حامد فلاح تفتی؛ مهناز دوستی ایرانی
چکیده
بهمنظور تابآوری و پایداری اقتصادی آژانسهای مسافرتی در شرایط رقابت شدید و همچنین مواجهه با بحران کرونا، پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر تعامل آنلاین (منفعل و فعال) در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر سطوح وفاداری (شناختی، عاطفی، کنشی و رفتاری) مشتریان آژانسهای مسافرتی انجام میگیرد. نمونه آماری پژوهش 12 نفر از جامعه خبرگان بودند که ...
بیشتر
بهمنظور تابآوری و پایداری اقتصادی آژانسهای مسافرتی در شرایط رقابت شدید و همچنین مواجهه با بحران کرونا، پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر تعامل آنلاین (منفعل و فعال) در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر سطوح وفاداری (شناختی، عاطفی، کنشی و رفتاری) مشتریان آژانسهای مسافرتی انجام میگیرد. نمونه آماری پژوهش 12 نفر از جامعه خبرگان بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه و روش نقشهشناختی فازی بود. یافتهها نشان داد تأثیرگذارترین عامل، تعامل فعال و تأثیرپذیرترین عامل وفاداری رفتاری است. همچنین نتایج سناریوی پژوهش نشان داد با حذف تعامل فعال، وفاداری مشتری بهطور قابلتوجهی کاهش مییابد. این نتایج نشان میدهد که آژانسهای مسافرتی برای داشتن مشتریانی وفادارتر ضروری است بر مشارکت فعال مخاطبان در شبکه اجتماعی تمرکز نمایند. باتوجه به یافتهها، برخی پیشنهادهای کاربردی نیز مطرح گردید.
محمدرضا ربیعی مندجین؛ علی غلامی؛ محمد علیزاده؛ فاطمه محمد زاده لاریجانی
چکیده
هدف تحقیق حاضر شناسایی و طراحی الگوی اکوسیستم کارآفرینی گردشگری در شهرستان خلخال میباشد. تحقیق حاضر بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت از نوع آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 15 نفر از خبرگان محلی فعال در حوزه کارآفرینی و گردشگری میباشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهای ISM و MicMac استفاده شد. نتایج نشان داد که ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر شناسایی و طراحی الگوی اکوسیستم کارآفرینی گردشگری در شهرستان خلخال میباشد. تحقیق حاضر بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت از نوع آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 15 نفر از خبرگان محلی فعال در حوزه کارآفرینی و گردشگری میباشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهای ISM و MicMac استفاده شد. نتایج نشان داد که هر یک از عناصر بسته به نوع ارتباط با سایر عناصر که از نوع رابطه مستقیم، غیر مستقیم و بالقوه میباشد، جایگاه متفاوتی در دو روش تحلیل یاد شده دارند. با این حال نتایج طراحی الگوی نهایی نشان داد که دو عنصر حاکمیت و رهبری و زیرساختهای فیزیکی و جاذبهها زیربناییترین عناصر اکوسیستم به شمار میروند. در مقابل عناصر کیفیت زندگی، عوامل زمینهای، منابع انسانی و زیرساختهای مالی روبناییترین عناصر اکوسیستم کارآفرینی گردشگری در منطقه هستند.
سمیه اسماعیل زاده؛ نرگس دل افروز؛ علی قلیپور؛ نصرالله مولایی
چکیده
هدف این پژوهش، توسعه مقیاسی برای اندازهگیری اعتماد گردشگران به استان گیلان بهعنوان یکی از جذابترین مقاصد گردشگری کشور با استفاده از روش تحقیق آمیخته است. دادههای بخش کیفی، با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و تحقق اشباعنظری در مصاحبه دوازدهم با خبرگان دانشگاهی، سیاستگذاران و برنامهریزان حوزه گردشگری جمعآوری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، توسعه مقیاسی برای اندازهگیری اعتماد گردشگران به استان گیلان بهعنوان یکی از جذابترین مقاصد گردشگری کشور با استفاده از روش تحقیق آمیخته است. دادههای بخش کیفی، با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و تحقق اشباعنظری در مصاحبه دوازدهم با خبرگان دانشگاهی، سیاستگذاران و برنامهریزان حوزه گردشگری جمعآوری شد. تحلیل دادهها به کمک نظریه دادهبنیاد کلاسیک، در دو مرحله کدگذاریبنیادی و نظری منجر به استخراج 48 مفهوم، 19 مقوله فرعی و در نهایت 6 مقوله اصلی اعتماد به مدیریت مقصد گردشگری، آژانسهای خدمات مسافرتی، کارکنان مراکز ارائهدهنده خدمات گردشگری و محتوای فضای مجازی؛ بهعنوان ابعاد تشکیلدهنده اعتماد در صنعت گردشگری شد. در مرحله کمی نیز، بر مبنای مولفههای استخراج شده پرسشنامه تنظیم و در اختیار 389 نفر از گردشگران بازدیدکننده از شهرهای مختلف قرار گرفت و اعتبار مدل با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی تایید شد.
سیدمجتبی موسوی نقابی؛ سیدعلی حسینی؛ نیما مشیری لنگرودی
چکیده
فیلم با ایجاد احساس نوستالژی در بیننده میتواند در انتخاب مقصد گردشگری تأثیرگذار باشد. در پژوهش حاضر، با بررسی موردی فیلم »در دنیای تو ساعت چند است؟»، تأثیر نوستالژی فیلم بر بازاریابی گردشگری بررسی شده است. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه آنلاین جمعآوری شده و فرضیههای پژوهش با روش مدلسازی معادلات ساختاری کمترین ...
بیشتر
فیلم با ایجاد احساس نوستالژی در بیننده میتواند در انتخاب مقصد گردشگری تأثیرگذار باشد. در پژوهش حاضر، با بررسی موردی فیلم »در دنیای تو ساعت چند است؟»، تأثیر نوستالژی فیلم بر بازاریابی گردشگری بررسی شده است. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه آنلاین جمعآوری شده و فرضیههای پژوهش با روش مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی آزمون شدند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که پاسخدهندگانی که نسبت به لوکیشن فیلمبرداری، موسیقی، داستان و بازیگران فیلم احساس نوستالژی دارند، از انگیزه قوی برای سفر و بازدید از مقصد برخوردار هستند. نوستالژی فیلم علاوه بر انگیزه سفر، بر ایجاد و حفظ جاذبه گردشگری، گردشگری موسیقی و دنبال کردن بازیگران تأثیر مثبتی دارد، که این متغیرها، به غیر از متغیر گردشگری موسیقی، بر انگیزه سفر دارای تأثیر مثبت هستند. متصدیان صنعت گردشگری میتوانند از یافتههای پژوهش حاضر در تدوین و اجرای راهبردهای استفاده از ظرفیت نوستالژی فیلم در بازاریابی گردشگری استفاده نمایند.
