%0 Journal Article %T تحلیل جامعه‌شناختی گردشگری ازدواج در ایران %J مطالعات مدیریت گردشگری %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2322-3294 %A مسعودی, حمید %A نوغانی, محسن %A بهروان, حسین %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 14 %N 47 %P 157-191 %! تحلیل جامعه‌شناختی گردشگری ازدواج در ایران %K گردشگری ازدواج %K گردشگری رویداد %K ماه‌عسل %K تحلیل مضمون %R 10.22054/tms.2019.10611 %X تحلیل جامعه‌شناختی گردشگری ازدواج در بین زوج‌های جوان ایرانی هدف پژوهش حاضر است. نبود شناخت کافی از علل، فرایندها و پیامدهای این نوع گردشگری مسئله‌ای است که در این پژوهش دنبال می‌شود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش گردآوری و تحلیل داده‌ها نیز تحلیل مضمون است. یافته‌ها نشان می‌دهد، مهم‌ترین نوع گردشگری ازدواج در ایران، سفر ماه‌عسل است. این سفر به مقاصد طبیعی و مذهبی صورت می‌گیرد و کیفیت خدمات مناسب، متنوع و در دسترس، حمایت خانواده و انگیزه‌های فردی همچون نشاط، توانمندی، گریز از محدودیت‌ها و تبلیغات عمده علت گرایش به این نوع گردشگری است. ازدواج به‌عنوان یک رویداد فرهنگی امروزه به یکی از محورهای گردشگری تبدیل شده و شهرهای مهم ایران از جمله مشهد، کیش و اصفهان از یک سو و کشورهای خارجی از سوی دیگر مقصد گردشگری ازدواج هستند. سفر خانوادگی، بدون حضور اطرافیان و با هزینه‌های قابل‌توجه بخش فرایند این نوع گردشگری را شکل می‌دهد. عمده پیامدهای آن نیز دریافت بازخوردهای روانی، اجتماعی و خانوادگی از یک سو و گرایش هرچه بیشتر به سفر از سوی دیگر است. پژوهش حاضر تلاش کرده است مسئله گردشگری ازدواج را از جوانب مختلف تحلیل و بررسی نماید %U https://tms.atu.ac.ir/article_10611_3104d7ebbde5c65248573e9d020278a4.pdf