مدیریت گردشگری
علی صفاری دربرزی؛ رضا درخشان؛ مرتضی بذرافشان؛ احمد حاجی مرادی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی مدلی برای ایجاد نگرش کارافرینانه در دانشجویان گردشگری دانشگاههای یزد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش در دو گروه شامل خبرگان گردشگری و دانشجویان گردشگری دانشگاههای استان یزد میباشند. با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی مدلی برای ایجاد نگرش کارافرینانه در دانشجویان گردشگری دانشگاههای یزد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش در دو گروه شامل خبرگان گردشگری و دانشجویان گردشگری دانشگاههای استان یزد میباشند. با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری با مشارکت تعداد 14 نفر از خبرگان گردشگری، پرسشنامه مقایسات زوجی میان عوامل شناسایی شده تکمیل گردید. سپس از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS کمک گرفته شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که فرصت بازار بر محیط کسب و کار مساعد تأثیر مثبت دارد. همچنین محیط کسب و کار مساعد بر حمایت دولتی، توانایی سازماندهی و و مدیریت و فرهنگ کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری دارد. و در نهایت عوامل تجربه و دانش، روحیه کارآفرینی و همکاری و شبکهسازی بر قدرت خلاقیت و نوآوری تاثیرگذار بودند.
محمدجواد عباسی؛ ژیلا سجادی؛ علی عبدالهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش احداث زیرساخت حملونقل و مدلسازی اثرات آن بر توسعة پایدار گردشگری انجام شدهاست. تحقیق حاضر از نوع کاربردی است. جامعة آماری سکونتگاههای گردشگرپذیر نواحی گردشگری شیت ـ ولیدر و شیرینسو، شهرستان طارم، را شامل میشود؛ با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند نیز تعداد 277 خانوار جهت نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش احداث زیرساخت حملونقل و مدلسازی اثرات آن بر توسعة پایدار گردشگری انجام شدهاست. تحقیق حاضر از نوع کاربردی است. جامعة آماری سکونتگاههای گردشگرپذیر نواحی گردشگری شیت ـ ولیدر و شیرینسو، شهرستان طارم، را شامل میشود؛ با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند نیز تعداد 277 خانوار جهت نمونهگیری انتخاب شدهاند. روش جمعآوری اطلاعات میدانی ـ کتابخانهای و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار استنباطی و از طریق آزمون ویلکاکسون، T تک نمونهای در نرمافزار SPSS؛ نمایش و ترسیم جریانات فضایی گردشگری محدودة مورد مطالعه با استفاده از نرمافزار UCINET و مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در نرمافزار AMOS انجام شدهاست. نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد که، در بررسی اثرات احداث جادة زنجان ـ تهم ـ چورزق بر متغیرهای توسعة گردشگری با آزمون ناپارامتری ویلکاکسون، بیشترین تأثیر با میانگین 39/4 به مؤلفة بهبود فرصتهای اشتغال گردشگری مربوط است. همچنین بررسی سهم ابعاد پیامدهای احداث جادة زنجان ـ تهم ـ چورزق در توسعة پایدار گردشگری نواحی مورد مطالعه با آزمون مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که بار پنهان عاملی شاخص کالبدی به میزان 97/0 اثرگذاری بیشتری را نسبت به بار عاملی ابعاد دیگر در توسعة پایدار گردشگری بر جای گذاشته است.