مدیریت گردشگری
فائزه السادات میرفخرالدینی
چکیده
همهگیری ویروس کرونا، مدیریت هتلها را با چالشهای عملکردی زیادی روبرو کرده است. در این شرایط آشکار شد که بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی از سیستمهای مدیریت عملکرد استفاده نمیکنند و در مقابل، سیستمهای ارزیابی عملکردی دارند که معمولاً شامل ارزیابی و بررسی سالانه بوده که همسویی کمی بین عملکرد هتل و اهداف استراتژیک آن وجود ...
بیشتر
همهگیری ویروس کرونا، مدیریت هتلها را با چالشهای عملکردی زیادی روبرو کرده است. در این شرایط آشکار شد که بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی از سیستمهای مدیریت عملکرد استفاده نمیکنند و در مقابل، سیستمهای ارزیابی عملکردی دارند که معمولاً شامل ارزیابی و بررسی سالانه بوده که همسویی کمی بین عملکرد هتل و اهداف استراتژیک آن وجود دارد و فقط بر عملکرد گذشته هتل تمرکز میکند؛ بنابراین، ضرورت وجود شناسایی معیارهای مناسب برای مدیریت عملکرد نه ارزیابی آن، در هتلها احساس میشود. بدین منظور در این مقاله معیارهایی جهت طراحی چارچوب سطحبندی مدیریت عملکرد در هتلها با روش فراترکیب، شناسایی و با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری طبق نظر خبرگان سطحبندی شدند. در مقاله حاضر 14 معیار شناسایی شده است که به بهبود مدیریت عملکرد هتلهای موردمطالعه در شرایط بحرانی شیوع کرونا کمک خواهند کرد و با اهداف مهم اداری، استراتژیک و ارتباطات، توسعه و نگهداری هتلها، منطبقاند؛ بنابراین میتوانند در چارهجویی برای حل چالشهای مدیریت عملکرد، مفید باشند. در چارچوب ارائهشده معیارهای «سیاستهای دولت و مهارتهای رهبری» تأثیرگذارترین و «وفاداری مشتریان و کاهش هزینههای هتل» جزء تأثیرپذیرترین معیارها بودهاند.