ORIGINAL_ARTICLE
نقش جشنواره های موسیقی محلی در توسعه گردشگری از دید گاه گردشگران بالقوه
چکیدهگردشگری مبتنی بر موسیقی تلفیقی از دو تفریح جذاب است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد.امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته پیوند عمیقی بین گردشگری و موسیقی ایجاد کردهاند. ایران نیز با دارابودن تنوع قومیتی، مستعد توسعهی جشنوارههای موسیقی محلی میباشد، از آن جمله میتوان به موسیقیمحلی جذاب منطقهی آذربایجان(عاشیقلر) اشاره کردکه میتواند به عنوان یک محصول جدید گردشگرینقش موثری را در جذب گردشگران بالقوه ایفا کند. هدف این مقاله بررسی نقش جشنوارههای موسیقیمحلی در توسعهی گردشگری منطقهای میباشد. در پژوهش حاضر اقدام به جمعآوری اطلاعات درچارچوب موضوع مقاله از طریق توزیع پرسشنامه بین جامعهی آماری که حاضرین در هشتمین جشنوارهیموسیقی نواحی بودند، به طور در دسترس و به تعداد 120 نفر صورت گرفت. که پس از جمعآوری 99مورد قابل استفاده بودند. در نهایت بر پایهی مفاهیم مطرح شده یک مدل مفهومی ارائه شده است. در اینیک نمونه ای t و آزمون (CFA) تحقیق برای تایید روایی مدل و پاسخ به فرضیات از تحلیل عاملی تاییدیاستفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که جشنوارههای SPSS و LISREL بوسیلهی نرمافزارهایموسیقی محلی قابلیت توسعهی گردشگری را دارند و همینطور توسعهی گردشگری نیز باعث حفظ وپویایی موسیقی محلی میشود.
https://tms.atu.ac.ir/article_1355_9cf4da480d0c1db658958213a4d89e15.pdf
2015-10-23
31
58
گردشگری موسیقی
موسیقی محلی
توسعهی گردشگری
موسیقی آذربایجان (عاشیقلر)
ابولفضل
تاج زاده نمین
1
دانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ژاله
هاشم زاده
2
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
زیارری، کرامت الله و صادقی ، محمد( 1390 )" موسیقی و گردشگری نمونه موردی:
1
978- موسیقی سنتی جزیره قشم"صص 965
2
هفته نامه تعطیلات ن وشماره 68 شماره صفحه 12
3
Campbell, R.(2011),”A sense of place: Examining music- based
4
tourism and its implications in destination venue placement”,
5
UNLV Theses/ University of Nevada, Las Vegas, Dissertation,
6
Professional papers, Capstones: Paper 1142
7
Felsenstein, D and Fleischer ,A. (2003),”Local Festivals and Tourism
8
Promotion: The Role of Public Assistance and Visitor
9
Expenditure”, Travel Research, Vol.41,: pp 385-392
10
Ferreira, J. and Estevao,C.(2009).”Regional Competitiveness of
11
Tourism cluster: A Conceptual Model Proposal” Munich Personal
12
RePEc Archive(MPRA), No. 14853, :pp 1-18
13
Getz, D.(2010),” THE NATURE AND SCOPE OF FESTIVAL
14
STUDIES”, Event Management Research, Vol. 5, NO.1, pp1-47
15
Gibson, C. and Connell, J.(2006),”Music and tourism: On the Road
16
Again”, Tourism and Hospitality Research, Vol. 6, pp188-195
17
Gonzalez, F. and Mirabell, O.(2009),”Managing music festivals for
18
tourism purposes in Catalonia (Spain)”, Tourism Review, Vol. 64, pp53-65
19
Hudson, R. (2006),”Regions and place : music, identity and place”,
20
Progress in Human Geography, Vol. 30, pp, 626-634
21
Kaul, A.(2007),”The limits of commodification in traditional Irish
22
music sessions”, Royal Anthropological Institute, Vol. 13, pp703-
23
Keith, G. (2009)”Island tourism marketing: music and culture”,
24
Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 3, NO. 1, pp 25-
25
Kwon, H.(2002),”The impact of cultural events on the cinema and
26
tourism in a community, Busan: alternative industry to the cinema
27
and tourism industry after the Pusan International Film”
28
Dissertation of M.S in major of hospitality and tourism, University
29
of Wisconsin-Stout, pp1-75
30
La Bate, E(2009),”Music and Tourism in Cusco, Peru; Culture as a
31
Resource”, Dissertation of Ph. D, pp1-289
32
Leaver, d. and Schmidt, R.( 2009),”Before they were famous: musicbased
33
tourism and a musician, s hometown roots”, Place
34
Management and Development, Vol. 2, pp 220-229
35
52 فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری شماره 26 سال هشتم تابستان 93
36
Lee,C. and Yang, S.(2008),”Customer satisfaction and customer
37
characteristic in festival activity” Culture, Tourism and Hospitality
38
Research, Vol. 2, No. 3, pp
39
Mclean, E.(2010).”Music Tourism in New Orleans and Bali: A
40
Comparative Study of Cultural Tourism Development”,
