@article { author = {}, title = {Special Issue: The Covid-19 Pandemic, Autumn 2020}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسه نشریه، دوره15 ، ویژه نامه کووید19، پاییز1399}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_15949.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_15949_e8efe8e80b4a703c5a6c383d65043cc8.pdf} } @article { author = {Alavi, Salman and Karoubi, Mehdi and Zabihi, Esmaeil and Alavi, Seyed Hosein}, title = {Covid-19 and Sports Tourism: Identifying Consequences and Providing Solutions}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {1-32}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.52637.2324}, abstract = {The purpose of this study was to identify the consequences of covid-19 in sport tourism and providing solutions. This research was done by qualitative method, thematic analysis, which is applied and exploratory in terms of purpose. The statistical population consisted of all experts in the field of sport management, Sociology, and Tourism. Access to subjects was selected in a purposive sampling method through Interviewing with 14 people, theoretical saturation occurred here. The results showed that the consequences of the coronavirus on sports tourism included 40 sub-categories, which were placed in 9 main-categories. Finally, four concepts of job outcomes, event, sustainable development, and post-coronavirus ones were obtained. The results showed that the suggested solutions included 51 sub-categories placed in 11 main categories. Finally, five concepts were obtained that were Economic, health, infrastructure, management, and post-coronavirus solutions. Theoretically, having seen for future studies in the field of sport tourism and sport management foundationally, results can be used to help scientific richness in these fields complete. Practically, all relevant organizations and managers can know the current and future challenges and use the proposed solutions to deal with current and future situations.}, keywords = {COVID-19,sports facilities,sports events,Sports Tourism}, title_fa = {کوید 19 و گردشگری ورزشی: شناسایی پیامدها و ارائه راه‌کار}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای کوید 19 بر گردشگری ورزشی و ارائه راه­کار بود. این تحقیق با شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد که از لحاظ هدف کاربردی و با ماهیت اکتشافی بود. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحب­نظران رشته مدیریت ورزشی، جامعه­شناسی و گردشگری بودند. نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام شد که با 14 مصاحبه، اشباع نظری صورت گرفت. در ارتباط با پیامدهای کوید 19 بر گردشگری ورزشی، تعداد 40 مقوله فرعی بدست آمد که در 9 مقوله اصلی قرار گرفته شد. در نهایت نیز از مقوله­های بدست آمده به چهار مفهوم پیامدهای شغلی، پیامدهای رویدادی، پیامدهای توسعه پایدار و پیامدهای پساکرونا  بدست آمد. در ارتباط با راه­کارهای پیشنهادی، تعداد 51 مقوله فرعی بدست آمده است که در 11 مقوله اصلی قرار گرفتند. در نهایت نیز از مقوله­های بدست آمده به پنج مفهوم راهکارهای اقتصادی، بهداشتی، زیرساختی، مدیریتی و راهکارهای پساکرونا بدست آمد. به صورت نظری، نتایج حاضر می­تواند به غنای علمی حوزه گردشگری ورزشی و مدیریت ورزشی کمک شایانی بکند و به عنوان زیربنایی برای مطالعات آتی این حوزه قرار گیرد. به صورت عملی نیز کلیه سازمان­ها و مدیران ذی­ربط می­توانند با چالش­های حاضر و چالش­های پیش رو آشنا شوند و از راه­کارهای ارائه شده، جهت مقابله و اصلاح وضعیت موجود و آتی بهره گیرند.}, keywords_fa = {اماکن ورزشی,رویداد ورزشی,کوید 19,گردشگری ورزشی}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11950.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11950_207b15858e87fdf9647ef23e0153792c.pdf} } @article { author = {Yavari Gohar, Fatemeh and Mansourimoayyed, Fereshteh}, title = {Analysis the role of advertising on behavioral intentions in tourism industry in post-corona era}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {33-58}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.52951.2335}, abstract = {Today, advertising as one of the marketing strategies has a tremendous impact on consumer behavior and their choices. Thus, it has played an important role and a prominent position in promoting successful sales of the products in any organization. Therefore, in their research, researchers try to make it possible for organizations to benefit from this strategy. After COVID-19 pandemic, man has been forced to innovate and change its work and life. This is an applied research to