ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه رسانه های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی بررسی جایگاه رسانه های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایرانانجام یافته است. این پژوهش به شیوه پیمایشی و با کمک پرسشنامه بر روی 250 نفر از کارشناسان بازاریابی دفاترخدمات مسافرتی متخصص، در تورهای تفریحی درون مرزی و برون مرزی که در شهر تهران فعالیت می کنند، انجامگرفته است. بر اساس یافتههای این پژوهش نقش رسانه های اجتماعی خصوصا رسانه هایی که کارکرد تصویر وکلیپ های ویدیویی دارند در توسعه صنعت گردشگری الکترونیک باید بیشتر مورد توجه واقع شود. بر این اساسعکس و فیلم گردشگران در معرفی ظرفیت های گردشگری ایران در فضای مجازی یک فاکتور ضروری است کهتأثیر مستقیمی بر روی انتخاب مقصد گردشگری توسط گردشگران بین المللی دارد. آنچه در این تحقیق بدست آمداین است که با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، کامیونیتیهای محتوایی و وبلاگها، توانایی بازاریابیگردشگری الکترونیکی افزایش مییابد اما در مجموع می توان گفت هنوز رسانه های اجتماعی نتوانسته اند جایگاهخود را در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی پیدا کنند و این تفاوت ناشی از ویژگی های ارتباطی و بازارایابیمتفاوت رسانه های جدید با رسانه های قدیمی تر است.
https://tms.atu.ac.ir/article_2426_368340f86f07cdeeca4cad84eb7b7dce.pdf
2016-02-20
1
16
شبکههای اجتماعی
کامیونیتهای محتوایی
وبلاگها
بازاریابی گردشگری الکترونیکی
علی
دلاور
1
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
اسماعیل
قادری
sabteahval90@gmail.com
2
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
نیما
مجدی
nima.sadra@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات
LEAD_AUTHOR
ابراهیمی، مرضیه و شیخی، احمدرضا ( 1392 ) " بررسی نقش رسانه های جدید در بازاریابی صنعت توریسم " مجموعه مقالات همایش روز رسانه های اجتماعی
1
ابراهیم زاده، عیسی و همکاران ( 1391 ) " تحلیلی بر برنامه ریزی و توسعه گردشگری در، آمایش سرزمین، سال 4 "SWOT استان لرستان با بهره گیری از مدل استراتژیک
2
.124- شماره 6، صص 101
3
امین بیدختی، علی اکبر و ماشااله نظری ( 1388 ) " نقش بازاریابی در توسعه صنعت .68- گردشگری" ، چشم انداز مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 32 ، صص 49
4
الوانی، سید مهدی و زهره دهدشتی( 1385 )،"اصول و مبانی جهانگردی "،معاونت اقتصادیو برنامه ریزی بنیاد مستعضعان و جانبازان.
5
اولوانی، سید مهدی و پیروزبخت، معصومه( 1385 ) فرایند مدیریت جهانگردی ، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
6
تجلی، نسرین( 1392 ) "پیش بینی نگرش دانشجویان گردشگری نسبت به خدمات الکترونیکی و خدمات حضوری در گردشگری ایران" مجموعه مقالات اولین همایشگردشگری الکترونیکی
7
حکیم آرا، محمد ( 1383 ). تبلیغات متقاعدگرانه، انتشارات خانة کتاب.تفص شیورددومحم ، ) ناراکمه و1391 (" یسررب رد یتنرتنیا یبایرازاب یریگراکب ریثات مسیروت درکلمع نازیم" تلااقم هعومجم اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین
8
رسول زاده و حسن نژاد ( 1391 ) " بررسی و اولویت بندی روشهای تبلیغاتی مؤثر در جذب گردشگر در استان خراسان رضوی " مجله علوم جغرافیایی، سال چهارم، شماره
9
در حوزه صنعت گردشگری با رویکرد تحلیل IT ستاره، علی ( 1393 ) "بررسی اثربخشی 2 مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 1 ،" ANP شکاف و
10
ناراکمه و دومحم ،یناتسورس)1392 (" ندرب لااب رد یزاجم یرگشدرگ شقن یسرربیرگشدرگ تعنص یداصتقا حطس" . تحقیقات فرهنگی، شماره 10 ، صص 61 تا 82
11
روپ و یدهم ،یضویع ارهز ،یلع)1391 (" یکینورتکلا یرگشدرگ یبایزرا و ناریا ردهار تباقر تهج نآ یاقترا یاه یناهج اه رازاب" رسانه ، شماره 76 ، صص 151 تا 174
12
14 فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری- سال نهم- شماره 28 - زمستان 1393
13
فرزین، محمد رضا ( 1384 ) "گردشگری الکترونیکی و چالشهای توسعه آن در ایران"، مجموعه مقالات سومین همایش تجارت الکترونیکی، معاونت برنامه ریزی و امور
14
اقتصادی وزارت بازرگانی، چاپ اول، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، تهران.
15
فیضایو ناجرم ، ریمهداز)هحیلم ،1386 (" یسررب ورتکلا یرگشدرگ زا هدافتسا رد یکینناریا یرگشدرگ تعنص " بررسی های بازرگانی، شماره 23 ، صص 80 تا 82
16
کاتلر، فیلیپ ( 1376 )، اصول بازاریابى، مترجم بهمن فروزنده، انتشارات آترپات کتاب کاتلر، فیلیپ.آرمسترانگ،گرى ( 1376 ) اصول بازاریابى، مترجم بهمن فروزنده، انتشارات
17
آترپات کتاب
18
) یدهم ،یبورک1389 (" تاغیلبت ریثأت درومرد ىبایرازاب ناسانشراک ةعماج شرگن ىبایزراهناسر ىا تیلاعف رد ىاهىدرگناهج" رفاه اجتماعی ، تابستان 89 ، دوره 10 ، شماره
19
.408- 37 ، صص 383
20
کوچک زاده، احمد( 1381 ) " ارائه مدل ریاضى در تخصیص بودجه تبلیغات به رسانه هاى مختلف" پایان نامة کارشناسى ارشد.دانشگاه علم و صنعت.
21
کوامار، ساشی ( 1383 ) "تجارت الکترونیک و توریسم" مجموعه مقالات دومین همایش تجارت الکترونیکی، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی، چاپ اول،
22
شرکت چاپ و نشر بازرگانی، تهران.
