علی مجنونی توتاخانه؛ حسین کریم زاده
چکیده
هدف این پژوهش، ارزیابی ارزشهای زیباییشناختی جاذبههای گردشگری محور توریستی صور- توتاخانه در دو بعد عینی و ذهنی بوده است. بدین منظور، هشت مؤلفه شناسایی گردید. برای تعیین زیباییشناختی عینی از شبکه عصبی مصنوعی و برای تعیین زیباییشناختی ذهنی از آزمونهای اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، 3324 گردشگر وارد ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارزیابی ارزشهای زیباییشناختی جاذبههای گردشگری محور توریستی صور- توتاخانه در دو بعد عینی و ذهنی بوده است. بدین منظور، هشت مؤلفه شناسایی گردید. برای تعیین زیباییشناختی عینی از شبکه عصبی مصنوعی و برای تعیین زیباییشناختی ذهنی از آزمونهای اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، 3324 گردشگر وارد شده به روستا است که با استفاده از فرمول کوکران، 275 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 898/0 به دست آمد. نتایج یافتههای پژوهش با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی نشان داد که قابلیت دید قلل مرتفع پیرامون دارای بیشترین ارزش و قابلیت دید رودخانههای جاری دارای کمترین ارزش است. نتایج رگرسیون چندگانه در زمینه زیباییشناختی ذهنی نشان داد که 8 مؤلفه، توانایی تبیین 9/68 درصد از تغییرات واریانس را دارد. همچنین نتایج هردو روش حاکی از ارزش بالای جاذبههای گردشگری این محور است.