investigate the role of advertising on customer behavioral intentions to comeback using restaurants in post-corona era. A sample of 390 potential customers of restaurants in Tehran was selected by the convenience non-probability sampling method. Having collected data, research hypotheses were analyzed by the LISREL; Structural equation modeling and confirmatory factor analysis were used to analyze them. The result of the research showed that all relations were confirmed. But sympathy and familiarity were the only variables which do not influence on this model. }, keywords = {advertising,Behavioral Intentions,emotional responses,post-corona era}, title_fa = {واکاوی نقش تبلیغات بر نیات رفتاری مشتریان در دوران پسا کرونا در صنعت گردشگری}, abstract_fa = {امروزه،تبلیغاتبهعنوانیکی ازابزارهای قابل کنترلبازاریابیتاثیریشگرفبررفتارمصرفکنندگانوچگونگیانتخابآن‌هاداردو بدینترتیب،نقشمهموجایگاهبرجستهایدرارتقایفروشموفقمحصولاتیکسازمانکسبنمودهاست. لذا، محققاندر تحقیقاتخودتلاش می‌نمایندتاامکانبهرهمندیسازمان‌هاازاینراهبردراممکن سازند. همینطور که موج کووید-۱۹ سراسر جهان را می‌پیماید، نوع بشر مجبور به نوآوری و تغییر مسیر کار و زندگی خود شده است. هدف از این پژوهش واکاوی نقش تبلیغات بر نیات رفتاری مشتریان در استفاده از رستوران‌ها در دوران پسا کرونا می‌باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی، بر اساس روش از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس نوع داده، کمی محسوب می‌شود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مشتریانی که سابقه استفاده از خدمات رستوران‌ها را دارند، می‌باشد. تعداد نمونه در این تحقیق 390 نمونه بوده که از طریق روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. پس از جمع آوری داده­ها ، فرضیات پژوهش از طریق نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت و یافته‌ها نشان دهنده تاثیر متغیرهای اخبار مرتبط در تبلیغات، تقویت برند در تبلیغات، محرک بودن در تبلیغات، سردرگمی در تبلیغات بر پاسخ هیجانی مشتریان (رضایت) می‌باشد همچنین نشان‌دهنده تأثیر پاسخ هیجانی مشتریان (رضایت) بر ارزش سودمندگرایی و ارزش لذت و خوشی مشتریان و تاثیر ارزش‌های سودمندگرایی و ارزش خوشی و لذت بر نیات رفتاری می‌باشد. نتایج نیز نشان داده همدلی در تبلیغات و آشنایی با تبلیغات بر پاسخ‌های هیجانی مشتریان(رضایت) تأثیر ندارد.}, keywords_fa = {تبلیغات,نیات رفتاری,پاسخ های هیجانی,دوران پسا کرونا}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11951.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11951_e4fa6002560a461523d1742c4e9247ea.pdf} } @article { author = {Hassan Pour, Mahmoud and Shahi, Tahereh and Arjang Mehr, Davoud}, title = {Structural Model of Crisis Management for Iran's Tourism Supply Sector; Case Study: COVID – 19 Pandemic}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {59-89}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.53917.2367}, abstract = {Due to the complexities of today's world, human life is constantly exposed to different crises. One of these crises that has recently challenged tourism in the world and in Iran is the Covid-19 epidemic virus. It has faced major challenges. Therefore, this study aims to provide a structural model of crisis management in the Iranian tourism industry in order to help businesses cope with this crisis and its challenges. The research is based on the applied purpose, in terms of the nature of the explanation and has a quantitative approach. Based on the minimum sample (100 samples), 108 questionnaires were completed and measured by Smart-PLS software. According to the results, the proposed structural model for the supply sector in the face of crisis has been approved.}, keywords = {Tourism Crisis Management,Crisis Management,Covid-19 Crisis,Structural model,Tourism}, title_fa = {الگوی ساختاری مدیریت بحران برای بخش عرضه گردشگری ایران؛ نمونه موردی: بحران شیوع ویروس کووید- 19}, abstract_fa = {با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوت است.یکی از این بحرانهایی که اخیرا گردشگری را در جهان و ایران دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کووید- 19 است.به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالش‌های اساسی روبرو شده است.لذا این پژوهش بر آن است تا به منظور کمک به کسب و کارها برای مقابله با این بحران و چالش‌های آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایران ارائه دهد. پژوهش بر اساس هدف کاربردی،به لحاظ ماهیت تبینی است و رویکرد کمی دارد.مدل استخراج شده از بخش کیفی طرح پژوهشی مذکور،توسط صاحبان کسب و کارهای گردشگری (مراکز اقامتی، آژانس‌های مسافرتی،حمل و نقل،خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است.براساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل و توسط نرم-افزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفت.طبق نتایج حاصل، الگوی ساختاری ارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تایید شده است.با توجه به پیچیدگی­های دنیایامروز،زندگیبشردائماًدائمادرمعرضبحران­های متفاوتی چون بحران­های طبیعی،تروریستی و بیماری است. بحران،به‌طوربه طور ناگهانی و بدون برنامه­ریزیقبلیاتفاقمی­افتد و آثار مخربی با خود به همراه دارد. رویکرد نوین برای مواجهه با بحران، مدیریت آن است که علاوه بر کاهش اثرات و جبران خسارت­های آن، برای مواجهه احتمالی و تقویت و احیا و ارتقای سیستمبرنامه­ریزیمی­کند. یکیازاینبحران­هایی که اخیراًاخیرا جامعه جهانی و از جمله ایران را دچار چالش کرده، ویروسهمه­گیرکووید- 19 است. اینبحران  باتوجهبهویژگی­هایی که دارد، متمایز از بحران­های دیگر است و بسیار بیشتر از سایر بحران­ها صنعت گردشگری را تحت تأثیرتاثیرقرار دادهقراردادهاست،به‌طوری‌کهبهطوریکهموجبتوقففعالیت­های گردشگری شده است. بهدنبالتوقففعالیت­هایگردشگری،بخشعرضهگردشگریکشورباچالش­های اساسی روبرو شده است؛ . لذا بنابراین،این پژوهش بر آن است بوده استتابه‌منظوربه منظورکمکبهکسب‌وکارهاکسبوکارهابرایمقابلهبااینبحرانوچالش­های آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایرانارائه دهد. این پژوهش، بر اساس هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت،تبینی است و رویکرد کمی دارد. مدلاستخراج‌شدهاستخراجشدهازبخشکیفیطرحپژوهشیمذکور،توسطصاحبانکسب‌وکارهایکسبوکارهایگردشگری (مراکز اقامتی،آژانس­های مسافرتی،حمل‌ونقلحمل و نقل، خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است. براین اساس،پرسشنامهبه‌صورتبهصورتآنلاینوبهروشنمونه­گیریدر دسترسهدفمند در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بر اساسبراساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل شد و تائیدتاییدیا رد مدل الگویارائه‌شدهارائه شدهتوسطنرم­افزارSmart-PLSو آزمون تحلیل عاملی تائیدی مورد سنجش قرار گرفت. طبق نتایجحاصل، الگوی ساختاریارائه‌شدهارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تائیدتایید شده است. بر اساسبراساس این الگو برای بخش عرضه گردشگری کشور به‌منظوربه منظور مواجهه با بحران در هر یک از مراحل قبل و حین و پس از بحران اهداف، راهبردها و اقدامات لازم تعیین شده است. }, keywords_fa = {مدیریت بحران,مدیریت بحران گردشگری,بحران کووید- 19,الگوی ساختاری,گردشگری}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11952.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11952_3781a117104a6ed02beae4d25b55f17a.pdf} } @article { author = {Torabi Farsani, Neda and Bahadori, Seyed Reza}, title = {The Identification of Solutions for Promoting Accommodation in the Post- COVID-19}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {91-114}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.52423.2318}, abstract = {One of the crises that affected tourism in 2020, especially in the hospitality industry, was the COVID-19 (Coronavirus) health crisis, which had major economic damage on the global hotel industry for more than three months and it has caused the closure and adjustment of human resources in this sector. The present study, with emphasis on accommodations (hotels, ecological resorts, hostels, and traditional hotels) in Iran, attempts to identify appropriate solutions for the resurgence of accommodation business in the Post- COVID-19. The data collection tool in this study was the interview, A semi-structured interview with elites, experts, and researchers was done; Qualitative (Thematic analysis) method was used to analyze, and the results of the interview were analyzed using open coding and axial coding, illustrated that policy-making, collaboration, market penetration, product development, increasing awareness, and information exchange are suitable solutions for the prosperity of accommodation in the Post- COVID-19.}, keywords = {Tourism Crisis,Post-Crisis,COVID-19,accommodation}, title_fa = {شناسایی راهکارهایی جهت رونق اقامتگاه ها پس از بحران شیوع کوید 19}, abstract_fa = {یکی از بحران‌هایی که در سال 2020 گردشگری را تحت تاثیر قرار داده و به ویژه به صنعت مهمان نوازی آسیب جدی وارد کرد بحران سلامت  ناشی از شیوع بیماری (ویروس) کوید 19 (کرونا) است که ضربه اقتصادی بزرگی  به مدت بیش از سه ماه به صنعت هتلداری جهان وارد کرده و باعث تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی در این بخش شده است. پژوهش حاضر با تمرکز بر اقامتگاههای ایران، به دنبال شناسایی راهکار‌های مناسب برای رونق دوباره کسب و کار اقامتگاهها در دوران پسا کوید 19 از دیدگاه  خبرگان ، مدیران هتل‌ها و صاحبان اقامتگاهها می باشد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته  بوده و روش پژوهش به‌کاررفته کیفی (تحلیل مضمون) است و نتایج نشان می‌دهد که سیاستگذاری ، مشارکت، رسوخ در بازار، توسعه محصول و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات راهکارهایی مناسب برای رونق اقامتگاهها پس از بحران کوید 19 هستند.