ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش محدودیتها در انگیزه مشارکت گردشگران ورزشهای زمستانی پیستهای اسکی
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش محدودیتها در انگیزه مشارکت گردشگران ورزشهایزمستانی پیستهای اسکی توچال و شمشک بود. محدودیتهای گردشگری در ایران از مباحث مهمیاست که آنطورکه باید به آن پرداخته نشده است؛ متأسفانه در سالهای اخیر نهتنها اقدام رضایتبخشیبهمنظور رفع محدودیتها برداشته نشده؛ بلکه بیتوجهی به آن موجب بروز مسائل زیادی شده که درنتیجۀ آن گردشگر ایرانی بهجای کسب آرامش در سفر، از حضور دوباره در مقصد گردشگریمنصرف میشود و نتیجه چنین سلب آرامشی تنها محدود به شخص گردشگر نبوده و اثرات آن درمحیط خانواده و جامعه و محل کار قابل مشاهده خواهد بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیه گردشگرانپیستهای اسکی شمشک و توچال بودند که حداقل سالی 3 مرتبه به پیستهای اسکی مراجعه داشتند.بنابراین با توجه به عدم دسترسی به تعداد معین جامعه و نامعین بودن حجم آن از طریق فرمول کوکرانابزار گردآوری اطلاعات برای محدودیتها و انگیزههای .(N= حجم نمونه تعیین گردید ( 141گردشگران پرسشنامه وی ( 2008 ) بود که روایی صوری و محتوایی آنها در پژوهشهای پیشین تأییدشده بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین متغیر محدودیتها و ابعاد آن با میزان انگیزههای- 0/362 ، P=0/ مشارکت گردشگران ورزشهای زمستانی ارتباط معنادار و معکوس وجود دارد ( 001و ساختاری (t=- 2/251 ،B=- 0/ همچنین از بین ابعاد محدودیتها، مؤلفههای درون فردی ( 247 .(r=پیشبین قویتری برای متغیر انگیزهها بودند. لذا با توجه به نتایج بهدستآمده، (t=- 2/331 ،B=- 0/238)تسهیل بخشیدن حضور گردشگران از طریق آموزش و کسب تجارب مثبت از اسکی کردن و رفعمحدودیتهای ساختاری به لحاظ وجود امنیت و ایمنی برای گردشگران در ایجاد انگیزه و حضورمجدد و مداوم آنان تأثیرگذار است.
https://tms.atu.ac.ir/article_5727_ea5d540a4729012f598911bcea78ae4d.pdf
2016-09-21
1
24
10.22054/tms.2016.5727
انگیزه
پیست اسکی
گردشگر ورزشی
ورزشهای زمستانی
محدودیت
مهدی
کروبی
karroobi@atu.ac.ir
1
دانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
احمد
محمودی
ahmad.mahmoudi3536@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی(
LEAD_AUTHOR
پیمان
سیدی
seyyedi.p1@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ادبی فیروزجاه، جواد و همکاران (1388)، "بررسی مهمترین جاذبههای طبیعی ورزشی موثر بر توسعه گردشگری ورزشی از دیدگاه کارشناسان ورزشی و گردشگری"، مدیریت ورزشی، شماره 1، صص 67-81.
1
اصفهانی، نوشین. (1388). جهانگردی ورزشی، چاپ اول، تهران، انتشارات عصر انتظار، ص 34.
2
بنسبردی، علی. رحیمیزاده، میثم. اسدی، حسن. محمودی، احمد (1392). "ارتباط بین انگیزهها با رضایتمندی گردشگران پیستهای اسکی استان تهران". مدیریت ورزشی. شماره3، ص 69-53.
3
بهزاد، الهام. (1376). "جاذبههای گردشگری در کیش". مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی جمهوری اسلامی؛ جلد سوم، ص 22.
4
پیرس، فیلیپ ل، رفتار گردشگر، ترجمه حمید ضرغام بروجنی، (1389)، انتشارات مهکامه، تهران.
5
تاج زاده نمین، ابوالفضل، اکبری، منا، (1393)، "انگیزهها و محدودیتهای گردشگران در سفر به شهر شیراز". مطالعات اجتماعی گردشگری. دورۀ دوم، شماره چهارم، صص 68-51.
6
جاروندی، رضا، فرقانی، نازفر، (1388)، "مقایسه انگیزههای سفر در میان دو نسل جوان و بزرگسال مطالعه موردی مسافران شهر شیراز"، پژوهش جوانان، فرهنگ جامعه، شماره دوم، 143-123.
7
رمضانی نژاد، رحیم، رحمانی نیا، فرهاد، تقوی تکیار، سید امیر، (1388)، "بررسی انگیزههای شرکت کنندگان در ورزشهای همگانی در فضاهای روباز، مدیریت ورزشی، شمارۀ 2، صص 19-5.
8
رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد، (1389)، شناخت گردشگری، اصفهان: انتشارات چهار باغ، ص 60.
9
رنجبریان، بهرام، غفاری، محمد، امامی، علیرضا، (1392)، "شناسایی و تجزیه و تحلیل انگیزههای گردشگران خارجی جهت سفر به شهر اصفهان"، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال پنجم، شماره هفدهم، صص36-21.
10
فارسی، علیرضا، فولادیان، جواد، (1388)، "بررسی انگیزه مشارکت ورزشی دانشجویان ورزشکار دانشگاه تهران"، فصلنامه تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی، جلد دوم، شماره 4، صص 22-16.
11
نادریان، مسعود، ذوالاکتاف، وحید، مشکل گشا، الهام، (1388)، "موانع مشارکت ورزشی زنان و ارتباط آنها با انگیزه"، نشریه علوم حرکتی و ورزش، سال هفتم، جلد ول، شماره 13، صص 154-145.
12
Bryant, B. Morrison, A. (1980). “Travel market segmentation and the implementation of market strategies”. Journal of travel research, 18: PP: 2-8.
13
Chang, S. (2009). “Relationship between active leisure and active vacations”. Doctoral dissertation, University of Florida, Page, 1.
14
Chen, M. Y. (2005). A study of teachers’ leisure constraint and leisure satisfaction in elementary schools – An example in Changhua County. Master’s thesis, DaYeh University, Changhua County, pp. 9-17.
15
Chen, Ching-Fu, Wu, Chine-Chiu. (2009), How Motivations, Constraints, and Demographic Factors Predicts Senior’s Overseas Travel Propensit. Asia Pacific Management Review, 14(3), 301-312.
16
Dong, Erwei, Chick, Garry, (2012), Leisure Constraint in Six Chinese Cities. Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal, 34:5, 417-435.
17
Gilbert D & Hudson S. Tourism Deman Constraint, A Skiing participation. Annals of Tourism Research. 2000; 27(4): 906-25.
18
Higham J E S & Hinch. TD (2003), “Sport, space and time: Effects of the Otago Highlanders franchise on Tourism”, Journal of Sport Management, Vol. 17, Issue 3, pp. 235-257.