41
Dissertation of Ph.D, University of California, Los Angeles S, pp1-283
42
Quinn, B.(2009), “Festivals, Events And Tourism” Handbook of
43
Tourism Studies, London, Sage, pp 483-503
44
Regidor Rivero, C.(2009),”Impacts of music festivals on tourists,
45
destination image and local community”, M.A. European Tourism
46
Management, Dissertation, Bournemouth University, pp1-120
47
Richards ,G AND Wilson ,J.(2004),” The Impact of Cultural Events
48
on City Image: Rotterdam, Cultural Capital of Europe 2001”
49
Urban Studies, Vol. 41, No. 10, pp 1931-1951
50
Saldanha, A.(2002),”Music tourism and factions of bodies in Goa”,
51
Tourist studies, Vol. 2, pp 43-62
52
www.offbeat
53
ORIGINAL_ARTICLE
گونه شناسی مشتریان در گردشگری پزشکی
تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهکارهای مؤثر بر جذب و وفاداری گردشگران پزشکی و ارائه پیشنهادهایی درگردشگری پزشکی انجام یافته است. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، با استفاده از معیارهایعرضه و تقاضای گردشگری پزشکی عوامل مؤثر بر انتخاب شهر مقصد توسط گردشگران استخراج گردید. سپسگردشگران پزشکی به چهار دسته سرب، آهن، طلا و پلاتینیوم دسته بندی شدند. این تحقیق از نظر هدف از نوعتحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی می باشد و از پرسشنامه به منظور جمع آوری داده های مورد نیازاستفاده شده است. گردشگران پزشکی شهر یزد جامعه آماری این تحقیق را شکل داده اند. در این پژوهش، از روشنمونه گیری تصادفی استفاده شد و با بهره گیری از فرمول تعیین حجم نمونه نامحدود و با در نظر گرفتن سطح اطمینان95 درصد و سطح خطای 0,1 مقدار حجم نمونه 110 نفر برآورد گردید. به منظور تجزیه و تحلیل تحلیل داده ها وو تکنیک تاپسیس t و اکسل استفاده شده است. در این فرآیند، از آزمون SPSS آزمون فرضیات از نرم افزارهایفازی استفاده گردید.با توجه به اولویت بندی عوامل مؤثر بر تقاضا، گردشگران پزشکی در یک تقسیم بندی جدید وبر مبنای مشابهت اولویت بندی نیازها ب ه دو گون ه الماس و نقره تقسیم گردیدند. در ادامه عوامل موثر ب ر جذبگردشگر پزشکی همانند نظریه هرزبرگ به دو دسته الزامی و انگیزشی طبقه بندی شدند که در سطح گونه الماس عدمارائه عوامل انگیزشی موجب نارضایتی شدید می گردد. این در حالی است که عدم ارائه این عوامل در سطح گونه نقرهمنجر به بروز نارضایتی نمی شود.
https://tms.atu.ac.ir/article_1356_2daea752f714e0b1769b2cad540b1d35.pdf
2015-10-23
60
82
گردشگری پزشکی
چرخه زندگی گردشگری
وفاداری
عرضه و تقاضای گردشگری پزشکی
سید محمد
طباطبایی
1
استاد یار و عضو محترم هیات علمی دانشگاه یزد
AUTHOR
ابوالفضل
نوری
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
AUTHOR
زهره
محمد نوری
3
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دانشگاه یزد
AUTHOR
فرزانه
حشمتی
4
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی
AUTHOR
Jones, C. A., & Keith, L. G. (2006). Medical tourism and
1
reproductive outsourcing: the dawning of a new paradigm for
2
healthcare. International Journal Fertility Women’s Medicine, 51,
3
Bookman, M. Z., & Bookman, K. R. (2007). Medical tourism in developing countries New York: Palgrave Macmillan.
4
Tata, S. (2007). Medical travel in Asia and the Pacific: Challenges and opportunities. United National Economic and Social Commission for Asia and the Pacific. Retrieved 02.06.09, from. http://www.unescap.org/ ESID/ hds/ lastestadd/ Medical Tourism Report 09. pdf.
5
Singh, P. K. (2008). Medical tourism. India: Kanishka
6
Gupta, A. S. (2004). Medical tourism and public health. People’s
7
Democracy, 27(19). Retrieved 12.05.09, from. http://pd.cpim. org/2004/05092004_snd.htm.
8
Connell, J. (2006). Medical tourism: sea, sun, sand and.surgery.
9
Tourism Management, 27(6), 1093e1100.
10
Medical Tourism, Asia’s Growth Industry. (2007, April 4). Hotel Marketing.com. Retrieved 18.03.08, from. http: //www. hotel marketing.com/ index. php/ content/ article / 060410 medical tourism asias growth industry.
11
Awadzi, W., & Panda, D. (2006). Medical tourism: globalization and the marketing of medical services. Consortium Journal of Hospitality and Tourism, 11(1), 75-81
12
Hume, L. F., & DeMicco, F. J. (2007). Bringing hotels to healthcare:
13
a rx for success. Journal of Quality Assurance in Hospitality and
14
Tourism, 8(1), 75-84.