}, keywords_fa = {بحران در گردشگری,پس از بحران,کوید 19,مراکز اقامتی}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11953.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11953_b190728000eff50aa7a415ecb07fe62f.pdf} } @article { author = {Mirtaghian Rudsari, Seyyed Mohammad and Farokhian, Firoozeh and Naghavi, Maryam}, title = {Investigation of Residents' Behavior towards Tourists during COVID-19 Outbreak}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {115-143}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.52929.2332}, abstract = {The reaction of the community towards tourists is based on their perception of costs/profits of tourism. COVID-19's outbreaks led many host to believe that costs they receive from having tourists around, outweigh the benefits and this perception in turn, negatively influenced their reaction towards tourists. The perception of cost, by the community members, in a chain sequence, leads to the perception of threat, the formation of a negative attitude and, ultimately, the occurrence of negative behavior. In line with this trend, the purpose of this study is to investigate the attitude and the reaction of community towards tourists during the outbreak of Covid-19 in Ramsar destination. Integrated threat theory was used to shape the theoretical framework. The research method was qualitative. The statistical population was the citizens of Ramsar. The sampling method was judgmental and the sample size was considered to be 21 people based on achieving theoretical saturation. Data were collected through semi-structured interviews and were analyzed based on content analysis and open and axial coding. the research findings presented new dimensions of host-tourist interaction in the Corona period based on the combination of theories of social exchange and integrated threat. According to the findings while general perception towards tourists was negative, some locals with emphasizing the dependency of local livelihoods on tourism, believed under certain conditions, tourists should be welcomed back to the city. In both cases, health and safety of locals should come first.}, keywords = {COVID-19,Cost Perception,Threat Perception,Negative Attitude,Negative Behavior}, title_fa = {بررسی رفتار جامعه میزبان نسبت به گردشگران در دوران شیوع کووید-19}, abstract_fa = {رفتار جامعه میزبان نسبت به گردشگران، تابعی از ادراک آنها از مقایسه هزینه­ها و منافع حاصل از گردشگری است. شیوع کووید-19، منجر شد جامعه میزبان به این باور برسد که هزینه­های حضور گردشگران از مزایای آن بیشتر است و این درک، بر رفتار آنها نسبت به حضور گردشگران تأثیر منفی بگذارد. ادراک هزینه، توسط جامعه میزبان، در یک توالی زنجیره­وار، منجر به ادراک تهدید، شکل­گیری نگرش منفی و در نهایت، بروز رفتار منفی خواهد شد. متناسب با این روند، هدف پژوهش حاضر، بررسی نگرش و رفتار جامعه میزبان نسبت به حضور گردشگران در دوران شیوع کووید-19 در مقصد گردشگری رامسر است. از تئوری تهدید یکپارچه به منظور شکل­دهی به چارچوب نظری استفاده گردید. روش پژوهش کیفی، جامعه­ی آماری، ساکنین شهر رامسر و روش نمونه­گیری قضاوتی بود و تعداد نمونه آماری مبتنی بر رسیدن به اشباع نظری 21 نفر به دست آمد. داده­ها از طریق مصاحبه نیمه­ساختاریافته گردآوری شدند. تحلیل داده­ها بر اساس تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری انجام پذیرفت. یافته­های پژوهش، ابعاد جدیدی از تعامل میزبان-گردشگر در دوران کرونا مبتنی بر تلفیق نظریه­های تبادل اجتماعی و تهدید یکپارچه را ارائه نمود. آنچه به عنوان نتیجه، می­توان بیان نمود، این است که با وجود آن­که نگرش اغلب مردم رامسر به حضور گردشگران در این دوران منفی بوده، عده­ای با تاکید بر وابستگی معیشت و اقتصاد شهر به گردشگری و تحت شروطی که در نتیجه­گیری پژوهش به آن­ها اشاره شده، معتقد بودند می­توان پذیرای گردشگران بود؛ در عین حال، سلامت مردم شهر در اولویت است.}, keywords_fa = {کووید19,جامعه میزبان,ادراک تهدید,نگرش منفی,رفتار منفی}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11954.