محمدرضا امیری فهلیانی
چکیده
پس از گسترش جهانی ویروس کرونا، گردشگران به یکی از ناقلین بیماری کووید 19 تبدیل شدند و در نهایت خود نیز از قربانیان این بیماری شدند. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری، در این مطالعه به دنبال این بودیم تا با رویکرد آیندهپژوهی به شناسایی عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر وضعیت گردشگری کلانشهر شیراز در هنگام مواجهه با بیماریهای واگیردار ...
بیشتر
پس از گسترش جهانی ویروس کرونا، گردشگران به یکی از ناقلین بیماری کووید 19 تبدیل شدند و در نهایت خود نیز از قربانیان این بیماری شدند. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری، در این مطالعه به دنبال این بودیم تا با رویکرد آیندهپژوهی به شناسایی عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر وضعیت گردشگری کلانشهر شیراز در هنگام مواجهه با بیماریهای واگیردار و سناریوسازی بپردازیم. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی در سطح اکتشافی و مبتنی بر رویکرد آیندهپژوهی بوده است. نیروهای پیشران با روش دلفی، مشخص و سپس این عوامل بر اساس میزان اهمیت و عدم قطعیت، اولویتبندی و حیاتیترین عوامل شناسایی شدند. در ادامه، برای نوشتن سناریوهای محتمل از نرمافزار (Mic Mac) استفاده شد. در مرحله سناریو پردازی، تعداد سه سناریو محتمل ارائه شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که از بین متغیرهای شناساییشده؛ رفتار کنشی، مهاجرت، تورم و سرمایه اجتماعی بهعنوان تأثیرگذارترین عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر صنعت گردشگری کلانشهر شیراز در مواجهه با بیماریهای واگیردار شناسایی شدند. همچنین، فرهنگ معاشرت در جدول رتبهبندی، بهعنوان تأثیرپذیرترین متغیر نسبت به دیگر متغیرها در نظر گرفته شد.