23
گوهریان، محمد ابراهیم،( 1380 ) بازاریابی گردشگری ، دفتر پژوهشهای فرهنگی لاولاک، کریستوفر، رایت، لارن. ( 1382 ). اصول بازاریابى و خدمات، مترجم ابو الفضل
24
تاج زاده، انتشارات سمت
25
لس لومسدون ( 1381 )، بازاریابی گردشگری ، ترجمه م.ا.گوهریان، انشارات دفتر پژوهشهایفرهنگی، چاپ اول
26
مجتهدی، هوشنگ ( 1376 ). مدیریت فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
27
محلاتى، صلاح الدین( 1380 ) درآمدى بر جهانگردى، انتشارات دانشگاه شهید بهشتى محمدیان، محمود.( 1385 )، مدیریت تبلیغات، انتشارات حروفیه، چاپ دوم.
28
یلع ،نادرم) اضر دمحم ،یرون و1393 (" تعنص هعسوت رد یبایرازاب شقن یسرربیرگشدرگ" ، تلااقم هعومجم دومین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین
29
جایگاه رسانه های اجتماعی در توسعه بازاریابی ... 15
30
) هقیدص ،ناییاضر و زربیرف ،یوسوم1385 (" یرتشم اب یکینورتکلا طابترا تیریدم شقن (e-CRM) یرگشدرگ رد (tourism) ناریا" مدیریت فر ا د ، شماره 13 و
31
14 صص 105 تا 126
32
یرظن، هلااشام نارگیدو)1389( "یرگشدرگ تعنص رد یدربهار یبایرازاب هتخیمآ" .68- مطالعات مدیریت راهبردی، دوره 1، شماره 3 صص 49
33
واى گى، چاک ( 1382 ) جهانگردى در چشم اندازى جامع، مترجمان على پارساییان و محمد اعرابى، انتشارات دفتر پژوهش هاى فرهنگى.
34
) نیسح ،تسود هفیظو و رایزام ،یرای1386 (" یبایرازاب نیون یاهشور یریگراکب ریثاتناریا رد تسیروت بذج رد یکینورتکلا" مجله مدیریت ، شماره 119 و 120 ، صص
35
Bouquet, M. (2005). "How to build a word of mouth marketing campain".Forrester research.
36
Brooker, E., & Burgess, J. (2008), "Marketing destination Niagara effectively through the tourism life cycle", International Journal of Contemporary Hospitality", 20 (3), 278-292.
37
Buhalis, D. (2004), "Marketing the competitive destination of the future", Tourism management, 21, 97-112.
38
Collin, P. (2003). Dictionery of Marketing, Boolmsbury Publishing Plc, Third edition.
39
Jamrozy, U. (2007), "Marketing of tourism: a paradigm shift toward sustainability", International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 1(2), 117-130.
40
Mariani S. (2014). Successful Web Marketing for the Tourism and Leisure Sectors, Kogan Page
41
Kim, M & Mattila,F (2011).Realizing the potential of electronic commerce for SMEs in the global economy, Conference for Ministers responsible for SMEs and Industry Ministers. Bologna, Italy
42
Kim, CH.(2008) E-tourism: an innovative approach for the small and medium-sized tourism enterprises (SMTES) in Korea. Organisation for Economic Co-operation and development (OECD). Centre for Entrepreneurship, SMEs and Local Development
43
Shuai, S. (2011), Marketing for Tourism & Hospitality, Nelson & Division of Thomson Canada limited.
44
Sund. J. (2004), The Tourism Industry Life Cycle: Initial Evidence from the Swiss Hotel Industry, Prentice Hall.
45
Swift R.S (2002). Accelerating Customer Relationship: using CRM and technologies, prentice Hal, NJ.
46
Tsiotsou, N. and Vlachopoulou, A(2011) Information Communication Technologies in Tourism 1999, SpringerWien. NewYork
47
Williams, A. (2006), "Tourism Hospitality Marketing: Fantasy, Feeling and Fun", International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18( 96), 482- 491
48
ORIGINAL_ARTICLE
رده بندی استانهای کشور بر حسب جاذبه های گردشگری
گردشگری به عنوان یکی از فعالیتهای پویای اقتصادی عصر حاضر، نقش مهمی در توسعه ی اقتصادیجوامع انسانی ایفاء میکند. گسترش گردشگری بر درآمد ملی، منابع ارزی، اشتغال و دیگر شاخص هایکلان اقتصادی تأثیرگذار است. با توجه به اهمیت این موضوع و نقش گردشگری در توسعه اقتصادی، دراین مطالعه سعی شده که در ابتدا با استفاده از تکنیک تاپسیس به ارزیابی و رده بندی 16 استان کشور ایراناز نظر انواع جاذبههای گردشگری و برخی از شاخصهای رشد اقتصادی پرداخته شود و سپس با استفاده ازتحلیل رگرسیون چندمتغیره، رابطه ی بین جاذبه های گردشگری و شاخص های رشد اقتصادی بررسی گردد.نتایج تحقیق بیانگر آن است که استان های فارس، تهران و خراسان رضوی از نظر دارا بودن جاذبه هایگردشگری، بالاترین رتبه ها را به خود اختصاص داده اند. و جاذبه های انسان ساخت بیشتر از جاذبه هایطبیعی و تاریخی، شاخصهای رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است.
https://tms.atu.ac.ir/article_2427_b8e41ef416d0ff6a5477238ca4004fff.pdf
2016-02-20
17
37
جاذبه های گردشگری
شاخص های رشد اقتصاد
زهرا
نصراللهی
nasrolaz@yahoo.com
1
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
ندا
جهانبازی
2
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
AUTHOR
طاهره
ناصری
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
AUTHOR
امانپور، سعید؛ محمدی، اصغر و ناصر، مریم ( 1392 )، رتبه بندی شهرستان های خوزستان از فصلنامه علمی- پژوهشی ،TOPSIS لحاظ شاخص های گردشگری با استفاده از مدل
1
.221- نگرش های نو در جغرافیای انسانی، سال پنجم، شماره 2. ، صص. 201
2
برگ و دیگران ( 1383 )، اقتصاد گردشگری، (ترجمه فروتن، محمدرضا)، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، تهران.