15
Burkett, L. (2007). Medical tourism: concerns, benefits, and the American perspective. Journal of Legal Medicine, 28, 223-245.
16
Tan, K. B. H. (2007). Aesthetic medicine: a health regulator’s perspective. Clinical Tan, K. B. H. (2007). Aesthetic medicine: a health regulator’s perspective. Clinical
17
Oliver, R. L.(1999). Whence consumer loyalty? Journal of Marketing, 63, 33–44.
18
Taylor, T. B. (1998). Better loyalty measurement leads to business solutions. Marketing News, 32(22), 41–42.
19
Jones, T. O., & Sasser, W. E., Jr. (1995). Why satisfied customers defect. Harvard Business Review, 73(November/December), 88–99.
20
Reich held, F. F. (1996). The loyalty effect. Boston, MA: Harvard
21
Business School Press.
22
74 فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری شماره 26 سال هشتم تابستان 93
23
Reichheld, F. F. & Sasser, W. E. (1990). Zero defections: Quality
24
comes to services. Harvard Business Review, 68 (September/October), 105–111.
25
Fornell, C., & Wernerfelt, B. (1987). Defensive marketing strategy by customer complaint management. Journal of Marketing Research, 24(November), 337–346.
26
Shoemaker, S., & Lewis, R. C. (1999). Customer loyalty: The future of hospitality marketing. International Journal of Hospitality Management , 18, 345–370.
27
Oppermann, M. (2000). Tourism destination loyalty. Journal of Travel Research, 39(1), 78–84.
28
Backman, S. J., & Crompton, J. L. (1991). The usefulness of selected variables for predicting activity loyalty. Leisure Science, 13, 205–220.
29
Cronin, J. J., Jr., Brady, M. K., & Hult, G. T. M. (2000).Assessing the
30
effects of quality, value and customer satisfaction on consumer
31
behavioral intentions in service environments. Journal of Retailing,
32
76(2), 193–218.
33
Petrick, J. F., Morais, D. B., & Norman, W. (2001). An examination of the determinants of entertainment vacationers’ intentions to visit. Journal of Travel Research, 40(1), 41–48.
34
Alexandris, K., Kouthouris, C., & Meligdis, A. (2006). Increasing customers’ loyalty in a skiing resort: The contribution of place attachment and service quality. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(5), 414–425.
35
Bramwell, B. (1998). User satisfaction and product development in urban tourism. Tourism Management, 19(1), 35–47.
36
Pritchard, M., & Howard, D. R. (1997). The loyal traveler: Examining a typology of service patronage. Journal of Travel Research, 35(4), 2–10.
37
Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of Tourism Research, 26(4), 868–897.
38
Chon, K. S. (1990). The role of destination image in tourism: A review and discussion. Tourist Review, 45(2), 2–9.
39
Zeithaml, V., Rust, R. T., & Lemon, K. N. (2001). The customer
40
pyramid: creating and servicing profitable customers. California
41
Management Review, 43(4), 118e142
42
Polli, R., & Cook, V. (1969). Validity of the product life cycle. The
43
Journal of Business, 42(4), 385e400.
44
Vernon, R. (1968). Economic sovereignty at bay. Foreign Affairs, 47(1), 110e122.
45
Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations. London: Free Press.
46
Garland, A. (1998). The beach. NY: Riverhead Books.
47
گونه شناسی مشتریان در گردشگری پزشکی... 75
48
Alegre, J., & Garau, J. (2010). Tourist satisfaction and dissatisfaction. Annals of Tourism Research, 37(1), 52e73.
49
Kozak, M., & Rimmington, M. (2000). Tourist satisfaction with Mallorca, Spain, as an off-season holiday destination. Journal of Travel Research, 39(3), 259e268.
50
Um, S., Chon, K., & Ro, Y. H. (2006). Antecedents of revisit
51
intention. Annals of Tourism Research, 33(4), 1141e1158.
52
Vernon, R. (1977). Storm over the multinationals: The real issues. Cambridge, MA: Harvard University Press.
53
Daunt, K.L., & Harris, L.C. Customers acting badly: evidence from the hospitality industry. Journal of Business Research, in press.
54
Reichheld, F. R. (1996). Learning from customer defections. Harvard Business Review, 7(2), 56e69.
55
Smith, P. C., & Forgione, D. (2007). Global outsourcing of healthcare:
56
a medical tourism model. Journal of Information Technology Case
57
and Application Research, 9(3),19e30.
58
Caballero-Danell, S., & Mugomba, C. (2007). Medical tourism and its entrepreneurial opportunities: A conceptual framework for entry into the industry. Master Thesis, Goteborg University. Retrieved from http://hdl.handle.net/2077/4671.
59
Ye, B. H., Yuen, P. P., Qiu, H. Z., & Zhang, V. H. (2008). Motivation of medical tourists: an exploratory case study of Hong Kong medical tourists. In A PTA annual conference, Bangkok, Thailand.
