر فروش، درآمد و اشتغال در یک کشور توجیه می کنند. ضرایب تکاثری، اثرات ثانویه مخارج جهانگردان بر اقتصاد ملی را تعیین می کنند. این مقاله روشهای مختلف توصیه شده برای محاسبه ضریب تکاثری را معرفی و تنگناهای استفاده از این ضرایب در برنامه ریزی ها را تشریح می کند. <br />ملاحظه می شود که محاسبه ضرایب تکاثری، ساده نیست. محدودیت اصلی آنست که نمی توان به طور دقیق تعیین کرد بنگاه های تجاری و خانوارها درآمد ناشی از مخارج جهانگرد را کجا و برای چه هزینه می کنند. به همین جهت ضرایب تکاثر تخمین زده می شوند. تنگناهای استفاده از ضریب تکاثری نیز در این مقاله بررسی شده است.
برنامه توسعه,مدیریت جهانگردی,ضریب تکاثری جهانگردی,ضریب تکاثری,اقتصاد کلان
https://tms.atu.ac.ir/article_4864.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4864_b3ae69eac99591fad70e7a7bf3c804b5.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
1
2
2003
11
22
تخمین تابع تقاضای جهانگرد ورودی به ایران
95
115
FA
اسماعیل
رسولی
کارشناس ارشد توسعه و برنامه ریزی اقتصادی
در این تحقیق تقاضای جهانگرد ورودی به ایران برای دوازده کشوری که بیشترین جهانگرد را به ایران فرستاده اند و از شرکای تجاری مهم ایران بوده اند با استفاده از روش پانل دیتا برای دوره 1999-1969 تخمین زده شده متغیرهای مستقل عبارتند از نرخ ارز بازار آزاد ایران شاخص قیمت مصرف کننده ایران، تولید ناخالص داخلی کشورهای جهانگرد فرست، جمعیت کشورهای جهانگرد فرست، حجم تجارت به صورت جمع کل واردات و صادرات غیر نفتی بین ایران و کشورهای جهانگرد فرست، متغیر مجازی برای دوران جنگ و تعداد جهانگردان ورودی به ایران به عنوان متغیر وابسته منظور شده است. در مدل اولیه تمام متغیرها به غیر از نرخ ارز معنی دار بوده و دارای علامت مورد انتظار می باشند اما مدل دچار خود همبستگی بوده که بعد از رفع آن تمام متغیرها به جز قیمت معنی دار بوده ولی با توجه به معنی دار بودن پارامتر خود رگرسیون در نهایت از مدل پویا استفاده شد بدین منظور از تعداد جهانگردان ورودی دوره قبل در مدل استفاده شد. بدین منظور از تعداد جهانگردان ورودی دوره قبل در مدل استفاده شد. در مدل نهایی تمام متغیرها معنی دار بوده و دارای علامت مورد انتظار نیز می باشند. همچنین در تمام مدلها اثرات ثابت توصیه شد.
جهانگرد,تابع تقاضا,ایران,مدل,مدل پویا
https://tms.atu.ac.ir/article_4865.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4865_be6f2f8c676711614b23f4929b34eb84.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
1
2
2003
11
22
نقش لند فرمهای ساحلی در توسعه صنعت گردشگری
117
131
FA
مهران
مقصودی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
maghsoudi@ut.ac.ir
نواحی ساحلی پهنه وسیعی را در شمال و جنوب کشور تشکیل می دهند. شناخت این نواحی از نظر ویژگی های انسانی و طبیعی می تواند توان بالقوه نواحی فوق را از نظر توسعه فعالیتهای مربوط به گردشگری مشخص نماید. <br />یکی از ویژگی های سواحل که باید توجه بیشتری به آن شود لند فرم های موجود در سواحل و بررسی توزیع و چگونگی تحول آنهاست. در واقع لند فرم های متعددی در امتداد خط ساحلی گسترده اند که شناخت تک تک این لند فرم ها و چگونگی تاثیر گذاری این لند فرم ها در توسعه فعالیت های مربوط به امور گردشگری بسیار مهم است محدودیتها و قابلیت هایی که لند فرم های مذکور ممکن است در استقرار سایت ها و تجمع مراکز انسانی داشته باشند باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. سواحل شمال و جنوبی کشور ما که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می نماید دارای لند فرم های متعدد و متنوعی است که هنوز مورد توجه جدی قرار نگرفته است. در واقع چنانچه بخواهیم به توسعه پایدار صنعت گردشگری فکر کنیم می بایست با بررسی سواحل کشور از نظر ژئوموروفولوژی ساحلی به توزیع و تحول لند فرم ها و تاثیر آن بر صنعت گردشگری بپردازیم.
ژئومورفولوژی,لندفرم,اکوتوریسم,ساحل,طبقه بندی سواحل
https://tms.atu.ac.ir/article_4866.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4866_0928cc6e5f0fcae6e9a58c3c1d748ec3.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
1
2
2003
11
22
Culture As The Bedrock of Tourism's Multidiscipanary Landscape of Knowledge
1
18
FA
جعفر
جعفری
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/tms.2003.6870
https://tms.atu.ac.ir/article_6870.html
https://tms.atu.ac.ir/article_6870_80fb754ddfa9f043e90168e20b7cee45.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
1
2
2003
11
22
The Economic of Tourism and Travel Accommodation
19
48
FA
ناصر
علی عظیمی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/tms.2003.6871
https://tms.atu.ac.ir/article_6871.html
https://tms.atu.ac.ir/article_6871_ac763c85ec315ed90f93f014be47d242.pdf