برنامه ریزی گردشگری
شبنم گله دار؛ شادی گله دار؛ عنایت میرزایی؛ ماندانا مسعودی راد
چکیده
شهرستان خرمآباد، به علت جاذبههای طبیعی و تاریخی همواره موردتوجه گردشگران بوده است. اما ضعف در زیرساختهای گردشگری یکی از موانع قابلتوجه در توسعه این صنعت به شمار میرود. این پژوهش باهدف شناسایی پیشرانهای کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری شهر موزهی خرمآباد با تأکید بر زیرساختهای گردشگری شکلگرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف ...
بیشتر
شهرستان خرمآباد، به علت جاذبههای طبیعی و تاریخی همواره موردتوجه گردشگران بوده است. اما ضعف در زیرساختهای گردشگری یکی از موانع قابلتوجه در توسعه این صنعت به شمار میرود. این پژوهش باهدف شناسایی پیشرانهای کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری شهر موزهی خرمآباد با تأکید بر زیرساختهای گردشگری شکلگرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد، آیندهپژوهی است. شاخصهای پژوهش با کمک اسناد موجود در این حوزه و مصاحبههای نیمه ساختاریافته از کارشناسان و متخصصان در حوزه گردشگری جمعآوریشده است. جامعه آماری پژوهش شامل 19 نفر میباشد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات، از تکنیک تحلیل اثرات متقاطع در نرمافزار، Micmac استفادهشده است. نتایج این پژوهش از میان 19 عامل کلیدی، 7 پیشران کلیدی استخراج شد؛ که نشان داد بیشترین تأثیرگذاری در توسعه زیرساختهای گردشگری شهرستان خرمآباد به ترتیب مربوط به پیشرانهای کلیدی مدیریت تخصصی، آموزش نیروی ماهر، بخش خصوصی، تورهای گردشگری، امنیت، روشهای نوین تبلیغات و رویدادهای فرهنگی- آموزشی است.
اقتصادو بازاریابی
سید امین منصوری؛ سید مرتضی افقه؛ شمیم شجاعی
چکیده
از راهکارهای بهبود توزیع درآمد، توسعهی گردشگری است. توسعه گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی چون درآمد سرانه پایین و توزیع نامناسب درآمد مواجهاند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا هدف اصلی این مطالعه بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع درآمد در استانهای منتخب ایران است. بهمنظور بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع ...
بیشتر
از راهکارهای بهبود توزیع درآمد، توسعهی گردشگری است. توسعه گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی چون درآمد سرانه پایین و توزیع نامناسب درآمد مواجهاند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا هدف اصلی این مطالعه بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع درآمد در استانهای منتخب ایران است. بهمنظور بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع درآمد در استانهای منتخب ایران برای دوره 1400-1390 از روش تابلویی استفاده گردید. نتیجه به دست آمده از شاخص گردشگری نشان داد که گردشگری باعث افزایش ضریب جینی و نابرابری در استانها میگردد. اثر صادرات، نرخ بیکاری، سرمایه ی خارجی جذب شده ی استان، نرخ تورم و درآمد سرانه بر ضریب جینی نیز مثبت برآورده شده است. نسبت فاصله سرانه در استان های ایران اثری منفی بر توزیع درآمد داشته است که نشان می دهد هر چقدر از پایتخت فاصله گرفته شده است ضریب جینی کاهش یافته و توزیع درآمد عادلانه تر شده است.
مدیریت گردشگری
میترا یاراحمدی؛ حمداله سجاسی قیداری؛ حمید شایان؛ سیامک سیفی
چکیده
هنگامیکه گروههای ذینفع در مورد توسعه گردشگری، ادراکات و اهداف متفاوتی را دنبال نمایند، ممکن است بین ذینفعان، تعارض با زمینه های گوناگون ایجاد شود. لذا این مطالعه به بررسی مسئله تعارض در گردشگری میان ذینفعان، با بهره گیری از رویکرد روش شناسی ترکیبی، متاستنز و مدل تصمیم گیری چند معیاره پرداخته است. به این منظور با بهره گیری از روش ...
