سیّد محمّد میرتقیان رودسری؛ احمد پوراحمد؛ کرامت اله زیاری
چکیده
به منظور مدیریت بهتر رقابت در بازار گردشگری میراث فرهنگی، مهم است که رفتار گردشگر درک شود. یکی از نمودهای رفتار گردشگر، تمایلات رفتاری و وفاداری است. هدف از انجام تحقیق حاضر تبیین مدل وفاداری گردشگر میراث فرهنگی (ملموس و ناملموس) در مقصد رامسر است. جامعه آماری تحقیق گردشگران، بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان در جاذبههای میراث فرهنگی ...
بیشتر
به منظور مدیریت بهتر رقابت در بازار گردشگری میراث فرهنگی، مهم است که رفتار گردشگر درک شود. یکی از نمودهای رفتار گردشگر، تمایلات رفتاری و وفاداری است. هدف از انجام تحقیق حاضر تبیین مدل وفاداری گردشگر میراث فرهنگی (ملموس و ناملموس) در مقصد رامسر است. جامعه آماری تحقیق گردشگران، بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان در جاذبههای میراث فرهنگی رامسر هستند. بر اساس دستورالعملها، تعداد نمونه 780 نفر برآورد گردید. تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر از طریق نرمافزار Lisrel8.54 و SPSS25 انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که متغیر ارزش، مشارکت و کیفیت ادراکی بر رضایت، اعتماد و وفاداری گردشگران میراث فرهنگی مقصد رامسر تاثیر مثبت و مستقیم دارند. همچنین متغیر رضایت بر اعتماد و وفاداری و متغیر اعتماد بر وفاداری این گردشگران موثر بوده است. مبتنی بر یافتهها و فرضیههای تایید شده، مدل نهایی و راهکارها در قالب نتیجهگیری و پیشنهادها ارائه گردید.
سید مهدی جلالی؛ فریز طاهری کیا؛ زهرا عطف؛ ایمان قاسمی همدانی
چکیده
برندهای قدرتمندِ نوستالژیک تصاویر معناداری در ذهن مشتریان خلق میکنند. یک تصویر برند نوستالژیک قوی و مشهور تمایز را افزایش میدهد و تأثیر مثبتی بر رفتار خرید میگذارد. امروزه گردشگری مذهبی به عنوان صنعت جذاب و جایگزین مورد توجه قرار گرفته است. گردشگری مذهبی بهعنوان نیروی محرکهای برای توسعة منطقهای بیان میشود. گردشگری مذهبی ...
بیشتر
برندهای قدرتمندِ نوستالژیک تصاویر معناداری در ذهن مشتریان خلق میکنند. یک تصویر برند نوستالژیک قوی و مشهور تمایز را افزایش میدهد و تأثیر مثبتی بر رفتار خرید میگذارد. امروزه گردشگری مذهبی به عنوان صنعت جذاب و جایگزین مورد توجه قرار گرفته است. گردشگری مذهبی بهعنوان نیروی محرکهای برای توسعة منطقهای بیان میشود. گردشگری مذهبی موفق میتواند درآمد دولت، اشتغال و دریافتیهای گردشگری مقصد را افزایش دهد. اینکه چگونه گردشگر جذب شود تا دوباره از مقصد بازدید کند و/ یا مقصد را به دیگران توصیه کند، برای توسعة گردشگری موفق مقصد بسیار مهم است. گردشگران مذهبی شهر مشهد با توجه به تعدد مسافرت در دوران زندگی خود به این شهر، نسبت به آن، یک حس نوستالژیک دارند و سفر به این شهر یادآور خاطرات گذشته آنان است. از طرف دیگر، با توجه به اهمیت مدیریت تصویر ذهنی ادراک شدة مقصد گردشگری و نقش آن در مدیریت تقاضای یک مقصد، شناخت ابعاد تصویر ذهنی مقصد گردشگری از ضرورت بالایی برخوردار است. مدیران یک مقصد گردشگری میتوانند با مدیریت تصویر ذهنی ادراکشده درجهت به جذب گردشگران جدید و تکرار بازدید افراد سفرکرده اقدام کنند. شناخت ابعاد تصویر ذهنی کمک میکند تا مدیران مقصد به علتهای عدم استقبال از بازدید یک مقصد پی ببرند و با تغییرات بنیادی در ویژگیهای مقصدِ توریستی متناسب با نیازهای بازارهای هدف، زمینة توسعة گردشگری در آن مقصد را فراهم آورند. هدف از این تحقیق ارائة مدل تأثیر نوستالژی برند بر وفاداری در تصمیم سفرگردشگر است. در پژوهش حاضر، برای جمعآوری دادهها جهت شناسایی عوامل مؤثر بر نوستالژی برند از روش کیفی و برای بررسی مدل به دستآمده از روش کمّی استفاده شده است. جامعة آماری در بخش کیفی خبرگان شامل مدیران هتلهای چهار و پنج ستاره