19
Hinch, T., & Higham, J. (Eds.). (2004). Sport tourism development. Tonawada, NY: Channel View Publications, pp. 15-21.
20
Hudson, S., Hinch, T., Walker, G., & Simpson, B. (2010). Constraints to sport tourism: A cross-cultural analysis. Journal of Sport & Tourism, 15(1), 71-88.
21
Keller, J. (1983). Motivation Design of Instruction. INC. M Reigeluth (Ed.), Instructional design theories and models, AS overview of their current status, 383-384.
22
Kotler, P. (1991). Marketing Management: Analysis, Planning, and control (7th ed.). Englewood cliffs, NJ: Prentice-Hall. Pp. 16-18.
23
Lee, S. Y. (2004). The effects of leisure motivation and leisure constraints on leisure activity participation using the Sun-shin Vocational High School students as an example. Master’s Thesis, Southern Taiwan University of Technology, Tainan County, 23.
24
Nishio, T. (2014). The constraint factors of potential international sports fan tourists. Journal of Vacation Marketing, 20(2), 137-147.
25
Nezakati, H., MokChuang, C., & Akhoundi, M. (2013). Factors influencing people to travel abroad for sport tourism (Malaysia evidence). Journal of Applied Science, 13(24), 5708-5715.
26
Nuviala Nuviala, A., Teva Villen, M. R., Grao Cruces, A., Perez Ordas, R., Garcia Fernandez, J., & Nuviala Nuviala, R. (2012). Validity, reliability and exploratory factor analysis of the dropout scale in sport centers.
27
Nyaupane, Gyan P. & et.al. Nature tourism constraints, a cross-activity comparison. Annals of Tourism Research. 2004; 31(3): 540-550.
28
Sheen, Y. J. (2005). A study of Military serviceman sports activities, Motivation and constraints in participaiting in sport activities. Master’s thesis, Taipei Physical Education College. Taipei City, pp. 26-34
29
Tseng C. J.(2006). Research on consumers’ motivation, satisfaction and constraints in dance in Taipei City. Master’s thesis, Taipei Municipal University of Education, Taipei City; pp 15-20.
30
Uysal, Muzaffer & Lee Ann & R. Hagan, (1993) “Motivation of Pleasure Travel and Tourism”. In “VNR’s Encyclopedia of Hospitality and Tourism”, edited by: Mahmood, A.Khan & Dalsen, Michael & Var, Turgat. Newyork, Van Nostrand Reinhold.
31
Wei-Ku Yeh. The investigation of tourists motivation, satisfaction and constraint factors on Snorkeling holiday of marine leisure and tourism at Renting in Taiwan. Ph. D Thesis, U.S Sport Academy, Daphne, Alabama; 2008, pp. 28- 32.
32
Yu, C. C. (2010). “Factors that influence international fans’ intention to travel to the United States for sport tourism”. Journal of Sport & Tourism, 15(2), 111-137.
33
34
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل موانع فراروی توسعه گردشگری ورزشی مشهد
هدف محقق از این تحقیق، ارائه مدل موانع فراروی توسعه گردشگری ورزشی مشهد بود.روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمعآوری دادهها توصیفی ازنوع همبستگی به شمار میرفت. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه اساتید و خبرگان مدیریت ورزشیمشهد تشکیل میدادند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای است که گلدی گوکلانی( 1390 ) درپژوهش خود از آن استفاده کرده بود. در سطح آمار استنباطی از تحلیل عاملی تأییدی و مدلمعادلات ساختاری استفاده شد.و β =0/ نتایج: نتایج آزمونهای آماری نشان داد، مشکلات مدیریتی و منابع انسانی ( 568،(P<0/ و 05 β =0/ موانع بازاریابی ( 107 ،(P<0/ و 05 β =0/ موانع حمایتهای قانونی ( 24 ،(P<0/05β =0/ ضعف تحقیق و پژوهش ( 111 ،(P<0/ و 05 β =0/ موانع و مشکلات زیرساختها و اماکن ( 158نقش معنیداری در توسعه (P<0/ و 05 β =0/ و موانع فرهنگی و آموزشی ( 100 (P<0/ و 05گردشگری ورزشی مشهد داشتند.
https://tms.atu.ac.ir/article_5728_41d92db95ccb80e209515351324cb5f6.pdf
2016-09-21
25
35
10.22054/tms.2016.5728
گردشگری ورزشی
مدیریت
بازاریابی
زیرساختها و اماکن
زهرا سادات
میرزازاده
z.mirzazadeh@um.ac.ir
1
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد،
LEAD_AUTHOR
حسین
عبدالملکی
h.abdolmaleki@ut.ac.ir
2
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
ادبی فیروزجاه، جواد (1385) بررسی عوامل موثر برتوسعه گردشگری ورزشی کشور با تأکید بر جاذبههای طبیعی ورزشی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
1
اندام، رضا و همکاران (1393) راهکارهای توسعة توریسم ورزشی در استان همدان. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی. 4 (7). صص: 31-44.
2
حسینپور، حامد. فهیم دوین، حسن و ادیال باف مقدم، ریحانه (1393) بررسی موانع گرایش گردشگران ورزشی کشتی باچوخه به جاذبههای طبیعی ورزشی و گردشگری شهرستان اسفراین. مطالعات مدیریت ورزشی. 23. صص: 67- 78.
3
رضوی، سیدمحمد حسین و همکاران (1392) بررسی جاذبههای طبیعی اثرگذار بر توسعه گردشگری ورزشی استان مازندران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 9 (17). صص: 15- 30.
4
زیتونلی ، عبدالحمید (1386) شناسایی توانمندیهای گردشگری ورزشی استان گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه پیام نور تهران.
5
غفوری، فرزاد (1393) الگوی توسعة گردشگری بر مبنای بازیهای بومی و محلی در کشور. مطالعات مدیریت ورزشی. 24. صص: 153- 174.
6
کارکن، لیلا. زیتونلی، عبدالحمید و اسدی، حسن (1392) تأثیر رویداد ورزشی اسب دوانی بر توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1 (2). صص: 9- 17.
7
گراوند، علی و همکاران (1392) تببین و شناسایی عوامل جذب کننده و بازدارنده گردشگران ورزشی غیرفعال سفرکننده به استانهای غرب کشور (ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان). رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1 (1). صص: 49- 63.
8
گلدی گوکلانی، آنه (1390) بررسی چالشهای فراروی توسعه صنعت توریسم در استان گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
9
معینفرد، محمدرضا و همکاران (1390) بررسی وضعیت صنعت گردشگری ورزشی در ایران. نشریه المپیک. 2 (54). صص: 7- 22.
10
هنرور، افشار (1383) بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ناشی از برگزاری رویدادهای ورزشی بین المللی در کشور. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
11
Chalip, L., Costa, C. (2006). “Building sport event tourism into the destination brand: Foundations for a general theory”. In H. Gibson (Ed.), Sport tourism: Concepts and theories (pp. 86-105). London: Routledge.
12
Cho, R. (2004). Measuring the multidimensional nature of sporting event performance consumption. Journal of Leisure Research, 38, 267–292.