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11954_62d2bcf53421ca13cee07686892facd8.pdf} } @article { author = {Ghorbanzadeh, Davood and Abedi, Ehsan}, title = {Investigating the Role of Secure Attachment in Predicting the Experimental Intentions of Tourists in Traveling to Tourism Destination during the COVID -19 outbreak}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {145-177}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.53480.2351}, abstract = {Tourism industry has long been recognized as one of the most vulnerable industries in crises. Health-related crises such as epidemics can have directly significantly negative impact on tourism. Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between secure attachment dimensions, experiential co-creation dimensions and future experiential intentions among tourists who have traveled to tourist destinations during the outbreak of Covid-19 virus. In order to achieve the goal of the research, a sample of 248 tourists who traveled to tourist destinations during the outbreak of the Covid-19 virus was selected in the convenience method and using an online questionnaire distributed on social networks related to tourism. The present research, in terms of practical purpose, and the method of collecting data is survey data and is considering the relationship between variables, correlation with emphasis on structural equation modeling. The results of testing hypotheses, using SPSS and Smart PLS 3.0 software, indicate that secure attachment has a positive effect on the experiential trust of tourists. At the same time, experiential trust affects the tourist's experiential commitment and experiential connection with the destination. Finally, the results showed that experiential commitment is the most important antecedent for tourists' experiential intentions in the future. The results will assist tourism operators in developing and implementing market-orientated service strategies to increase secure secure attachment and experiential co-creation in order to enable tourists to have future intentions to experience the destination during the COVID-19 outbreak.}, keywords = {secure attachment,experiential co-creation,Future experiential intentions,COVID-19,Tourist}, title_fa = {بررسی نقش دلبستگی ایمن در پیش بینی نیات تجربی گردشگران در سفر به مقاصد گردشگری در دوران شیوع ویروس کووید-19}, abstract_fa = {صنعت گردشگری از دیرباز به‌عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین صنایع در مواجه با انواع بحران‌ها شناخته‌شده است. در این میان، بحران‌های مرتبط با سلامتی مانند همه‌گیری‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم تأثیر منفی بر صنعت گردشگری بگذارند. ازاین‌رو، هدف از  پژوهش حاضر بررسی روابط بین ابعاد دلبستگی ایمن ، ابعاد هم خلقی تجربی و نیات تجربی آتی در میان گردشگرانی است که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کرده‌اند. به‌منظور دستیابی به هدف پژوهش، نمونه‌ای از 248 گردشگری که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کرده‌اند به روش در دسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه آنلاین که در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با گردشگری توزیع شد نسبت به جمع‌آوری اطلاعات اقدام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردى، شیوه جمع‌آوری اطلاعات پیمایشى و به لحاظ بررسى روابط بین متغیرها، همبستگى با تأکید بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. نتایج آزمون فرضیه‌ها با به‌کارگیری نرم‌افزارهای SPSS وSmart PLS 3.0  حاکى از آن است که دلبستگی ایمن تأثیر مثبتی بر اعتماد تجربی گردشگران دارد. درعین‌حال، اعتماد تجربی بر تعهد تجربی و ارتباط تجربی گردشگر با مقصد تأثیر می‌گذارد. درنهایت نتایج نشان داد که تعهد تجربی مهم‌ترین پیشایند نیات تجربی گردشگران در آینده است. این یافته‌ها  به متصدیان گردشگری در توسعه و اجرای راهبردهای خدماتی مبتنی بر بازار برای افزایش دلبستگی ایمن و هم خلقی تجربی به منظور توانمند کردن گردشگران جهت داشتن نیاتی در آینده برای تجربه مقصد در طول شیوع بیماری کووید-19 کمک می‌کند}, keywords_fa = {دلبستگی ایمن,هم خلقی تجربی,نیات تجربی آتی,کووید-19,گردشگری}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11955.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11955_c17b42464b8ec5a0b680d69843175b0c.pdf} } @article { author = {Amiri fahlyiani, Mohammad reza}, title = {Future Studies with a Scenario-Writing Approach to the Effects of Behavioral Geography on Tourism Dealing with Infectious Diseases and COVID-19}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {179-216}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.53845.2362}, abstract = {Tourists became carriers of Covid 19 disease and, eventually, became victims of the disease on their own. In this study, we aim to identify the key factors of behavioral geography affecting the tourism situation of