ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عوامل موثر بر رضایت در گردشگری زمستانی مورد مطالعه: دو مقصد زمستانی شمشک و دربندسر
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر رضایت گردشگران زمستانی با تاکید بر ویژگی های مقاصد اسکی است. از الزامات موفقیت در گردشگری رضایت گردشگر، یکی از ارکان اصلی نظام گردشگری، است. توسعه گردشگری بدون آگاهی از چگونگی رضایت گردشگران و عوامل موثر بر آن ممکن نیست. این مقوله اگر چه در همه انواع و گونه های متنوع گردشگری از عوامل کلی تبعیت می کند تفاوت های گردشگری با یکدیگر دارند ایجاب می کند که برخی از آنها مجزا مورد بررسی قرار گیرد. گردشگری زمستانی، پدیده ای متاثر از ویژگی های طبیعی، یکی از این گونه ها است. گردشگری زمستانی دلیل برخی از ویژگی های خاص از سایر انواع متمایز شده است و همچنین به دلیل اثرات مثبت و کارکرد مطلوب در توسعه برخی مناطق، اهمیت این بررسی ها را دو چندان میکند. محدوده این تحقیق دو تفرجگاه اسکی واقع در روستاهای شمشک و دربندسر است که به فاصله کمی از یکدیگر در شعاع عملکردی پایتخت قرار دارند. جامعه آماری تحقیق گردشگران اسکی هستند و نمونه گیری به صورت تصادفی از 150 نفر از گردشگرانی انجام شد که در اسفند ماه 1389 مراجعه کرده بودند روش تحقیق توصیفی –تحلیلی است و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. مدل معادلات ساختاری در این تحقیق استفاده شده است. بر همین اساس مدل فرضی متشکل از 5 ساختار پنهان و مبتنی بر 7 گویه یا مسیر فرضی، طراحی شد که در تحلیل داده ها گویه ها در سطح اهمیت 05/0 تایید شدند. نتایج نشان می دهد گردشگران از این مقاصد رضایت داشتند اما این رضایت بیشتر از آنکه ناشی از عرضه مناسب باشد متاثر از ویژگی های خاص منطقه و علاقه و انگیزه شخصی به ورزش اسکی است.
https://tms.atu.ac.ir/article_5082_bf164d9efcec5a4408afd4c610e43634.pdf
2011-05-22
1
28
10.22054/tms.2011.5082
رضایت گردشگر
گردشگری زمستانی
شمشک و دربندسر
لیلا
وثوقی
vossoughi.la@gmail.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فضیله
دادور خانی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سید حسن
مطیعی لنگرودی
shmotiee@ut.ac.ir
3
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمد تقی
رهنمایی
4
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی گردشگران اروپایی از عملکرد راهنمایان تور در ایران
با توجه به اهمیت و نقش راهنمایان تور در ارائه خدمات به گردشگران و همچنین کم توجهی به موضوعات مربوط به راهنمایان تور در ادبیات گردشگری، این تحقیق به ارزیابی راهنمایان تور در ایران می پردازد. در این تحقیق با استفاده از مدل ارزیابی اهمیت – عملکرد، 31 ویژگی فردی و حرفه ای راهنمایان تور ایرانی در تورهای ورودی از نظر گردشگران اروپایی مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق در شهر تهران و در پایان سفر گردشگران صورت گرفت. نمونه مورد بررسی در این تحقیق 142 نفر و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که گردشگران اروپایی عملکرد راهنمایان تور ایرانی در ویژگی هایی مثل رفتار مودبانه، صداقت، همکاری با دیگر کارکنان خدماتی، رضایت شغلی، رسیدگی به شکایات مشتریان، ارائه خدماتی که در برنامه سفر وعده داده شده، برخورداری از دانش کافی از تاریخ و فرهنگ مقصد و نگرش مثبت و احترام به مشتریان را خوب ارزیابی کرده اند. اما همین یافته ها بر ضرورت ارتقا، و بهبود عملکرد راهنمایان در برخورداری از دانش عمومی جامع از مقصد، توانایی حل مسائل غیر منتظره در تور، قدرت بیان و توانایی ارائه مطالب، آشنایی با مسیرهای تور، زبان تخصصی، انعطاف پذیری و نقش فعال تر در ارتباط بین جامعه محلی و بازدید کنندگان تاکید دارد.
