@article { author = {hoseinipor, sayed ehsan and rezaie doolatabadi, hosein and kazemi, ali}, title = {Exploration of Pull and Push Factors Which Influence of Travel Intention of Religious Tourism and Their Affect Method (Qom city)}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {11}, number = {36}, pages = {109-124}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2017.7250}, abstract = {travel intention is one of the variables that tourism marketing experts interest itto analyze consumer behavior in tourism. In this article, pull and push factorsthat affect travel intention of religious tourism were extracted with Delphimethod firstly and then the model that it was submitted base of experts attitudesand library studies was tested with smart PLS software. Base of expertsattitudes, the most important push factors are Age, tourist belief to requirementof destination Pilgrimage, Being religious, the impetus for faith increasing,Religious travel experience, the impetus for the forgiveness of sins. The mostimportant pull factors are existence of night life in destination, mentioningdestination name in the Quran and the Hadiths, development of destinationtransportation, the fame of destination, development of health services indestination. Base of results, some pull factors with some push factors, some pullfactors with attitude, attitude with desire and desire with travel intention ofreligious tourism have relationship.}, keywords = {Pull factors,Push factors,Religious Tourism,travel intention,PLS structural modeling}, title_fa = {بررسی عوامل کشش و رانش مؤثر بر نیت سفر گردشگری مذهبی و نحوه تأثیر آنها (شهر قم)}, abstract_fa = {نیت سفر از جمله متغیرهای مورد علاقه متخصصان بازاریابی گردشگری بهمنظور تحلیل رفتارمصرفکننده در گردشگری میباشد در این پژوهش عوامل کشش و رانش مؤثر بر نیت سفرگردشگری مذهبی با نظرخواهی از خبرگان (روش دلفی) استخراج و سپس بر اساس نظراتخبرگان و مطالعات کتابخانهای مدل نیت سفر گردشگری مذهبی تهیه و با استفاده از نرمافزار پیال اس اسمارت مورد آزمون قرار گرفت براساس نظرات خبرگان، عوامل کشش مهم در نیت سفرگردشگر مذهبی به شهر قم، سن، اعتقاد گردشگر به لزوم زیارت منطقه، مذهبی بودن، انگیزهافزایش ایمان، تجربه سفر مذهبی داشتن، انگیزه برای بخشش گناهان و عوامل کشش مهم، وجودامکانات زندگی شبانه ، ذکر شدن اسم منطقه در قرآن و احادیث، توسعهیافتگی خدمات بهداشتی،مشهور بودن منطقه، توسعهیافتگی حملونقل منطقه میباشد براساس نتایج پژوهش برخی عواملرانش با برخی عوامل کشش، برخی عوامل کشش با نگرش، نگرش با تمایل و تمایل با نیت سفرگردشگری مذهبی رابطه دارد .}, keywords_fa = {عوامل کشش,عوامل رانش,گردشگری مذهبی,نیت سفر,مدلسازی ساختاری پی ال اس}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_7250.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_7250_8a5c3d0f17630dc37809928bed27c962.pdf} }