جامعه شناسی گردشگری
محمد علی سیاه سرانی کجوری
چکیده
پژوهش حاضر از نوع آمیخته، توصیفی-تحلیلی و در قالب مطالعات مقطعی است. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته، شاخصهای تاثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند و در گام دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری مدل مفهومی پژوهش طراحی و ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی استخراج ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع آمیخته، توصیفی-تحلیلی و در قالب مطالعات مقطعی است. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته، شاخصهای تاثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند و در گام دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری مدل مفهومی پژوهش طراحی و ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی استخراج شد. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان، مسافران، صاحبان کسب و کار در بارارچه مرزی اینچه برون و کارشناسان و متخصصان دانشگاهی بودند که به منظور استخراج کدها و کشف شاخصهای تاثیرگذار بر بازگشت گردشگران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تا رسیدن به اشباع نظری در مجموع 21 مصاحبه انجام و در نرمافزار MAXQDA20 پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل مفهومی بازگشت گردشگران میتواند منجر به افزایش نرخ بازگشت گردشگران شود.