60
Heung, V. C. S., Kucukusta, D., & Song, H. (2010). A conceptual model of medical tourism: implications for future research. Journal of Travel and Tourism Marketing, 27(3), 236e251.
61
Smith, P. C., & Forgione, D. (2007). Global outsourcing of healthcare:
62
a medical tourism model. Journal of Information Technology Case
63
and Application Research, 9(3),19e30.
64
Masoumi, M. The Nature Of Tourism: Economic, Cultural, Social,
65
Environmental, Political Dimensions Of Tourism. Tehran, Peyk
66
Cousar Publication. 2005.
67
ضمیمه
68
جدول 1: دسته بندی عوامل جمعیت شناختی
69
جنسیت
70
وضعیت تأهل
71
متأهل
72
کارشناسی ارشد و بالاتر
73
کارشناسی
74
کاردانی
75
دیپلم وزیر دیپلم
76
تحصیلات
77
بالاتر از 50 سال
78
36 تا 50 سال
79
20 تا 35 سال
80
زیر 20 سال
81
ناباروری
82
زنان و زایمان
83
مغز و اعصاب
84
قلب و عروق
85
خدمات پزشکی درخواست شده
86
جراحی داخلی
87
جراحی زیبایی
88
پوست و مو
89
هزینه های درمانی
90
توصیه آشنایان
91
نبود کادر تخصصی
92
کمبود امکانات محلی
93
دلیل مراجعه به یزد
94
سایر دلایل
95
ORIGINAL_ARTICLE
برآورد ارزش اقتصادی طاق بستان با استفاده از روش B (CVM) ارزش گذاری مشروط
در این مقاله ارزش حفاظتی آثار باستانی طاق بستان و متوسط تمایل به پرداخت افراد برای بازدید از اینمکان را با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط و پرسشنامه انتخاب دو گانه دو بعدی در تابستان 1390محاسبه و اندازه گیری نمودیم. برای اندازه گیری میزان تمایل به پرداخت از مدل لاجیت و برای برآوردپارمترهای مدل از روش حداکثر راست نمایی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد متوسط تمایل1 تومان است. /842/400/ 460 تومان و ارزش حفاظتی آن 000 / به پرداخت افراد برای بازدید از این مکان 6نتایج نشان می دهد مبلغ پیشنهادی، سطح درآمد، تعداد مراجعه به این مکان، محل زندگی از متغییرهاییمی باشند که بر رد یا قبول پیشنهاد موثر می باشد
https://tms.atu.ac.ir/article_1358_edb67f09e218f8a8bb120b4091043d45.pdf
2015-10-23
83
96
(WTP) تمایل به پرداخت
(CVM) واژگان کلیدی: محیط زیست
ارزش گذاری مشروط
انتخاب دوگانه- دوبعدی
Logit مدل
عباس
آزادی
1
کارشناس ارشد علوم اقتصادی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوان
AUTHOR
علی
امامی میبدی
2
دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فرهاد
آزادی
3
کارشناس ارشد حسابداری عضو هیئت رئیسه بانک قرض الحسنه مهر ایران استان ایلام
AUTHOR
مهدی
خاکساری
4
کارشناسی ارشد اقتصاد محیط زیست دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع
1
برآورد ارزش اقتصادی وجودی جنگل های شمال »، ( امیر نژاد، ح.، خلیلیان، ص.( 1385
2
علوم کشاورزی و منابع طبیع . ی سال .« ایران با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط
3
153- 13 . شماره 2 ، صص 144
4
برآورد ارزش تفریحی پارکهای جنگلی ایران با استفاده » .( امیرنژاد، ح. خلیلیان، ص( 1385
5
مجله منابع .« ازروش ارزش گذاری مشروط: مطالعه موردی پارک جنگلی سی سنگان
6
طبیعی ایران، جلد 59 ، شماره 2، دانشگاه تهران.
7
برآورد ارزش تفریحی پارک ساعی در تهران با استفاده از روش ». میبدی، ا. قاضی، م
8
فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایرا . ن سال 12 ، شماره .«(CVM) ارزش گذاری مشروط
9
202- 36 ،صص 187
10
ترجمه: دهقانیان، سیاوش، ، « اقتصاد محیط زیست »( ترنر، آ. پیرس، د. باتمن، ا.( 1384
11
عوض کوچکی و علی کلاهی اهری) 1384 ؛ ، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
12
تعیین ارزش های حفاظتی و تفریحی ».( امیر نژاد، ح.، خلیلیان، ص. عصاره، م.( 1385
13
پژوهش و .« پارک جنگلی سی سنگان نوشهر با استفاده از تمایل به پرداخت افراد
14
سازندگ . ی شماره 72 . پائیز 1385
15
ترجمه: حمید ابریشمی، انتشارات دانشگاه ، « مبانی اقتصاد سنجی » . گجراتی، دامور
16
( تهران.( 1387
17
ترجمه ، « اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی » . پرمن، راجر. یوما، مک گیل ری، جیمز
18
حمیدرضا ارباب ، نشر نی. 1387
19
برآورد تمایل به پرداخت بازدید کنندگان میراث فرهنگی » ( عسگری، ع. مهرگان. ن.( 1380
20
پژوهشهای اقتصادی " دانشگاه " .« نمونه گنج نامه همدان : CVM با استفاتده از روش
21
. تربیت مدرس سال اول شماره 2
22
انتشارات دانشگاه ،« م ق د م ه ای بر پ ا ر ک های ملی و جنگلی ایران » .( یخکشی، علی( 1383
23
تهران، 135 ص.
