@article { author = {zahedi, shamsosadat}, title = {The development of tourism and their relation to each other}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-11}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2003.4856}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحولی بر انواع جهانگردی و ارتباط آنها با یکدیگر}, abstract_fa = {صاحبنظران جهانگردی را در انواع متعددی دسته بندی کرده اند. برخی از این دسته بندی ها که عبارتند از: جهانگردی انبوه و آلترناتیو؛ جهانگردی فرهنگی، اکوتوریسم و جهانگردی و ماجراجویانه؛ جهانگردی عادی و طبیعت گرا در نوشتار حاضر مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. نکته قابل توجه در اکثر این طبقه بندیها در نظر گرفتن میزان بستگی به طبیعت بوده است. محافظت از طبیعت به عنوان میراث جمعی بشریت و سرمایه اساسی صنعت جهانگردی، باید در بطن سیاست های توسعه این صنعت مورد توجه قرار گیرد و هر یک از انواع مختلف جهانگردی، بخشی از مسئولیت حفظ محیط طبیعی را بر عهده داشته باشد.}, keywords_fa = {جهانگردی,جهانگردی انبوه,جهانگردی طبیعت گرا,اکوتوریسم}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4856.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4856_ca30160dcae2d3f6125828f1c5e0e71b.pdf} } @article { author = {purfaraj, akbar}, title = {Applied Archaeology and its effects on the lives of people today}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {13-21}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2003.4857}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {باستان شناسی کاربردی و اثرات آن در زندگی مردمان امروزی}, abstract_fa = {باستان شناسی در راه شناخت فرهنگ و تمدنهای جوامع گذشته در طی یک قرن و نیم اخیر قدمهای بسیار بزرگی برداشته و روح تازه ای را در کالبد علوم اجتماعی و هنر دمیده است. اما تا چند دهه قبل بعد کاربردی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و اهداف باستان شناسی را شناخت فرهنگ و تمدن های باستان تشکیل می داد. ولی با کمی تامل می توان دریافت که باستان شناسی می تواند نقش بسیار سازنده ای در زندگی مردمان امروزی داشته باشد چرا که یافته های باستان شناسی گنجینه های تجربه مردمان باستان است. در این مقاله باستان شناسی کاربردی در پنج بعد مورد بررسی قرار گرفته که عبارتند از: 1. کاربرد باستان شناسی در پرورش عمومی و آموزش و پرورش 2. کاربردهای تکنولوژی 3. کاربرد باستان شناسی در وحدت فرهنگی و ملی 4. کاربرد باستان شناسی در مدیریت منابع فرهنگی 5. کاربرد باستان شناسی در جلب جهانگرد فرهنگی}, keywords_fa = {باستان شناسی,فرهنگ,موزه ها,جهانگردی فرهنگی,آموزش و پرورش,تکنولوژی}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4857.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4857_b77284df8461260db03955d68c0c1644.pdf} } @article { author = {banadarvish, fatemeh}, title = {The role of government and public sector management in advancing tourism programs}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {23-38}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2003.4858}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش دولت و مدیریت بخش عمومی در پیشبرد و ارتقاء برنامه های جهانگردی}, abstract_fa = {مداخله دولت ها در امور جهانگردی واقعیتی انکارناپذیر به شمار می رود. این صنعت قادر نیست بدون مداخله دولت ها به بقاء خود ادامه دهد زیرا: - تنها دولت ها هستند که توان تامین ثبات سیاسی، امنیت، وضع قوانین و چارچوب های مالی مورد نیاز این بخش را دارا می باشند. - تنها آنها قادرند خدمات و امکانات لازم و زیر ساخت های اساسی را فراهم نمایند. - تنها دولت ها می توانند با سایر دول، مذاکره نموده و توافقاتی پیرامون مسائلی نظیر شکل مهاجرت ها یا پروازها و فرود در قلمرو ملی به عمل آورند. حکومت ها دارای اقتدارند لیکن نحوه استفاده از قدرت، بستگی به عوامل زیادی از جمله فرهنگ سیاسی، حامیان قدرت سیاسی و اقتصادی و درک از صنعت جهانگردی دارد. دولت ها، اختیارات و وظایف خود را از طریق مدیریت بخش عمومی اعمال می نمایند و مدیریت بخش عمومی شامل تمامی مدیران از راس هرم قدرت تا سطح سرپرستان و کلیه سازمان های دولتی است که عملیات آنها به نحوی بر صنعت جهانگردی اثر میگذارد. دولتها در بخش جهانگردی به لحاظ اقتصادی آن دخالت می کنند چرا که پتانسیل این بخش از لحاظ جذب پول خارجی، قابل مقایسه با نفت و حتی جایگزین آن است. صنعنت جهانگردی در هر دو بازار داخلی و بین المللی دارای