Shiraz metropolis when facing infectious diseases and Covid-19 and scenario-building with a future-studies approach. The present study, in terms of  purpose  is applied research which has been conducted in terms of survey method at the exploratory level and based on the future-studies approach. The propulsive forces are determined by the Delphi method, and then these factors are determined based on the degree of importance level and uncertainty, prioritization ,and the most critical factors, and the software-Mic Mac- is used to write possible scenarios. In the scripting stage, 34 general variables were identified and defined in this software. Findings indicate that among these variables, behavioral behavior, immigration, inflation and social capital are the most influential key factors of behavioral geography influencing the tourism industry of Shiraz metropolis dealing with infectious diseases.}, keywords = {Behavioral Geography,Awareness Space,Futurology,Scenario Planning,Shiraz metropolis}, title_fa = {آینده پژوهی با رویکرد سناریونویسی تاثیرات جغرافیای رفتاری بر گردشگری در مواجهه با بیماری‌های واگیردار و COVID-19}, abstract_fa = {پس از گسترش جهانی ویروس کرونا، گردشگران به یکی از ناقلین بیماری کووید 19 تبدیل شدند و در نهایت خود نیز از قربانیان این بیماری شدند. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری، در این مطالعه به دنبال این بودیم تا با رویکرد آینده­پژوهی به شناسایی عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر وضعیت گردشگری کلان‌شهر شیراز در هنگام مواجهه با بیماری­های واگیردار و سناریوسازی بپردازیم. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی در سطح اکتشافی و مبتنی بر رویکرد آینده­پژوهی بوده است. نیروهای پیشران با روش دلفی، مشخص و سپس این عوامل بر اساس میزان اهمیت و عدم قطعیت، اولویت­بندی­ و حیاتی­ترین عوامل شناسایی شدند. در ادامه، برای نوشتن سناریوهای محتمل از نرم­افزار (Mic Mac) استفاده شد. در مرحله سناریو پردازی، تعداد سه سناریو محتمل ارائه شد. یافته­های پژوهش حاکی از آن بود که از بین متغیرهای شناسایی‌شده؛ رفتار کنشی، مهاجرت، تورم و سرمایه اجتماعی به‌عنوان تأثیرگذارترین عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر صنعت گردشگری ­کلان‌شهر شیراز در مواجهه با بیماری­های واگیردار شناسایی شدند. همچنین، فرهنگ معاشرت در جدول رتبه­بندی، به‌عنوان تأثیرپذیرترین متغیر نسبت به دیگر متغیرها در نظر گرفته شد.}, keywords_fa = {جغرافیای رفتاری,فضای آگاهی,سناریونویسی,گردشگری,کلانشهر شیراز}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11956.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11956_0024ec83140b4a04a0c84a354e50a4cf.pdf} } @article { author = {Shahvazian, Solaleh and Hashemi Gheinani, Firoozeh}, title = {The Challenges of Human Resource Management During the Transition Period of Corona Pandemic Crisis and Providing Solutions in Iran Hotel Holding Industry}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {217-252}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.53919.2368}, abstract = {Corona virus outbreak has disrupted the industry and trade cycle. This study purpose is to investigate human resource management challenges during Corona crisis, and to provide a solution in hotel industry. Research method is based on inductive approach theory in qualitative way. The statistical population was hotel industry experts selected as sample. Interview data were analyzed using MAXQDA software. Reliability and validity were assessed using Lincoln and Guba technique. Findings show that the cause conditions of this study at highly damaging nature of Covid-19 pandemic are economic problems, weakness in establishing communication skills and perceptual skills of human resource management. Main phenomenon has emerged in economic, political, social and cultural challenges. Structural factors, financial and credit indicators identified as intervenes. Research result shows that human resource managers can achieve their goals using strategies like training human resources, identifying financing methods, reducing costs and obtaining government support.}, keywords = {Corona pandemic,Tourism and hospitality industry,Human resource management,Crisis Management,Grounded Theory}, title_fa = {چالش‌های مدیریت منابع‌انسانی در دوران گذار از بحران‌کرونا و ارائه راهکار در صنعت ‌هتلداری ایران}, abstract_fa = {شیوع ویروس کرونا باعث توقف چرخ‌های صنعت و تجارت ازجمله صنعت گردشگری و هتلداری شده ‌است. دراین میان بیشترین آسیب متوجه منابع انسانی گردیده و نقش مدیریت منابع انسانی را درمواجهه با این آسیب­ها بسیار برجسته می‌نماید. هدف این پژوهش بررسی چالش‌های مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا و ارائه راهکار غلبه بر این چالش­ها درصنعت هتلداری است. استراتژی پژوهش مبتنی بر نظریه‌پردازی‌ داده ‌بنیاد و رویکرد استقرایی می‌باشد. جامعه آماری، نخبگان و مدیران صنعت هتلداری بوده که 16نفر از آنان ‌به روش نظری به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های مصاحبه با استفاده از نرم‌افزارMAXQDA مورد تحلیل قرارگرفت. قابلیت اعتماد و اعتبار یافته‌ها باتکیه برتکنیک لینکلن وگوبا تأیید شد. مقوله محوری پژوهش، چالش‌های مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی بررسی‌گردید. یافته‌ها نشان می‌دهند شرایط علی این پژوهش در سطح فراسازمانی، ماهیت آسیب زننده شدید پاندمی‌کووید19، در سطح سازمان، مشکلات اقتصادی و ضعف مهارت­های سازماندهی و ارتباطی مدیریت منابع انسانی و درسطح فردی، ضعف مهارت­های ادراکی مدیریت منابع انسانی می‌باشد. تحلیل مصاحبه‌ها، مجموعه‌ای از چالش­های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بیان می‌کند که بر استراتژی‌های مواجهه بر بحران تأثیر می‌گذارد. عوامل ساختاری و شاخص­های مالی و اعتباری نیز به‌عنوان عوامل مداخله‌گرشناخته‌شد. از یافته‌ها استنباط می‌شود مدیران منابع انسانی با بهره‌گیری از استراتژی‌های خاصی همانند آموزش و توانمندسازی منابع انسانی، شناسایی شیوه‌های تأمین مالی وکاهش هزینه و بکارگیری نظام مدیریت منابع انسانی متمایز همچنین کسب حمایت­های دولت می‌توانند اهداف خود را در کلیه سطوح سازمانی محقق‌کرده و تأثیر منفی این بحران  برعملکرد مدیریت منابع انسانی در هتل­ها راتعدیل نماید.  }, keywords_fa = {پاندمی کرونا,صنعت‌گردشگری و هتلداری,مدیریت منابع‌انسانی,مدیریت بحران,نظریه پردازی داده بنیاد}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11957.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11957_3047a7590bac5093839c333000608adb.pdf} } @article { author = {Akbari, Majid and Akbari, Masoumeh}, title = {The Recognition of Stimuli Affecting the Competitiveness of Travel and Tourism for the Post-COVID Era (Case study: Iran)}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {253-284}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.55632.2409}, abstract = {The spread of Coronavirus disease (Covid-19) has affected the tourism industry more than any other industry; the closure of foreign borders, domestic travel restrictions, the cancellation of flights, and the closure of accommodation and tourist sites have all caused severe consequences in the tourism industry. Continuation of this trend has reduced the level of competitiveness of most countries in the world to obtain more resources and benefits from travel and tourism thus far. In this regard, this article was to recognize and cluster the stimuli affecting the future competitiveness of tourism in Iran for the post-COVID era by using structural analysis. Theoretical data were collected using desk research, and experimental data by field method (interview, panel of experts, and cross-cutting questionnaire). The statistical population of this study was 20 experts and academic experts, using the Delphi technique and judgmental or purposeful sampling method. 41 stimuli in 4 dimensions of environmental empowerment, the readiness of conditions and legal framework of tourism, infrastructural readiness, and empowerment of natural and cultural resources are processed by structural interaction analysis method in MICMAC software. The findings of this study indicated that the stimuli clustering system indicates their concentration in the dual propulsion cluster. Also, among the 41 tourism competitiveness stimulus for the post-COVID era, the stimulus of boosting travel tours to attract tourists (infrastructural readiness), the choice of Iran due to previous experience (readiness of conditions and legal framework of tourism), and travel leap readiness and decent hosting of tourists (infrastructural readiness) are ranked first to third with 385, 364 and 361 direct impact, respectively. According to the obtained results, it can be concluded that the type of 10 initially identified stimuli with high direct impact is of the type of infrastructural readiness.