24
،« آمایش و برآورد ظرفیت برد تفرجی جنگل شم ش ا د س ی سنگان » ( شریفی، مرتضی، ( 1386
25
پ ا ی ا ن نامه کارشناسی ارشد گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی،
26
دانشگاه تهران، 181 ص
27
برآورد ارزش اقتصادی طاق بستان... 95
28
.« بررسی اثر منابع طبیعی تجدیدشونده بر تولید ناخالص ملی » .( جلایری، منصوره، ( 1381
29
پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد کشاورزی، دانشگاه سیستان و بلوچستان،
30
برآورد ارزش توریستی پارک گلستان و تعیین » ( امیرنژاد، حمید و خلیلیان، صادق،( 1384
31
سایت انجمن اقتصاد کشاورزی ،« عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان
32
ایران.
33
بررس ی پوش ش گیاه ی پار ک مل ی گلستا ن پ س از » .( معماریانی، فرشید،( 1387
34
پای ا ن نامه کارشناسی ارشد ،« آ ت ش سوز ی های سال 1374 و ارزشگذاری اکولوژیکی آ ن
35
علوم گیاهی، دانشگاه تربیت مدرس، 142 ص.
36
بررسی پوشش گیاهی و ارزش گذاری اکولوژیکی ناحیه نیمه » .( میرزائی، مرتضی، ( 1379
37
پایا ن نامه کارشناسی ارشد علوم ،«( بیابانی جنوب غربی استان قم (منطقه پلنگ دره
38
گیاهی، دانشگاه تربیت مدرس، 125 ص.
39
نهرلی، داود، ( 1374 ). ارزیابی اقتصادی و اجتماعی پارک ائل گولی تبریز، پ ا ی ا ن نامه
40
کارشناسی ارشد محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، 95 ص.
41
Venkatachalam , L. 2003 ; The contingent valuation method: a review, Environmental Impact Assessment Review, 24:89-124
42
Amirnejad, Hamid, Khalilian, Sadegh, Assareh, Mohammad H. &
43
Ahmadian, Majid, 2006. Estimating the existence value of north
44
forests of Iran by using a contingent valuation method, Ecological
45
Economics, 58:665-675
46
Goodstein, Eban S, 2002. Economics and The Environment, Third
47
Edition, JOHN WILEY & SONS, INC, PP.138-140.
48
Kealy M.j , et al,.(1990), " Reliability and Predictive Validity of
49
Contingent Values: Does the Nature of Good Matter?", Journal of
50
Environmental Economics and Management, 19, 224-263
51
Bille Hansen, T. (1997). The willingness-to-pay for the Royal Theatre in Copenhagen as a public good. Journal of Cultural Economics, 21, 1–28
52
Pollicino, M., & Maddison, D. (2001). Valuing the benefits of cleaning Lincoln cathedral. Journal of Cultural Economics, 25, 131–148
53
Seongseop Kim.S & Wong, k & Cho.M (2007). Assessing the
54
economic value of a world heritage site and willingness-to-pay
55
96 فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری شماره 26 سال هشتم تابستان 93
56
determinants: A case of Changdeok Palace. Journal of Tourism
57
Management, 28, 317-322.
