@article { author = {Vossoughi, Laila and Kiani feizabadi, Zohre and Nejaddehbakri, Azam}, title = {Evaluation of tourist demand in disaster sites case study:Arg-e Bam}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {51}, pages = {57-78}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.29232.1847}, abstract = {Today, the growing demand for traveling to attractions disastered by natural and human disasters has created a new type of tourism. According to tourism industry activists and planners, tourism development in these sites could be effective in recovering them. Hence, paying attention to demand, as an important part of the tourism system, attributes are important. Accordingly, in this article, assessing demand attributes on the after-the-earthquake Arg-e Bam (one of the cultural properties inscribed on the UNESCO World Heritage List) after recovering was considered. the present research in terms of purpose is an applied one and the methodology in which used is a descriptive-survey one. The statistical population of the study consists of visitors who visited Arg-e Bam during the first three months of 1396; According to the Morgan table and statistical surveys, 200 individuals were estimated as samples by the simple random sampling. The measuring tools SPSS 22 and AMOS software have been used for analyzing the research data, modelizing path analysis equations, and doing statistical tests. The research results show that there is a significant relationship between demographic attributes of demand (age, gender, and education level) and motivation of visitors; there is a positive and significant relationship between behavioral attributes of demand (motivation, purpose, and number of trips) and satisfaction of visitors, also there is no significant relationship between visitors’ satisfaction and their loyalty, and significantly positive effect of the destination image (positive and negative) on the motivation of the visitors, and no significant effect of the destination image (positive and negative) on visitors’ satisfaction and loyalty.}, keywords = {disaster Tourism,Destination Image,satisfaction,Loyalty}, title_fa = {ارزیابی تقاضای گردشگری در مجموعه های تاریخی آسیب دیده:مورد مطالعه: ارگ بم}, abstract_fa = {رشد تقاضای سفر به جاذبه­هایی که به دلایل طبیعی و انسانی تخریب شده­اند، نوع جدیدی از گردشگری را در دنیای امروز رقم زده است. به باور صاحب‌نظران، توسعه گردشگری در این قبیل سایت­ها می­تواند در بازسازی آن‌ها مؤثر ­باشد. در این راستا، توجه به ویژگی­های تقاضا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان سیستم گردشگری، دارای اهمیت بسیاری است. بر همین اساس، در این پژوهش بررسی ویژگی­های تقاضا در مجموعه تاریخی­ زلزله‌زده ارگ بم (یکی از سایت­های فرهنگی ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو) بعد از بازسازی سایت، موردتوجه قرار گرفته است. جامعه آماری را گردشگرانی تشکیل دادند که در سه ماه اول سال 1396، از ارگ بم بازدید کرده­اند که طبق جدول مورگان و بررسی­های آماری، تعداد 200 نفر به‌عنوان نمونه برآورد شده­اند و پرسشنامه، به روش تصادفی ساده در اختیار آن‌ها گذاشته شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها و به‌منظور مدل­سازی معادلات تحلیل مسیر و انجام آزمون­های آماری از دو نرم­افزار SPSS 22 و AMOS، استفاده شده است. نتایج پژوهش بر وجود رابطه معنادار بین ویژگی­های جمعیتی تقاضا (سن، جنسیت و سطح تحصیلات) و انگیزه گردشگران، رابطه مثبت و معنادار بین ویژگی­های رفتاری تقاضا (انگیزه، هدف و تعداد دفعات سفر) و رضایت­مندی گردشگران، عدم رابطه معنادار بین رضایت­مندی گردشگران و وفاداری آنان، تأثیر مثبت و معنادار تصویر ذهنی مقصد (مثبت و منفی) بر انگیزه گردشگران و نیز عدم تأثیر معنادار تصویر ذهنی مقصد (مثبت و منفی) بر رضایت­مندی و وفاداری گردشگران، اشاره دارد.}, keywords_fa = {گردشگری مجموعه های تاریخی آسیب دیده,تصویر مقصد,رضایت و وفاداری}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11882.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11882_d47de48d90e162eb7aa603c1ddb3b4c3.pdf} }