}, keywords = {Tourism,Tourism Competitiveness,Corona virus,Iran,Postcorona}, title_fa = {بازشناسی محرک های موثر بر رقابت پذیری سفر وگردشگری برای دوران پساکرونا (مطالعه موردی: ایران)}, abstract_fa = {گسترش بیماری کرونا ( یا کووید ۱۹) صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری متأثر کرده است؛  بسته شدن مرزهای خارجی، محدودیت‌های سفر داخلی، لغو پروازها، و تعطیلی اماکن اقامتی و توریستی جملگی به آسیب­های فراوانی در صنعت گردشگری منجر شده­اند. تداوم این روند، تاکنون، میزان رقابت­پذیری اکثر کشورهای جهان برای کسب منابع و مزایای بیشتر از سفر و گردشگری را به کمترین سطح خود رسانده است. در این راستا، سعی مقالة حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل ساختاری، محرک­های مؤثر بر وضعیت آیندة رقابت­پذیری گردشگری کشور ایران را برای دوران پساکرونا بازشناسی و خوشه­بندی کند. داده­های نظری به روش اسنادی و داده­های تجربی به روش میدانی(مصاحبه، پنل خبرگان و پرسشنامه اثرات متقاطع) تهیه شده­است. جامعة آماری این پژوهش 20 نفر از خبرگان و متخصصین دانشگاهی، با تکنیک دلفی و با روش نمونه­گیری قضاوتی یا هدفمند، بود. 41  محرک در 4 بعد توانمندسازی محیطی، آمادگی شرایط و چارچوب قانونی گردشگری، آمادگی زیرساختی، و توانمندسازی منابع طبیعی و فرهنگی با روش تحلیل اثرات متقابل ساختاری در نرم‌افزار MICMAC پردازش شدند. یافته­های این پژوهش نشانگر این بود که نظام خوشه­بندی محرک­ها حاکی از تمرکز آن­ها در خوشة پیش­برنده ­های دوگانه است. همچنین از بین 41 محرک رقابت­پذیری گردشگری برای دوران پساکرونا، محرک­های تقویت تورهای مسافرتی برای جذب گردشگر(آمادگی زیرساختی)، انتخاب ایران به دلیل تجربة قبلی (آمادگی شرایط و چارچوب قانونی گردشگری) و آمادگی جهش سفر و میزبانی شایسته از گردشگران (آمادگی زیرساختی) به ترتیب با میزان تأثیرگذاری مستقیم 385، 364 و 361 در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می­توان نتیجه­گیری کرد که جنس 10 محرک شناسایی‌شدة اولیه با تأثیرگذاری مستقیم بالا از نوع آمادگی زیرساختی است.}, keywords_fa = {گردشگری,رقابت‌پذیری گردشگری,ویروس کرونا,ایران,پساکرونا}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11958.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11958_6414bcf3d8811793a78b4f6d931890f0.pdf} } @article { author = {Colabi, Amir Mohammad and Karimirad, Simin}, title = {Entrepreneurial Strategic Renewal in the Post-Corona Era; the Firms of Tourism Industry}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {ویژه نامه کووید 19}, pages = {285-308}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.52807.2330}, abstract = {Given to the worldwide spread of Covid19 and it’s impacts on the tourism industry, from the researchers and experts perspective, the entrepreneurial strategic renewal of corporates operating in this industry to continue activities is of essential importance. Current study is a practical qualitative research. The data was collected using descriptive-exploratory method and the study is completed in two phases which in the first phase 23 articles of 142 prototypes were precisely reviewed using meta-synthesis method and the data was coded based on content analysis. According to the studies and the results of the first phase, in the second phase we interviewed 10 experts and managers of tourism firms. The open coding, axial coding and selective coding method were applied for analyzing the collected data. Finally four influential components in strategic renewal including creativity and innovation, leadership, human resources and capabilities were identified.}, keywords = {entrepreneurial strategic renewal,strategic entrepreneurship,Tourism Industry,post-corona}, title_fa = {نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در دوران پساکرونا؛ شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری}, abstract_fa = {شیوع ویروس کووید 19 درجهان و تأثیر آن بر صنعت گردشگری، اهمیت نوسازی استراتژیک کارآفرینانه برای ادامه فعالیت شرکت‌ها در این صنعت امری حیاطی مبدل کرده هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در دوران پسا کرونا می‌باشد؛ بنابراین از منظر هدف توسعه ای -کاربردی است و رویکردی کیفی و همچنین از منظر گردآوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی است. این پژوهش در دو فاز صورت گرفته‌که در فاز اول با استفاده از روش فراترکیب 23 مقاله از 142 نمونه مورد بررسی دقیق قرارگرفته و داده‌ها براساس تحلیل محتوا، کدگذاری شده‌است. بر اساس مطالعات انجام شده و داده‌های به دست آمده پروتکل‌های مصاحبه طراحی و با ده نفر از خبرگان در این صنعت انجام شد و با روش کدگذاری باز، محوری مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته ها: خلاقیت و نوآوری، منابع انسانی، رهبری و قابلیت‌ها و راهکارهایی کاربردی جهت تسهیل نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در این دوران ارائه گردید.}, keywords_fa = {نوسازی‌استراتژیک کارآفرینانه,کارآفرینی استراتژیک,صنعت گردشگری,پساکرونا}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11971.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11971_d05a7338b8c46a02b60d221fddeb4fd6.pdf} }