@article { author = {Safari, Ali and Shooraj, Fardin and Saleh zadeh, Reza}, title = {Investigating the Relationship between Knowledge Management, Entrepreneurship and Performance in Cultural Heritage, Handcrafts and Tourism Organization}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {9}, number = {28}, pages = {95-113}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {In recent years, knowledge creation and knowledge management have become dominant factors for organizations competitiveness and organizational performance and success. Successful organizations are those that consistently create new knowledge, disseminate it widelythroughout the organization and quickly embody it in new technologies, products and services. The aim of this research was to investigate the relationship between knowledge management, organizational entrepreneurship and organizational performance. The study took place at Iran Cultural Heritage, Handcrafts and Tourism organization. The research instruments were knowledge management enablers, knowledge management process, organizational entrepreneurship, and organizational performance questionnaires. Structural equation modeling was used to test the research’s hypotheses. The results showed that knowledge management enablers have a direct impact on knowledge management process; and knowledge management process has a direct impact on organizational performance and organizational entrepreneurship.}, keywords = {Knowledge management enablers,Knowledge management process,Organizational Performance,Organizational entrepreneurs}, title_fa = {بررسی رابطه میان مدیریت دانش، کارآفرینی و عملکرد در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری}, abstract_fa = {در سالهای اخیر خلق دانش و مدیریت دانش عواملی برجسته برای رقابتپذیری سازمانها و عملکرد و موفقیت سازمانی شدهاند. سازمانهای موفق آنهایی هستند که بهطور مدوام دانش جدید خلق کنند، به صورت گستردهای آ ن ر ا د ر سراس ر سازما ن اشاع ه دهن د و ب ا سرعت زیاد این دانش را در فناوریها، محصولات و خدمات جدید به کار گیرند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه میان مدیریت دانش، کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی بود. نمونه آماری این پژوهش کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران بودند. ابزار این پژوهش چهار پرسشنامه توانمندسازهای مدیریت دانش، فرآیند مدیریت دانش، کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی بودند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که توانمندسازهای مدیریت دانش بر فرآیند مدیریت دانش تاثیرگذار هستند و فرآیند مدیریت دانش نیز بر عملکرد سازمانی و کارآفرینی سازمانی تاثیرگذار است. }, keywords_fa = {توانمندسازهای مدیریت دانش,فرآیند مدیریت دانش,عملکرد سازمانی,کارآفرینی سازمانی. ∗}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_2430.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_2430_91e2473f2f41a4f59afe55d538afe01f.pdf} }