مشهد بود، با بیش از 15 سال سابقة خدمت و حداقل مدرک کارشناسی ارشد. در انتخاب خبرگان از روش گلولهبرفی استفاده شد. نگارندگان پس از انجام مصاحبة دهم به اشباع نظری رسیدند. جامعة آماری در بخش کمی، کلیة مشتریان هتلهای پنجستاره مشهد را در برمیگرفت. با توجه به اینکه حجم جامعة مورد پژوهش زیاد بود برای تعیین حجم نمونة آماری از فرمول دوم کوکران، تعداد 385 نفر، استفاده شد. تعداد 420 پرسشنامه پخش شد که 387 پرسشنامه مخدوش نبود [= تجزیهوتحلیلپذیر بودند]. پس از تجزیهوتحلیل مصاحبهها و کدگذاری محوری، مدل اولیة تحقیق معرفی شد؛ در بخش کمّی نیز جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار PLS استفاده شدهاست. مطابق با نتایج این تحقیق، [مواردِ] نوستالژی برند، میل به خرید نوستالژی، تصور فانتزی، ارزش ویژة نوستالژی برند و نگرش به نوستالژی برند بر وفاداری در تصمیم سفر گردشگر تاثیرگذارند. درواقع نوستالژی به حسرتی برای بازگشت به گذشته و یا یک احساس وابستگی به تعلقات و فعالیتهای ملموس یا ناملموس گذشته اشاره دارد و زمانی انسان آن را تجربه میکند که جدا شدن از یک دورهای که در آن حضور دارد [یا داشته] را احساس کند. نوستالژی بهعنوان روشی برای برقراری ارتباط با مشتریان مورد توجه بازاریابانی قرار گرفتهاست که تاکنون از طریق روشهای ترفیعی، تبلیغات، مدیریت محصول و سایر فعالیتها درصدد برانگیختن واکنشهای احساسی مصرف کنندگان بودهاند. این مقاله به ارائة مفاهیم و مکانیزم بازاریابی نوستالژیک و استراتژی بازاریابی نوستالژیک میپردازد تا ضمن مشخص کردن اهمیت و جایگاه نوستالژی در بازاریابی، راهکارهایی عملی را برای کاربردیسازی این مفهوم در بازاریابی ارائه دهد. تعاریف نویسندگان این حوزه، بهطور جداگانه، طیف وسیعی از جنبههای ساختی را پوشش نمیدهد؛ مطابق با نتایج این تحقیق، مدیران سازمان گردشگری و هتلهای مشهد میبایست در ابتدا عوامل مؤثر بر کیفیت سفر را شناسایی کنند و سپس در جهت تقویت آن از منظر گردشگران تلاش کنند. درحقیقت، پیشروی در راستای تقویت کیفیت سفر باید در اهداف بلندمدت مقصدهای گردشگری درنظر گرفته شود، زیرا از این طریق میتوانند ارزش ادراکشدة خود را بالا ببرند و درنهایت سود بیشتری بهدست آورند. همچنین مدیران سازمان گردشگری و هتلهای مشهد باید سطح بالاتری از کیفیت سفر را برای گردشگران تعیین کنند تا رفتار بعد از بازدید مثبتی در گردشگران ایجاد کنند و بتوانند رقابت را در گردشگران حفظ کنند و ارتقا دهند. واکنش رفتاری مثبت و ایجاد تصویر ذهنی عاطفی بایستی برای مدیران یک منطقة گردشگری بهعنوان کلیدیترین دستاورد کلیة فعالیتها و اقدامات صورتگرفتة زنجیرة گردشگری محسوب شود. نوستالژی برند برای ایجاد اعتماد برند خود نزد مشتریان ملزم به سنجش مستمر اعتبار و شهرت برند از دیدگاه مشتریان است. پیشنهاد میشود بدین منظور بهصورت سالانه یا ماهانه در دستور کار روابط عمومی و یا مدیران بازاریابی این برندها قرار بگیرد تا در صورت نیاز با اقدامات مناسب و بهموقع بتوان اعتبار برند را حفظ و تقویت کرد. با معرفی شخصیت منحصربهفردی از نوستالژی برند مانند یک انسان و ارائة محصول در کنار آن همراه با یک نام ویژه و آوردن نام نوستالژی بههمراه نماد، نشانه یا موزیک، تداعیهای ذهنی از برند مذکور را براساس عوامل تشکیلدهندة آن تقویت کنند تا بدین ترتیب اعتبار برند تقویت شود و اعتماد بهبار بیاورد
ناصر صنوبر؛ سعیده خانی؛ ابوالفضل حق وردی زاده
چکیده
جشنوارههای فرهنگی سهم مهمی در صنعت گردشگری دارند و شناخت عوامل مؤثر بر موفقیت آنها دارای اهمیت است؛ بنابراین در این پژوهش، تأثیر متغیرهای حس جمعی، تجربه احساسی و برونگرایی در تحقق رضایت و وفاداری گردشگران رویدادهای فرهنگی بررسی شده است. برای این منظور، تعداد 394 پرسشنامه در بین گردشگران جشنواره نوروزی برج میلاد تهران توزیع و ...