3
حاجی نژاد، علی؛ علیزاده، محمدرضا؛ اسلام فرد، فاطمه و فاطمی، سید محمد مهدی، 1392 )، رتبه بندی میزان برخورداری جاذبه ها و زیر ساخت های گردشگری در مراکز )
4
شهرستان های استان مازندران با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک، فصلنامه - علمی- پژوهشی نگرشهای نودرجغرافیای انسانی، سال پنجم، شماره 3، صص. 113
5
داس ویل، راجر( 1384 )، مدیریت چهانگردی؛ مبانی، راهبردها و آثار، (ترجمه اعرابی، سید محمد و ایزدی، داوود)، چاپ سوم، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
6
کاظمی، مهدی( 1385 )، مدیریت گردشگری، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
7
میراج، فرحناز( 1386 )، اثرجاذبه های گردشگری استان سمنان بر پویایی اشتغال، نشریه علوم.58- جغرافیایی، جلد هفتم، شماره 10 ، صص. 39
8
میرزائی، رحمت؛ سام آرام، عزت الله و خاکساری، علی( 1389 )، نقش صنعت گردشگریبر اشتغال و مقایسه آن با سایر بخش های اقتصادی؛ (مطالعه موردی: منطقه اورامانات
9
.34- استان کرمانشاه)، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 4، صص. 1
10
مؤمنی، منصور و مروتی، علی( 1391 )، تحقیق در عملیات برای مدیریت دولتی، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
11
نوبخت، محمد باقر( 1387 )، توسعه ی صنعت گردشگری در ایران؛ موانع و راهکارها، دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهشی، دفتر گسترش تولیدعلم، تهران.
12
Awang, K.W.,(2009), Tourism Development: A Geographical Perspective, Asian Social Science, Vol. 5, No. 5, pp. 67-76.
13
Bansal, H., & Eiselt, H. A., 2004, Exploratory research of tourist
14
motivations and planning. Tourism
15
Clark, T. N.,(2004), The city as an entertainment machine. Oxford, UK: Elsevier Reisinger.
16
Formica, S.,(2000), Destination attractiveness: as a function of supply
17
and demand interaction, hospitality and tourism management.
18
Doctoral dissertation, The Virginia Polytechnic Institute and State
19
University
20
Florida, R., (2002), The rise of the creative class. New York, NY: Basic Books.
21
Gunn, C. A., (1994), Tourism planning: Basics, concepts, cases. Washington, DC: Taylor& Francis.
22
Hu, Y., & Ritchie, J. R., (1993), Measuring destination attractiveness:
23
a contextual approach. Journal of Travel Research, Vol. 32, No. 2,
24
pp. 25-34.
25
Jansen-Verbeke, M., (1986), Inner city tourism: resources, tourists,
26
and promoters. Annals of Tourism Research, Vol. 13, No. 1, pp.79-
27
Kreishan, F.M.,(2010), Tourism and Economic Growth: The Case of
28
Jordan. European Journal of Social Sciences . Vol. 15, No. 2,
29
Kohansal, M. & Rafieei, R., (2009), Choice and Ranking Rainy Irrigation and Traditional Systems in Khorasan Razavi Province, Agriculture Industry Magazine, Vol. 22, No. 1, p.91.
30
Leiper, N., 1990, Tourist attraction systems. Annals of Tourism Research, Vol. 17, No. 3, pp. 379–381.
31
Lew, A., 1987, A model of tourist attraction research. Annals of Tourism Research, Vol. 14, No. 4, pp. 553–575.
32
Mill, R. C. & A. M. Morrison, 1992, The Tourism system: an introductory Text, 2nded. Prentice Hall, New jersey.
33
Mayo, E. J., & Jarvis, L. P., 1981, Psychology of leisure travel.
34
Boston: CBI Publishing Co. pp. 191–223.
35
Oh, C. O., 2005, The Contribution of Tourism Development to Economic Growth in the Korean Economy, Tourism Management, Vol. 26, No. 1, pp. 39-44.
36
Rosentraub, M.S,. Joo, m., 2009, Tourism and economic development: Which investments produce gains for regions, Tourism Management, Vol. 30, No. 5, pp. 759–770.
37
ردهبندی استانهای کشور بر حسب جاذبههای گردشگری 37
38
Shoemaker, S., (1994), Segmenting the U.S. travel market according
39
to benefits realized. Journal of Travel Research, Vol. 32, No. 3, pp.
40
8–21.
41
Szivas, E., Michael, R., 1999, Tourism employment during economic transition, Annals of Tourism Research, Vol. 26, No.4, pp. 747-771.
42
WTO.,(2012), Year book of tourism statistics. Madrid: World Tourism Organization.
43
Tang., X. M., 2006, Causality between tourism and economic growth in the United State, Journal of Information Management, Vol. 23, No. 6, pp. 451-467.
44
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیرات گردشگری بر توسعه پایدار شهری از نظر ساکنان (مورد مطالعه: جزیره قشم)
گردشگری، از فعالیت های مهم با پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی در شهرهاست. سیاست توسعه گردشگری، رویکردی است که شهر با تاکید بر آن می تواند ضمن افزایش منافع آن، تاثیرات منفی را به حداقل کاهش دهد. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و محیطی گردشگری برتوسعه شهر قشم از منظر ساکنان آن، مطالعه ای اکتشافی و مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی و جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی سرپرستان خانوار در شهر تشکیل میدهند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 371 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها spss 0 حاکی از پایایی مطلوب آن است. اطلاعات از طریق نرم افزار / از طریق پرسشنامه گردآوری شده و آلفای کرونباخ 78 طبقه بندی و با استفاده از آزمون ناپارامتری کای اسکوئر معنی داری شاخصها مشخص و تحلیلها انجام شد. نتایج این پژوهش منتج از تجربیات و نظرات ساکنان شهر، نشان می دهد که گردشگری، باوجود اشتغالزایی، افزایش درآمد و بهبود کمی و کیفی صنایع دستی، سبب بالا رفتن قیمتها، سوداگری و تغییر کاربری زمین و افزایش ساخت و ساز و ازبین رفتن بافت باارزش در شهر و ازاین رو باوجود منافع اقتصادی، سبب ناپایداری کالبدی شهر شده است. از لحاظ اجتماعی، باعث بهبود وضعیت آموزش و بهداشت، افزایش تعامل شهرندان و امنیت و لذا پایداری نسبی اجتماعی شده ولی از لحاظ محیط زیست، پیامدهای منفی زیادی از قبیل آلودگیهای محیطی، افزایش ترافیک، تغییر کاربری های مفید برای محیط زیست شهری همراه بوده که مغایر با اهداف توسعه پایدار شهری است. بنابراین، با برنامهریزی اصولی و تلاش برای استفاده بهینه از ورود گردشگران میتوان وضعیت اقتصادی، اجتماعی، محیطی و کالبدی شهر را بهبود بخشید.