58
Hanemann, W. M. 1984. Welfare evaluations in contingent valuation experiments with discrete responses, American Journal of Agricultural Economics, 71(3): 332-341. D
59
Hanemann, W. M. 1994. Valuing the environment through contingent valuation, Journal of Economic Perspectives, 8(4): 19-43.D
60
Hanemann, W. M., J. Loonis, & B. Kanninen, 1991. Statistical efficiency of double-bounded dichotomous choice contingent valuation, American, Journal of Agricultural Economics, 73(4): 1255-1263. d
61
Haneley, Nick, 1997. Environmental Economics in Theory and
62
Practice, MACMILLAN PRESS LTD, PP.384-403
63
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی بلوغ هوشمندی رقابتی در هتل ها B 1B (مورد مطالعه: هتل های 3 و 4 ستاره استان یزد)
با توجه به اهمیت هوشمندی رقابتی در دنیای کسب و کار و از طرفی شکاف موجود در پژوهش ها پیرامون این نوعهوشمندی در ایران به خصوص پیرامون صنایع خدماتی همچون صنعت هتلداری، این مطالعه به شناسایی مولفه هایهوشمندی رقابتی متناسب با صنعت هتلداری، اولویت بندی آنها از لحاظ اهمیت و ارزیابی سطح بلوغ هوشمندیرقابتی هتل های استان یزد میپردازد. همچنین حوزه های توانمندی و ضعف این هتل ها در حوزه هوشمندی رقابتیبررسی می شود. با مروری جامع بر ادبیات موجود مولفه های هوشمندی رقابتی شامل هوشمندی فناوری، هوشمندیاجتماعی و استراتژیک، هوشمندی بازاریابی و بازرگانی و هوشمندی رقبا با رویکرد نتیجهگرایی شناسایی و از طریقپیمایش مبتنی بر پرسشنامه به سوالات پژوهش پاسخ داده شد. با توجه به محدود بودن جامعه و اهمیت دسترسی بهپاسخ دهندگان آگاه از وضعیت هتل ها با استفاده از نمونه گیری در دسترس و توزیع 65 پرسشنامه میان مدیران وکارمندان ارشد هتل ها اقدام گردید، نهایتا 56 پرسشنامه تکمیل شد. از طریق تحلی ل عامل ی تاییدی مولفه هایهوشمندی رقابتی و شاخص های هر یک از مولفه ها مدل مفهومی تایید و اولویت مولفه ها و شاخص ها مشخصگردید. در نهایت با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی سطح بلوغ هوشمندی رقابتی و مطلوب یانامطلوب بودن وضعیت هوشمندی رقابتی هتل ها اندازه گیری و ارائه شد. نتایج نشان داد هتل های استان یزد از نظربلوغ هوشمندی رقابتی و مولفه های آن در سطح مطلوبی قرار دارند و وضعیت هوشمندی رقابتی هتل های 4 ستارهنسبت به هتل های 3 ستاره بهتر می باشد. همچنین هوشمندی بازاریابی و بازرگانی بیشترین سهم از هوشمندی رقابتی وهوشمندی اجتماعی و استراتژیک، هوشمندی رقبا و هوشمندی فناوری به ترتیب بعد از آن قرار داشتند. نتایج،هوشمندی رقابتی درون سازمانی را با اختلاف کمی بالاتر از هوشمندی رقابتی برون سازمانی برای هتل ها گزارشداده اند.
https://tms.atu.ac.ir/article_1359_60fa8dfcca9b8a1c534860d8e6ee8cf0.pdf
2015-10-23
103
123
هوشمندی رقابتی
مولفه های هوشمندی رقابتی
بلوغ هوشمندی رقابتی
هتل های استان یزد
مهدی
ابراهیمی
1
استاد یار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مهدی
کروبی
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
زهره
محمدی
3
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازار یابی
AUTHOR
مشبکی، اصغر و زنگویی نژاد، ابوذر ( 1387 )، "مدل هوشمندی رقابتی مبتنی بر هوشمندی
1
.171- ساختاری- سازمانی"، فصلنامه پژوهشی بازرگانی ،صفحه 197
2
Badr, A. (2003), the Role of Competitive Intelligence in Formulating Marketing Strategy, Doctor of Philosophy, De Montfort University, Leicester, UK.
3
Bateman, T.S. and Snell, S.A. (2002), Management: Competing in the
4
New Era, 5th ed., McGraw-Hill Higher Education, New York, NY.
5
Bernstein, P. (1998), Finding Statistics Online, Medford, NJ. Cyber
6
age Books.
7
Clark (2001), Managing Frontiers In Competitive Intelligence, Competitive Intelligence In Services, Edited by Fleisher & Bensoussan, Quorum Books, Westport.
8
Cook, M. and Cook C. (2000), Competitive Intelligence, Create an Intelligence Organization and Compete to Win, Kogan page, London.
9
Deschamps, J. &. Nayak P. R. (1995), Product Juggernauts – How Companies Mobilize to Generate a Stream of Market Winners, Harvard Business School Press.
10
Eid, Elsayed: Competitive Intelligence and its Effect on UK Banking Strategy. Doctor of Philosophy. Leicester Business School.
11
Fleisher, C.S. (2004), “Competitive intelligence education:
12
competencies, sources, and trends”,
13
Fleisher, C.S. and Bensoussan, E.B. (2003), Strategic and Competitive Analysis, Pearson Education, Upper Saddle River, NJ.
14
Fuld, L. M. (1985), Competitive Intelligence: How to Get It, How to Use It, John Wiley and sons, New York.
15
Fuld, L. M. (1998), Monitoring the Competition: Finding out what is Really Going over there, John Wiley, New York.
16
Fuld, L.M (1994), The New Competitor Intelligence, John wiley and sons, New York.
17
Greenburg, E. (1982), "competing for scarce resources", Journal of Business Strategy, 2 (3), pp. 1–87.
18
Groom, J. R. and David F. R. (2001), "Competitive Intelligence Activity among Small Firms", Advanced Management Journal, 66 (1), pp. 12–20.
19
Gross, M. (2000), competitive intelligence: librarian empirical approach information today
20
Hitt, M. A. Keats B. W. and DeMarie S. M. (1998), "Navigating in the New Competitive Landscape, Building Strategic Flexibility and Competitive Advantage in the 21st Century", Academy of Management Executive, 12 (4), pp. 22–42.