https://tms.atu.ac.ir/article_5083_dbddce0b4901e7dcaee3ec94cc8caccc.pdf
2011-05-22
29
52
10.22054/tms.2011.5083
راهنمای تور
تورهای ورودی
ارزیابی اهمیت-عملکرد
ایران
محمود
ضیایی
ziaee@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
لیلا
فرمانی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی توسعه گردشگری شهری در مرکز شهر تهران با رویکرد مدیریت شهری
مقاله حاضر در مورد قابلیت توسعه گردشگری شهری در مرکز شهر تهران با رویکرد مدیریت شهری نوشته شده است و در آن به یک سوال اصلی در مورد سنجش قابلیت توسعه گردشگری شهری در مراکز شهری و سوالات فرعی در زمینه ویژگی ها و قابلیت های مرکز شهر تهران پرداخته شده است. این مقاله با استفاده از روش کیفی و شیوه نظریه مبنایی برای گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و مشاهدات میدانی گردآوری شده اند. نمونه مورد بررسی در این مقاله، 31 نفر از کنش گران شهری هستند که با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند در چهار گروه بخش دولتی، بخش خصوصی، بخش عمومی و شهروندان انتخاب شده اند. نتایج حاصل از الگوی پارادایمی نشان می دهد که گردشگری شهری در مرکز شهر تهران در حد قابلیت های آن توسعه نیافته است. راهکار تحقق این قابلیت ها، تبدیل مرکز شهر اقتصادی به مرکز شهر فرهنگی است. در این مقاله جایگاه کنونی مرکز شهر تهران و جایگاه ایده ال ممکن آن در یک الگوی سه بعدی ارائه و الگوی مناسب برای بالفعل کردن پتانسیل های توسعه گردشگری شهری در مرکز شهر تهران، الگویی تلفیقی از توسعه گردشگری فرهنگ محور و اقتصاد محور تشخیص داده شده است.
https://tms.atu.ac.ir/article_5084_066930c90ac365bc174dce26e51beda2.pdf
2011-05-22
53
84
10.22054/tms.2011.5084
گردشگری شهری
مدیریت شهری
مرکز شهر
تهران
نظریه مبنایی
غلامرضا
کاظمیان
kazemian1344@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
الهام
آزادی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فضاهای ویژه و مشارکت زنان در فعالیت های فراغتی
پژوهش حاضر در نظر دارد تاثیراتی که فضاهای فراغتی نظیر پارک بهشت مادران بر ابعاد مختلف اوقات فراغت زنان نظیر شیوه های گذران اوقات فراغت، ساعات آن، علل گذران و ... دارد را مورد مطالعه قرار داده و میزان مشارکت و رضایت آنها را از چنین فضاهایی مورد سنجش قرار دهد. پارک مذکور به عنوان اولین پارک مخصوص زنان در شهر تهران احداث شده است و با توجه به کمبود پژوهش های مورد نظر در این زمینه مقاله حاضر می تواند به عنوان نقطه آغازی برای پژوهش در ارتباط با این فضاها تلقی شود. از این رو ابتدا با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای به جمع آوری اطلاعات مورد نظر پرداخته و سپس با استفاده از روش تحقیق مبتنی بر پرسشنامه از جامعه آماری مورد نظر نظر سنجی به عمل آمد. سپس آمار و اطلاعات خام با نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین بعضی از متغیرها در ارتباط با ساعات اوقات فراغت زنان با آزمون های آماری فی – کرامر و اسپیرمن مورد تحلیل قرار گرفت و به بررسی تاثیرات و میزان معناداری بین آنها پرداخته شد. پس از تحلیل اطلاعات به دست آمده نتایج آماری حاکی از رضایت زنان از احداث چنین پارک هایی بوده و عملکرد این پارک به صورت کلی مثبت ارزیابی شده است. از طرف دیگر در مورد نقش متغیرها، متغیر مستقل میزان تحصیلات رابطه معناداری با متغیر وابسته ی ساعت اوقات فراغت آنها داشته است. در نهایت با توجه به رضایت زنان از یان فضاها به نظر می رسد که این نوع پارک می تواند به عنوان الگوی فضایی برای زنان کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد و یکی از عوامل موثر در شکل گیری انگیزه در زنان برای گذران مفید اوقات فراغت خود و مشارکت در فعالیت های فراغتی معرفی شود. بدیهی است که ساماندهی فعالیت های موثر و مفید برای زنان در این پارک ها باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.