13
Daniels, M., W. Norman, and M. Henry (2004). “Estimating Income Effects of a Sport Tourism Event”. Annals of Tourism Research 31: PP: 180–199.
14
Darbellay, F. Stock, M. (2012) ,Tourism as Complex interdict plenary research , Annals of Tourism Research, Vol. 39, No. 1 pp: 441–458,
15
Eunha, Chun. Jane, Ko. Jieun, Lee & Eunju, KO. (2014), The effect of sports event tourism on event attitude and the brand equity of sportswear sponsors, Journal of Global Scholars of Marketing Science: Bridging Asia and the World, 23:1, 72-91.
16
Heather J. Gibson, Kyriaki Kaplanidou, Sung Jin Kang,(2012), Small-scale event sport tourism: A case study in sustainable tourism, Sport Management Review, Volume 15, Issue 2, Pages 160-170.
17
Falzon , Joseph ,(2012), The price competitive position of Mediterranean countries in tourism: Evidence from the Thomson brochure ,Tourism Management 33, pp: 1080-1092.
18
Kim, H. S., Shim, S. W., & Kim, W. H. (2011). The effects of experience marketing to consumer’s product attitude, purchase intention, and recommendation intention. The Korean Journal of Advertising and Public Relations, 13, 198–227.
19
Kozak, M. (2005). Comparative analysis of tourist motivations by nationality and destination. Tourism management. (1) 23: 22-29.
20
Ladkin, Adele (2011) Exploring tourist labor, Annals of Tourism Research,. 38, No. 3, pp. 1135–1155.
21
Lee, M. H. (2012). A study on the effects of between festival experience and brand equity. Korean Corporation Management Review, 19, 169–184.
22
Lim, M. J., & Jeong, G. H. (2008). Effect of tourism event experience on tourism destination brand awareness and attitude. Tourism Journal, 32(4), 255–275.
23
Moon, B. J., Park, W. K., & Choi, S. C. (2010). Relationships among brand equity components: An exploratory study of the moderating role of product type. Journal of Global Academy of Marketing Science, 20, 98–109.
24
Roche, S. Spake, D. Joseph, M (2013), A model of sporting event tourism as economic development. Sport, Business and Management: An International Journal Vol. 3 No. 2, pp. 147-157.
25
Scott d, Lemieux c (2010), Weather and Climate Information for Tourism, Procedia Environmental Sciences 1: pp: 146–183.
26
Swart, Kamilla, Bob, Urmilla, (2007). The eluding link; toward developing sport tourism strategy in South Africa beyond 2010, Politico, 34(2); PP: 373-391.
27
Van Der Zee, Egbert. (2011). “Image improvement as a tangible legacy of hallmark events; The case of the 2010 world cup in south Africa, research master human Geography and planning faculty of geosciences.
28
Yamaguchi, Y. (2005), Sport tourism, Sport volunteer and sport for all .Journal of Asia sport for all, 3(2). pp: 29-36.
29
ORIGINAL_ARTICLE
نگرشی نوین در ارزیابی ژئومورفوسایتها و ژئوسایتها در ایران
ژئوتوریسم بخشی از توریسم طبیعی است که تکیه بر منابع طبیعی و زمینشناسی دارد. ژئوسایتها و ژئومورفوسایتها بهعنوان زیربنای تنوع زمینشناختی همیشه مدنظر گردشگران ژئومورفولوژی و زمینشناسی بوده است. از این رو برای پتانسیلیابی ژئوتوریسم یک منطقه و یا قابلیتسنجی توریستی ژئوپارکها، در ایران و جهان محققین همواره به دنبال ارزیابی ژئوسایتها و ژئومورفوسایتهای آن منطقه بودهاند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی روشهای ارزیابی موجود و معرفی یک روش جامع برای مناطق ژئومورفوتوریسمی در ایران است. روششناسی تحقیق بر مبنای تطبیقی - تحلیلی است. به این صورت که تعداد زیادی از روشهای ارزیابی ژئوسایتها و ژئومورفوسایتها را تا سال 2015 ،گردآوری و کنار هم قرار داده و با مقایسه آنها، نقاط ضعف و قوت آنها استخراج و یک روش کاملتری که بتواند نواقص را برطرف کند معرفی میشود. آنچه از تحقیق حاضر برمیآید این است کهروش کومانسکو کاملترین روش برای ارزیابی ژئومورفوسایتها در حال حاضر میباشد، با ذکر این نکته که در ارزیابی نقش خدماتی ژئومورفوسایتها ضعیف عمل کرده است. روشهای پرالونگ، لویس کوبالی کوا، بریلها و فاسولاس در مرتبههای بعدی اهمیت قرار میگیرند، هرچند آنها نیز در قسمتهایی تمام پتانسیل یک ژئومورفوسایت را نشان نمیدهند. اکثر روشهای کار شده در ایران روشی جامع برای ارزیابی ژئومورفوسایتها نیست. به همین منظور روشی برای ارزیابی ژئوسایتها و ژئومورفوسایتها پیشنهاد میشود تا نواقص موجود در روشهای قبلی مرتفع گردد.
