دوره 19 (1403)
دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
مدیریت گردشگری
مدل ایجاد نگرش کارآفرینانه دانشجویان گردشگری (مورد مطالعه؛ دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های استان یزد)

علی صفاری دربرزی؛ رضا درخشان؛ مرتضی بذرافشان؛ احمد حاجی مرادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81237.2967

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش طراحی مدلی برای ایجاد نگرش کارافرینانه در دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های یزد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش در دو گروه شامل خبرگان گردشگری و دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های استان یزد می‌باشند. با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
اولویت‌بندی عوامل زیربنایی چابک‌سازی زنجیره تأمین در صنعت گردشگری شهر اصفهان

علی تیزرو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81659.2973

چکیده
  در محیط پویای کنونی زنجیره‌های تأمین گردشگری باید چابک باشند، یعنی باید در موقعیتی باشند که بتوانند به‌سرعت به نیازهای مشتری پاسخ دهند. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی عوامل زیربنایی چابک‌سازی زنجیره تأمین در صنعت گردشگری شهر اصفهان انجام شد. بدین منظور ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و انتخاب 43 مقاله مرتبط، 6 عامل فناوری اطلاعات، ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
تحلیل محتوای مقایسه‌ای کتاب‌های علوم اجتماعی دوره ابتدایی ایران و مصر در سال تحصیلی 1403-1402 بر اساس مؤلفه گردشگری

علی زارع زردینی؛ اله نظر علی صوفی؛ زینب ایزدیان؛ محمد جاودانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2025.82601.3003

چکیده
  با توجه به اهمیت آمورش گردشگری هدف این پژوهش، مقایسه محتوای گردشگری در کتاب‌های مطالعات اجتماعی ابتدایی ایران و مصر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش محتوای کلیه کتاب‌های درسی اجتماعی مقاطع ابتدایی دو کشور ایران و مصر بود.. نتایج نشان داد که در کتاب‌های درسی ایران بر خلاف مصر فصل و درسی ...  بیشتر

توسعه پایدار گردشگری
مدل سازی عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک با رویکرد فراترکیب

علی اصغر مباشری؛ مسلم باقری؛ زهرا معاون؛ فاطمه شکاری

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80996.2962

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف مدل‌سازی عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. پژوهش از لحاظ هدف توسعه‌ای و از لحاظ روش کیفی است که روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مطالعات پیشین تشکیل می‌دهند که در این بین، با توجه به دسترسی به متن کامل و بررسی عنوان، چکیده و محتوا، 45 منبع جهت استفاده در پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل داده‌ها ...  بیشتر

سامانه های اطلاعاتی
ارائه الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال در حوزه گردشگری استان اردبیل

علی علایی؛ حکیمه نیکی اسفهلان؛ حسین بوداقی خواجه نوبر

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79975.2942

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال درحوزه گردشگری استان اردبیل بود. این تحقیق از نوع بنیادی، اکتشافی و کیفی بود. جامعه‌آماری شامل کلیه خبرگان، اساتید دانشگاهی مدیریت و گردشگری و کارشناسان حوزه گردشگری استان اردبیل بودند که با توجه به نمونه در دسترس و هدفمند، تعداد 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...  بیشتر

شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های استفاده از ایده نیوزجکینگ توسط کسب و کارهای گردشگری ایران

زینب محمودی پاچال؛ قاسم زارعی؛ ناصر سیف اللهی

دوره 19، شماره 66 ، تیر 1403، ، صفحه 147-188

https://doi.org/10.22054/tms.2024.76002.2882

چکیده
  نیوزجکینگ (موج­سواری خبری) از تکنیک­های تبلیغاتی و روابط­‌عمومی است که در آن، برندها موج یک خبر ترند را به­سمت خود هدایت می­کنند، اما متأسفانه این استراتژی برای بیشتر کسب‌وکارهای ایرانی، به‌خصوص در گردشگری ناشناخته بوده و یا مورد استفاده قرار نمی­گیرد. ازاین­رو، پژوهش حاضر در راستای بررسی چرایی این امر و با هدف شناسایی ...  بیشتر