ارشک مسائلی؛ ناصر رضایی؛ خه بات درفشی؛ مهدی باسخا
چکیده
بسیاری از صنایع، با به رسمیت شناختن ویروس کووید 19 و بیماری کرونا در مارس 2020 بهعنوان یک بیماری همهگیر توسط سازمان بهداشت جهانی، دچار زیان شدند؛ ورودی گردشگر خارجی به کشور ایران در شش ماهه ابتدای سال 1399 قریب به 96 درصد کاهش داشته است. تحقیق حاضر با استفاده از طرح آمارگیری نیروی کار سال 1398 و جدول داده- ستانده به روز شده دادههای سال ...
بیشتر
بسیاری از صنایع، با به رسمیت شناختن ویروس کووید 19 و بیماری کرونا در مارس 2020 بهعنوان یک بیماری همهگیر توسط سازمان بهداشت جهانی، دچار زیان شدند؛ ورودی گردشگر خارجی به کشور ایران در شش ماهه ابتدای سال 1399 قریب به 96 درصد کاهش داشته است. تحقیق حاضر با استفاده از طرح آمارگیری نیروی کار سال 1398 و جدول داده- ستانده به روز شده دادههای سال 1390، به بررسی اثر کرونا در حوزه اشتغال بخش گردشگری ایران پرداخته است؛ نتایج نشان می دهد که در درازمدت 88/1 درصد به نرخ بیکاری اضافه می شود و از 4 میلیون و 575 هزار نفر شاغل در بخشهای مرتبط با گردشگری، قریب به 456 هزار نفر اشتغال خود را از دست می دهند. خدمات عمده فروشی و خرده فروشی، خدمات جادهای مسافر، خدمات پشتیبانی و کمکی حمل و نقل بالاترین رتبه از دست رفته اشتغال را در بین بخش های گردشگری داشتهاند.
رسول عباسی؛ عاطفه اکبری کجانی
چکیده
هدف این مقاله، شناسایی چالشها و موانع توسعه گردشگری غذای بومی در صنعت رستورانداری ایران است. در این پژوهش بنا بر نیاز به استفاده از تجربههای زیسته افراد درگیر در موضوع پژوهش، از روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری معیار محور و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع ...
بیشتر
هدف این مقاله، شناسایی چالشها و موانع توسعه گردشگری غذای بومی در صنعت رستورانداری ایران است. در این پژوهش بنا بر نیاز به استفاده از تجربههای زیسته افراد درگیر در موضوع پژوهش، از روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری معیار محور و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع با 14 نفر خبره دارای تجربه رستورانداری غذای بومی مصاحبه عمیق انجام شد. اعتبار نتایج بهدستآمده با استفاده از پرانتزگذاری دانش قبلی پژوهشگر، مراجعه مجدد به شرکتکنندگان و تأیید آنها مشخص شد. یافتهها گویای ساختاری شش بعدی شامل موانع بازاریابی، دسترسپذیری پایین، بسترسازی ضعیف، چالشهای درون واحدی، چالشهای درونصنفی و چالشهای دولتی است. یافتههای پژوهش در شناخت و درک موانع توسعه گردشگری غذای بومی مؤثر است و رفع آنها نقش شایان توجهی در ارتقای صنعت گردشگری ایران ایفا میکند.
فاطمه بقایی نیا؛ محمد شاکر اردکانی؛ ناهید امراللهی بیوکی؛ علی بهجتی اردکانی
چکیده
از آنجا که نیروی انسانی تأثیر بسزایی در شکلگیری تصویر مثبت از سازمان در ذهن مشتریان دارد، لذا امروزه در فرآیند برندسازی داخلی پرسنل نقش با اهمیتی در انتقال وعده های برند به مشتریان دارند. از این رو هدف پژوهش حاضر واکاوی و شناسایی عوامل موثر در برندسازی داخلی از دیدگاه دستاندرکاران اجرایی میباشد. روش پژوهش حاضر کیفی و دادهای حاصل ...
بیشتر
از آنجا که نیروی انسانی تأثیر بسزایی در شکلگیری تصویر مثبت از سازمان در ذهن مشتریان دارد، لذا امروزه در فرآیند برندسازی داخلی پرسنل نقش با اهمیتی در انتقال وعده های برند به مشتریان دارند. از این رو هدف پژوهش حاضر واکاوی و شناسایی عوامل موثر در برندسازی داخلی از دیدگاه دستاندرکاران اجرایی میباشد. روش پژوهش حاضر کیفی و دادهای حاصل از مصاحبه با 19 نفر از دستاندرکاران اجرایی هتل های شهر یزد که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند با استفاده از روش تحلیل مضمون و نرم افزار Nvivo تحلیل شده اند. مجموعه دادهها پس از کدگذاری شامل 364 مضمون پایه، 32 مضمون سازمان دهنده و 9 مضمون فراگیر است. نتایج پژوهش نشان داد مجموعه عوامل موثر در برندسازی داخلی از دیدگاه دستاندرکاران اجرایی هتل ها شامل آموزش، پایش، ارتباطات موثر، جلسات موثر، مشتری مداری، رهبری، گزینش و استخدام، جبران خدمات و کیفیت زندگی کاری است.
سارا ایلچی؛ امیرسالار ونکی؛ مصباح سیوندیان
چکیده
رسانههای اجتماعی در بسیاری از جنبههای گردشگری خصوصا در جستجوی اطلاعات، تصمیمگیری، ارتقاء گردشگری و تعامل با مشتریان نقش مهمی ایفا میکنند. با توجه به رشد روزافزون پژوهشهای منتشرشده در این زمینه، هدف این پژوهش تحلیل روند انتشارات و تحلیل علمسنجی پژوهشهایی است که در زمینه رسانههای اجتماعی و گردشگری منشر شده اند. بدین منظور ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی در بسیاری از جنبههای گردشگری خصوصا در جستجوی اطلاعات، تصمیمگیری، ارتقاء گردشگری و تعامل با مشتریان نقش مهمی ایفا میکنند. با توجه به رشد روزافزون پژوهشهای منتشرشده در این زمینه، هدف این پژوهش تحلیل روند انتشارات و تحلیل علمسنجی پژوهشهایی است که در زمینه رسانههای اجتماعی و گردشگری منشر شده اند. بدین منظور اطلاعات 1054 مقاله که در بازه 2009 تا 2020 منتشر شدهاند، از پایگاه دادهای وب آو ساینس استخراج شده و مورد تحلیل قرار میگیرند. در این تحقیق به دو سطح تحلیل پرداخته میشود. در سطح اول روند تحقیقات و تاثیر مقالات، نویسندگان و مجلات با استفاده از تحلیل استنادی مورد بررسی قرار میگیرد. در سطح دوم ساختار شبکه همرخدادی کلمات و شبکه همتالیفی نویسندگان، موسسات و کشورها تحلیل میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهند که استفاده از رسانههای اجتماعی در بخشهای مختلف گردشگری در سالهای اخیر رشدی فزاینده داشته است
زهره دهدشتی شاهرخ؛ پدرام جاهدی
چکیده
تکیه بر جنبههای تمایزآفرین مقصدهای گردشگری لازمة موفقیت در بازار گردشگری است. غذای محلی و فرهنگ غذای محلی برای یک مقصد توریستی یک مزیت رقابتی پایدار است. پژوهش حاضر تلاشی برای شناسایی عناصر مطلوب صرف غذای محلی است و برای این مقصود از روش حافظهران استفاده شدهاست. جامعة آماری پژوهش را اعضای باشگاه مشتریان یک آژانس گردشگری شکل دادند ...
بیشتر
تکیه بر جنبههای تمایزآفرین مقصدهای گردشگری لازمة موفقیت در بازار گردشگری است. غذای محلی و فرهنگ غذای محلی برای یک مقصد توریستی یک مزیت رقابتی پایدار است. پژوهش حاضر تلاشی برای شناسایی عناصر مطلوب صرف غذای محلی است و برای این مقصود از روش حافظهران استفاده شدهاست. جامعة آماری پژوهش را اعضای باشگاه مشتریان یک آژانس گردشگری شکل دادند و حجم نمونه دویست نفر بود و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. در چهارچوب روش حافظهران، پساز جمعآوری روایتها فرآیند کدگذاری مطابق الگوی کدگذاری روش حافظهران انجام شد و در ادامه، یک دستهبندی از مفاهیم در مورد تجربة مطلوب صرف غذای محلی در گردشگری ارائه شد. طبق یافتههای پژوهش عناصر سازندة واقعیت اجتماعی تجربة مطلوب صرف غذای محلی در گردشگری دربرگیرندة سه دسته از عناصر شامل دوازده عنصر مربوط به غذا، ده عنصر مربوطبه افراد، و یازده عنصر مربوطبه مکان است.
عبدالهادی درزیان عزیزی؛ نیلوفر هادیانفر؛ عالیه مالکی
چکیده
امروزه ظهور فناوریهای دیجیتال صنعت گردشگری را به طرز چشمگیری تغییر داده است. از جمله این فناوریها واقعیت مجازی (VR) است. با این وجود ، فناوری VR در مقاصد گردشگری در ایران هنوز بهطور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. این پژوهش، نگرش و رفتار کاربران ایرانی را نسبت به پذیرش فناوری VR در گردشگری بررسی میکند. نمونه پژوهش شامل 260 بازدیدکننده ...
بیشتر
امروزه ظهور فناوریهای دیجیتال صنعت گردشگری را به طرز چشمگیری تغییر داده است. از جمله این فناوریها واقعیت مجازی (VR) است. با این وجود ، فناوری VR در مقاصد گردشگری در ایران هنوز بهطور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. این پژوهش، نگرش و رفتار کاربران ایرانی را نسبت به پذیرش فناوری VR در گردشگری بررسی میکند. نمونه پژوهش شامل 260 بازدیدکننده از سه مقصد مختلف به وسیله فناوری VR است. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه آنلاین و روش نمونهگیری دردسترس استفاده شد. فرضیههای پژوهش با استفاده از نرم افزار Smart-PLS3 مورد آزمایش قرار گرفت.با توجه به این که این پژوهش از اولین مطالعاتی است که عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری VR را در میان کاربران ایرانی بررسی میکند، نتایج آن میتواند برای مدیران و بازاریابهای مقاصد گردشگری مفید بوده و آنها را در استفاده از این فناوری به عنوان یک ابزار بازاریابی ترفیعی و تبلیغاتی مؤثر یاری رساند.
محمدصالح احمدی؛ محمدتقی رهنمایی؛ اسماعیل علی اکبری
چکیده
رونق فعالیتهای گردشگری در هرمنطقه، برآمده از برنامهریزی و خطمشیهایی است که برای آن منطقه تدوین میشود. فرایند برنامهها و طرحهای توسعهی گردشگری مبین راهبردها، رویکردها، سیاستها و خطمشیهای کشورهای گوناگون نسبت به مقولهی گردشگری است. در ایران نگاه فن سالارانه برنامهریزان شهری باعث شده است که این ...
بیشتر
رونق فعالیتهای گردشگری در هرمنطقه، برآمده از برنامهریزی و خطمشیهایی است که برای آن منطقه تدوین میشود. فرایند برنامهها و طرحهای توسعهی گردشگری مبین راهبردها، رویکردها، سیاستها و خطمشیهای کشورهای گوناگون نسبت به مقولهی گردشگری است. در ایران نگاه فن سالارانه برنامهریزان شهری باعث شده است که این طرحها شهر را بهعنوان مرکز جمعیت، تجارت، حملونقل و... دیدهاند، اما شهر بهعنوان یک مرکز گردشگر پذیر دیده نشده است.طرحهای توسعه شهری در ایران کارکرد مناسب و مورد انتظار برنامه ریزان، مدیران شهری و مردم نبوده و گردشگری در این طرحها نقش پررنگی ندارند. این تحقیق در پی تحلیل نگاه فن سالارانه این طرحها و اثرات آن بر ضعف گردشگری در شهرها است. با توجه به اهداف پژوهش، نوع تحقیق کاربردی با روش توصیفی- تحلیلی و از مصاحبههای نیمه ساختاریافته، ابزار پرسشنامه و مشاهدات محیطی با تأکید بـر روش سه سوسازی است. جهت تحلیل دادهها و اطلاعات گردآوریشده از تحلیلهای کمی و کیفی بهره گرفته شد. نتایج ابعاد سهگانه نشان داد که نگاه فن سالارانه و تکنوکرات در طرحهای شهری، گردشگری را به حاشیه رانده و پتانسیلهای گردشگری شهری را کمرنگ نموده و منجر به از دست رفتن هویتهای اصلی جاذبههای گردشگری شده است. شایسته است که جهت توسعه گردشگری شهری از نگاه فنی و تکنوکراتی محض به آن دوری جست و نظریات سایر متخصصان دیگر را نیز لحاظ نموده و گردشگری شهری را بهعنوان ابزاری جهت توسعه پایدار شهری در نظر داشت. کلیدواژهها: فن سالارانه، طرحهای شهری، گردشگری، گردشگری شهری، سه سوسازی
جمال محمدی؛ فردین محمدی
چکیده
تحقیق حاضر سعی دارد در چارچوب پارادایم برساختگرا- تفسیری به این پرسش پاسخ دهد که گردشگری به کردستان چگونه به بازتولید کلیشههای قدیمِ راجع به کُردها یا به برساخت ایماژهای جدید دربارۀ آنها کمک میکند؟ برای ورود به میدان مطالعه، از رویکرد نظریۀ زمینهای و برای گردآوری دادهها از تکنیک مصاحبه عمیق استفاده گردید. نتایج پژوهش بیانگر ...
بیشتر
تحقیق حاضر سعی دارد در چارچوب پارادایم برساختگرا- تفسیری به این پرسش پاسخ دهد که گردشگری به کردستان چگونه به بازتولید کلیشههای قدیمِ راجع به کُردها یا به برساخت ایماژهای جدید دربارۀ آنها کمک میکند؟ برای ورود به میدان مطالعه، از رویکرد نظریۀ زمینهای و برای گردآوری دادهها از تکنیک مصاحبه عمیق استفاده گردید. نتایج پژوهش بیانگر آن است که گردشگران بهواسطۀ تصاویر/ ایماژهای کردستان در رسانهها و شبکههای اجتماعی و نیز بر مبنای نوعی هبیتاس گردشگرانه اقدام به سفر و گردش به این منطقه نمودهاند. در این میان جاذبههای طبیعی، نمودگارهای فرهنگی، و بازارچه-های مرزی نقش زمینههای تسهیلگر، و دانش و شناختِ پیشنی گردشگران درباره مناطق کردنشین نقش شرایط مداخلهگر را ایفا نمودهاند. گردشگرانِ موردمصاحبه در انتخاب کردستان بهعنوان مقصد گردشگری عمدتاً بر اساس سه استراتژی «آشنایی با فرهنگی متمایز و نامتعارف»، «دسترسی به کالاهای ارزان و خارجی» و «دیدار از جاذبههای طبیعی» عمل کردهاند.
مریم رحمتی؛ رضا رادفر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگوهای ذهنی هم آفرینی صنعت گردشگری است. پژوهش حاضر از نوع آمیخته ـ اکتشافی است که با استفاده از روششناسی کیو انجام شده است. این پژوهش با مشارکت ده تن از استادان آشنا به موضوع تحقیق و همچنین متخصصان گردشگری انجام گرفته است. فضای گفتمان پژوهش حاضر از منابع گوناگونی جمعآوری شد و پس از ارزیابی و جمع-بندی فضای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگوهای ذهنی هم آفرینی صنعت گردشگری است. پژوهش حاضر از نوع آمیخته ـ اکتشافی است که با استفاده از روششناسی کیو انجام شده است. این پژوهش با مشارکت ده تن از استادان آشنا به موضوع تحقیق و همچنین متخصصان گردشگری انجام گرفته است. فضای گفتمان پژوهش حاضر از منابع گوناگونی جمعآوری شد و پس از ارزیابی و جمع-بندی فضای گفتمان، 39عبارت برای نمونه انتخاب شد. در ادامه، پس از جمعآوری اطلاعات حاصل از مرتبسازی کیو، این اطلاعات با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل شدند. تحلیل توزیع نشان داد که میتوان سه الگوی ذهنی متمایز را میان مشارکتکنندگان تحقیق دربارة الگوهای ذهنی هم آفرینی صنعت گردشگری شناسایی کرد که در مجموع حدود 903/76 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. این سه الگوی ذهنی بهترتیب توسعه خدمات، ارزش مشتری و سازماندهی نام گذاری شدند.
الهه ناصر نصیر؛ حسین پرورش
چکیده
در این تحقیق به بررسی ریسکها و پیامدهای زیست محیطی ناشی از فعالیتهای گردشگری در جزیره هرمز پرداخته شده است. جهت انجام تحقیق با استفاده از روش تجزیه و تحلیل حالات شکست زیست محیطی، ریسکها بر اساس مشاهدات میدانی و نظرات متخصصان محیط زیست و گردشگری مورد شناسایی قرار گرفته و بر اساس گستره آلودگی، احتمال وقوع و شدت ریسک، ، عدد اولویت ریسک ...
بیشتر
در این تحقیق به بررسی ریسکها و پیامدهای زیست محیطی ناشی از فعالیتهای گردشگری در جزیره هرمز پرداخته شده است. جهت انجام تحقیق با استفاده از روش تجزیه و تحلیل حالات شکست زیست محیطی، ریسکها بر اساس مشاهدات میدانی و نظرات متخصصان محیط زیست و گردشگری مورد شناسایی قرار گرفته و بر اساس گستره آلودگی، احتمال وقوع و شدت ریسک، ، عدد اولویت ریسک محاسبه شد، جهت امتیاز دهی عدد اولویت ریسکها از جداول مربوطه و نظرات 15 نفر از متخصصان استفاده شد. نهایتا 18 ریسک زیست محیطی مورد شناسایی قرار گرفت که از این بین، 14 ریسک درمحدوده ریسک متوسط، 2 ریسک در محدوده ریسک پایین و 2 ریسک در محدوده ریسک بالا قرار گرفتند که ریسکهای بالا شامل ریسک ناشی از ریختن زباله توسط گردشگران با پیامد آلودگی آب و خاک و محل دپو زباله های جمع آوری شده با پیامد آلودگی آب، خاک و هوا می باشند.
محمود حسن پور؛ طاهره شاهی؛ داود ارژنگ مهر
چکیده
با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوت است.یکی از این بحرانهایی که اخیرا گردشگری را در جهان و ایران دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کووید- 19 است.به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است.لذا این پژوهش بر آن است تا به منظور کمک به کسب و کارها برای مقابله با ...
بیشتر
با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوت است.یکی از این بحرانهایی که اخیرا گردشگری را در جهان و ایران دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کووید- 19 است.به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است.لذا این پژوهش بر آن است تا به منظور کمک به کسب و کارها برای مقابله با این بحران و چالشهای آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایران ارائه دهد. پژوهش بر اساس هدف کاربردی،به لحاظ ماهیت تبینی است و رویکرد کمی دارد.مدل استخراج شده از بخش کیفی طرح پژوهشی مذکور،توسط صاحبان کسب و کارهای گردشگری (مراکز اقامتی، آژانسهای مسافرتی،حمل و نقل،خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است.براساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل و توسط نرم-افزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفت.طبق نتایج حاصل، الگوی ساختاری ارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تایید شده است.با توجه به پیچیدگیهای دنیایامروز،زندگیبشردائماًدائمادرمعرضبحرانهای متفاوتی چون بحرانهای طبیعی،تروریستی و بیماری است. بحران،بهطوربه طور ناگهانی و بدون برنامهریزیقبلیاتفاقمیافتد و آثار مخربی با خود به همراه دارد. رویکرد نوین برای مواجهه با بحران، مدیریت آن است که علاوه بر کاهش اثرات و جبران خسارتهای آن، برای مواجهه احتمالی و تقویت و احیا و ارتقای سیستمبرنامهریزیمیکند. یکیازاینبحرانهایی که اخیراًاخیرا جامعه جهانی و از جمله ایران را دچار چالش کرده، ویروسهمهگیرکووید- 19 است. اینبحران باتوجهبهویژگیهایی که دارد، متمایز از بحرانهای دیگر است و بسیار بیشتر از سایر بحرانها صنعت گردشگری را تحت تأثیرتاثیرقرار دادهقراردادهاست،بهطوریکهبهطوریکهموجبتوقففعالیتهای گردشگری شده است. بهدنبالتوقففعالیتهایگردشگری،بخشعرضهگردشگریکشورباچالشهای اساسی روبرو شده است؛ . لذا بنابراین،این پژوهش بر آن است بوده استتابهمنظوربه منظورکمکبهکسبوکارهاکسبوکارهابرایمقابلهبااینبحرانوچالشهای آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایرانارائه دهد. این پژوهش، بر اساس هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت،تبینی است و رویکرد کمی دارد. مدلاستخراجشدهاستخراجشدهازبخشکیفیطرحپژوهشیمذکور،توسطصاحبانکسبوکارهایکسبوکارهایگردشگری (مراکز اقامتی،آژانسهای مسافرتی،حملونقلحمل و نقل، خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است. براین اساس،پرسشنامهبهصورتبهصورتآنلاینوبهروشنمونهگیریدر دسترسهدفمند در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بر اساسبراساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل شد و تائیدتاییدیا رد مدل الگویارائهشدهارائه شدهتوسطنرمافزارSmart-PLSو آزمون تحلیل عاملی تائیدی مورد سنجش قرار گرفت. طبق نتایجحاصل، الگوی ساختاریارائهشدهارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تائیدتایید شده است. بر اساسبراساس این الگو برای بخش عرضه گردشگری کشور بهمنظوربه منظور مواجهه با بحران در هر یک از مراحل قبل و حین و پس از بحران اهداف، راهبردها و اقدامات لازم تعیین شده است.
داود قربان زاده؛ احسان عابدی
چکیده
صنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجه با انواع بحرانها شناختهشده است. در این میان، بحرانهای مرتبط با سلامتی مانند همهگیریها میتوانند بهطور مستقیم تأثیر منفی بر صنعت گردشگری بگذارند. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط بین ابعاد دلبستگی ایمن ، ابعاد هم خلقی تجربی و نیات تجربی آتی ...
بیشتر
صنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجه با انواع بحرانها شناختهشده است. در این میان، بحرانهای مرتبط با سلامتی مانند همهگیریها میتوانند بهطور مستقیم تأثیر منفی بر صنعت گردشگری بگذارند. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط بین ابعاد دلبستگی ایمن ، ابعاد هم خلقی تجربی و نیات تجربی آتی در میان گردشگرانی است که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کردهاند. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، نمونهای از 248 گردشگری که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کردهاند به روش در دسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه آنلاین که در شبکههای اجتماعی مرتبط با گردشگری توزیع شد نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردى، شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشى و به لحاظ بررسى روابط بین متغیرها، همبستگى با تأکید بر مدلسازی معادلات ساختاری است. نتایج آزمون فرضیهها با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وSmart PLS 3.0 حاکى از آن است که دلبستگی ایمن تأثیر مثبتی بر اعتماد تجربی گردشگران دارد. درعینحال، اعتماد تجربی بر تعهد تجربی و ارتباط تجربی گردشگر با مقصد تأثیر میگذارد. درنهایت نتایج نشان داد که تعهد تجربی مهمترین پیشایند نیات تجربی گردشگران در آینده است. این یافتهها به متصدیان گردشگری در توسعه و اجرای راهبردهای خدماتی مبتنی بر بازار برای افزایش دلبستگی ایمن و هم خلقی تجربی به منظور توانمند کردن گردشگران جهت داشتن نیاتی در آینده برای تجربه مقصد در طول شیوع بیماری کووید-19 کمک میکند
محمدرضا امیری فهلیانی
چکیده
پس از گسترش جهانی ویروس کرونا، گردشگران به یکی از ناقلین بیماری کووید 19 تبدیل شدند و در نهایت خود نیز از قربانیان این بیماری شدند. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری، در این مطالعه به دنبال این بودیم تا با رویکرد آیندهپژوهی به شناسایی عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر وضعیت گردشگری کلانشهر شیراز در هنگام مواجهه با بیماریهای واگیردار ...
بیشتر
پس از گسترش جهانی ویروس کرونا، گردشگران به یکی از ناقلین بیماری کووید 19 تبدیل شدند و در نهایت خود نیز از قربانیان این بیماری شدند. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری، در این مطالعه به دنبال این بودیم تا با رویکرد آیندهپژوهی به شناسایی عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر وضعیت گردشگری کلانشهر شیراز در هنگام مواجهه با بیماریهای واگیردار و سناریوسازی بپردازیم. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی در سطح اکتشافی و مبتنی بر رویکرد آیندهپژوهی بوده است. نیروهای پیشران با روش دلفی، مشخص و سپس این عوامل بر اساس میزان اهمیت و عدم قطعیت، اولویتبندی و حیاتیترین عوامل شناسایی شدند. در ادامه، برای نوشتن سناریوهای محتمل از نرمافزار (Mic Mac) استفاده شد. در مرحله سناریو پردازی، تعداد سه سناریو محتمل ارائه شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که از بین متغیرهای شناساییشده؛ رفتار کنشی، مهاجرت، تورم و سرمایه اجتماعی بهعنوان تأثیرگذارترین عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر صنعت گردشگری کلانشهر شیراز در مواجهه با بیماریهای واگیردار شناسایی شدند. همچنین، فرهنگ معاشرت در جدول رتبهبندی، بهعنوان تأثیرپذیرترین متغیر نسبت به دیگر متغیرها در نظر گرفته شد.
مجید اکبری؛ معصومه انصاری
چکیده
گسترش بیماری کرونا ( یا کووید ۱۹) صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری متأثر کرده است؛ بسته شدن مرزهای خارجی، محدودیتهای سفر داخلی، لغو پروازها، و تعطیلی اماکن اقامتی و توریستی جملگی به آسیبهای فراوانی در صنعت گردشگری منجر شدهاند. تداوم این روند، تاکنون، میزان رقابتپذیری اکثر کشورهای جهان برای کسب منابع و مزایای بیشتر ...
بیشتر
گسترش بیماری کرونا ( یا کووید ۱۹) صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری متأثر کرده است؛ بسته شدن مرزهای خارجی، محدودیتهای سفر داخلی، لغو پروازها، و تعطیلی اماکن اقامتی و توریستی جملگی به آسیبهای فراوانی در صنعت گردشگری منجر شدهاند. تداوم این روند، تاکنون، میزان رقابتپذیری اکثر کشورهای جهان برای کسب منابع و مزایای بیشتر از سفر و گردشگری را به کمترین سطح خود رسانده است. در این راستا، سعی مقالة حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل ساختاری، محرکهای مؤثر بر وضعیت آیندة رقابتپذیری گردشگری کشور ایران را برای دوران پساکرونا بازشناسی و خوشهبندی کند. دادههای نظری به روش اسنادی و دادههای تجربی به روش میدانی(مصاحبه، پنل خبرگان و پرسشنامه اثرات متقاطع) تهیه شدهاست. جامعة آماری این پژوهش 20 نفر از خبرگان و متخصصین دانشگاهی، با تکنیک دلفی و با روش نمونهگیری قضاوتی یا هدفمند، بود. 41 محرک در 4 بعد توانمندسازی محیطی، آمادگی شرایط و چارچوب قانونی گردشگری، آمادگی زیرساختی، و توانمندسازی منابع طبیعی و فرهنگی با روش تحلیل اثرات متقابل ساختاری در نرمافزار MICMAC پردازش شدند. یافتههای این پژوهش نشانگر این بود که نظام خوشهبندی محرکها حاکی از تمرکز آنها در خوشة پیشبرنده های دوگانه است. همچنین از بین 41 محرک رقابتپذیری گردشگری برای دوران پساکرونا، محرکهای تقویت تورهای مسافرتی برای جذب گردشگر(آمادگی زیرساختی)، انتخاب ایران به دلیل تجربة قبلی (آمادگی شرایط و چارچوب قانونی گردشگری) و آمادگی جهش سفر و میزبانی شایسته از گردشگران (آمادگی زیرساختی) به ترتیب با میزان تأثیرگذاری مستقیم 385، 364 و 361 در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان نتیجهگیری کرد که جنس 10 محرک شناساییشدة اولیه با تأثیرگذاری مستقیم بالا از نوع آمادگی زیرساختی است.
محسن فاضلی ورزنه؛ علی قربی؛ مهدی بهمنی
چکیده
هدف این پژوهش، شناخت وضعیت ایران به لحاظ تولیدات علمی از بعد کمی و کیفی و مقایسه آن با کشورهای خاورمیانه بهمنظور آگاهی از جایگاه ایران و کمک به تصمیمگیری در سیاستگذاریها در حوزه گردشگری بوده است. همچنین رابطه بین تولیدات علمی و درآمد حاصل از گردشگری بررسی شده است. پژوهش حاضر، با رویکرد علمسنجی انجام شده است. تولیدات عملی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناخت وضعیت ایران به لحاظ تولیدات علمی از بعد کمی و کیفی و مقایسه آن با کشورهای خاورمیانه بهمنظور آگاهی از جایگاه ایران و کمک به تصمیمگیری در سیاستگذاریها در حوزه گردشگری بوده است. همچنین رابطه بین تولیدات علمی و درآمد حاصل از گردشگری بررسی شده است. پژوهش حاضر، با رویکرد علمسنجی انجام شده است. تولیدات عملی در حوزه گردشگری در بین سالهای 1998 تا 2017 از بانک اطلاعاتی وب آف ساینس استخراج شدند. برای تحلیل دادهها و ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای هیست سایت، ووس ویوِر و بهمنظور تحلیل دادهها آماری از نرمافزار اکسل و اس پی اس اس استفاده شد. نتایج نشان داد که ایران در زمینه گردشگری 354 مدرک نمایه شده در این پایگاه دارد. ایران از لحاظ تعداد مدارک در این حوزه جایگاه 38 ام در جهان و جایگاه سوم را در خاورمیانه داراست. همچنین از لحاظ همکاریهای بینالمللی در خاورمیانه و جهان به ترتیب بیشترین همکاریهای ایران با کشورهای ترکیه و مالزی صورت گرفته است. نتایج حاکی از روند روبه رشد مدارک ایران در این حوزه است. ایران از لحاظ تعداد مدارک جایگاه شایستهای را در خاورمیانه داراست اما از لحاظ استنادات و میزان همکاری بینالمللی عملکرد ضعیفی داشته است که باید به این مسئله توجه شود. همچنین رابطه بین تولیدات علمی و درآمد حاصل از گردشگری در سطح 0.01 معنادار بود.
محمد فتحیان بروجنی؛ محمد حسین اوجی
چکیده
با وجود رشد روزافزون بازاریابی وابسته در ایران بهخصوص در صنعت گردشگری، محققان توجه چندانی به این حوزه نکردهاند. هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر سنجش عملکرد بازاریابی وابسته برخط در صنعت گردشگری کشور بوده است. با توجه به اینکه این پژوهش، ازنظر هدف توسعهای و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی بوده است، ابتدا با مطالعات ...
بیشتر
با وجود رشد روزافزون بازاریابی وابسته در ایران بهخصوص در صنعت گردشگری، محققان توجه چندانی به این حوزه نکردهاند. هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر سنجش عملکرد بازاریابی وابسته برخط در صنعت گردشگری کشور بوده است. با توجه به اینکه این پژوهش، ازنظر هدف توسعهای و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی بوده است، ابتدا با مطالعات مروری، مجموعهای از معیارهای سنجش عملکرد بازاریابی وابسته شناسایی شدند. پس از مصاحبه با خبرگان حوزهی بازاریابی گردشگری، پرسشنامه در میان نمونه آماری یعنی فعالین حوزه گردشگری کشور توزیع شد. پس از جمعآوری پرسشنامه به تجزیهوتحلیل دادهها، استخراج و رتبهبندی معیارهای مناسب جهت سنجش عملکرد بازاریابی وابسته برخط در صنعت گردشگری کشور پرداخته شد. نتایج این تحقیق نشان داد که شش عامل قابلیتهای نمایش، توانمندی ارتباطی، عوامل مالی، ایجاد مزیت رقابتی، قابلیتهای جذب و ایجاد برند، عوامل مهمی جهت سنجش عملکرد بازاریابی وابسته در صنعت گردشگری کشور هستند.
راحله غضبانی؛ علی اکبر امین بیدختی؛ سکینه جعفری؛ حسن حقیقت
چکیده
رقابت مقاصد ژئوتوریسم به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله میتوان به موارد منابع، شرایط تقاضا، مدیریت و بازاریابی مقصد اشاره کرد. هنوز مدل جامعی برای رقابت مقصد ژئوتوریسم در جهان ارائه نشده است و مدل بومی رقابت پذیری مقصد گردشگری در ایران نیز تا کنون مورد توجه محققین نبوده است. هدف این پژوهش تعیین عوامل رقابت پذیری مقصد ژئوتوریسم ...
بیشتر
رقابت مقاصد ژئوتوریسم به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله میتوان به موارد منابع، شرایط تقاضا، مدیریت و بازاریابی مقصد اشاره کرد. هنوز مدل جامعی برای رقابت مقصد ژئوتوریسم در جهان ارائه نشده است و مدل بومی رقابت پذیری مقصد گردشگری در ایران نیز تا کنون مورد توجه محققین نبوده است. هدف این پژوهش تعیین عوامل رقابت پذیری مقصد ژئوتوریسم در ایران است. روش پژوهش، کیفی و از نوع اکتشافی متوالی است. با استفاده از روش همسوسازی منابع چندگانه مشتمل بر سه ضلعِ الف) جمع آوری مبانی نظری، ب) تحقیقات انجام شده در حوزة رقابت -پذیری و ج) پیمایش نظرات متخصصان کلیدی، عوامل رقابتپذیری مقصد ژئوتوریسم تدوین شد. شاخصهای اصلی در سه بعد داراییهای رقابتی، فرآیند رقابتپذیری و محیط رقابتی تدوین شده است. نتایج حاکی از آن است که شاخصهای رقابت پذیری مقصد ژئوتوریسم در ایران میتوانند باعث حفظ و تداوم توسعه پایدار گردشگری در شرایط شدیداً رقابتی کنونی گردند.
محمدصالح احمدی؛ محمدتقی رهنمایی؛ اسماعیل علی اکبری
چکیده
برای هر نوع سفر گردشگری احتمالاً دلایلی وجود دارد که میتوان آنها را در صورت تلفیق، بهعنوان عوامل انگیزشی سفر در نظر گرفت. در برنامهریزی، آگاهی از این عوامل و چگونگی تأثیرگذاری آنها در مراحل مختلف ضروری است. طرحهای توسعه شهری در ایران دارای کارکرد مناسب و مورد انتظار برنامه ریزان، مدیران شهری و مردم نبوده و گردشگری در ...
بیشتر
برای هر نوع سفر گردشگری احتمالاً دلایلی وجود دارد که میتوان آنها را در صورت تلفیق، بهعنوان عوامل انگیزشی سفر در نظر گرفت. در برنامهریزی، آگاهی از این عوامل و چگونگی تأثیرگذاری آنها در مراحل مختلف ضروری است. طرحهای توسعه شهری در ایران دارای کارکرد مناسب و مورد انتظار برنامه ریزان، مدیران شهری و مردم نبوده و گردشگری در این طرحها نقش پررنگی ندارد. این پژوهش، به دنبال تحلیل عوامل ضعف گردشگری در این طرحها است. با توجه به اهداف پژوهش، نوع تحقیق کاربردی با روش توصیفی- تحلیلی بوده و از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با تأکید بـر رویکردی اکتشافی استفاده شده است. بر اساس تحلیل اکتشافی، چهار عامل بر ضعف گردشگری در طرحهای توسعه شهری استان کرمانشاه شناسایی شد که عبارتاند از عوامل نهادی، دیدگاهی، ساختاری و مدیریتی. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی ارتباط میان عوامل و تعیین سهم هر یک از آنان از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مؤلفههای اصلی پژوهش بر ضعف گردشگری در طرحهای توسعه شهری استان کرمانشاه تأثیر معناداری دارند. تجزیهوتحلیل معادلات ساختاری نشان داد که عامل اول (نهادی) با نسبت بحرانی 159/2، عامل دوم (دیدگاهی) با نسبت بحرانی 801/2، عامل سوم (ساختاری) با نسبت بحرانی 506/26 و عامل چهارم (مدیریتی) با نسبت بحرانی 173/23، هرکدام با سطح معنیداری 05/0 تأثیر معنیداری بر ضعف گردشگری در طرحهای توسعه شهری استان کرمانشاه دارند.
عبدالرضا رحمانی فضلی؛ ژیلا سجادی؛ صابر صدیقی
چکیده
پژوهش حاضر، به تحلیل عوامل مؤثر در کالایی شدن فضای روستایی شهرستان محمودآباد استان مازندران میپردازد. در این مطالعه، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، روستاهای شهرستان محمودآباد به تعداد 91 روستا بر اساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران بودند که نیمی از روستاها بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. جمعآوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به تحلیل عوامل مؤثر در کالایی شدن فضای روستایی شهرستان محمودآباد استان مازندران میپردازد. در این مطالعه، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، روستاهای شهرستان محمودآباد به تعداد 91 روستا بر اساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران بودند که نیمی از روستاها بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و پردازش تصاویر ماهوارهای، در چهار دوره انجام شد. برای تعیین اعتبار ابزار پژوهش، از اظهارنظر استادان و متخصصان ذیربط و برای تعیین پایایی آن، از همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ 76/0 تا 94/0 برای متغیرهای گوناگون به دست آمد که نشان از بهینگی پرسشنامه داشت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22 استفاده شد. آزمونهایی که در این تحقیق مورداستفاده قرارگرفتهاند شامل؛ آزمون فراوانی، تی تک نمونه، آزمون خی دو یا کای اسکوئر بوده است. نتایج، نشان داد که ضعف نظام مالیاتی (مالیات نگرفتن از خانههای خالی و خانههای دوم گردشگری، مالیات نگرفتن از سود خریدوفروش زمین و مسکن)، ناکارآمدی نظام بانکی (بالا بودن نرخ بهره) و ضعف سیاستهای دولت در حمایت از بخش تولید به شکننده شدن فضای گردشگری شهرستان محمودآباد منجر شده است و از پیامدهای آن میتوان به تغییرات شدید کاربری اراضی، گسترش ساختوسازها و تخریب چشمانداز اشاره کرد.
مرتضی بذرافشان؛ سحر سامانی
چکیده
امروزه، کشاورزان به درآمد مکمل و نیز ایجاد اشتغال برای کمک به کاهش فقر در آن ها نیاز دارند. گردشگری کشاورزی، بهعنوان فرصتی برای رشد و توسعه شناسایی شده است. در این مقاله، با توجه به پژوهشهای انجام شده و نظرخواهی از خبرگان (مسئولان، متخصصان و کارشناسان کشاورزی و گردشگری)، عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری کشاورزی بررسی و تعیین شدند. در ...
بیشتر
امروزه، کشاورزان به درآمد مکمل و نیز ایجاد اشتغال برای کمک به کاهش فقر در آن ها نیاز دارند. گردشگری کشاورزی، بهعنوان فرصتی برای رشد و توسعه شناسایی شده است. در این مقاله، با توجه به پژوهشهای انجام شده و نظرخواهی از خبرگان (مسئولان، متخصصان و کارشناسان کشاورزی و گردشگری)، عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری کشاورزی بررسی و تعیین شدند. در جمعبندی ابتدایی، 134 شاخص استخراج و در طی سه مرحله نظرخواهی از خبرگان، این تعداد به 34 شاخص تقلیل و تعدیل یافت. تعداد 260 نفر از خبرگان، به سؤالهای این پرسشنامه پاسخ دادند. با توجه به تحلیلهای آماری صورت گرفته به کمک نرمافزارهای SPSSو LISREL، پرسشهای پژوهش بررسی شدند و مدل نهایی این پژوهش متشکل از: زیرساختهای فکری، زیرساختهای فیزیکی-کالبدی، عوامل نهادی، عوامل ترویج و توسعه و عوامل رقابتپذیری تشکیل شد.
مرتضی خزائی پول؛ ابوالفضل تاج زاده نمین؛ حمید ضرغام بروجنی؛ مهدی کروبی
چکیده
این تحقیق دارای دو هدف اصلی است، هدف اول آن ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه برای هتلداری ج.ا.ایران و هدف دوم اندازهگیری بازاریابی کارآفرینانه و اثرات آن بر عملکرد هتلداری است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) استفاده شد. در بخش کیفی، از تحلیل محتوای کیفی برای توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه ...
بیشتر
این تحقیق دارای دو هدف اصلی است، هدف اول آن ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه برای هتلداری ج.ا.ایران و هدف دوم اندازهگیری بازاریابی کارآفرینانه و اثرات آن بر عملکرد هتلداری است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) استفاده شد. در بخش کیفی، از تحلیل محتوای کیفی برای توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه و مدل آن استفاده شد. برای گردآوری داده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از مدیران هتلهای سه، چهار و پنج ستاره شهر تهران استفاده شد. در بخش کمی برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه بازاریابی کارآفرینانه، عملکرد مالی و غیرمالی استفاده شد. در مجموع 48 پرسشنامه مربوط به بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد مالی و 384 پرسشنامه مربوط به عملکرد غیرمالی برای تحلیل، جمعآوری شد. برای روایی پرسشنامهها از همبستگی کلی گزینه اصلاح شده، روایی محتوا، روایی صوری و تحلیل عامل تأییدی و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی با نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از مناسب بودن تمامی موارد بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیزاز مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از تائید تأثیر مستقیم بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی و رد نقش میانجی عملکرد غیرمالی در انتقال اثر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی بوده است.
این تحقیق دارای دو هدف اصلی است، هدف اول آن ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه برای هتلداری ج.ا.ایران و هدف دوم اندازهگیری بازاریابی کارآفرینانه و اثرات آن بر عملکرد هتلداری است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) استفاده شد. در بخش کیفی، از تحلیل محتوای کیفی برای توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه و مدل آن استفاده شد. برای گردآوری داده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از مدیران هتلهای سه، چهار و پنج ستاره شهر تهران استفاده شد. در بخش کمی برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه بازاریابی کارآفرینانه، عملکرد مالی و غیرمالی استفاده شد. در مجموع 48 پرسشنامه مربوط به بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد مالی و 384 پرسشنامه مربوط به عملکرد غیرمالی برای تحلیل، جمعآوری شد. برای روایی پرسشنامهها از همبستگی کلی گزینه اصلاح شده، روایی محتوا، روایی صوری و تحلیل عامل تأییدی و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی با نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از مناسب بودن تمامی موارد بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیزاز مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از تائید تأثیر مستقیم بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی و رد نقش میانجی عملکرد غیرمالی در انتقال اثر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی بوده است.