https://tms.atu.ac.ir/article_5729_4893f75b0449c2bdde3f90daac933753.pdf
2016-09-21
41
64
10.22054/tms.2016.5729
نگرش نو
ژئومورفوسایت
ژئوسایت
ژئوتوریسم
ژئوپارک
علی اکبر
شایان یگانه
1
دانشجوی دکتری ژئومورفولوژی دانشکده جغرافیا و علوم محیطی دانشگاه حکیم سبزواری
AUTHOR
محمدعلی
زنگنه اسدی
asadimaz1@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی و دانشیار ژئومورفولوژی دانشکده جغرافیا و علوم محیطی و مدیر مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی ومطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری
LEAD_AUTHOR
ابوالقاسم
امیر احمدی
3
عضو هیئت علمی و دانشیار ژئومورفولوژی دانشکده جغرافیا و علوم محیطی دانشگاه حکیم سبزواری
AUTHOR
امری کاظمی، علیرضا؛ مهر پویا عباس ( 1388 ). اطلس توانمندیهای ژئوپارک و ژئوتوریسم
1
1- ایران : میراث زمینشناختی ایران، سازمان زمینشناسی کشور، صص 460
2
شایان، سیاوش؛ بنیصفار، معصومه؛ زارع، غلامرضا و فضلی، نفیسه ( 1392 ). ارزیابی توانمندی
3
توسعه گردشگری، پایدار ژئومورفوسایتها با تأکید بر روش کومانسکو (مطالعه موردی :
4
ژئومورفوسایتهای مسیر گردشگری کرج – چالوس تا تونل کندوان، برنامهریزی توسعه
5
.77- گردشگری، دوره 2، شماره 5، صص 92
6
صادقی شهپر، علی. ( 1387 ). روششناسی عرفان تطبیقی. نیمسال نامه تخصصی پژوهشنامه ادیان،
7
75- سال دوم، شماره 4، دوره پاییز و زمستان. صص 100
8
قنواتی، عزت ا...؛ کرم، امیر و فخاری، سعیده ( 1391 ). مروری بر روند تحولات ژئوتوریسم و
9
.91- مدلهای مورد استفاده آن در ایران، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، شماره 34 ، صص 75
10
مختاری، داود ( 1389 ). ارزیابی توانمندی اکوتوریسمی مکانهای ژئومورفولوژیکی حوضه ی
11
27- آبریز آسیاب خرابه در شمال ایران به روش پرالونگ، جغرافیا و توسعه، شماره 18 ، صص 52
12
مرادی، حدیث( 1393 ). ارزیابی ژئومورفوسایتهای شهرستان سرپل ذهاب برای نیل به توسعه
13
کنفرانس ملی الکترونیکی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و ، Reynard پایدار با استفاده از روش
14
برنامهریزی، معماری و شهرسازی، بهصورت الکترونیکی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه
15
http://www.civilica.com/Paper-GPACONF01-GPACONF01_082.html ، پایدار
16
مقصودی مهران، علیزاده محمد، شریفی انور، حسینی پور سمیرا. ارزیابی کمیژئومورفوسایتهای
17
منطقه تخت سلیمان با استفاده از روش فاسیلوس و همکاران با تأکید بر توسعه ژئوتوریسم، مجله
18
37- پژوهشهای ژئومورفولوژی کمی، دوره 3، شماره 3، صص 22
19
مقیمی، ابراهیم؛ رحیمی هرآبادی، سعید؛ هدایی آرانی، مجتبی؛ علیزاده، محمد و اروجی، حسن
20
1391 ). ژئومورفوتوریسم و قابیلت سنجی ژئومورفوسایتهای جادهای با بهرهگیری از روش پریرا؛ )
21
مطالعه موردی؛ آزادراه قم – کاشان، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال دوازدهم،
22
.163- شماره 27 ، صص 184
23
یمانی، مجتبی؛ عظیمی نژاد، صمد و باقری سید شکری، سجاد ( 1391 ). بررسی قابلیتهای
24
ژئوتوریسمی ژئومورفوسایتهای منطقه سیمره با استفاده از روش پرالونگ، جغرافیا و پایداری
25
.69- محیط، شماره 2، بهار 1391 ، صص 8
26
Brilha J (2014) Inventory and Quantitative Assessment of Geosites and
27
Geodiversity Sites: a Review Geoheritage ,The European Association for
28
Conservation of the Geological Heritage 2015, p 16.
29
Bruschi, V. M. (2007). Development of a methodology for the
30
characterization,assessment and management of geodiversity resources.PhD
31
thesis. Universidad de Cantabria, Santander
32
Bruschi, V. M., & Cendrero, A. (2005). Geosite Evaluation; Can we measure
33
intangible values? Il Quaternario, 18(1), 293-306.
34
Charalampos Fassoulas & Dimitra Mouriki &Panagiotis Dimitriou-Nikolakis
35
& George Iliopoulos (2012). Quantitative Assessment of Geotopes as an
36
Effective Tool for Geoheritage Management Geoheritage 4:177–193.
37
Cleal, C. J. (2007). Geoconservation – what on Earth are we doing? In Hlad,
38
B., & Herlec, U. (Eds.), Regional Conference on Geoconservation: Geological
39
heritage in the South-European Europe.Book of abstracts (p. 25). Ljubljana:
40
Environmnetal Agency of the Republic of Slovenia. Retrieved from
41
http://arsis.net/circular/ProGEO-Abstract.pdf.
42
Comanescu. L, A. Nedelea, R. Dobre. (2011). Evaluation of Geomorphosites
43
in Vistea Valley (Fagaras Mountains-Carpathians,Romania), International
44
Journal of the Physical Sciences, 6(5), PP: 1161 -1168.
45
Coratza, P., & Giusti, C. (2005). Methodological proposal for the assessment
46
of the scientific quality of geomorphosites. Il Quaternario, 18(1), 305-313.
47
Dixon, G. (1996). Geoconservation: An International Review and Strategy
48
for Tasmania. Occasional Paper 35. Hobart, Tasmania: Parks & Wildlife
49
Eberhard, R. (Ed.). (1997). Pattern and Process: Towards a Regional
50
Approach to National Estate Assessment of Geodiversity. Technical Series No.
51
2. Canberra: Australian Heritage Commission and Environment Forest
52
Taskforce, Environment Australia.
53
Flavia Fernanda de Lima & José B. Brilha &Eduardo Salamuni (2010).
54
Inventorying Geological Heritage in Large Territories: A Methodological
55
Proposal Applied to Brazil, Geoheritage, 2, 91–99.
56
Gray, M. (2004). Geodiversity: Valuing and Conserving Abiotic Nature.
57
Chichester: John Wiley (p448).
58
Hose, T. A. (2012). 3G’s for Modern Geotourism. Geoheritage, 4 (1-2), 7-24.
59
Joao Rocha, Jose´ Brilha , Maria Helena Henriques , (2014). Assessment of
60
the geological heritage of Cape Mondego Natural Monument (Central Portugal)
61
,Proceedings of the Geologists’ Association 125 (2014) 107–113.
62
Junta de Andalucía (2002) Propuesta de estrategia andaluza para la
63
protección de la Geodiversidad. Consejería de Medio Ambiente/ Departamento
64
de Estratigrafía y Paleontología Universidad de Granada. p. 105.
65
Justyna Warowna, Wojciech Zgłobicki, Grzegorz Gajek, Małgorzata
66
Telecka,Renata Kołodyńska-Gawrysiak, Paweł Zieliński (2014).
67
GEOMORPHOSITE ASSESSMENT IN THE PROPOSED GEOPARK
68
VISTULA RIVER GAP (E POLAND) QUAESTIONES GEOGRAPHICAE
69
33(3) • ,pp 173-180.
70
Kommo, I., 1997, Conservation geology: a case for the ecotourism industry
71
of Malaysia. In:.G.Marinos G.C.Koukis, G.C. Tsiambaos and G.C.Stournas
72
(eds),Engineering Geology and the enviroment.Balkema , pp. 2969-2973.
73
Kubalikova, L (2013). Geomorphosite assessment for geotourism purposes.
74
Czech Journal of Tourism, 2(2), 80-104.
75
Lucie Kubalíková & Karel Kirchner (2015). Geosite and Geomorphosite
76
Assessment as a Tool for Geoconservation and Geotourism Purposes: a Case
77
Study from Vizovická vrchovina Highland (Eastern Part of the Czech Republic),
78
Geoheritage, p 12.
79
National Geographic Society. (2005). Geotourism Charter. Retrieved from
80
http://travel.nationalgeographic.
81
com/travel/sustainable/pdf/geotourism_charter_template.pdf.
82
Newsome, D., & Dowling, R. K. (Eds.). (2010). Geotourism: The tourism of
83
Geology and Landscape. Oxford: Good fellow Publishers Ltd, pp 2-12.