بیشتر
هنگامیکه گروههای ذینفع در مورد توسعه گردشگری، ادراکات و اهداف متفاوتی را دنبال نمایند، ممکن است بین ذینفعان، تعارض با زمینه های گوناگون ایجاد شود. لذا این مطالعه به بررسی مسئله تعارض در گردشگری میان ذینفعان، با بهره گیری از رویکرد روش شناسی ترکیبی، متاستنز و مدل تصمیم گیری چند معیاره پرداخته است. به این منظور با بهره گیری از روش متاستنز بر اساس تحلیل یافته های 37 مطالعه موجود، 30 پارامتر تعارض شناسایی و براساس نظر 15 نفر از متخصصان گردشگری، با بهره گیری از روش دلفی فازی، اولویت بندی شده است. نتایج نشان میدهد پارمترهای؛ ممانعت از توسعه فعالیت های گردشگری ناشی از وضع مقررات زیست محیطی، توزیع ناعادلانه مزایای گردشگری و اختلاف نظر در اختصاص مشوق ها و امتیازات مالی به ذینفعان، مهم ترین زمینه های تعارض ذینفعان گردشگری است که مهم ترین علل بروز آن، تضاد منافع و نقض حقوق و منافع سایرین می باشد
علی اکبر قلی زاده؛ شهلا صمدی پور
چکیده
گردشگری بهعنوان یک صنعت کاربر به بهبود اقتصاد در زمینه اشتغال در مقاصد گردشگری، توسعه زیرساختها، حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تاریخی و جدید و درک بهتر مردم جهان از یکدیگر کمک میکند. مجموعه عوامل مذکور میتواند به رشد اقتصادی بالاتر کشورهای میزبان منجر شود و به افزایش سرمایهگذاری در سایر بخشهای اقتصادی بیانجامد. یکی ...
بیشتر
گردشگری بهعنوان یک صنعت کاربر به بهبود اقتصاد در زمینه اشتغال در مقاصد گردشگری، توسعه زیرساختها، حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تاریخی و جدید و درک بهتر مردم جهان از یکدیگر کمک میکند. مجموعه عوامل مذکور میتواند به رشد اقتصادی بالاتر کشورهای میزبان منجر شود و به افزایش سرمایهگذاری در سایر بخشهای اقتصادی بیانجامد. یکی از بخشهای متأثر از افزایش رشد اقتصادی، بخش مسکن است. هدف از مقاله حاضر، تحلیل اثر توسعه گردشگری خارجی بر قیمت مسکن در ایران طی دوره زمانی فصل اول 1391 تا فصل اول 1400 میباشد. به این منظور، تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور بهعنوان شاخصی برای توسعه گردشگری و متغیرهای قیمت دلار، جمعیت، تعداد بزرگراههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی و تعداد پروانههای ساختمانی صادرشده بهعنوان متغیرهای کنترل در نظر گرفته شدند و روش خودتوضیحی با وقفههای توزیعی برای برآورد بهکار برده شد. نتایج حاصل از برآورد نشان داد که تعداد گردشگران خارجی بر قیمت مسکن در ایران طی دوره زمانی مورد مطالعه اثر منفی داشته است. قیمت دلار، جمعیت و تعداد بزرگراههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی بر قیمت مسکن اثر مثبت و تعداد پروانههای ساختمانی صادرشده بر قیمت مسکن اثر منفی داشتهاند.
مدیریت گردشگری
ایوب پژوهان؛ شهین بهور؛ حجت اله ملکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی توسعه گردشگری خلاق روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعه مورد مطالعه را دهیاران روستاهای هدف گردشگری، مدیران خانههای بومگردی، شوراهای روستاها، خبرگان بومی، اساتید دانشگاه در رشته گردشگری و مطلعان کلیدی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی توسعه گردشگری خلاق روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعه مورد مطالعه را دهیاران روستاهای هدف گردشگری، مدیران خانههای بومگردی، شوراهای روستاها، خبرگان بومی، اساتید دانشگاه در رشته گردشگری و مطلعان کلیدی تشکیل دادند. نمونهگیری به روش هدفمند و گلوله برفی انجام شده است. بر این اساس، تعداد 23 مصاحبه با مشارکتکنندگان در پژوهش انجام شد و اشباع نظری در مصاحبه 19 حاصل گردید. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند گردآوری و با استفاده از راهبرد اشتراوس و کوربین تحلیل شدند. بهمنظور سنجش روایی و رعایت ویژگیهای کیفی پژوهش، اعتباربخشی دادهها حین انجام مصاحبهها از معیارهای چهارگانه لینکُلن و گوبا (قابلیت اعتبار، قابلیت انتقالپذیری و تناسب، قابلیت اطمینان و ثبات و قابلیت تصدیق) استفاده شد. پایایی پژوهش با استفاده از فرمول پایایی هولستی (82 درصد) محاسبه گردید. نتایج تحلیل محتوای استقرایی، طی سه رویه کدگذاری باز، محوری و انتخابی به شناسایی تعداد 120 کد اولیه، 32 کد محوری و 6 عامل منتج شد. در نهایت، الگوی گردشگری خلاق روستایی طراحی و ارائه گردید که در آن «گردشگری خلاق روستایی» بهعنوان پدیدهمحوری متأثر از عوامل علی پژوهش انتخاب شد. عوامل زمینهای و مداخلهگر بههمراه پدیدهمحوری راهبردهای توسعه گردشگری خلاق روستایی را شکل دادند و پیامدهایی همچون افزایش سرمایهگذاریهای بخش خصوصی، سوق دادن درآمد از مناطق شهری به روستا، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، افزایش نرخ اشتغال، بازگشت به روستا و توسعه فرهنگی و حس همکاری در منطقه شناسایی شدند.
