@article { author = {Salehi, Sadegh and Moradi Asl, Amir and Abdoli, Seyyedeh Fateme}, title = {The Impact of Social-Personality Characteristics on Customer Satisfaction (Case Study: Mizban Restaurant)}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {13}, number = {43}, pages = {57-75}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2018.9447}, abstract = {Understanding customer’s needs is one of the most fundamental requirements for the survival of organizations in today’s world. With understanding customer needs, and trying to meet them a major step towards customer satisfaction is taken and for this reason, customer-oriented organizations place their knowledge of needs, requirements and, most important of all, the factors that affect customer satisfaction at the top of their studies. Considering the very important role of the organization's human resources in satisfying customers, the present study seeks to examine the social-personality characteristics of employees on the customers' satisfaction of the Mizban restaurant located in Babolsar. The present study was carried out using a survey method. The statistical population of this study is the customers of the Mizban restaurant. The results of the research showed that customer satisfaction has a meaningful relationship with the five variables of extroversion, consistency, conscientiousness, acceptance and emotional stability. Regression analysis showed that the acceptance variable is a stronger predictor than other variables.}, keywords = {Social-Personality Characteristics,Customers Satisfaction,Mizban Restaurant,Babolsar}, title_fa = {تأثیر ویژگی‌های اجتماعی - شخصیتی بر رضایت مشتریان (مورد مطالعه: رستوران میزبان)}, abstract_fa = {درک نیازهای مشتری، بنیادی­ترین الزامات برای بقای سازمان­ها در جهان امروز است. با شناخت نیازهای مشتری و تلاش در جهت رفع نیازهای آن‌ها، گام اساسی در جهت رضایت مشتری برداشته می‌شود و به همین دلیل، سازمان‌های مشتری مدار، شناخت نیازها، تأمین نیازها و از همه مهم‌تر عوامل مؤثر بر تأمین رضایت مشتریان را در صدر مطالعات و بررسی‌های خود قرار می‌دهند. با توجه به نقش بسیار مهم نیروهای انسانی یک سازمان در جلب رضایت مشتری، تحقیق حاضر، در صدد بررسی ویژگی‌های اجتماعی- شخصیتی کارکنان بر رضایت مشتریان رستوران میزبان واقع در شهر بابلسر می‌باشد. پژوهش حاضر به روش پیمایش انجام شده و. جامعه آماری این تحقیق را مشتریان رستوران میزبان تشکیل می‌دهند. نتایج تحقیق نشان داد که رضایت مشتریان با پنج متغیر برون‌گرایی، سازگاری، وجدان کاری، پذیرندگی و ثبات عاطفی رابطه معنی­داری دارد. تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیر پذیرندگی به نسبت دیگر متغیرها، پیش‌بینی کننده قوی‌تری است.}, keywords_fa = {ویژگی‌های اجتماعی- شخصیتی,رضایت مشتریان,رستوران میزبان,بابلسر}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_9447.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_9447_c1325bb30c7aa770933d1aed37a9b15d.pdf} }