84
Panizza, M. (2001). Geomorphosites: concepts, methods and example of
85
geomorphological survey. Chinese Science Bulletin, 46 – Suppl., 4-6.
86
Pereira, P., & Pereira, D. (2010). Methodological guidelines for
87
geomorphosite assessment. Geomorphologie: relief, processus, environnement,
88
1(3), 215-222.
89
Pereira, P., et al. (2007). Geomorphosite assessment in Montesinho Natural
90
Park (Portugal). Geographica Helvetica, 62(3), 159-168.
91
Pralong, J. P. (2005). A method for assessing tourist potential and use of
92
geomorphological sites. Geomorphologie: relief, processus, environnement,
93
1(3), 189-196.
94
Reynard, E. (2009). The assessment of geomorphosites. In E. Reynard, P.
95
Coratza, & G. Regolini-Bissig (Eds.), Geomorphosites. (pp. 240). Munchen:
96
Verlag Dr.Friedrich Pfeil.
97
Reynard, E., (2004), Geotopos, geomorphosites et paysages
98
geomorphologiques, in Reynard, E., and Pralong,J.P., (eds.), Paysages
99
geomorphologiques, 123-136, Travaux and Recherches, 27, IGUL, Lausanne
100
Reynard E., Fontana G., Kozlik L. and Scapozza C., (2007). A method for
101
assessing the scientific and additional values of geomorphosites. Geographica
102
Helvetica, 62(3), 148-158.
103
Serrano Canadas, E., & Gonzales-Trueba, J. J. (2005). Assessment of
104
geomorphosites in natural protected areas: the Picos de Europa National Park
105
(Spain). Geomorphologie: relief, processus, environnement, 1(3), 197-208.
106
Sharples, C. (1993). A Methodology for the Identification of Significant
107
Landforms and Geological Sites for Geoconservation Purposes. Hobart,
108
Tasmania: Forestry Commission Tasmania.
109
Sharples, C. (2002). Concepts and principles of geoconservation. Hobart,
110
Tasmania: Parks & Wildlife Service. Retrieved from
111
http://xbiblio.ecologia.edu.mx/biblioteca/Cursos/Manejo/Geoconservation. pdf.
112
UNESCO. (1972). Convention concerning the protection of the world
113
cultural and natural heritage. Retrieved from
114
http://whc.unesco.org/archive/convention-en.pdf
115
Zouros, N. (2005). Assessment, protection, and promotion of
116
geomorphological and geological sites in the Aegean area, Greece.
117
Geomorphologie: felief, processus, enivronnement, 1(3), 227-234.
118
Zouros, N. (2007). Geomorphosite assessment and management in protected
119
areas of Greece.Case study of the Lesvos Island - coastal geomorphosites.
120
Geographica Helvetica, 62(3), 169-180.
121
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین اثرات جشنواره گلاب گیری از دیدگاه ساکنان محلی
بهطور مرسوم اثرات گردشگری را تحت عناوین اثرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیستمحیطی میتوان مورد بررسی قرار داد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی، بررسی و تبییناثرات جشنواره گلابگیری در شهرستان کاشان از دیدگاه ساکنان محلی است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی میباشد و روش بررسی در آن توصیفی - تحلیلی و پیمایشی است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 200 نفر محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج مؤید آن AMOS و SPSS از روشهای مختلفآماری با استفاده از نرمافزار است، برگزاری جشنواره گلابگیری اثرات محیطی، کالبدی، اقتصادی و اجتماعی در منطقه ایجاد نموده است. عامل اقتصادی بیشترین نقش را در تبیین اثرات جشنواره گلابگیری به خود اختصاص داده است. عامل محیطی دیگر عامل مهمی است که تحت تأثیر جشنواره گلابگیری و توسعه گردشگری میباشد. این عامل بیشترین تعداد متغیر را به خود اختصاص داده است. دیگر عامل مهم که تحت تأثیر جشنواره گلابگیری و توسعه گردشگری میباشد عامل کالبدی است. آخرین عامل، عامل اجتماعی است. وجود کمترین بار عاملی نسبت به سایر عوامل گویای این واقعیت است که بافت اجتماعی کاشان در برابر تغییرات مقاومت زیادی از خود نشان میدهد و این منطقه هویت محلی خود را همچنان حفظ کرده است.
https://tms.atu.ac.ir/article_5730_88a67596ddafb95e3c81b823dd68e63e.pdf
2016-09-21
65
92
10.22054/tms.2016.5730
جشنواره گلابگیری
ساکنان محلی
شهرستان کاشان
مدلسازی معادلات ساختاری
صدیقه
کیانی سلمی
kiansepideh@yahoo.com
1
استادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
بوسحاق
m.r.boshagh@gmail.com
2
دکترای جغرافیا و برنامه یزی روستایی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
- ابراهیم زاده، عیسی، آقاسی زاده، عبدالله (1388) تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردیSWOT، مجله مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، سال اول، شماره 1.
1
- ابراهیمی فینی، فریبا (1387) بررسی مناطق مستعد گردشگری طبیعی کاشان، با استفاده از نرم افزار GIS، مجله علمی پژوهشی گیاه و زیست بوم، شماره پانزدهم.
2
- اکبری، علی، قرخلو، مهدی (1389) اکوتوریسم مفهومی نو در جغرافیای گردشگری، انتشارات انتخاب، تهران، چاپ اول.
3
- امین بیدختی، طالب، شریفی، نوید، توکلی، یحیی(1392) آثار فرهنگی گردشگری از نگاه دانشجویان، مجله مطالعات فرهنگ – ارتباطات، سال چهاردهم، شماره 24، صص117- 138.
4
- بسحاق، محمدرضا (1394) مدل سازی معادلات ساختاری در علوم انسانی Amos22، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
5
- پاپلی یزدی، محمد حسین، سقایی، مهدی(1389) گردشگری (ماهیت و مفاهیم) ، انتشارات سمت. تهران.
6
- تولایی، سیمین، شاهدی، ناصر(1387) ارزیابیآثاردموگرافیکوفرهنگیگردشگریدر سرعیناردبیل، نشریه علوم جغرافیایی، جلد 7، شماره11، صص 191- 206.
7
- جمعه پور، محمود، نماینده، علی(1391) ارزیابی راهبردی توان های اکوتوریستی و ظرفیت برد گردشگری کویر مرنجاب، مجله پژوهش و برنامه ریزی روستایی، شماره اول، صص 45- 71.
8
- حیدری ساربان، وکیل(1391) تحلیل موانع مؤثر در توسعه گردشگری روستایی سردابه شهرستان اردبیل، جغرافیا و مطالعات محیطی، دوره یک، شماره 1.
9
- دهستانی، بهبود(1383) برنامه ریزی کالبدی گردشگری( مطالعه موردی: شهرستان آستارا)، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تربیت مدرس.
10
- رضوانی، علی اصغر(1389) جغرافیا و صنعت توریسم، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، چاپ هشتم.