مدیریت گردشگری
ایوب پژوهان؛ مسلم فلاحی
چکیده
گردشگری مذهبی بهعنوان شاخهای از گردشگری فرهنگی، میتواند محرک توسعه بهویژه در مناطق روستایی باشد. از اینرو، پژوهش حاضر، باهدف مفهومپردازی الگوی توسعه گردشگری مذهبی با تأکید بر بُقاع متبرکه استان کرمانشاه انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع نظریه دادهبنیاد بود. جامعه موردمطالعه پژوهش را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری ...
بیشتر
گردشگری مذهبی بهعنوان شاخهای از گردشگری فرهنگی، میتواند محرک توسعه بهویژه در مناطق روستایی باشد. از اینرو، پژوهش حاضر، باهدف مفهومپردازی الگوی توسعه گردشگری مذهبی با تأکید بر بُقاع متبرکه استان کرمانشاه انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع نظریه دادهبنیاد بود. جامعه موردمطالعه پژوهش را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری مذهبی تشکیل داد. بر این اساس بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 16 مصاحبه نیمهساختاریافته و عمیق با مطّلعان کلیدی صورت پذیرفت. نتایج تحلیل محتوای دادهها، طی سه رویه کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، به شناسایی 71 مفهوم، 14 مقوله فرعی و درنهایت 6 مقوله اصلی منتج شد. درنهایت مدل پارادایمی توسعه گردشگری مذهبی ارائه شد که در آن توسعه گردشگری مذهبی بهعنوان پدیده محوری متأثر از شرایط علّی پژوهش انتخاب شد. شرایط زمینهای و مداخلهگر بههمراه پدیده محوری، راهبردهای توسعه گردشگری مذهبی را تشکیل دادند و پیامدهایی همچون توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی احصاء گردید.
امیرمحمد کلابی
چکیده
اکوسیستم گردشگری بهعنوان عامل رونق اقتصادی و حافظ محیطزیست شناخته شده و اکوسیستم گردشگری پایدار توزیع عادلانه فرصتها در نسلهای آینده را تضمین میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اکوسیستم گردشگری پایدار با رویکرد فراترکیب انجام شده است. در پژوهش حاضر 39 پژوهش مرتبط با موضوع، در پایگاههای مختلف علمی از سال 1994 تا ...
بیشتر
اکوسیستم گردشگری بهعنوان عامل رونق اقتصادی و حافظ محیطزیست شناخته شده و اکوسیستم گردشگری پایدار توزیع عادلانه فرصتها در نسلهای آینده را تضمین میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اکوسیستم گردشگری پایدار با رویکرد فراترکیب انجام شده است. در پژوهش حاضر 39 پژوهش مرتبط با موضوع، در پایگاههای مختلف علمی از سال 1994 تا 2020 استخراج شده که با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو مورد بررسی قرار گرفته است. با تحلیل محتوای آنها مفاهیم و مقولههای مربوطه استخراج گردید و میزان اهمیت و اولویت مفاهیم با روش آنتروپی شانون تعیین شده است. مقولههای آموزش سرمایه انسانی، فرهنگ، ویژگیهای فردی، شبکهسازی و بازارها، سرمایهگذاری و تامین مالی، قانونگذاری و سیاستها و زیرساختها به ترتیب دارای بیشترین اهمیت در بین عوامل موثر بر اکوسیستم گردشگری پایدار میباشند.