بیشتر
جشنوارههای فرهنگی سهم مهمی در صنعت گردشگری دارند و شناخت عوامل مؤثر بر موفقیت آنها دارای اهمیت است؛ بنابراین در این پژوهش، تأثیر متغیرهای حس جمعی، تجربه احساسی و برونگرایی در تحقق رضایت و وفاداری گردشگران رویدادهای فرهنگی بررسی شده است. برای این منظور، تعداد 394 پرسشنامه در بین گردشگران جشنواره نوروزی برج میلاد تهران توزیع و موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد حس جمعی یک پیشبینی کننده مستقیم وفاداری است و رضایت هم چنان بیشترین تأثیر را بر وفاداری دارد. همچنین رابطه بین برونگرایی و تجربه احساسی مثبت تأیید شد. در مسیرهای غیرمستقیم نیز تجربه احساسی مثبت از طریق رضایت بیشترین تأثیر را بر وفاداری دارد. نتایج این مطالعه میتواند مدیران بازاریابی و متولیان برگزاری جشنوارهها را در مدیریت بهتر رویدادها و کسب رضایت و وفاداری بیشتر گردشگران یاری رساند.
محمدصالح ترکستانی؛ فهمیه مفاخری؛ فاطمه حقیقت
چکیده
امروزه با وجود فواید حاصل از توسعه اینترنت در صنعت گردشگری، لزوم شناخت کاملتر از مفهوم وفاداری الکترونیکی و عوامل تأثیرگذار بر آن را مورد تأکید قرار میگیرد. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر وفاداری و اعتماد در تجارت الکترونیک بر خرید آنلاین محصولات گردشگری میپردازد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان وبسایت یکی از دفاتر معتبر خدمات مسافرتی ...
بیشتر
امروزه با وجود فواید حاصل از توسعه اینترنت در صنعت گردشگری، لزوم شناخت کاملتر از مفهوم وفاداری الکترونیکی و عوامل تأثیرگذار بر آن را مورد تأکید قرار میگیرد. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر وفاداری و اعتماد در تجارت الکترونیک بر خرید آنلاین محصولات گردشگری میپردازد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان وبسایت یکی از دفاتر معتبر خدمات مسافرتی میباشد که به صورت اینترنتی از خدمات این شرکت استفاده کردند. به منظور توزیع پرسشنامه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید که حجم نمونه برابر یا 82 نفر میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با انجام شده و روش آماری مورد استفاده مدلسازی Smart PLS استفاده از نرمافزاری آماری معادلات ساختاری است. نتایج نشان میدهد که قابلیت وبسایت و امنیت درک شده بر اعتماد و رضایت تأثیر دارد، همچنین هزینه بر رضایت تأثیر دارد اما هزینه بر اعتماد اثری نداشت و این فرضیه رد شد، همچنین نتایج، تأثیر اعتماد و رضایت بر وفاداری را تأیید نمود.
محمد رضا کریمی علیوچه؛ محمد مهدی احمدی؛ مهسا نظری
دوره 10، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 21-42
چکیده
گردشگری مذهبی، از گذشتههای دور تا کنون به عنوان یکی از پر رونقترین اشکال گردشگری در جهان به شمار میآید. گردشگری اسلامی در اصل، تعبیر گردشگری جدیدی از زیارت است که گردشگری مذهبی و تفریحی را با یکدیگر ادغام میکند. برای دستیابی به راهکارهای توسعه گردشگری، بررسی دو عامل رضایت و وفاداری گردشگران در هر مقصد گردشگری دارای اهمیت است. ...
بیشتر
گردشگری مذهبی، از گذشتههای دور تا کنون به عنوان یکی از پر رونقترین اشکال گردشگری در جهان به شمار میآید. گردشگری اسلامی در اصل، تعبیر گردشگری جدیدی از زیارت است که گردشگری مذهبی و تفریحی را با یکدیگر ادغام میکند. برای دستیابی به راهکارهای توسعه گردشگری، بررسی دو عامل رضایت و وفاداری گردشگران در هر مقصد گردشگری دارای اهمیت است. رضایت گردشگر از آن جهت که در نتیجه آن گردشگران بیشتری وارد کشور میشوند و درآمد خارجی بیشتری برای کشور حاصل میگردد، برای صنعت گردشگری ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ارزشهای سنتی و ارزشهای اسلامی بر رضایت و وفاداری گردشگران مسلمان است. در این پژوهش تعداد 387 نفر از گردشگران مسلمان به روش در دسترس انتخاب شدند. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار Amos22 استفاده گردید. یافتهها حاکی از تاثیر ارزش کیفیت، ارزش اجتماعی، ویژگیهای فیزیکی اسلامی و ویژگیهای غیر فیزیکی اسلامی بر رضایت گردشگران و تاثیر رضایت بر وفاداری گردشگران مسلمان میباشد. در بخش پایانی نیز پیشنهادهای کاربردی، محدودیتها و پیشنهاد به پژوهشگران آتی ارائه شده است.
سید محمد طباطبایی؛ ابوالفضل نوری؛ زهره محمد نوری؛ فرزانه حشمتی
دوره 9، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 60-82
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهکارهای مؤثر بر جذب و وفاداری گردشگران پزشکی و ارائه پیشنهادهایی درگردشگری پزشکی انجام یافته است. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، با استفاده از معیارهایعرضه و تقاضای گردشگری پزشکی عوامل مؤثر بر انتخاب شهر مقصد توسط گردشگران استخراج گردید. سپسگردشگران پزشکی به چهار دسته سرب، آهن، ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهکارهای مؤثر بر جذب و وفاداری گردشگران پزشکی و ارائه پیشنهادهایی درگردشگری پزشکی انجام یافته است. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، با استفاده از معیارهایعرضه و تقاضای گردشگری پزشکی عوامل مؤثر بر انتخاب شهر مقصد توسط گردشگران استخراج گردید. سپسگردشگران پزشکی به چهار دسته سرب، آهن، طلا و پلاتینیوم دسته بندی شدند. این تحقیق از نظر هدف از نوعتحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی می باشد و از پرسشنامه به منظور جمع آوری داده های مورد نیازاستفاده شده است. گردشگران پزشکی شهر یزد جامعه آماری این تحقیق را شکل داده اند. در این پژوهش، از روشنمونه گیری تصادفی استفاده شد و با بهره گیری از فرمول تعیین حجم نمونه نامحدود و با در نظر گرفتن سطح اطمینان95 درصد و سطح خطای 0,1 مقدار حجم نمونه 110 نفر برآورد گردید. به منظور تجزیه و تحلیل تحلیل داده ها وو تکنیک تاپسیس t و اکسل استفاده شده است. در این فرآیند، از آزمون SPSS آزمون فرضیات از نرم افزارهایفازی استفاده گردید.با توجه به اولویت بندی عوامل مؤثر بر تقاضا، گردشگران پزشکی در یک تقسیم بندی جدید وبر مبنای مشابهت اولویت بندی نیازها ب ه دو گون ه الماس و نقره تقسیم گردیدند. در ادامه عوامل موثر ب ر جذبگردشگر پزشکی همانند نظریه هرزبرگ به دو دسته الزامی و انگیزشی طبقه بندی شدند که در سطح گونه الماس عدمارائه عوامل انگیزشی موجب نارضایتی شدید می گردد. این در حالی است که عدم ارائه این عوامل در سطح گونه نقرهمنجر به بروز نارضایتی نمی شود.