https://tms.atu.ac.ir/article_5085_d9f9ce03a66c35332d69c8a2757efee8.pdf
2011-05-22
85
110
10.22054/tms.2011.5085
اوقات فراغت
زنان
فضاهای شهری
بوستان بهشت مادران
رحمت الله
فرهودی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
لیلا
حبیبی
leila.habibi61@gmail.com
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حسین
حاتمی نژاد
hatami35@yahoo.com
3
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مریم
جعفری مهرآبادی
jafarimaryam18@gmail.com
4
دانشجوی دذانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فاطمه
سالاروندیان
5
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رسانه های ارتباط جمعی و انتخاب مقصد گردشگری
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین منابع اطلاعاتی گردشگران و انتخاب مقصد است. همچنین ارتباط بین پوشش رسانه ها، تصویر ذهنی مقصد و انتخاب مقصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. در این راستا با استفاده از مبانی نظری موجود یک مدل مفهومی طراحی شد. مدل مفهومی تحقیق مشتمل بر پنج فرضیه است. به منظور سنجش مدل مفهومی از یک پرسشنامه بر خط به زبان انگلیسی استفاده شد. پرسشنامه از طریق چند وبگاه و پست الکترونیکی در اختیار گردشگران بالقوه با ملیت های مختلف قرار گرفته. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی از نوع چرخش واریماکس و تحلیل رگرسیون ساده و چند گانه به روش گام به گام در محیط نرم افزاری SPSS انجام شد. نتایج تحلیل عاملی پنج بعد مکنون تصویر شناختی مقصد و چهار عامل رسانه ها و منابع ارتباطی را شناسایی کرد. نتایج بدست آمده از تحلیل های رگرسیون حاکی از تاثیر مثبت رسانه ها و منابع اطلاعاتی در انتخاب مقصد گردشگری است. افزون بر این یافته ها نشان داد که پوشش رسانه ها و منابع اطلاعاتی تاثیر و معناداری در شکل گیری تصویر ذهنی مقصد دارد. در پایان پیشنهادهایی برای مدیران و برنامه ریزان بر اساس یافته ها توصیه شده است.