احمد پوراحمد؛ رحمت اله فرهودی؛ سعید زنگنه شهرکی؛ طهورا شفاعت قراملکی
چکیده
بافتهای تاریخی گنجینه گرانبهای شهرهایی هستند که نمود تمدن چندین هزارساله میباشند. گاهی این گنجینهها آنگونه که باید موردتوجه قرار نمیگیرند و از بین میروند برای اینکه بافتها بهعنوان میراث باقی بمانند باید بتوان آنها را غنا بخشید و به جهانیان معرفی نمود. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی قابلیتهای گردشگری بافتهای تاریخی ...
بیشتر
بافتهای تاریخی گنجینه گرانبهای شهرهایی هستند که نمود تمدن چندین هزارساله میباشند. گاهی این گنجینهها آنگونه که باید موردتوجه قرار نمیگیرند و از بین میروند برای اینکه بافتها بهعنوان میراث باقی بمانند باید بتوان آنها را غنا بخشید و به جهانیان معرفی نمود. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی قابلیتهای گردشگری بافتهای تاریخی در جهت بازآفرینی شهری است که در پی پاسخ به این سؤال هستیم که «قابلیتهای گردشگری بافت تاریخی شهر تبریز در جهت بازآفرینی در چه وضعیتی قرار دارد؟» برای پاسخ به این سؤال پس از شناسایی معیارها و شاخصهای بازآفرینی شهری با رویکرد گردشگری در سه بعد اجتماعی- فرهنگی، کالبدی و زیستمحیطی پرسشنامهای برای ارزیابی قابلیتهای گردشگری بافت تاریخی ازنظر گردشگران تنظیم گردید. نتایج از طریق نرمافزار "اس پی اس اس" و با کاربرد آزمون خیدو مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که گردشگری بافت تاریخی تبریز در جهت بازآفرینی از بعد اجتماعی- فرهنگی در حد مطلوب، در بعد زیستمحیطی و کالبدی در حد نسبتاً مطلوب است.
میرمحمد اسعدی؛ سید حبیب اله میرغفوری؛ جمیله قاسملوی سلطان آباد
چکیده
صنعت توریسم، یکی از مهمترین پدیدههای قرن حاضر است که در آیندهای بسیار نزدیک، اولین صنعت مهم جهان محسوب خواهد شد. این صنعت، علاوه بر تأثیرات اقتصادی، عامل مهمی در پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی محسوب میشود. با توجه به موضوع اصلی اقتصاد کشور ایران یعنی کاهش درآمدهای نفتی و اتکا به اقتصاد مقاومتی، میتوان مقایسهای بین کشور ایران ...
بیشتر
صنعت توریسم، یکی از مهمترین پدیدههای قرن حاضر است که در آیندهای بسیار نزدیک، اولین صنعت مهم جهان محسوب خواهد شد. این صنعت، علاوه بر تأثیرات اقتصادی، عامل مهمی در پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی محسوب میشود. با توجه به موضوع اصلی اقتصاد کشور ایران یعنی کاهش درآمدهای نفتی و اتکا به اقتصاد مقاومتی، میتوان مقایسهای بین کشور ایران و ترکیه و مالزی انجام داد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی-توصیفی و از نوع پیمایشی است که جامعهی آماری آن خبرگانی از اساتید دانشگاه و سازمان گردشگری بوده است. روش تجزیهوتحلیل دادهها، تکنیک نگاشت شناختی فازی (FCM) بوده است. بر اساس مدل نهایی، تأثیرگذارترین و تأثیرپذیرترین عوامل بر مجموع سیستم عبارتاند از: تدوین سند توسعه ملی گردشگری ایران، افزایش امنیت سرمایه و سرمایهگذاری در گردشگری، بهبود روابط بینالمللی، احیاء و ارتقای زیرساختهای گردشگری، توسعه گردشگری داخلی، تغییر ساختار سازمان گردشگری و تبدیل آن به سطح وزارتخانه.