21
122 فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری شماره 26 سال هشتم تابستان 93
22
Information Management Journal, March/April, pp. 56-62.
23
Kahaner, L. (1996), Competitive Intelligence – How to Gather, Analyze, and Use Information to
24
Kimberley A. Tranter, Trevor Stuart-Hill, Juston Parker (2010), An
25
introduction to Revenue Management For The Hospitality Industry:
26
Principles and Practices For The Real World.
27
McGonagle, J. J. and Vella C. M. (1990), Outsmarting the Competition: Practical Approaches to Finding and Using Competitive Information, Source Books Inc, Napervileý IL.
28
McGonagle, J.J and Vella C.M (1997), The Intelligence Age of Competitive Intelligence, CT: Greenwood Publishing Group, Inc, Westport.
29
Metayer, E. (1999), Demystifying Competitive hitelligence, Ivey Business Journal, 64 (2), pp. 70–74.
30
Pinkerton, R. L. (1969), How to develop a marketing intelligence system, Industrial Marketing (series of five articles) April, May, June, July and August.
31
Porter (1980), Competitive Strategy: Techniques for Analyzing
32
Industries and Competitors, Free Press, New York.
33
Porter, M. E. (1985), Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York.
34
Porter, M.E (1987), competitive strategy, Free Press, New York.
35
Prescott, J.E. (1999), the evolution of competitive intelligence –
36
designing a process for action, Proposal Management, spring, pp.
37
Prescott, J. and Herring J. (1997), "Competitive and Business Intelligence Consortium Benchmarking Study", The American Productivity and Quality Centre.
38
Prescott, J. E. (1989), Advances in Competitive Intelligence, Society of Competitive Intelligence Professionals, New York.
39
Prescott, J.E. Herring J. and P. Panfely (1998), "Leveraging Information for Action: A Look Into the Competitive and Business Intelligence Consortium Benchmarking Study", Competitive Intelligence Review, 9 (1), pp. 4–12.
40
Rouach, D. &. Santi P. (2001), Competitive Intelligence Adds Value: Five Intelligence Attitudes, European Management Journal, 19 (5), pp. 552–559.
41
Sawyer, D.C (2002), Smart Services: Competitive Information Strategies, Solutions, and Success Stories for Service Businesses, Cyber age Books, Medford, NJ.
42
Sewdass, Nisha (2009), the implementation of competitive intelligence tools and technics in public service department in south Africa to improve service delivery: a case study of the department of home
43
ارزیابی بلوغ هوشمندی رقابتی در هتل ها... 123
44
affaire, Dphil. Department of information science, university of Pretoria. faculty of engineering.
45
Tanev, S. &. Bailetti T. (2008), "Competitive intelligence information and innovation in small Canadian firms", European Journal of Marketing 42, pp. 786–803.
46
Thompson, A.A. and Strickland, A.J. (2003), Strategic Management –
47
Concepts and Cases, 13th ed., McGraw-Hill Higher Education,
48
New York, NY
49
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویت بندی فرصت های کارآفرینانه در صنعت گردشگری شهرستان یزد
بسیاری از کشورهای جهان معتقدند کارآفرینی نقش اجتناب ناپذیری در بهبود بهره وری و رشد اقتصادیایفا کرده و در واقع مترادف با موفقیت فردی، سازمانی و ملی است. از آنجا که منافع صنعت گردشگری درسطح منطقه ای از طریق ایجاد درآمد ارزی باعث رشد اقتصادی و در سطح محلی از طریق ایجاد شغل،توزیع متناسب درآمد و توسعه متعادل منطقه ای باعث بهبود زندگی افراد منطقه میشود، بسیاری ازکشورهای در حال توسعه، رونق گردشگری را راهی برای توسعه اقتصادی همه جانبه می دانند. بنابراین،تلفیق دو مقوله ی فوق به دلیل تاثیر متقابل بر یکدیگر و هم افزایی درتوسعه اقتصادی- اجتماعی موضوعمهمی برای بررسی و تامل به شمار می رود. این پژوهش با هدف کشف و اولویت بندی فرصت هایکارآفرینانه در صنعت گردشگری در شهرستان یزد سعی دارد با رویکرد کاربردی، این فرصت ها را بهکارآفرینان به منظور ورود به بازار این صنعت معرفی کند. پژوهش حاضر یک بررسی پیمایشی از نوعتوصیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل 200000 نفر گردشگر و خبرگان گردشگری یزد می باشند. برایجمع آوری داده ها از روش مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه بر اساس مدل الویک استفاده شده است. تجزیه وانجام گرفته است. نتیجه تحقیق هفت زمینه SPSS تحلیل داده ها با استفاده از آزمون میانگین و نرم افزاررا به عنوان فرصت کارآفرینی در صنعت گردشگری در یزد مشخص نمود که فراهم کردن فضا و امکاناتتفریحی بالاترین اولویت را در بین موارد شناسایی شده داراست.
https://tms.atu.ac.ir/article_1360_a47766169d803e147951caaa42662f1b.pdf
2015-10-23
131
147
واژگان کلیدی: کشف و اولویت بندی فرصت های کارآفرینی
گردشگری
شهریزد
سعید
صفری
safari@shahed.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه شاهد
AUTHOR
ملیحه
محمد میرزایی بافقی
2
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه شاهد
AUTHOR
احمدپور داریانی، محمود( 1378 ) " کارآفرینی، تعاریف، نظریات، الگوها "، انتشارات
1
پردیس پنجاه و هفت،
2
برینگ ، بروس، آر ( 1388 )." کارآفرینی : راه اندازی موفقیت آمیز کسب و کارهای"
3
جدی . د ترجمه سعید جعفری مقدم؛ نگار مؤمنی و نونا مؤمنی. تهران: اشراقی.