https://tms.atu.ac.ir/article_2504_4fd7f120bfca4aeaa2d8e5a93e4aabb0.pdf
2015-02-20
39
72
گردشگری شهری
توسعه پایدار شهری
شهر قشم
زهره
فنی
z-fanni@sbu.ac.ir
1
دانشیار گروه جغرافیای شهری دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
محمد
علیزاده طولی
moh.alizadeh@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی،
AUTHOR
زینب
زحمت کش
3
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری،
AUTHOR
انوری، آریا؛ نساج، مینا ( 1386 )، بررسی و تبیین نقش صنعت گردشگری در توسعه فضای شهری ،همایش منطقه ای جغرافیا، گردشگری و توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامشهر، تهران. توسلی، غلامعباسی ( 1389 )، نظریههای جامعهشناسی، انتشارات سمت، تهران. حیدری چیانه، رحیم ؛ حسن زاده دلیر، کریم. ( 1382 )، جستاری پیرامون ارزیابی صنعت .59-94 ، گردشگری در ایران، مجله جغرافیا و برنامهریزی، شماره 13 دخیلی کهنمویی، جواد( 1383 ). بررسی راهکارهای توسعه و توریسم در آذربایجان شرقی ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز، تبریز. رهنمایی، محمد تقی و همکاران ( 1387 )، بررسی ظرفیت حوزه مقصد گردشگری با تاکید . بر جامعه میزبان: کلاردشت ، پژوهشهای جغرافیایی انسانی، تهران، شماره 66 زاهدی، شمس السادات؛ نجفی، غلامعلی. ( 1385 )، بسط مفهومی توسعه پایدار، نشریه . مدرس علوم انسانی، دوره 10 ، شماره 4 زیاری، کرامت الله و همکاران ( 1388 ). بررسی تحولات جمعیتی و سکونتی در شهر قشم .50-37 ، تا افق 1405 ، مطالعات و پژوهش های شهری-منطقه ا : ی سال اول، شماره 2 سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، ( 1382 )، جغرافیای جزایر ایرانی خلیج فارس قشم، لارک، هرمز، هنگام، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تهران. 70 سرایی، محمد حسین؛ شمشیری، مسلم. ( 1392 )، بررسی وضعیت گردشگری در شهر شیراز شماره 1، جغرافیا و برنامهریزی ،swot در راستای توسعه پایدار با استفاده از تکنیک .69-88 ، محیطی سال 24 ، شماره 1 شارپلی، ریچارد؛ تفلر، دیوید. ( 1391 ). برنامه ریزی توسعه گردشگری در کشورهای در حال توسعه،ت رجمه ضرغام بروجنی، انتشارات مهکامه. شهابیان، پویان ( 1390 )، بررسی نقش اثرات گردشگری شهری در توسعه پایدار شهر: با .121-132 ، تاکید بر ادراک ساکنان ،آرمان شهر، تهران، شماره 7 صالحیفرد، محمد( 1390 )، گردشگری روستایی (مبانی برنامهریزی و طرحهای ساختاری)، مشهد،ن شر مرندیز، چاپ اول. صیدایی، سید اسکندر؛ رستمی، شهین( 1391 )، سنجش تاثیرات اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی توسعه گردشگری نمونه موردی: شهر کرمانشاه ، مجله علمی و پژوهشی .95- برنامهریزی فضایی، سال دوم، شماره سوم، 110 ضرابی، اصغر؛ اسلامی پریخانی، صدیقه( 1390 )، سنجش تاثیرات اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، و زیستمحیطی توسعه گردشگری (مطالعه موردی شهرستان مشکینشهر)، .37- پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 75 ، صص 52 فنی، زهره ( 1393 )، توسعه، جهانی شدن و پایداری، (چاپ دوم) تهران: مرکز ملی جهانی شدن. فنی، زهره ؛ محمدنژاد،. علی( 1389 )، نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری مطالعه موردی: شهر رامسر، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی، . شماره 11 قاسمی خوزانی، محمد( 1386 )، ساختار و کارکرد گردشگری مذهبی- فرهنگی و مدیریت آن در کلانشهر مشهد ،پایان نامه مقطع دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. کازس، ژرژ؛ فرانسواز، پوتییه( 1383 )، جهانگردی شهری، ترجمه صلاح الدین محلاتی، انتشارت دانشگاه شهید بهشتی. کاظمی، مهدی( 1386 )، مدیریت گردشگری ،تهران: انتشارات سمت، چاپ سوم. کاظمی، مهدی( 1386 )، بررسی اثرات اقتصادی و فرهنگی توسعه جهانگردی از دیدگاه .1-16 ، ساکنان، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره 3 تاثیرات گردشگری بر توسعه پایدار شهری از نظر ساکنان ... 71 محلاتی، صلاح الدین ( 1380 )، درآمدی بر جهانگردی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. مرکز آمار ایران، شناسنامه آبادی های کشور، شهرستان قشم، سرشماری عمومی نفوس و . مسکن 1390 منشیزاده، رحمت الله ( 1384 )، اندر مقوله گردشگری، انتشارات منشی. موحد، علی( 1386 )، گردشگری شهری، چاپ اول، انتشارات دانشگاه چمران اهواز. میسون، پیتر ( 1387 )، گردشگری: اثرات، برنامه ریزی و مدیریت، ترجمه میرزایی و ترابیان، انتشارات ترمه. ناجی، رضا ( 1374 ) راهیاب ی ب ه توسع ه صنع ت ایرانگرد ی و جهانگردی، تهران: مرکز تحقیقات ومطالعات سیاحتی. نوربخش، مرتضی؛ اکبرپور، محمد( 1389 ) ، نقش گردشگر ی شهر ی د ر اقتصا د کلان شهرها، ویژه نامه اقتصاد گردشگری. وای گی،چاک؛ فایوسولا، ادواردو ( 1390 )، جهانگردی در چشم انداز جامع، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ ششم. هاشمپور، سیده فهیمه و همکاران( 1391 )، بررسی اثرات اقتصادی و زیستمحیطی گردشگری از دیدگاه شهروندان (مطالعه موردی: شهربابلسر)، فصلنامه علمی پژوهشی .49- اکوسیستمهای طبیعی ایران، سال سوم، شماره اول، 63 Blowers, Andrew (1994), Planning for Sustainable Environment) A Report the Town and Country planning Association, London, Ear the scam Pub. Briedenhann J., Wickens E (2004), Tourism routes as a tool for the economic development of rural areas-vibrant hope or impossible dream?TourismManagement:www.Elsever.com/locate/tourman.p.l. Butler, R. W, (2000): Ecotourism-Has it Achieved Majority or Has the Bubble Burst, Keynote Address, Pacific Rim Tourism, Rotor, New Zealand. Chouguill, Charles (1993), Sustainable Cities: Urban Policies for the future, Habitat