احمد رومیانی؛ حمید شایان؛ حمدللله سجاسی قیداری؛ محمد رضا رضوانی
چکیده
تجربیات دهههای گذشته در کشورهای جهان، نشاندهنده این است که توجه به گردشگری، یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی و ارتباطی دولتهاست؛ از همین رو، سیاستهای مختلفی را بهمنظور توسعه گردشگری و زیر بخشهای آن در ابعاد ملی، منطقهای و محلی به کار گرفتهاند. هدف از این پژوهش، تحلیل تطبیقی برنامهریزی فضایی گردشگری ایران ...
بیشتر
تجربیات دهههای گذشته در کشورهای جهان، نشاندهنده این است که توجه به گردشگری، یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی و ارتباطی دولتهاست؛ از همین رو، سیاستهای مختلفی را بهمنظور توسعه گردشگری و زیر بخشهای آن در ابعاد ملی، منطقهای و محلی به کار گرفتهاند. هدف از این پژوهش، تحلیل تطبیقی برنامهریزی فضایی گردشگری ایران با کشورهای ترکیه، صربستان و پرتغال است تا از تجربیات این کشورها برای کاهش نقاط ضعف و بهبود توسعه گردشگری از جمله گردشگری روستایی کشور بهره گرفته شود. نوع تحقیق، بنیادی و روش مورد استفاده، تطبیقی با تحلیل کیفی بر اساس شیوه تحلیل محتوا است.برای گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای (اسنادی) بهره گرفته شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که موفقیت کشورهای ترکیه، صربستان و پرتغال در زمینه برنامهریزی فضایی گردشگری، از طریق انطباق برنامهها و ایجاد همگرایی و مشارکت بین دپارتمان برنامهریزی فضایی گردشگری در سطوح مختلف ملی، منطقهای و محلی (روستایی) در جهت توسعه گردشگری نقش هدایتگری- تسهیلگری را به کار گرفته و با دادن اختیار به ایالتها در برنامههای قانونی و سیاستهای توسعه گردشگری، نقشهای راهبردی را لحاظ کردهاند؛ اما کشور ایران در سطح ملی به دلیل نگرش و تفکر ساختار متمرکز در برنامهریزی و نگرش بخشی به برنامهها با مشکلاتی مواجه است. در سطح منطقهای نیز با مشکلاتی مانند، عدم استقلال و اختیار قانونی و سیاسی مدیران منطقهای در برنامههای گردشگری و در سطح محلی با مشکلاتی مانند، عدم حق اختیار قانونی به نماینده محلی و عدم مشارکت راهبردی در زمینه برنامهریزی فضایی مقصدهای گردشگری روستایی روبهرو است.
سید مرتضی هاتفی؛ نازنین کوهی حبیبی؛ الهام عبداللهی
چکیده
اولویتبندی قطبهای گردشگری میتواند معیاری برای تعیین مرکزیت و همچنین تعیین جاذبههای گردشگری و تعدیل نابرابری بین نواحی باشد و گامی جهت تدوین برنامه توسعه گردشگری باشد. هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی و اولویتبندی کانونهای گردشگری بر اساس مدل یکپارچه آنتروپی شانون فازی و روش نسبت جمعی (آراس) فازی است. برای این منظور، ابتدا ...
بیشتر
اولویتبندی قطبهای گردشگری میتواند معیاری برای تعیین مرکزیت و همچنین تعیین جاذبههای گردشگری و تعدیل نابرابری بین نواحی باشد و گامی جهت تدوین برنامه توسعه گردشگری باشد. هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی و اولویتبندی کانونهای گردشگری بر اساس مدل یکپارچه آنتروپی شانون فازی و روش نسبت جمعی (آراس) فازی است. برای این منظور، ابتدا شاخصهای مؤثر بر توسعه کانونهای گردشگری در سه حوزه طبیعی- اکولوژیکی، مکانی-کالبدی-خدماتی و اقتصادی-اجتماعی با استفاده از ادبیات موضوع و نظرات خبرگان شناسایی میشوند. پس از گردآوری دادهها به فرم اعدا فازی مثلثی، از روش آنتروپی شانون فازی اهمیت و وزن هر یک از معیارها در توسعه کانونهای گردشگری شناسایی میشود. سپس با استفاده از روش آراس فازی به ارزیابی و اولویتبندی کانونهای گردشگری پرداخته میشود و کانونهایی که پتانسیل بیشتری برای سرمایهگذاری دارند، مشخص میشوند.