اقتصادو بازاریابی
الگوی برندسازی توسعه گردشگری بین المللی منطقه اورامانات

یاسین قادرمرزی؛ محمد رسول الماسی فرد؛ محسن یاراحمدی

دوره 19، شماره 65 ، فروردین 1403، ، صفحه 209-248

https://doi.org/10.22054/tms.2024.77740.2909

چکیده
  ثبت جهانی منطقه اورامانات به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران در سازمان یونسکو، اهمیت این منطقه از غرب کشور را دوچندان کرده است. با توجه به ظرفیت های فراوان منطقه اورامانات برای جذب گردشگر و بهره برداری مناسب از امتیاز ثبت جهانی جهت شناساندن این ناحیه به عنوان یک قطب گردشگری در سطح بین المللی، هدف پژوهش حاضر، یافتن عوامل موثر در ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
تحلیل و ارزیابی مولفه‌های کلیدی در ایجاد گردشگری سلامت پایدار در شهر تهران با کاربست مدل پادین

رحیم زارع

دوره 18، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 61-102

https://doi.org/10.22054/tms.2023.76557.2890

چکیده
  از دیرباز تاکنون، گردشگری سلامت یکی از انواع جذاب و پرطرفدار گردشگری بوده است. علل و عوامل مختلفی در ایجاد و توسعه این نوع از گردشگری وجود دارند که نیازمند تحلیل و بررسی می‌باشند. تحقیق حاضر، با هدف تحلیل و ارزیابی مؤلفه‌های کلیدی در ایجاد گردشگری سلامت پایدار در شهر تهران انجام شده که از مدل پادین به‌عنوان بستری در راستای نیل به ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
طراحی مدل پایداری زنجیره تأمین صنعت گردشگری ایران با تأکید بر شرایط همه‌گیری ویروس کرونا

امیرحسین جهاندیده؛ عزت الله اصغری زاده

دوره 18، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 103-144

https://doi.org/10.22054/tms.2023.74975.2862

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مدل پایداری زنجیره تأمین صنعت گردشگری ایران با تأکید بر شرایط همه‌گیری ویروس کرونا انجام پذیرفته است. این پژوهش مبتنی بر روش کیفی و استراتژی نظریه داده‌بنیاد بوده است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان صنعت گردشگری جمع‌آوری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در طی سه مرحله ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
شناسایی استراتژی های فرهنگی مراکز بوم گردی استان مازندران با رویکردی بر تحلیل مضمون

نرگس لاریجانی؛ مرتضی شفیعی؛ سید اسماعیل نجفی

دوره 18، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 191-216

https://doi.org/10.22054/tms.2023.73963.2847

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، شناسایی استراتژی­های فرهنگی مراکز بوم­گردی استان مازندران با رویکردی بر تحلیل مضمون است. این مطالعه بر اساس هدف، کاربردی است. رویکرد پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل 137 روایت‏ مربوط به استراتژی­های فرهنگی مراکز بوم­گردی استان مازندران در رسانه­های اجتماعی آنلاین است. به کمک اشباع ­نظری و نمونه­گیری ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
ارزیابی مزایای بازی‌وارسازی در گردشگری (مطالعه موردی: سایت تخت جمشید)

پدرام فرهادی؛ نازنین تبریزی

دوره 18، شماره 63 ، مهر 1402، ، صفحه 229-263

https://doi.org/10.22054/tms.2023.75006.2860

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مزایای بازی‌وارسازی در سایت تاریخی تخت‌جمشید است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و پرسش‌نامه محقق ساخت صورت‌گرفته است. جامعۀ فعالان گردشگری به‌عنوان جامعۀ هدف در نظر گرفته شده و ۳۵۴ نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌اند. برای پردازش داده‌های به‌دست‌آمده از آزمون‌های ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
واقعیت مجازی در گردشگری: تصمیم به سفر بر اساس نظریه انگیزش بیرونی و درونی

زهرا رزمی؛ سمانه احمدی

دوره 18، شماره 61 ، فروردین 1402، ، صفحه 207-237

https://doi.org/10.22054/tms.2023.72998.2813

چکیده
  هدف پژوهش سنجش تاثیر متغییرهای موثر بر تغییر نگرش در تصمیم به سفر با استفاده از واقعیت مجازی است. این پژوهش یک پژوهش کمی، و از نظر هدف، کاربردی است، و از حیث نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کاربران کانال گردشگری هستند که از طریق اینستاگرام به آنها دسترسی پیدا شد. بر طبق رابطه کوکران، ...  بیشتر

پویایی عقاید ذینفعان گردشگری ایران در مواجهه با گردشگران چینی

رضا حسینقلی زاده؛ محمود البرزی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ حمید ضرغام بروجنی

دوره 17، شماره 60 ، دی 1401، ، صفحه 47-77

https://doi.org/10.22054/tms.2022.69532.2746

چکیده
  باور حاکم بر ذینفعانی که ارائه دهنده خدمات گردشگری در مقصد هستند نقش مهمی در پایداری مقاصد دارد. مقادیر متغیرهای تاثیرگذار بر این باورها همیشه مبهم بوده و روابط علّی بین آنها نامطمئن است. اگر بخواهیم واقعیت پویایی موجود در عقاید آنها را نیز در نظر بگیریم، پیچیدگی موضوع افزایش خواهد یافت. برای این منظور از منطق فازی، شبکه‌های باور ...  بیشتر

گردشگری و هویت ملی-قومی: تحلیل کتاب‏ سنجی

فاطمه شکاری

دوره 17، شماره 60 ، دی 1401، ، صفحه 79-115

https://doi.org/10.22054/tms.2023.71904.2797

چکیده
  گردشگری از یک سو، می‏تواند سبب تقویت و از سوی دیگر، منجر به کمرنگ شدن هویت‏های ملی-قومی گردد. بعلاوه، هویت ملی-قومی از جمله موانع در مقابل روند سریع همگون شدن فرهنگ ها تحت تاثیر جهانی شدن است. با توجه به بیش از پنج دهه مطالعه پیرامون گردشگری و هویت ملی-قومی، و فقدان مرور جامع پژوهش‏های پیشین، هدف از مطالعه حاضر مرور کمی این پژوهش‏ها ...  بیشتر

تحلیل مضامین موثر بر گردشگری پایدار روستایی مناطق روستایی استان اصفهان

احمد حجاریان

دوره 17، شماره 59 ، مهر 1401، ، صفحه 115-151

https://doi.org/10.22054/tms.2022.68582.2730

چکیده
  راهبردهای گذشته درزمینة توسعه نواحی، نتوانسته‌اند در حل مسائل و معضلات موجود در زمینه‌هایی چون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت غذایی، پایداری محیط‌زیست و نظایر این‌ها به‌گونه‌ای موفقیت‌آمیز عمل کنند. یکی از راهبردهایی که اخیراً در بیشتر کشورهای جهان موردتوجه قرارگرفته، توسعه گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیل‌های لازم برای ...  بیشتر

نگاشت شناختی فازی تأثیر تعاملات آنلاین بر سطوح وفاداری گردشگران (مورد مطالعه: مشتریان آژانس‌های مسافرتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام)

حامد فلاح تفتی؛ مهناز دوستی ایرانی

دوره 17، شماره 58 ، تیر 1401، ، صفحه 133-161

https://doi.org/10.22054/tms.2022.65528.2664

چکیده
  به‌منظور تاب‌آوری و پایداری اقتصادی آژانس‌های مسافرتی در شرایط رقابت شدید و همچنین مواجهه با بحران کرونا، پژوهش حاضر، باهدف بررسی تأثیر تعامل آنلاین (منفعل و فعال) در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر سطوح وفاداری (شناختی، عاطفی، کنشی و رفتاری) مشتریان آژانس‌های مسافرتی انجام می‌گیرد. نمونه آماری پژوهش 12 نفر از جامعه خبرگان بودند که ...  بیشتر

شناسایی و طراحی الگوی اکوسیستم کارآفرینی گردشگری روستایی (مطالعه موردی: شهرستان خلخال)

محمدرضا ربیعی مندجین؛ علی غلامی؛ محمد علیزاده؛ فاطمه محمد زاده لاریجانی

دوره 17، شماره 57 ، فروردین 1401، ، صفحه 265-302

https://doi.org/10.22054/tms.2021.41629.2133

چکیده
  هدف تحقیق حاضر شناسایی و طراحی الگوی اکوسیستم کارآفرینی گردشگری در شهرستان خلخال می‌باشد. تحقیق حاضر بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت از نوع آمیخته می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 15 نفر از خبرگان محلی فعال در حوزه کارآفرینی و گردشگری می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزارهای ISM و MicMac استفاده شد. نتایج نشان داد که ...  بیشتر

توسعه مقیاس اندازه گیری اعتماد گردشگران به یک مقصد گردشگری با استفاده از رویکرد آمیخته

سمیه اسماعیل زاده؛ نرگس دل افروز؛ علی قلیپور؛ نصرالله مولایی

دوره 17، شماره 57 ، فروردین 1401، ، صفحه 30-331

https://doi.org/10.22054/tms.2021.62555.2588

چکیده
  هدف این پژوهش، توسعه مقیاسی برای اندازه‌گیری اعتماد گردشگران به استان گیلان به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری کشور با استفاده از روش تحقیق آمیخته است. داده‌های بخش کیفی، با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و تحقق اشباع‌نظری در مصاحبه دوازدهم با خبرگان دانشگاهی، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه گردشگری جمع‌آوری ...  بیشتر

تأثیر نوستالژی فیلم بر بازدید از جاذبه‌های مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: فیلم در دنیای تو ساعت چند است)

سیدمجتبی موسوی نقابی؛ سیدعلی حسینی؛ نیما مشیری لنگرودی

دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 173-209

https://doi.org/10.22054/tms.2021.61203.2547

چکیده
  فیلم با ایجاد احساس نوستالژی در بیننده می‌تواند در انتخاب مقصد گردشگری تأثیرگذار باشد. در پژوهش حاضر، با بررسی موردی فیلم »در دنیای تو ساعت چند است؟»، تأثیر نوستالژی فیلم بر بازاریابی گردشگری بررسی شده است. داده‌های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه آنلاین جمع‌آوری شده و فرضیه‌های پژوهش با روش مدلسازی معادلات ساختاری کمترین ...  بیشتر

اثرات همه گیری کرونا بر اشتغال نیروی کار در صنایع مرتبط با گردشگری ایران

ارشک مسائلی؛ ناصر رضایی؛ خه بات درفشی؛ مهدی باسخا

دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 279-308

https://doi.org/10.22054/tms.2021.59352.2512

چکیده
  بسیاری از صنایع، با به رسمیت شناختن ویروس کووید 19 و بیماری کرونا در مارس 2020 به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر توسط سازمان بهداشت جهانی، دچار زیان شدند؛ ورودی گردشگر خارجی به کشور ایران در شش ماهه ابتدای سال 1399 قریب به 96 درصد کاهش داشته است. تحقیق حاضر با استفاده از طرح آمارگیری نیروی کار سال 1398 و جدول داده- ستانده به روز شده داده‌های سال ...  بیشتر

واکاوی چالش‌ها و موانع توسعه گردشگری غذای بومی (سنتی) در صنعت رستوران‌داری

رسول عباسی؛ عاطفه اکبری کجانی

دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 381-419

https://doi.org/10.22054/tms.2022.65385.2659

چکیده
  هدف این مقاله، شناسایی چالش‌ها و موانع توسعه گردشگری غذای بومی در صنعت رستوران‌داری ایران است. در این پژوهش بنا بر نیاز به استفاده از تجربه‌های زیسته افراد درگیر در موضوع پژوهش، از روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. به‌منظور دستیابی به هدف پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری معیار محور و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع ...  بیشتر

واکاوی عوامل موثر در برندسازی داخلی هتل های منتخب شهر یزد با رویکرد کیفی

فاطمه بقایی نیا؛ محمد شاکر اردکانی؛ ناهید امراللهی بیوکی؛ علی بهجتی اردکانی

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، ، صفحه 41-77

https://doi.org/10.22054/tms.2021.58241.2476

چکیده
  از آنجا که نیروی انسانی تأثیر بسزایی در شکل‌گیری تصویر مثبت از سازمان در ذهن مشتریان دارد، لذا امروزه در فرآیند برندسازی داخلی پرسنل نقش با اهمیتی در انتقال وعده های برند به مشتریان دارند. از این رو هدف پژوهش حاضر واکاوی و شناسایی عوامل موثر در برندسازی داخلی از دیدگاه دست‌اندرکاران اجرایی می‌باشد. روش پژوهش حاضر کیفی و دادهای حاصل ...  بیشتر

تحلیل کتاب‌سنجی و مصورسازی پژوهش‌های منتشر شده در زمینه رسانه‌های اجتماعی و گردشگری

سارا ایلچی؛ امیرسالار ونکی؛ مصباح سیوندیان

دوره 16، شماره 55 ، مهر 1400، ، صفحه 105-138

https://doi.org/10.22054/tms.2021.53998.2390

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی در بسیاری از جنبه‌های گردشگری خصوصا در جستجوی اطلاعات، تصمیم‌گیری، ارتقاء گردشگری و تعامل با مشتریان نقش مهمی ایفا می‌کنند. با توجه به رشد روزافزون پژوهش‌های منتشرشده در این زمینه، هدف این پژوهش تحلیل روند انتشارات و تحلیل علم‌سنجی پژوهش‌هایی است که در زمینه رسانه‌های اجتماعی و گردشگری منشر شده اند. بدین منظور ...  بیشتر

شناسایی عناصر تجربه‎ی مطلوب صرف غذاهای محلی در گردشگری

زهره دهدشتی شاهرخ؛ پدرام جاهدی

دوره 16، شماره 54 ، تیر 1400، ، صفحه 75-94

https://doi.org/10.22054/tms.2021.12788

چکیده
  تکیه بر جنبه‌های تمایزآفرین مقصدهای گردشگری لازمة موفقیت در بازار گردشگری است. غذای محلی و فرهنگ غذای محلی برای یک مقصد توریستی یک مزیت رقابتی پایدار است. پژوهش حاضر تلاشی برای شناسایی عناصر مطلوب صرف غذای محلی است و برای این مقصود از روش حافظه‌ران استفاده شده‌است. جامعة آماری پژوهش را اعضای باشگاه مشتریان یک آژانس گردشگری شکل دادند ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر پذیرش واقعیت مجازی در گردشگری (براساس مدل پذیرش فناوری)

عبدالهادی درزیان عزیزی؛ نیلوفر هادیانفر؛ عالیه مالکی

دوره 16، شماره 54 ، تیر 1400، ، صفحه 279-311

https://doi.org/10.22054/tms.2021.12794

چکیده
  امروزه ظهور فناوری‌های دیجیتال صنعت گردشگری را به طرز چشمگیری تغییر داده است. از جمله این فناوری‌ها واقعیت مجازی (VR) است. با این وجود ، فناوری VR در مقاصد گردشگری در ایران هنوز به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. این پژوهش، نگرش و رفتار کاربران ایرانی‌ را نسبت به پذیرش فناوری VR در گردشگری بررسی می‌کند. نمونه پژوهش شامل 260 بازدید‌کننده ...  بیشتر