International, Vol. 17, No.3, PP: 1-12. Eccles Gavin & Costa Jorge (1996), Perspective on Tourism Development, International Journal of Contemporary Hospitality Management, and Volume: 8 number: 7, p44. Garcia Falcon, J., M, (1999), Medina, Sustainable Tourism Development in Islands: A CASE STUDY OF GRAN CANARIA, www.Scince direct.com. Haley. A.J., Snaith. Tim, Miller. Graham. (2005), the Social Impacts of Tourism a Case Study of Bath, UK: Annals of Tourism Research, Vol.32, No.3, pp.647-665 Hall, C. M, Stephen J. (2006), The geography and Tourism and Recreation, London: Rutledge, third edition, available on http //www.e-bookstore.tandf.co.uk. Holjeva A, I. (2003), A Vision of Tourism and the Hotel industry in the 2 Is.t. Century, Hospitality management, Vol 22. Kim, Kyungmi. (2002), The Effects Of Tourism Impact Upon Quality Of Life Resident in the Community. ProQuest Dissertations and Theses, Published by: Polytechnic Institute and State University, Virginia. Available online in: http:// scholar.lib. vt. edu/ theses/ available/etd-12062002-123337/unrestricted/Title_and_Text.pdf Law C.M, (1993), Urban Tourist Attracting Visitor to Large City, (Tourist, Leisure & Recreation Series), Man Sell, British Library Cataloguing, Oxford dictionary, volume XI, 1970. Sharpley, J. and Richard (1997), Rural Tourism: an Introduction, International Thomson Business Press, London. Simmons, Ian, (1998). Interpreting nature: culture constructions of the environment, Rutledge, London. White, Rodney R. (1994) Strategic Decision for Sustainable Urban Development in the Third World, TWRP, vol.16, NO.2,pp: 103-116. WTO, (1995), Concepts. Definition and Classifications for Tourism Statistics. Madrid: World Tourism Organization Press. WTO. (2001), International Cultural Tourism Charter, Managing Tourism at Place of Heritage Significance. Mexico: World Tourism Organization Press
1
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل عوامل موثر بر گردشگری در پارک های شهری: مورد مطالعه بوستان علوی قم
شناسایی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر تقاضای تفرجی میتواند به پیشبینی نیازهای گردشگران و در نتیجه مدیریت موفق پارک ها و مناطق تفرجی کمک نماید. بوستان علوی در شهرستان قم از پتانسیلهای بسیاری در جذب گردشگر برخوردار است ولی در زمینه احداث و تجهیز متناسب با نیاز گردشگران توسعه لازم صورت نگرفته است. در این تحقیق، عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری در بوستان علوی شهر قم از طریق توزیع پرسشنامه بین بازدیدکنندگان پارک بررسی شد. نتایج نشان داد که فصل، سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، درآمد و انگیزه استفاده با تقاضای گردشگری فردی ارتباط معنی دار دارند اما جنسیت، شغل و - نحوه دسترسی بر آن تأثیر معنی داری ندارند. بیشتر بازدیدکنندگان این پارک متاهلین و در رده سنی 1530 سال تشکیل می دهند و فصل بهار را برای استفاده از پارک تر جیح می دهند که با توجه به ساختارجمعیتی قم و شرایط اقلیمی آن مورد انتظار است. مهمترین انگیزه های مراجعه به پارک پر کردن اوقات فراغت، استراحت و آرامش، پیک نیک، سرگرمی و بازی بچهها میباشد که با نوع و میزا ن امکانات موجود در پارک رابطه دارد.
https://tms.atu.ac.ir/article_2429_66cb0722197bb9146c06e57a74fb4c58.pdf
2016-02-20
73
94
پارک شهری
تفرج
تقاضای گردشگری
کلاوسون
قم
منصوره
ملکیان
1
استادیار محیط زیست دانشکده منابع ،دانشگاه صنعتی اصفهان
LEAD_AUTHOR
سمانه
پوریزدی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد محیط زیست دانشکده منابع ،دانشگاه صنعتی اصفهان
AUTHOR
آقابابائی، مینا ( 1389 )، ارزیابی تفرجی پارک کوهستانی صفه در استان اصفهان، پروژه کارشناسی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه صنعتی اصفهان.
1
ایرانی بهبهانی، هما و رازی مفتخر، نرمین ( 1384 )، طراحی پایدار توسعه پارک جنگلی .89- شیخ تپه ارومیه، محیط شناسی، شماره 37 ، صص 104
2
برزه کار، قدرت الله و حسینی، سید محمد( 1379 )، بررسی نظرات و خواسته های گردشگران در پارک جنگلی نور، مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت جنگلهای
3
شمال و توسعه پایدار، سازمان جنگل ها و مراتع کشور- رامسر 1379
4
جمشیدی، محمد ( 1382 )، تعیی ن عوام ل موث ر ب ر تقاضا ی گردشگر ی داخل ی د ر استانهمدان، پایان نامه تحصیلی کارشناسیارشد، دانشکده کشاورزی، گروه توسعه
5
روستایی، دانشگاه صنعتی اصفهان.
6
خلدبرین، علی؛ علیا، عقیل و جعفری، علی ( 1388 )، طراحی فضای سبز از دیدگاه شهروند .44- محوری، جنگل و مرتع، شماره 84 .، صص 40
7
حبیبی، فاتح و عباسی نژاد، حسین( 1384 )، تصریح و برآورد تابع تقاضای گردشگری ایران با استفاده از داده های سری زمانی - مقطعی، مجله تحقیقات اقتصاد یشماره 70 ، صص
8
تحلیل عوامل موثر بر گردشگری در پارک های شهری … 93واکاو ی ویژگ ی ه ا و الگو ی فراغت د ر گردشگری » ،( لیاقتی، هومان و دیگران( 1389 .25- محیط شناسی، شماره 55 ، صص 36 ،«( شهری (مطالعه موردی: تهران
9
ارزیابی کیفی نقش فضاهای سبز شهری و بهینه سازی » ،( محمدی، جمال و دیگران ( 1386 .95- محیط شناسی، شماره 44 ، صص 104 ،« استفاده شهروندان از آن در شهرکرد
10
محمدی، شیرین ( 1387 )، ارزیابی پتانسیل های تفرجی سیستمهای اگروفارستری مناطقخشک- مطالعه موردی کرکس، پایان نامه کارشناسی ارشد بیابان زدائی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه صنعتی اصفهان.