11
- رضوانی، محمدرضا، رمضانزاده لسبویی، مهدی، محمدپورجابری، مرتضی (1389) تحلیل اثرات اقتصادی- اجتماعی نواحی صنعتی در توسعه نواحی روستایی(مورد: ناحیه صنعتی سلیمان آباد تنکابن)، فصلنامه جغرافیا و توسعه، سال هشتم، شماره 18.
12
- رهنمایی، محمدتقی(1392) اوقات فراغت و گردشگری، انتشارات مهکامه، تهران، چاپ دوم.
13
- صالحی فرد، محمد(1390) گردشگری روستایی (مبانی برنامه ریزی و طرح های ساختاری)، انتشارات مرندیز، مشهد، چاپ اول.
14
- صدرموسوی، میرستار و جواد دخیلی کهنموئی(1386) ارزیابی وضعیت تسهیلات گردشگری استان آذربایجان شرقی از دید گردشگران، فصلنامه پژوهشهای جغرافیایی، سال سی و نهم، شماره 61.
15
- طرح جامع گردشگری استان اصفهان( 1389) مهندسین مشاور شهر و خانه. جلد 31.
16
- فاضل نیا، غریب و صلاح هدایتی(1389) راهبردهای مناسب برای توسعه ی گردشگری دریاچه ی زریوار، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دوره هشتم، شماره 19.
17
-فرهودی، رحمت الله و محمود شورچه و حسین صبوری(1389) برآورد اثر تغییرات فصلی بر درآمد گردشگری معبد آناهیتا با تحلیل رگرسیونی، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دوره هشتم، شماره 17.
18
- فرمانداری شهرستان کاشان(1394).
19
- کاظمی، مهدی(1389) مدیریت گردشگری، انتشارات سمت، تهران، چاپ چهارم.
20
-کردوانی، پرویز، غفار، امیرحسین(1383) صنعت گلابگیری و اهمیت آن در بخش قمصر، پژوهشهای جغرافیایی، شماره47، صص95-109.
21
- میسون، پیتر(1387) گردشگری، اثرات، برنامه ریزی و مدیریت، مترجم: روزبه میرزایی و پونه ترابیان، انتشارات ترمه، تهران.
22
- موحد، علی و سالار کهزادی(1389) تحلیلعواملموثربرتوسعهگردشگریاستانکردستانبااستفادهازمدلSWOT، مجلهپژوهشوبرنامه ریزیشهری، سال اول، شماره 2.
23
- هاشمی، سید سعید، محبوب فر، محمدرضا (1391) برنامه ریزی استراتژیک توسعۀ گردشگری کاشان، فصلنامه گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ.
24
- نیک بین، مهنا، کرمی، مهرداد(1391) بررسیپایداریاجتماعیفرهنگیتوسعهگردشگری؛ مطالعهموردیجزیرهکیش، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره2.
25
- Corbiere-Nicollier, T., Ferrari, Y., Jemelin, C., & Jolliet, O., (2003). Assessing sustainability: An assessment framework to evaluate Agenda 21 actions at the local level. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 10(3), 225-237.
26
- Lee, T. H. (2013). Influence analysis of community resident support for sustainable tourism development. Tourism Management, 34, 37- 46.
27
- Sharpley, R. & David, J. T. (2008). Tourism and development in the developing world. Landon and New York: Rutledge.
28
- Valeriu and Mauela, Elena (2007), Cultural Tourism and Sustainable Development, Romanian Journal of Economic Forecasting, France.
29
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر رضایت و اعتماد بر وفاداری الکترونیک و خرید آنلاین محصولات گردشگری
امروزه با وجود فواید حاصل از توسعه اینترنت در صنعت گردشگری، لزوم شناخت کاملتر از مفهوم وفاداری الکترونیکی و عوامل تأثیرگذار بر آن را مورد تأکید قرار میگیرد. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر وفاداری و اعتماد در تجارت الکترونیک بر خرید آنلاین محصولات گردشگری میپردازد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان وبسایت یکی از دفاتر معتبر خدمات مسافرتی میباشد که به صورت اینترنتی از خدمات این شرکت استفاده کردند. به منظور توزیع پرسشنامه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید که حجم نمونه برابر یا 82 نفر میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با انجام شده و روش آماری مورد استفاده مدلسازی Smart PLS استفاده از نرمافزاری آماری معادلات ساختاری است. نتایج نشان میدهد که قابلیت وبسایت و امنیت درک شده بر اعتماد و رضایت تأثیر دارد، همچنین هزینه بر رضایت تأثیر دارد اما هزینه بر اعتماد اثری نداشت و این فرضیه رد شد، همچنین نتایج، تأثیر اعتماد و رضایت بر وفاداری را تأیید نمود.
https://tms.atu.ac.ir/article_5731_53b97024273923f96500781f9e32e929.pdf
2016-09-21
93
109
10.22054/tms.2016.5731
قابلیت وبسایت
امنیت ادراکشده
اعتماد
رضایت
وفاداری
محصولات گردشگری
محمدصالح
ترکستانی
1
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فهمیه
مفاخری
mafakheri_f67@yahoo.com
2
کارشناس ارشد،مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، ،دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
فاطمه
حقیقت
haghighat2020@gmail.com
3
کارشناس ارشد،مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت و حسابداری، ،دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
بمانیان، محمدرضا. پورجعفر، محمدرضا. محمودی نژاد، هادی(1388). ارائه مدل پیشنهادی جهت پیاده سازی گردشگری الکترونیک در راستای اصلاح الگوی مصرف منابع گردشگری هدف در طرحهای توسعه گردشگری روستایی )بررسی تطبیقی و ارائه مدل پیشنهادی با توجه به شرایط معاصر ایران(، فصلنامه مدیریت شهری شمار23، 88-71
1
پورفرج، علیرضا. عیسی زاده روشن، یوسف و چراغی، کبری.(1387). فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتص ادی. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین شماره. 13،66-46
2
تاج زاده نمین، ابوالفضل(1388)، "نگرشی بر جایگاه منابع و کانال های اطلاعاتی در گردشگری" دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت، 46-27
3
تاج زاده نمین،ابولفضل. اعتمادی،گلنوشا." عوامل موثر بر وفاداری الکترونیکی کاربران اینترنتی داخل کشور نسبت به وب سایت دفاتر خدمات مسافرتی" فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات جهانگردی سال هفتم شماره 16 پائیز و زمستان 90، 115-91
4
دیواندری، علی؛ عابدی، احسان و ناصرزاده، سیدمحمدرضا (1392)، ارائه مدل مفهومی برای تبیین عوامل کلیدی مؤثر بر کیفیت سیستمهای ارائه دهنده خدمات بانکداری اینترنتی، مدیریت فناوری اطلاعات، سال پنجم، شماره 1، 19-36.
5
روحانی، سعید و زارع رواسان، احد (1392)، شناسایی و دسته بندی عوامل مؤثر بر ارتقاء گردشگری الکترونیکی در ایران، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، شماره 5.