شمس الدین ناظمی؛ فهیمه سادات سعادت یار
دوره 8، شماره 22 ، تیر 1392، ، صفحه 58-79
چکیده
در بازار گسترده امروز موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی به رفتار مشتری بستگی دارد، اوست که با
توجه به امکانات و استعداد خود به ارزش گذاری مواردی همچون قیمت، مرغوبیت، کیفیت و ... می پردازد و
در نهایت انتخاب میکند )ایمانی، ۶۸۳۱ (. حفظ مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان در این فضای رقابتی در
حوزه خدمات، روز به روز مشکلتر میشود.)عزیزی، ...
بیشتر
در بازار گسترده امروز موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی به رفتار مشتری بستگی دارد، اوست که با
توجه به امکانات و استعداد خود به ارزش گذاری مواردی همچون قیمت، مرغوبیت، کیفیت و ... می پردازد و
در نهایت انتخاب میکند )ایمانی، ۶۸۳۱ (. حفظ مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان در این فضای رقابتی در
حوزه خدمات، روز به روز مشکلتر میشود.)عزیزی، ۶۸۳۱ ( از این رو هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط
میان متغیرهایی همچون شهرت و نوآوری، ارزش ادراک شده و رضایت مشتری در بخش رستوران داری بر
وفاداری و ابعاد آن می باشد. نمونه مطالعه شده در این تحقیق را ۲۰۲ نفر از مشتریان رستوران پدیده شاندیز
تشکیل می دهند. جمع آوری داده های این تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه صورت گرفته است که در دو
بخش؛ سؤالات عمومی و تخصصی؛ در برگیرنده متغیرهای مورد مطالعه، تنظیم شده است. پایایی و روایی آن
براساس ضریب آلفای کرونباخ و شیوه روایی محتوا براساس نظر اساتید و تحلیل عاملی، مورد تأیید قرار
گرفته است. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق روش معادلات ساختاری انجام گرفته است.
پردازش حاصل از داده ها حاکی از آن است که شهرت و نوآوری به واسطه متغیرهای ارزش ادراک شده و
رضایت مشتری از رستوران می توانند بر وفاداری و نیات رفتاری مشتری یک رستوران ممتاز تأثیرگذار باشند.
حبیب ابراهیم پور؛ میر علی سید نقوی؛ نور محمد یعقوبی
دوره 5، شماره 14 ، اسفند 1389، ، صفحه 67-92
چکیده
گردشگری به دلیل تأثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از جمله درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی کشورها در حال تبدیل شدن به صنعت اول در جهان است و برای اغلب کشورها گردشگری منبع مهمی برای فعالیتهای تجاری، کسب درآمد، اشتغالزایی و مبادلات خارجی محسوب میشود. نوشته حاضر برای دستیابی به راهکارهای توسعه گردشگری، به بررسی ...
بیشتر
گردشگری به دلیل تأثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از جمله درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی کشورها در حال تبدیل شدن به صنعت اول در جهان است و برای اغلب کشورها گردشگری منبع مهمی برای فعالیتهای تجاری، کسب درآمد، اشتغالزایی و مبادلات خارجی محسوب میشود. نوشته حاضر برای دستیابی به راهکارهای توسعه گردشگری، به بررسی دو عامل رضایت و وفاداری گردشگران در منطقه گردشگری سرعین پرداخته است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی است. از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی در گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری گردشگرانی هستند که در مرداد ماه به منطقه سرعین اردبیل مسافرت داشتهاند. با توجه به نامشخص بودن تعداد گردشگران (جامعه آماری) از نمونهگیری تصادفی قابل دسترس استفاده شده است و مناطق و محلهایی که گردشگران معمولا برای بازدید به آن مراجعه میکنند برای جمعآوری دادهها تعیین گردید. از آزمون ضریب همبستگی برای تجزیه و تحلیل سؤالها و جهت رد یا تایید فرضیهها همچنین برای دستیابی به میزان و شدت رابطه استفاده گردید. نتایج یافتههای تحقیق نشان داد که بین عوامل سازمانی و محیطی با رضایت گردشگران و همینطور بین این عوامل و رضایت گردشگران با وفاداری با ضریب همبستگی 71/0 رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. در نتیجه عوامل سازمانی و محیطی موجب افزایش رضایت گردشگران و به تبع آن افزایش وفاداری آنها، به معنی بازگشت گردشگران و معرفی منطقه از سوی آنها میشود. در نتیجه بهبود عوامل محیطی و سازمانی برای توسعه گردشگری پیشنهاد گردید.