11
محمودی، بیت الله و دانه کار، افشین( 1386 )، ارزیابی تقاضای تفرجی پارک جنگلی . مخمل کوه شهرستان خرم آباد، ماهنامه دهاتی، شماره 46
12
ارزیابی تقاضای گردشگری منطقه گردشگری منج در » ، ( محمودی، بیت الله( 1386 اولین کنفرانس مهندسی برنامه ریزی و مدیریت ،« جنگلهای شهرستان لردگان . سیستم های محیط زیست، دانشگاه تهران، 1386
13
بررسی آراء و نیازهای » ،( میگونی، حمید؛ شمس، بهمن و چشمه خاور، بهاره( 1387 علوم محیطی، سال ششم، ،« گردشگری بازدیدکنندگان پارک جنگلی سی سنگان
14
.43- شماره 2، صص 54
15
Cohen, D. A., Marsh, T., Williamson, S., Derose, K.P., Martines, H., Setodji, C., & McKenzie, T.L. (2010). Parks and physical activity: Why are some parks used more than others?. Preventive Medicine, V. 50, pp. 9-12.
16
Colwell, P. F., Dehring, C. A., & Turnbull, G. K. (2002). Recreation demand and residential location. Journal of Urban Economics, V. 51, pp. 418-428.
17
Klenosky, D. B., LeBlanc, C. L., Vogt, C. A., & Schroeder, H. W. (2007). Factors that attract and repel visitation to urban recreation sites: a Framework for research, Proceedings of the Northeastern Recreation Research Symposium
18
Minkler, M., Blackwell, A. G., Thompson, M., & Tamir, H. (2003). Community- based participatory research: Implications for public health funding. American Journal of Public Health, 93, 1210-1213.
19
Poudyal, N.C., Hodges, D.G., & Merrett, C.D. (2009). A hedonic analysis of the demand for and benefits of urban recreation parks. Land Use Policy, V. 26, pp. 975-983.
20
Scott, D., & Jackson, E. L. (1996). Factors that limit and strategies that might encourage people' s use of public parks. Journal of Park and Recreation Administration, 14(1), 1-17
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه میان مدیریت دانش، کارآفرینی و عملکرد در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
در سالهای اخیر خلق دانش و مدیریت دانش عواملی برجسته برای رقابتپذیری سازمانها و عملکرد و موفقیت سازمانی شدهاند. سازمانهای موفق آنهایی هستند که بهطور مدوام دانش جدید خلق کنند، به صورت گستردهای آ ن ر ا د ر سراس ر سازما ن اشاع ه دهن د و ب ا سرعت زیاد این دانش را در فناوریها، محصولات و خدمات جدید به کار گیرند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه میان مدیریت دانش، کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی بود. نمونه آماری این پژوهش کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران بودند. ابزار این پژوهش چهار پرسشنامه توانمندسازهای مدیریت دانش، فرآیند مدیریت دانش، کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی بودند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که توانمندسازهای مدیریت دانش بر فرآیند مدیریت دانش تاثیرگذار هستند و فرآیند مدیریت دانش نیز بر عملکرد سازمانی و کارآفرینی سازمانی تاثیرگذار است.
https://tms.atu.ac.ir/article_2430_91e2473f2f41a4f59afe55d538afe01f.pdf
2016-02-20
95
113
توانمندسازهای مدیریت دانش
فرآیند مدیریت دانش
عملکرد سازمانی
کارآفرینی سازمانی. ∗
علی
صفری
a.safari28@gmail.com
1
استادیار، گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
فردین
شورج
2
کارشناس ارشد آیندهپژوهی، گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
رضا
صالح زاده
r.salehzadeh99@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
ابطحی، حسین و صلواتی، عادل ( 1385 )، مدیریت دانش در سازمان، تهران: انتشارات پیوند نو.
1
احمدپور، محمود و عزیزی، محمد ( 1384 )، کارآفرینی، شاخه کار و دانش، قم: موسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب.
2
احمدپورداریانی، محمود و مقیمی، محمد ( 1387 )، مبانی کارآفرینی، تهران: نشر فراندیش .
3
اخوان، پیمان و حیدری، صفاناز. ( 1386 )، مدیریت دانش مشتری، رویکردی برای کسب .24-38 ،(18) مزیت رقابتی، مدیریت فردا، 5
4
اربابیان، شیرین ، زمانی، زهرا و رحیمی، معصومه ( 1393 )، بررسی اثر گردشگری در .126-146 ،(10) توسعه ی کارآفرینی، برنامهریزی و توسعه گردشگری، 3
5
انصاری، محمدتقی و سلمانیزاده، عباس( 1388 )، نوآوری در سازمانها بر مبنای . کارآفرینی سازمانی، نشریه علمی- ترویجی راهبرد یاس، 18
6
آرمسترانگ، مایکل ( 1386 )، مدیریت عملکرد راهبردهای اساسی و رهنمودهای عمل ی (ترجمه اسماعیل کاوسی، ناصر میرسپاسی و علی رشیدپور)، تهران: نشر میر.
7
بدریآذرین، یعقوب، سیدعامری، میرحسن و ایمانپور، علی ( 1391 ). تحلیل رگرسیونی -50 ، رابطه بین اجزای مدیریت دانشو عملکرد منابع انسانی، مدیریت ورزشی، 15
8
پرداختچی، محمدحسن و شفیعزاده، حمید ( 1385 ) ، درآمدی برکارآفرینی سازمانی، تهران: انتشارات ارس باران.
9
حاتمینسب، حسن و زنجیرچی، محمود ( 1390 )، نقش زیرساختی و فرآیندی مدیریت ، دانش در مسیر چابک سازی صنعت نساجی کشور، چشم انداز مدیریت صنعتی، 1 .135-151
10
رابینز، استیفن و جاج، تیموتی ( 1389 )، رفتار سازمانی (ترجمه مهدی زارع)، تهران: نشر نص.
11
رضوانی، منا ( 1389 )، بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان اصفهان، (پایان نامه کارشناسی ارشد) پژوهشکده علوم اجتماعی و
12
اقتصادی، دانشگاه پیام نور استان تهران.
13
بررسی رابطه میان مدیریت دانش، کارآفرینی و عملکرد … 111 صالحاولیاء، محمد و دیگران ( 1389 ) آشنایی با سیستمهای ارزیابی عملکرد، تهران: نشر نص.
14
صداقت، مریم ( 1391 )، رابطه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی درصنعت هتلداری مطالعه موردی: هتلهای 4 و 5 ستاره شهر تهران، (پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشکده
15
مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
16
صفرزاده، حسین، تدین، اعظم و حرمحمدی، م ( 1391 ). بررسی تأثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی
17
.76-86 ،(1) شمال فارس)، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، 11
18
عیسایی، محمدتقی؛ افضلی، حمیدرضا و ضیا، محمد ( 1389 ) ارائه چارچوبی برای ارزیابی سطح و میزان بلوغ از منظر مدیریت دانش در سطح بین سازمانی: بازسازی واحدهای
19
.81-102 ،(19) مسکونی در شهرستان بم. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5
20
فرهنگی، علیاکبر و صفرزاده، حسین، ( 1386 ). کارآفرینی- مفاهیم، نظریهها، مدلها و کاربردها، تهران: انتشارات مرکز کارآفرینی، موسسه کار و تامین اجتماعی.
21
قهرمانی، علی؛ هاشمپور، لیلا و عطاپور، هاشم ( 1390 ). مطالعه وضعیت زیر ساختهای
22
مدیریت دانش در دانشگاه تبریز از دیدگاه اعضای هیات علمی، نشریه تحقیقات
23
.63-85 ،(57) کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 45
24
قیدر، زهرا و فراستی، وحید( 1389 )، ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان، تهران: نشر بازتاب.
25
گلستانهاشمی، مهدی ( 1382 )، مبانی علم کارآفرینی( دانش مهندسی کارآفرینی)، چاپ
26
اول، اصفهان: جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان.
27
مدهوشی، مهرداد و ساداتی، عبدالرحیم ( 1390 ) بررسی اثرگذاری فرایند مدیریت دانش برکارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: کسب و کارهای کوچک و متوسط شرق
28
.7- مازندران)، توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره دوازدهم، 26
29
مقیمی، محمد ( 1384 )، کارآفرینی در سازمانهای دولتی، تهران: مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران.
30
ناهید، مجتبی ( 1388 )، چیستی و چرایی کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی در یک نگاه، . بررسیهای بازرگانی، 34
31
همتی، محمد ( 1389 )، ارزیابی میزان بهکارگیری مولفههای مدیریت دانش در دانشکده- های پردیس فنی تهران، مقاله ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش تهران.
32
112 فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری- سال نهم- شماره 28 - زمستان 1393
33
Alavi, M. & Leidner, D. E. (2001). Review: knowledge management
34
and knowledge management systems: conceptual foundation and
35
research issues. MIS Quality, 107-36.
36
Allee, V. (1997). Twelve principles of knowledge management.
37
Training and Development, 71-74.
38
Chang, C.L.H., & Lin, T.C. (2015), The role of organizational culture
39
in the knowledge management process, Journal of Knowledge
40
Management, 19(3), 433 – 455.
41
Choi, B. G. & Lee, H. S. (2003), An empirical investigation of KM styles and their effect on corporate performance, Information and Management, 40(5), 403-17.
42
Chourides, P., D. Longbottom & W. Murphy (2003), Excellence in knowledge management: an empirical study to identify critical factors and performance measures, Measuring Business Excellence, 7(2), 29-45.
43
Dehghani, R., & Ramsin, R. (2015), Methodologies for developing
44
knowledge management systems: an evaluation framework,
45
Journal of Knowledge Management, 19(4), 682 – 710.
46
DeTienne, K., Dyer, G., Hoopes, C. & Harris, S. (2004), Toward a
47
model of effective knowledge management and directions for
48
future research: Culture, leadership, and CKOs, Journal of
49
Leadership & Organizational Studies, 10(4).
50
Egbu, C. O, Bates, M. & Botterill, K. (2001), A conceptual research framework for studying knowledge management in project-based environments, Proceedings of the International Postgraduate Research Conference in the Built and Human Environments. University of Salford, UK.
51
Gupta, A. K. & Govindarajan, V. (2000), Knowledge management’s social dimension: lesson from nucor steel, Sloan Management Review, 42(1), 71-81.
52
Hammami, S., & Triki, A. (2011), Exploring the information
53
technology contribution to service recovery performance through
54
knowledge based resources, VINE, 41(3), 296-314.
55
Jimenez-Jimenez, D., Martinez-Costa, M., & Sanz-Valle, R. (2014), Knowledge management practices for innovation: a multinational corporation’s perspective, Journal of Knowledge Management, 18(5), 905 – 918.
56
Johannessen, J., & Olsen, B. (2011). Aspects of a cybernetic theory of tacit knowledge and innovation, Kybernetes, 40(1/2), 141 – 165.
57
Kruger, C, J., & Johnson, R.D. (2011). Is there a correlation between
58
knowledge management maturity and organizational performance?
59
VINE, 41(3), 265 – 295.
60
بررسی رابطه میان مدیریت دانش، کارآفرینی و عملکرد … 113
61
Kumar, R. (2011), Knowledge management and organizational culture: a theoretical integrative framework, Journal of Knowledge Management, 15(5), 779 – 801.
62
Lambe, P. (2011), The unacknowledged parentage of knowledge
63
management, Journal of Knowledge Management, 15(2), 175-197.
64
Lopez-Nicolas, C., & Merono-Cerdan A. L. (2011). Strategic
65
knowledge management, innovation and performance.
66
International Journal of Information Management, 12, 137-142.
67
Mishra, B., & Bhaskar, U. (2011), Knowledge management process in
68
two learning organisations, Journal of Knowledge Management,
69
15(2), 344 – 359.
70
Patil, S. K., & Kant, R. (2014), A fuzzy AHP-TOPSIS framework for ranking the solutions of Knowledge Management adoption in Supply Chain to overcome its barriers, Expert Systems with Applications, 41(2), 679–693.
71
Rasul, J., Vuksic, V. B., & Stemberger, M. I. (2012), The impact of
72
knowledge management on organizational performance, Economic
73
and business review, 14(2), 147–168.
74
Rooney, D. (2005), Knowledge, economy, technology and society: the
75
politics of discourse, Telematics and Informatics, 22(4), 405-22.
76
Sandhawalia, B., & Dalcher, D. (2011), Developing knowledge
77
management capabilities: a structured approach, Journal of
78
Knowledge Management, 15(2), 313 – 328.
79
Tan, L.P., & Wong, K.Y. (2015), Linkage between knowledge
80
management and manufacturing performance: a structural equation
81
modeling approach, Journal of Knowledge Management, 19(4),
82
814 – 835.
83
Tseng, S. (2011), The effects of hierarchical culture on knowledge management processes, Management Research Review, 34(5), 595 – 608.
84
Villar, C., Alegre, J., & Pla-Barber, J. (2014). Exploring the role of
85
knowledge management practices on exports: A dynamic
86
capabilities view, International Business Review, 23(1), 38–44.
87
Whelan, E., Carcary, M. (2011), Integrating talent and knowledge
88
management: where are the benefits?, Journal of Knowledge
89
Management, 15(4), 675 – 687.
90
Wiig, K. M. (1995), Knowledge Management Methods: Practical Approach to Managing Knowledge, Schema Press, Arlington, TX.
91
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی وضعیت آموزش راهنمایان گردشگری در ایران با رویکرد ارایه الگوی آموزشی در سطح دانشگاهی
با توجه به اهمیت و نقش راهنمایان تور در ارایه خدمات گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی وهمچنین کم توجهی به موضوعات مربوط به راهنمایان تور در ادبیات گردشگری، این تحقیق به ارزیابیوضعیت آموزش راهنمایان گردشگری در ایران میپردازد. این پژوهش که از لحاظ روششناسی، تحلیلی-پیمایشی است؛ با هدف شناخت وضعیت فعلی آموزش راهنمایان گردشگری در ایران و ارایه راهکارهایمناسب جهت بهینه نمودن آموزشها و توسعه برنامههای آموزشی راهنمایان گردشگری نوشته شده است.نمونه آماری پژوهش حاضر را 120 نفر ازکارشناسان گردشگری، اساتید و راهنمایان آموزش دیده وحرفهای تشکیل میدهد. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه (با 34 متغیر) جمع آوری و با استفاده ازروشهای آمار توصیفی و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن استکه وضعیت برنامههای درسی و تکنولوژی، تجهیزات و منابع فیزیکی و مدیریت و سیاست گذاریهای کلانگردشگری در حد متوسط بوده و بازنگری در برنامههای درسی و افزایش تجهیزات، تسهیلات و امکاناتلازم در مراکز آموزشی ضروری به نظر میرسد. در این راستا، برای رسیدن به وضعیت مطلوب بایستی درسیاست گذاریهای کلان گردشگری کشور نسبت به توسعه مراکز آموزشی در استانهای گردشگرپذیر وتوسعه امور آموزشی راهنمایان در دانشگاهها برنامهریزی مناسبی صورت گیرد.
https://tms.atu.ac.ir/article_2431_03716847a9cdf180f96732c6ceb131dc.pdf
2016-02-20
115
144
گردشگری ایران
راهنمایان تور
آموزش
مراکز آموزشی.سازمانی
سید صادق
حسینی
sshosseyni@yahoo.fr
1
استادیار دانشگاه ملی علوم آذربایجان
LEAD_AUTHOR
جهانیان، رمضان؛ اعتبار، شکوفه ( 1391 ) ، ارزیابی وضعیت آموزش مجازی در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاه های تهران از دیدگاه دانشجویان، فصلنامه فن آوری
1
اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال دوم، شماره چهارم.
2
حیدری، اصغر( 1389 )، آشنایی با فن راهنمایی در تور، مهکامه، تهران.
3
زاهدی، محمد؛ بلالی، ارسلان ( 1388 )، فن راهنمایی گشت، چهار باغ، اصفهان.
4
فاستر، دنیس( 1386 ) ، فروش و بازاریابی ویژه دفاتر خدمات مسافرتی، ترجمه ابوالفضل تاجزاده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
5
کاظمی، زهرا، زاهدی، محمد( 1388 )، شناخت روحیات ملل، چهار باغ، اصفهان. ارزیابی وضعیت آموزش راهنمایان گردشگری در ایران… 143
6
گی، چاک. وای( 1385 ) ، جهانگردی در چشم اندازی جامع، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
7
لامزدن، لس( 1387 )، بازاریابی گردشگری،ت رجمه ابوالفضل تاجزاده، دانشگاه پیام نور، تهران.
8
نیکنام، کامبیز، حسینی، سید صادق( 1389 )، شناخت صنعت گردشگری، محقق اردبیلی، اردبیل.
9
Arreola, M. R.(1998), Group says its role is to raise standards for S.A. tour guides, San Antonio Business Journal, 12(27), 19-20.
10
AP, J. & Wong, K.F. (2001), Case study on tour guiding: Professionalism, issues and problems. Tourism Management, 22 (1), 551-563.
11
Cohen, E.(1985), The tourist guide: the origins, structure and dynamics of a role. Annals of Tourism Research, 12(1), 5-29.
12
FTGA.(1998), European federation of tour guides association, Information brochure.
13
Geva, A., & Goldman, A.(1991), Satisfaction measurement in guided tours. Annals of Tourism Research, 18, 177-185.
14
Holloway, J.C.(1981), The guided tour: A sociological approach, Annals of Tourism Research, VIII (3), 377-402.
15
Jafari, J.(2005), Editors page, Annals of Tourism Research, 12(1), 1.
16
Mitchell G.E. (2005), How to Start a Tour Guiding Business, GEM Group, 15.
17
Mossberg, L. L. (1995), Tour leaders and their importance in charter tours. Tourism Management, 16(6), 437-445.
18
Pond, K.(1993), The professional guide, dynamics of tour guiding, New York: Van Nostrand Reinhold.
19
Ross, G. F(1997), Travel agency employment perceptions, Tourism Management, 18 (1),9-18.
20
Ting-Yuan Chang (2012), Shiann-Far Kung & Ding-Bang Luh, The
21
innovative service model: a study on tour guide service design in
22
Taiwan by ICT application, Academic Research International, Vol.
23
2, No. 1, 192-198,
24
Wang, J.C.(2009), Wang, Emotional labor of the tour leaders: An
25
exploratory study, Tourism Management, 30,249-259,journal home page.
26
Weiler, B., & Richins, H.(1990), Escort or expert? Entertainer or enable? The role of the resource person on educational tours, In B. O’Rourke (Eds.), The global classroom proceedings (pp. 84-94), Department of continuing Education, University of Canterbury.
27
Weiler, Betty, Sam H.Ham (2002), Tour Guide Training: A Model for Sustainable Capacity Building in Developing Countries, Journal of Sustainable Tourism, Vol. 10, Issue 1, 52-69.
28
World Tourism Organization, An introduction to TEDQUAL: a methodology for quality in tourism education and training. Madrid. Spain. 1997
29
Zhang,H.Q.& Chow I.(2004), Application of importance-performance
30
model in tour guides performance: evidence from Mainland
31
Chinese outbound visitors in Hong Kong. Tourism Management,
32
25(1), 81-91. 2004
33