4
پاپلی یزدی، محمد حسین . سقایی ، مهدی . ( 1388 )." گردشگری ( ماهیت و مفاهیم )"
5
انتشارات سازمان مطالعه و ادوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت ) . چاپ سوم
6
خواجه ئیان، داتیس ( 1387 )،" شناسایی فرصت های کارآفرینانه در صنعت اسباب بازی".
7
تحقیق برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد.دانشگاه تهران
8
رفیعی، احمد( 1391 )" فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان یزد"،
9
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد.
10
شرکت تحقیقات کاراپویش یزد( 1386 ) " بررسی روش های ارتقای صنعت گردشگری
11
استان یزد"
12
فروتن، محمدرضا ( 1383 ) " اقتصاد گردشگری"، انتشارات چاپ و نشر بازرگانی
13
لی، جان ( 1378 ) " گردشگری و توسعه در جهان سوم"، ترجمه عبدالرضا رکنالدین
14
افتخاری، تهران انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
15
کاظمی، مهدی . 1387 " مدیریت گردشگر ی" انتشارات سمت . چاپ سوم
16
ممیز– عباسی ،آیت اله مهدی( 1391 ) آینده فرصت های کارآفرینی در حوزه زمین گردی
17
مطالعه موردی؛ منطقه جلفا –" نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی" سال
18
دوازدهم، شماره 26 ، پاییز
19
مهندسین مشاور بوم آرای مهین(تیر 1387 ) " برنامه ریزی عملیاتی نمودن طرح جامع
20
گردشگری استان یزد"
21
Ardichvil Alexander, Cardozob, Richard and Ray, Sourav (2003). A
22
theory of entrepreneurial opportunity identification and
23
development." Journal of Business Venturing", no.18, pp. 105–23.
24
Alexander Ardichvili, Richard Cardozo, Sourav Ray. "A theory of
25
entrepreneurial opportunity identification and development".
26
"Journal of Business Venturing "18 (2003) 105–123
27
Barringer, B. R. and R. D. Ireland (2006). "Entrepreneurship:
28
Successfully Launching New Venture " , Prentice Hall.
29
شناسایی و اولویت بندی فرصت های کارآفرینانه... 147
30
Baron, Robert A. & Shane, Scott A. (2005). "Entrepreneurship: A
31
ProcessPerspective". part of the Thomson Corporation: South-
32
Dieke, P. U.C,( 2003), "Tourism in Africa’s economic development":
33
policy implications, management decision: 41, pp:287
34
Gunn,C.A. (2000),"Tourism Planing": Concepts, Basics, Cases, New
35
Yourk and London : Routledge
36
Guizzardi, Andrea & Mazzocchi, Mario (2010) Tourism demand for
37
Italy and the business cycle, "journal of Cleander Production",
38
vol.13,pp.787.
39
Hongyi Sun, Wong Chung Wing. "Critical Success factors for new product development in the Hong Kong toy industry". Tec novation 25 (2005) 293-303.
40
Lynch , P . and Morrison , A . (2007) “The Role of Networks”, in Michael, E. (ed.), “Micro-Clusters and Networks: The growth of tourism”, Elsevier, London.
41
Kulendran, N., and S. Divisekera (2007), Measuring the Economic
42
Impact of Australian Tourism Marketing Expenditure," Journal of
43
Tourism Economics" , Vol. 13, No. 2, p. 261- 74.
44
Koh, K.Y.,(1996), "The Tourism Entrepreneurial Process" : A
45
conceptualization And Implications For Research And
46
Development, The Tourist review, 4,pp24-4.
47
Newsome, D and Dowling, R, and Moore, S., (2005) Wildlife tourism, channel view publications
48
Morrison, James L. (1987). Establishing an Environmental Scanning/Forecasting System to Augment College and University Planning. Planning for Higher Education, no. 15(1), pp. 7-22.
49
Morrison, James and Wilson, Ian (1996). The Strategic Management Response to the Challenge of Global Change, In Didsbury, Howard (Ed.).Future vision, ideas, insights and strategies. Bethesda, MD: The WorldFuture Society
50
Stephen J. Page (2009) Tourism and Entrepreneurship, Elsevier
51
publication Weiermari, K., Siller, H. J., Mossenlenchen, C.,(2006),
52
“Entrepreneur & Entrepreneurship in Alpine
53