https://tms.atu.ac.ir/article_5086_13e7cb54e24672a21b132cf6c60b94aa.pdf
2011-05-22
111
136
10.22054/tms.2011.5086
...منابع ارتباطی و اطلاعاتی
رسانه ها
تصویر مقصد گردشگری
انتخاب مقصد
تبلیغات
مهدی
کروبی
karroobi@atu.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل سازی ظرفیت کشش و مدیریت آثار تاریخی در نواحی گردشگری، مطالعه موردی : معبد آناهیتای شهر کنگاور
مکان های گردشگری همواره نیازمند یک برنامه کلی و جامع است که با ظرفیت های کشش ناحیه گردشگری و میزان بازدید کننده سازگار باشد. مقاله حاضر سیستم مدل سازی ظرفیت کششی را تدوین و تبیین می کند که به مدیران نواحی گردشگری این امکان را می هد تا برآوردهای کمی را که از شرایط یک ناحیه گردشگری بدست می آید با استانداردهای ظرفیت کشش تطبیق دهند. این مقاله مدل مدیریت سازگار آثار تاریخی را جهت تعیین وضع موجود سایت معبد آناهیتا، ناحیه گردشگری به لحاظ شرایط فیزیکی-اجتماعی موجود در آن و انطباق آن بر ظرفیت های کشش فیزیکی و اجتماعی است را تدوین و به کار می گیرد. به دنبال چنین نتایجی، همچنین مدیر نیازمند آگاهی از میزان ظرفیت کشش ناحیه گردشگری است که برای تعیین میزان ظرفیت کشش ناحیه گردشگری نیز از مدلهای ظرفیت کشش فیزیکی، ظرفیت کشش واقعی و ظرفیت کشش موثر در نمونه مورد مطالعه استفاده شده است. روش آزمون وزن دهی چند ویژگی ظرفیت نیز جهت انتخاب بهترین عمل مدیریتی، برای دست یابی به سازگاری با استانداردهای موجود در ظرفیت کشش معرفی می کند. مدل AMM خطاهای ایجاد شده ای که ممکن است توسط یک مدیر در تعیین وضعیت ناحیه گردشگری رخ دهد را از طریق بکارگیری قانون بیز به حداقل می رساند. در روش MASTEC از حدود قابل قبول تغییرات و مدیریت اثر بازدیدکنندگان همچنین تصمیم سازی چند ویژگی، برای انتخاب بهترین عمل مدیریتی و حداکثرسازی عملکرد مورد انتظار مدیر در سایت معبد آناهیتا استفاده شده است. این در حالی است که عوامل بسیاری توانایی نواحی گردشگری را جهت بکارگیری سیستم مدل سازی ظرفیت کشش محدود می کند. استفاده از ابزارهای خاص حمایتی در کاربرد سیستم مدل سازی می تواند برخی از این قبیل محدودیت ها را رفع کند.
https://tms.atu.ac.ir/article_5087_de68239fd099eba44c76032de545eda7.pdf
2011-05-22
137
178
10.22054/tms.2011.5087
ظرفیت های کشش گردشگری
مدیریت سازگار اثر تاریخی
قانون بیز
تصمیم سازی چند ویژگی
معبد آناهیتا
فرانک
سیف الدینی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمود
شورچه
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثرات درآمدی صنعت جهانگردی بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی عضو D8
رشد اقتصادی، صنعت گردشگری، کشورهای اسلامی عضو D8، داده های تلفیقیدر این مطالعه با توجه به اهمیت صنعت جهانگردی و درآمدهایی که می توان از طریق این صنعت وارد کشورهای توسعه یافته نمود به بررسی اثرات مخارج جهانگردی بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی عضو D8 پرداخته خواهد شد. برای این منظور از روش داده های تلفیقی جهت بررسی رابطه بین متغیرهای مورد نظر در طی دوره زمانی 1995-2006 استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان دهنده آن است که درآمدهای ناشی از جهانگردی تاثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی این مجموعه از کشورها داشته است. همچنین تاثیر متغیرهای دیگر، مانند نیروی کار، نسبت تجارت به تولید ناخالص داخلی، سرمایه انسانی و تشکیل سرمایه ناخالص بر رشد اقتصادی این مجموعه از کشورها مثبت و معنادار بوده است. از اینرو پیشنهاد شود تا با افزایش سرمایه گذاری در صنعت جهانگردی و فراهم کردن امکانات رفاهی مورد نیاز این صنعت و نیز توجه به جاذبه های گردشگری در این مجموعه از کشورها، امکان بهره برداری هر چه بیشتر از پتانسیل های این صنعت به منظور افزایش رشد اقتصادی کشورها فراهم شود.
https://tms.atu.ac.ir/article_5088_2d8e716b576f375b5e4439bcfc8c9476.pdf
2011-05-22
179
208
10.22054/tms.2011.5088
رشد اقتصادی
صنعت گردشگری
کشورهای اسلامی عضو D8
داده های تلفیقی
احسان
سلیمی سودرجانی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
داوود
محمودی نیا
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی
زارعی نمین
3
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فرشید
پور شهابی
4
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR