ابوالفضل شاه آبادی؛ فریبا مهری تلیابی؛ وحید امیدی
چکیده
جذب گردشگران خارجی، بهواسطه درآمدی که از این طریق حاصل میشود میتواند اثر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد؛ اما این موضوع نیازمند تأمین حداقلهایی است که اثر تعیینکنندهای بر تصمیم گردشگران برای انتخاب یا اجتناب از ورود به کشوری خاص داشته باشد. یکی از مهمترین متغیرهایی که بر این تصمیم اثرگذار است به موضوع امنیت مربوط میشود. ...
بیشتر
جذب گردشگران خارجی، بهواسطه درآمدی که از این طریق حاصل میشود میتواند اثر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد؛ اما این موضوع نیازمند تأمین حداقلهایی است که اثر تعیینکنندهای بر تصمیم گردشگران برای انتخاب یا اجتناب از ورود به کشوری خاص داشته باشد. یکی از مهمترین متغیرهایی که بر این تصمیم اثرگذار است به موضوع امنیت مربوط میشود. به این منظور، در پژوهش پیش روی تلاش شد با بررسی اثر شاخص نهادی ریسک سیاسی و زیر شاخصهای آن بر جذب گردشگران خارجی موردبررسی قرار گیرد. ازاینروی، کشورهای حوزه منا طی دوره 1995 تا 2016 بهعنوان نمونه مورد آزمون انتخاب شدند. برآوردهای صورت گرفته در این مطالعه با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی تعدیلشده کامل (FMOLS) صورت گرفت. نتایج نشان داد که ریسک سیاسی بهعنوان شاخص کل اثری تعیینکننده بر جذب گردشگران دارد. همچنین برآوردی که از زیر شاخصهای ریسک سیاسی انجام شد نیز بیانگر آن بود که زیر شاخصهای درگیری داخلی و خارجی در بین سایر اجزای ریسک سیاسی از اثر بیشتری در جذب گردشگران خارجی برخوردار بوده است.
مهدی کروبی؛ زینب امیری؛ سیدمجتبی محمودزاده
چکیده
عملکرد راهنمایان تورهای ورودی بهعنوان نمایندگان فرهنگی و کارکنان صف در تعاملات بین فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای مؤثر بر عملکرد راهنمایان تورهای ورودی از منظر گردشگران خارجی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی است. جامعهی آماری ...
بیشتر
عملکرد راهنمایان تورهای ورودی بهعنوان نمایندگان فرهنگی و کارکنان صف در تعاملات بین فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای مؤثر بر عملکرد راهنمایان تورهای ورودی از منظر گردشگران خارجی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی گردشگران خارجی در تورهای همراه با راهنما است که از فروردین تا تیر 94 از شهر تهران بازدید کردهاند. نمونهی آماری با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 385 نفر به دست آمد که از این تعداد، 328 نفر از گردشگران به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و آزمون فریدمن و نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که اولویت ویژگیهای حرفهای و تخصصی مؤثر بر عملکرد راهنمایان تورهای ورودی از منظر گردشگران خارجی، بیشتر از ویژگیهای فردی و رفتاری است.
مجید گودرزی؛ مسعود تقوایی؛ علی زنگی آبادی
دوره 8، شماره 23 ، آبان 1392، ، صفحه 1-25
چکیده
سالانه تعداد زیادی از گردشگران به منظور معالجه به کشورهای دیگر سفر می کنند و ضمن استفاده از خدماتدرمانی و پزشکی، به بازدید از نقاط دیدنی کشورها می پردازند. این شیوه از گردشگری در حال حاضر در اکثر کشورهایدنیا معمول شده است و به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک می نماید. با توجهبه کم هزینه بودن و پر درآمد ...
بیشتر
سالانه تعداد زیادی از گردشگران به منظور معالجه به کشورهای دیگر سفر می کنند و ضمن استفاده از خدماتدرمانی و پزشکی، به بازدید از نقاط دیدنی کشورها می پردازند. این شیوه از گردشگری در حال حاضر در اکثر کشورهایدنیا معمول شده است و به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک می نماید. با توجهبه کم هزینه بودن و پر درآمد بودن این صنعت، بسیاری از کشورهای در حال توسعه، توجه خود را بر این بخش از صنعتمتمرکز و برای آن برنامه ریزی می کنند. به همین منظور این پژوهش با هدف بررسی و ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعهگردشگری پزشکی در کلان شهر شیراز انجام گرفته است. رویکرد حاکم بر این پژوهش، توسعه ای و روش تحقیق به شیوةتوصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات پژوهش از آزمون رگرسیون چند متغیرهو ترسیم نقشه از طریق SPSS و تحلیل مسیر استفاده شده است. تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار 19.0انجام گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که تمامی عوامل کیفیت، فرهنگ، امکانات و تسهیلات و Arc GIS نرم افزارفناوری اطلاعات و ارتباطات، رابطة مثبت و مستقیم با توسعه گردشگری پزشکی دارند و عامل قیمت با توسعه گردشگریپزشکی رابطه منفی و معکوس دارد. به بیان دیگر هرچه قیمت افزایش یابد، توسعة گردشگری پزشکی با کاهش مواجهمی شود و بالعکس. همچنین تحلیل مسیر عوامل فوق نشان می دهد که همة عوامل قیمت، کیفیت، فرهنگ، امکانات وتسهیلات و فناوری اطلاعات و ارتباطات، هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم بر توسعة گردشگری پزشکیدر کلان شهر شیراز تأثیر می گذارند.