6
کاظمی، مصطفی. فیاضی، مرجان و میرزاده، ملیحه(1384) موانع استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری ایران. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین شماره2. 66-49
7
سید نقوی، میرعلی ,جمال آباد شکیبا، (1390)، الگوی شناسایی عوامل موثر بر فرآیند شکل گیری وفاداری مشتریان فروشگاههای الکترونیکی، پژوهش های مدیریت عمومی، دوره : 4، شماره : 12، 95 -110
8
نظری، محسن و بغدادی، مرجان (1392)، شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاههای تخفیف گروهی در ایران. مدیریت فناوری اطلاعات، سال پنجم، شمار ه 53.
9
الهی، شعبان، شایان، علی، قیصری رمضانیان، ملیحه(1388)، "طراحی چهار چوبی برای پذیرش تجارت الکترونیکی از سوی کاربران:تبیین نقش اعتماد، کیفیت و رضایت"، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.
10
Andreu , L., Joaqun, A., Bigne , J.E and Mattila, A.S. (2010). An analysis of ebusiness adoption and its impact on relational quality in travel agency supplie relationships. Tourism Management, (6) 31
11
Bayraktar, E., E.Tatoglu, A. Turkyilmaz, D. Delen, and S. Zaim. (2012). Measuring the efficiency of customer satisfaction and loyalty for mobile phone brands with DEA. Expert Systems with Applications 39: 99–106.
12
Carlson, J. and O’Cass, A. (2010). Exploring the relationships between e-service
13
Chang, H.H. & Chen, S.W., (2009).“Consumer perception of interface quality, security, and loyalty in electronic commerce”, Information & Management, 46, 411–417.
14
Cyr, Dianne, Hassanein, Khaled, Head, Milena and Ivanov, Alex (2007), The role of social presence in establishing loyalty in e- Service environments, Interacting with Computers, Vol. 19
15
Forgas,S., Palau, R., Sánchez, J. and Huertas García, R. (2011). Online drivers and offline influences related to loyalty to airline websites, Journal of Air Transport Management, 18: 43-46.
16
Goles, T., Lee, S.J., Rao, S.V. and Warren, J. (2009 ), Trust violations in electronic commerce: customer concerns and reactions. Journal of Computer Information Systems, (1) 49. pp. 1-9.
17
Ho, C.I. and Lee, Y.L. (2007). The development of an e-travel service quality scale, Tourism Management, 28: 1434-1449
18
Kim, M.R. (2010). The importance of customer satisfaction and delight on loyalty in the tourism and hospitality industry, Unpublished PhD dissertation. Michigan State University, USA.
19
Kim, Myung-Ja, Chung, Namho and Lee, Choong-Ki (2011), The effect of perceived trust on electronic commerce: Shopping online for tourism products and services in South Korea, Tourism Management, Vol. 32, pp: 256-265.
20
Kim, S. and Mattila, A.S. (2011). An examination of electronic video clips in the context of hotel Websites, International Journal of Hospitality Management, 30: 612-618.
21
Kim,M. Chung,N. Ki Lee,G. (2011). The effect of perceived trust on electronic commerce: Shopping online for tourism products and services in South Korea. Tourism Management 32 256–265, Journal of Services Marketing, 24(2): 112-127
22
Koksal, Y. (2015). An Investigation of the Important Factors Influence Web Trust in Online Shopping, Journal of Marketing and Management, 6 (1): 28-40.
23
Rabinovich, Elliot (2007), Linking e-service quality and markups:The role of imperfect information in the supply chain, Journal of Operations Management, Vol. 25, pp: 14˚ 41.
24
Salwani, Mohamed Intan, Marthandan, Govindan, Norzaidi, Mohd Daud and Chong, Siong Choy (2009), E-commerce usage and business performance in the Malaysian tourism sector: empirical analysis, Information Management & Computer Security, Vol. 17, No. 2, pp: 166-185.
25
Torabi,M,. Zamani,K (2010), Mobile Banking and Its Security Issues, In Proceedings of the 5th International Conference on E-Commerce in Developing Countries (ECDC): with focus on expert, Kish Island, Iran.
26
Wu, K., Zhao, Z., Yuxiang, Zhua, Q ,.Tan, X., Zheng, H. (2011). A metaanalysis of the impact of trust on technology acceptance model: Investigation of moderating influence of subject and context type,. International Journal of Information Management , (6) 31.pp. 581-572.
27
Yusuf, E. ( 2012). Analysis of Market-Based Approach on the Customer Value and Customer Satisfaction and Its Implication on Customer Loyalty of Organic Products in Indonesia. Procedia - Social and Behavioral Sciences 40: 86 – 93.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش عوامل مؤثر بر اعتماد الکترونیک در وب سایتهای گردشگری
اعتماد آغاز هر نوع رابطه دوطرفه و از عناصر اصلی مورد نیاز در انجام دادوستد است. ارتباط بین خریدار و فروشنده الکترونیکی که از طریق اینترنت به انجام مبادلاتمیپردازند، جدا از این مسئله نبوده و اعتمادسازی در بخش گردشگری الکترونیک میتواند نقش بسزایی در جذب گردشگران ایجاد کرده و بهعنوان استراتژی مناسبی در ایجاد مزیت رقابتی مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی عوامل تأثیرگذار بر اعتماد الکترونیک در بخش گردشگری بپردازد. پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کاربرانی است که حداقل یکبار از سایتهای گردشگری خدمات دریافت نمودند. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نمونه محاسبه شد که در مجموع 388 پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزار گردآوری و SPSS اطلاعات پرسشنامه میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از نرمافزارهای 16 استفاده شده است. نتایج نشاندهنده رابطه مثبت و معنادار تجربه خرید، آشنایی با سایت، AMOS18 قدرت برند، حریم خصوصی، امنیت، سفارشیسازی با اعتماد الکترونیکمیباشد.از این رو، با شناسایی این عوامل میتوان راهکارهایی برای افزایش اعتماد کاربران به آژانسهای مسافرتی ارائه داد.
https://tms.atu.ac.ir/article_5732_6f2ee2ceddac3715eb08079b130db26d.pdf
2016-09-21
111
129
10.22054/tms.2016.5732
اعتماد
اعتماد الکترونیک
گردشگری الکترونیک
سیده زینب
ابراهیم زاده گنجی
1
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
میثم
شیرخدایی
z_ebrahimzadehganji@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران
AUTHOR
ابوالحسن
حسینی
hosseini@umz.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران
AUTHOR
امینی، مرجان، رحیم نیا، فریبرز و نبی زاده، طاهره(1390). ارائه چارچوبی برای فرایند ایجاد اعتماد الکترونیک و توسعه تجارت الکترونیک، ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیک، تهران.
1
خدادادحسینی،سیدحمید؛ شیرخدایی،میثم وکردنائیج،اسدالله(1388). عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری درتجارت الکترونیک. مدرس علوم انسانی، شماره 61، تابستان، 93-118.
2
دهدشتی، زهره و شکیبا جمال آباد، غدیر(1392). مدل ساختاری جهت شناسایی مولفه های استراتژیک اثربخش بر نهادینه سازی گردشگری الکترونیک. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، شماره22، 163-190.