ماهیتی بسیار رقابتی و ناپایدار است و صنعتی است آسیب پذیر که می تواند به سادگی به وسیله تغییر در سیاست ها و ادراکات عمومی تحت تاثیر قرار گیرد. این صنعت نسبت به هر آنچه در جهان می  گذرد حساس است و کلیه وقایعی که در سطح جهان روی می دهند به نوعی بر افت یا ارتقاء آن تاثیر می گذارند. اصولا جهانگردی را باید در وهله نخست در آینه سیاست ها و برنامه های توسعه نگریست و در این راستا می بایست عوامل بسیاری را در توازن و تعادل نگاه داشت و سیاست های اقتصادی، اجتماعی، مالی و آموزشی خاصی را برگزید. ما در این مقاله، ضمن پرداختن به ویژگی های لازم این گونه سیاست ها، اصول کلی پذیرفته شده در صنعت جهانگردی را که توجه به آنها از سوی دولت ها و دستگاه های کارگزار، لازم و اساسی شناخته شده است مورد بررسی قرار می دهیم. این اصول عبارتند از: خدمات عمومی، منافع و علایق عمومی، کارایی، اثر بخشی و پاسخگویی که هر مورد برنامه ریزی خاص خود را می طلبد. اما آنچه در وهله اول مطرح می گردد این است که دولت ها به علل و دلایل گوناگون در صنعت جهانگردی مداخله می کنند و در هر مورد بنا به مقتضیات سیاسی خاص خود، توسعه این بخش را مدنظر قرار می دهند.}, keywords_fa = {صنعت جهانگردی,نقش دولت,ارتقاء,سیاست گذاری,سیاست اقتصادی,سیاست اجتماعی,سیاست فرهنگی}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4858.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4858_183469ee954cdda89f1bc5155381b354.pdf} } @article { author = {kazemi, mehdi}, title = {Cultural influences of tourism on communities}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {39-50}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2003.4859}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تاثیرات فرهنگی توسعه جهانگردی بر جوامع}, abstract_fa = {جهانگردی، سفر موقت پاره ای از مردمان است به مقصدی غیر از محل زندگی عادی خود. در واقع صنعت جهانگردی تعاملاتی بین جامعه میزبان و میهمان پدید می آورد که پیامد طبیعی آن بروز تغییر و تحول در کیفیت و سطح زندگی، الگوهای فرهنگی – رفتاری و نظام ارزشی، روابط خانوادگی، نگرش ها  ، آداب و سنن و به طور کلی تاثیر بر فرهنگ ساکنان محلی و یا گردشگران است. در این نوشتار، ضمن تشریح ارتباط فرهنگ و جهانگردی و نمایاندن نقش و اهمیت فرهنگ در توسعه این صنعت، به طرح دیدگاه های موافق و مخالف در باب پیامدها و آثار توسعه جهانگردی بر فرهنگ جوامع پرداخته می شود.}, keywords_fa = {جهانگردی,توسعه جهانگردی,تاثیرات فرهنگی,اجتماعی,چرخه جهانگردی,فرهنگ}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4859.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4859_a5db100272a6e3ddbd4640c8d3b92cac.pdf} } @article { author = {azimi, naser ali and elizabet blik, janet}, title = {Heritage tourism economy}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {59-73}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2003.4860}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اقتصاد جهانگردی میراث فرهنگی}, abstract_fa = {در طول قرون انسان ها با استفاده از عقل، امید و سخت کوشی محیط زیست طبیعی را به چشم اندازی از میراث فرهنگی تبدیل کرده اند. این چشم اندازها که آثار و میراث تمدن انسانی را نشان می دهند میراث فرهنگی بی قیمتی هستند که تقریبا غیر قابل جایگزین می باشند. شهرک ها و شهرهای تاریخی بدون تردید بهترین نمونه میراث فرهنگی و اجتماعی محسوب میگردند. در دهه های اخیر درآمدهای ناشی از جهانگردی که تاثیرات مثبتی بر اقتصاد کشورهای جهانگرد پذیر و مقصدهای جهانگردی داشته است و شهرهای تاریخی جهان که نگهدارنده میراث فرهنگی و تاریخی غنی می باشند به سمت جهانگردی سوق داده شده اند از آن جمله می توان به شهرهای تاریخی ونیز، فلورانس، یورک، چستر، سولیتر و غیره اشاره نمود.}, keywords_fa = {جهانگردی,میراث فرهنگی,اقتصاد جهانگردی,میراث فرهنگی مصنوع}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4860.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4860_e3eedb5e0b88eef003be1b843b45a2a5.pdf} } @article { author = {}, title = {Tourism Education and Training Models Getting to the Core of Destination Planning and Managemet}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {27-46}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2003.6855}, abstract = {All WTO-member countries recognize that their continued success in tourism will depend on how well their present and future workforces are prepared to respond to various needs of this multifaceted industry. Countries which depend on its economic earnings understand the centrality of human resources development (HRD) in tourism operation and management, knowing too well that popularity and continued sustainable growth of their destinations is directly related to the quality of their tourism workforce. And this fact is internalized and acted upon as they begin to compete for their share in this very competitive global industry. Efforts in tourism education and training are being assumed by at least three main stakeholders: government agencies, private and public universities, and industry sectors. They use a combination of HRD models in order to effectively respond to the destination management needs in their respective countries.}, keywords = {}, title_fa = {Tourism Education and Training Models Getting to the Core of Destination Planning and Managemet}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_6855.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_6855_0da3f3f48f379067a84302c2c5406866.pdf} } @article { author = {farzin, mohammadreza}, title = {Productivity changes in hoteling industry in Iran (as a Case Istegblal Hotel)}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {15-26}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2003.6856}, abstract = {Producivity is the standard by which human power in using resources to achieve their desired goal, is determined. In recent years this standard has seen an upmost attention in calculating technologies in industrial and service productivity industries. Value added methodology is a comprehensive way of measuring producing of all producing factors in a particular unit. In this case study we have interested recent changes in the hoteling industry in Iran, along with our investigation we have selected Esteghlal hotel. A 5 star hotel located in Tehran-as our case study. We have analyzed the productivity of this hotel in the period of 4 years (1996-2000). Results has shown that the foreign rate of occupation of hotel rooms-has increased in this hotel. Which in turn has resulted in an increase in hotel revenue. But still we have not seen any creativity and change in other parts of the hotel such as food and beverage.}, keywords = {}, title_fa = {Productivity changes in hoteling industry in Iran (as a Case Istegblal Hotel)}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_6856.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_6856_70ce723270d410d8cd97545a6ffce3a5.pdf} } @article { author = {zargham brujani, hamid}, title = {Tourism as an Economic Develpment Tool}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-13}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2003.6857}, abstract = {Probably the greatest single deterrent to tourism development is the lack of appreciation and enthusiasm for tourism by civic and business leaders. When tourism is not understood and its behefits are unclear, planning and implementation of measures to improve the industry are often lacking. Global tourism has become the largest industry in the world, with nearly 500 million consumers of tourism services per year spending hundreds of billions of dollars. The industry provides employment to over 100 million peopel worldwide. In view of tourism's increasing role in economic activity, the factors affecting its performance should be analyzed. An understanding of these factors is crucial to determine the ways in which national and international financial institutions, NGOs, and other entities can play the most value-adding role. This paper provides a brief profile of key factors and trends in tourism and their economic effects at the global, national and regional levels.}, keywords = {}, title_fa = {Tourism as an Economic Develpment Tool}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_6857.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_6857_17c92686499de6cbc51bea3a4baf175e.pdf} }