امیر صابری؛ جمیله توکلی نیا؛ محمد تقی رضویان
چکیده
توسعهصنعتگردشگریبهعنوان صنعتی نوپا در جهان، در ردیف یکی از سه منبع درآمدی اول به شمار میآید ولی در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. در کشورهای توسعه یافته این صنعت، در حال گسترش بوده است. لذا برنامهریزانبرآنند تاجهتتوسعهفعالیتهایگردشگری به مقوله ارزیابی ظرفیت مدیریت یکپارچه برای توسعه گردشگری ...
بیشتر
توسعهصنعتگردشگریبهعنوان صنعتی نوپا در جهان، در ردیف یکی از سه منبع درآمدی اول به شمار میآید ولی در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. در کشورهای توسعه یافته این صنعت، در حال گسترش بوده است. لذا برنامهریزانبرآنند تاجهتتوسعهفعالیتهایگردشگری به مقوله ارزیابی ظرفیت مدیریت یکپارچه برای توسعه گردشگری شهرستان کاشان توجه کنند. بنابراین،بهره وریهرچهبیشترتوسعهگردشگریوافزایشپیامدهایمثبتآن،نیازمندمدیریتیکپارچهیآنمیباشد. این پژوهشبااستفادهازروشهایتوصیفیتحلیلیوبهرهگیریازپرسشنامهوتحلیلهایآماری شامل تحلیل رگرسیون و آزمون T بهارزیابی ظرفیت مدیریت یکپارچه برای توسعه گردشگری شهرستان کاشانپرداخته است، جامعهآماریموردبررسیدراینتحقیق337 نفر که با روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند، میباشد. در این پژوهش از نرم افزار spss21 و Excel2013 جهت آنالیز دادههای پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاصل از آمار استنباطی انجام شده، میزان معنادار در آزمون T 01/0، نشان دهنده معنادار بودن آزمون است، در نتیجه فرضیههای تحقیق «1) نبود تعامل و هماهنگی بین عناصر و بخشهای مدیریتی گردشگری منجر به عدم مدیریت یکپارچه شهرستان کاشان شده است. 2) نبود تعامل و هماهنگی بین عناصر و بخشهای مدیریتی گردشگری منجر به عدم توسعه متوازن سیستم گردشگری شهرستان کاشان شده است.» تعامل و هماهنگی در بخشهای مدیریتی گردشگری سبب توازن خواهد شد.
پرویز محمدزاده؛ حسین پناهی؛ سعیده صمدزاد
چکیده
هدف این تحقیق بررسی عوامل کلیدی موثر در شکلگیری تصویر شهر تبریز از دیدگاه گردشگران داخلی شهر تبریز میباشد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. بدین منظور تعداد 384 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده، در سه ماهه دوم سال 1395 بین گردشگران توزیع و به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی عوامل کلیدی موثر در شکلگیری تصویر شهر تبریز از دیدگاه گردشگران داخلی شهر تبریز میباشد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. بدین منظور تعداد 384 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده، در سه ماهه دوم سال 1395 بین گردشگران توزیع و به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون رتبهای فریدمن استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اولویت اجزای تشکیلدهنده شکلگیری تصویر شهر تبریز به ترتیب زیرساختهای شهری، جاذبههای گردشگری، وقایع و رویدادها و اقتصاد و تجارت میباشد. بنابراین از آنجاییکه عامل زیرساختهای شهری به عنوان موثرترین عامل در شکلگیری تصویر تبریز مطرح میباشد، ارتقاء زیرساختها، استانداردها و کیفیت خدمات و تسهیلات گردشگری همواره باید مورد توجه مسئولین و برنامهریزان شهری قرار گیرد.
ناهید امراللهی بیوکی؛ اعظم نظری
دوره 10، شماره 31 ، مهر 1394، ، صفحه 103-131
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و تبیین اثرات تصویر ذهنی گردشگران داخلی شهراصفهان بر توسعه گردشگری آن است. جامعه آماری این پژوهش، گردشگرانی هستند که تجربهسفر به شهر اصفهان را دارند. از آنجاییکه جامعه آماری نامحدود بوده ، بنابرابن برمبنای روشتعیین حجم نمونه کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین گردیده و از طریقنمونهگیری (غیراحتمالی) ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و تبیین اثرات تصویر ذهنی گردشگران داخلی شهراصفهان بر توسعه گردشگری آن است. جامعه آماری این پژوهش، گردشگرانی هستند که تجربهسفر به شهر اصفهان را دارند. از آنجاییکه جامعه آماری نامحدود بوده ، بنابرابن برمبنای روشتعیین حجم نمونه کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین گردیده و از طریقنمونهگیری (غیراحتمالی) در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههایاستاندارد بر اساس طیف لیکرت (پنج گزینهای) استفاده شد. روایی پرسشنامه به روشصوری -محتوایی و پایایی آن با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ برای هر متغیر محاسبه شد . برای تجزیه وتحلیل دادههای گردآوریشده و بررسی مدل مفهومی، از روشمدلیابی معادلات ساختاری و بابرازش مدل و تحلیلهای لازم صورت گرفت . در نهایت، با اصلاح AMOS استفاده از نرمافزارمدل مفهومی، برازش خوبی برای الگوی نظری طراحیشده، حاصل شد. بنابراین، می توان اظهارداشت که ویژگیهای فردی بهواسطه تصویر ذهنی بر رفتار گردشگری، دستاوردهای گردشگریو توسعه گردشگری تأثیر مثبت و معناداری دارد.
زهره فنی؛ علی محمد نژاد
دوره 4، شماره 11.12 ، خرداد 1385، ، صفحه 101-122
چکیده
هدف از این مطالعه، بررسی نقش مدیریت شهری در شناسایی توانمندی های گردشگری، برنامه ریزی و بهره برداری از جاذبه هاست. برای آگاهی از نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری رامسر به توزیع پرسش نامه بین گردشگران اقدام و سپس از روش های آماری برای تجزیه و تحلیل آنها استفاده شده است. همچنین مطالعات اسنادی، مصاحبه و تصاویر برای دستیابی به اهداف و ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، بررسی نقش مدیریت شهری در شناسایی توانمندی های گردشگری، برنامه ریزی و بهره برداری از جاذبه هاست. برای آگاهی از نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری رامسر به توزیع پرسش نامه بین گردشگران اقدام و سپس از روش های آماری برای تجزیه و تحلیل آنها استفاده شده است. همچنین مطالعات اسنادی، مصاحبه و تصاویر برای دستیابی به اهداف و نتایج پژوهشی مورد تاکید بودند. در پایان با استفاده از مدل SWOT به تحلیل نقش عوامل درونی و بیرونی در مدیریت گردشگری شهری رامسر و ارایه راهبردهای مدیریتی مناسب برای توسعه گردشگری استفاده شده است. بر اساس یافته های تحقیق، مشخص شد که شهرهایی مانند رامسر، دارای پتانسیل های مناسبی برای توسعه گردشگری اند، اما به علت ضعف های مدیریت شهری، عدم یکپارچگی مدیریت در بهره برداری پایدار از جاذبه ها، کمبود امکانات دسترسی و اطلاع رسانی، عدم همکاری و هماهنگی نهادهای گوناگون شهری، ناتوانی در تامین بهداشت و نظافت شهر و مشکلات مربوط به برنامه ریزی کاربری اراضی، بخش گردشگری نه تنها از توسعه پایداری فاصله گرفته بلکه روند منفی را طی می کند.
سعید اردکانی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1382، ، صفحه 49-66
چکیده
در جهان معاصر جهانگردی به عنوان عاملی جهت بهبود کیفیت زندگی جوامع در حال توسعه تلقی می شود. رشد و توسعه جهانگردی همواره با تغییراتی شگرف در اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روش زندگی انسانها همراه است و موجد تحولاتی بنیادی در شرایط اقتصادی، فرهنگی و آداب و رسوم مردم است. در کتب جهانگردی آثار مثبت و منفی ناشی از توسعه جهانگردی در زمینه ...
بیشتر
در جهان معاصر جهانگردی به عنوان عاملی جهت بهبود کیفیت زندگی جوامع در حال توسعه تلقی می شود. رشد و توسعه جهانگردی همواره با تغییراتی شگرف در اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روش زندگی انسانها همراه است و موجد تحولاتی بنیادی در شرایط اقتصادی، فرهنگی و آداب و رسوم مردم است. در کتب جهانگردی آثار مثبت و منفی ناشی از توسعه جهانگردی در زمینه های اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی و زیست محیطی مورد اشاره محققین قرار گرفته است. فواید اقتصادی مستقیم گردشگری شامل افزایش اشتغال، درآمد و مبادلات خارجی است که به بهبود استانداردهای زندگی افراد و توسعه اقتصادی منطقه ای و بین المللی منجر می گردد.