3
راودراد، اعظم و محمدی، علی(1389). تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره دو، 61-88.
4
رحیم نیا، فریبرز، عبدی، زهرا و فاطمی، زهرا(1390). کنکاشی بر عوامل اعتماد زای وب سایت ها در بستر تجارت الکترونیک به منظور ارائه مدل مفهومی. ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیک، تهران.
5
سیدنقوی، علی وشکیبا جمال آباد، غدیر(1392). مولفه های مؤثر بر اعتماد گردشگران در حوزه گردشگری الکترونیک. مطالعات گردشگری، شماره 21، بهار،1-28.
6
لطیفی، فریبا وکاشانی، نوشین(1389). اعتمادالکترونیکی:بررسی نقش تجربه خرید اینترنتی ودانش مشتری نسبت به کاربری اطلاعات و مکانیزم های ایجاد امنیت. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی،شماره55، 235-267.
7
مومن کاشانی، نوشین(1387). پایان نامه کارشناسی ارشد، شناسایی عوامل موثر بر ایجاد اعتماد به تجارت الکترونیکی در مشتریان ایرانی. استاد راهنما، دکترفریبا لطفی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه، الزهرا.
8
Araujo, I., and Araujo, I. (2003). Developing Trust in Internet Commerce. In roceedings of the Conference of the Centre for Advanced Studies on Collaborative Research, Toronto, Ontario, Canada.1-15.
9
Alam, Sh., & Yasin, N.M. (2010). What factors influence online brand trust: evidence from online tickets buyers in Malaysia . Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 78-89.
10
Aghajani, A.A. (2008). Assessment of conception model of internal impact factors on organizational function. [MA thesis]. Babul: Islamic Azad University. (In Persian).
11
Corbitt, B.J., Thanasankit, T., and Han, Y.(2003). Trust and e-commerce: a study of consumer perceptions . .Electronic Commerce Research and Applications, 2, 203–215.
12
Cheskin and Sapient.(1999). Ecommerce trust study. Available.
13
AT:http://www.cheskin.com/p/ar.asp?mlid¼٧&arid¼٤٠&art
14
Dash S.B. and Saji, K.B.(2007). Role of Self-Efficacy and Website Social-Presence in Customers Adoption of B2C Online Shopping: An Empirical Study in the Indian Context . Journal of International Consumer Marketing, 20(2), 33-48.
15
Donyaye eghtesad. Tourism's contribution to the economy in Iran. 12 Apr 2015, [online], http://www.donya-e-eqtesad.com/ , 17 Oct 2015 .
16
Egger ,F.N(2003). From interactions to transactions: designing the trust experience for B٢C electronic commerce” PhD thesis. Eindhoven university of technology.
17
Errol, E., Bruce, E., & Winston. (2005). A Correlation of Servant Leadership, Leader Trust and organizational Trust. Leadership & organizational Development journal, 26(1), 6- 22.
18
Gummers, J., Liljander,V., Pura, M., & Van Riel, A(2004). Customer loyalty to content-base web sites: The case of an online health care service . Journal of Services Marketing, 18(3), 175-192.
19
Ha, H.Y.(2004). Factors influencing consumer perceptions of brand trust online. Journal of Product & Brand Management, 13(5), 329-342.
20
Jeanson, B., & Ingham, J. (2006).Consumer TRUST in E-Commerce . Idea Group Inc.55-120.
21
Ja Kim, M., Chung, N., & Ki Lee, Ch. (2011). The effect of perceived trust on electronic commerce: Shopping online for tourism products and services in South Korea. Tourism Management , 256-265.
22
Kim, M. J., Chung, N., & Lee, C. K.(2011). The effect of perceived trust on electronic commerce: shopping online for tourism products and services in South Korea. Tourism Management, 32(2), 256-265.
23
Kim, D.J., Ferrin, D.L. and Rao, R.(2008). A trust-based consumer decision-making model in electronic commerce: The role of trust, perceived risk, and their antecedents. Decision Support Systems, 44, 544–564.
24
Kima, J., Yong, I., Songb, S.B., Braynovc, H.R.(2004). A multidimensional trust formation model in B-to-C e-commerce: a conceptual framework and content analyses of academia/practitioner perspectives. Decision support systems, (Article in press).
25
Lee, K. O., & Turban, E.(2001). A trust model for consumer internet shopping.International Journal of Electronic Commerce, 6 (1), 75–91.
26
Ou, C. X. and Sia, C. L. (2010).Consumer trust and distrust: An issue of website design International Journal of Human-Computer Studies, 68, 913–934.
27
Ponte, E., Trujillo, E., & Rodríguez(2015). TInfluence of trust and perceived value on the intention to purchase travel online: Integrating the effects of assurance on trust antecedents. Tourism Management,47,286-302
28
Phutela, N., & Desgupta, H.(2014). Study on factors influencing consumer trust for e-tourism companies in India . Abhinav National Monthly Refereed Journal of Research in Commerce & Management, Volume 3, 79-115.
29
Qingyun, J., Xun, H., and Zhuohao, C.(2009). Antecedents and consequences of consumers’ trust in electronic intermediaries: An empirical study of hotel booking websites. Frontiers of Business Research in China, 3(4), 647–666.
30
Ray, S., Ow, T., & Kim, S. S.(2011). Security assurance: how online service providers can influence security control perceptions and gain trust. Decision Sciences, 42(2), 391-412.
31
Ribbinik, D., Van Riel, C.R., Liljander, V., & Streukens,S.(2004). Comfort your online customer. Quality trust and loyalty on internet. Managing Service Quality,14(6), 446-456.
32
Schneiderman, B.(2000). Designing trust into online experiences. Communications of the ACM, Vol 63, No 12, 52 – 53.
33
Sultan, F., Urban, G.L., Shankar, V., & Bart, I.Y.(2005). Are the drivers and role of online trust the same for all web sites and consumers? A large scale exploratory empirical study. MIT sloan working paper , 4(1), 282-302.
34
Thakur, R. and Summey, J. S (2007). E-trust: empirical insights into influential antecedents .The Marketing Management Journal,17(2), 67 – 80.
35
Urban, G. L., Shankar, V., Sultan,F., & Bart, I.Y.(2002). Determinants and Role of Trust in E-Business: A Large Scale Empirical Study . MIT sloan working paper , 4(1), 1- 47.
36
Webster's new twentieth century dictionary of the English: language, unabridged based upon the board foundation laid down.( 2004), P2456.
37
Yousafzai, S.Y., Pallister, J.G., & Foxall, G.R.(2005) Strategies for building and communicating trust in electronic banking: a field experiment. Psychology & Marketing , 22، 181-201.
38
Yoon, S.J.(2002). The antecedents and consequences of trust in online purchase decisions. Journal of Interactive Marketing, 16 (2), 47-63.
39
Yang, M., Chandlrees, N., Lin ,B., & Chao ,H.(2009). The Effect of Perceived Ethical Perfomance of Shopping Websites on Customer Trust, Journal of Computer Information Systems,15-24.
40