حامد فلاح تفتی؛ میرمحمد اسعدی؛ جمیله قاسملوی سلطان آباد
چکیده
شناسایی عوامل بحرانزا در صنعت گردشگری بهدلایل حوادث طبیعی- زیستمحیطی و سیاسی در بسیاری از مقاصد گردشگری ضرورتی اساسی است و قرار گرفتن کشور ایران در منطقهی خاورمیانه با احتمال زیاد وجود بحران در منطقه، تدوین یک استراتژی ریسک یکپارچه را در گردشگری اجتنابناپذیر کرده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توسعهای- کاربردی است که با در نظر ...
بیشتر
شناسایی عوامل بحرانزا در صنعت گردشگری بهدلایل حوادث طبیعی- زیستمحیطی و سیاسی در بسیاری از مقاصد گردشگری ضرورتی اساسی است و قرار گرفتن کشور ایران در منطقهی خاورمیانه با احتمال زیاد وجود بحران در منطقه، تدوین یک استراتژی ریسک یکپارچه را در گردشگری اجتنابناپذیر کرده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توسعهای- کاربردی است که با در نظر گرفتن ماهیت خدماتی صنعت گردشگری، اقدام به تدوین راهبردی یکپارچه در برابر بحران نموده است. جامعهی آماری پژوهش را خبرگانی از صنعت گردشگری و دانشگاه تشکیل میدهند و روش تحلیل دادهها، تکنیک نگاشت شناختی فازی است. براساس مدل نهایی، موثرترین عوامل بحرانزا در صنعت گردشگری ایران به ترتیب: بیثباتی سیاسی در منطقه، کاستی در زیرساختها،آلودگیهای زیستمحیطی، نوسانات ارزی، شیوع امراض و بیماریهای واگیردار، بلایای طبیعی شناسایی شده و استفاده از یک استراتژی یکپارچه مدیریت ریسک در صنعت گردشگری را پیشنهاد میدهد.
محمود حسن پور؛ طاهره شاهی؛ داود ارژنگ مهر
چکیده
با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوت است.یکی از این بحرانهایی که اخیرا گردشگری را در جهان و ایران دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کووید- 19 است.به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است.لذا این پژوهش بر آن است تا به منظور کمک به کسب و کارها برای مقابله با ...
بیشتر
با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوت است.یکی از این بحرانهایی که اخیرا گردشگری را در جهان و ایران دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کووید- 19 است.به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است.لذا این پژوهش بر آن است تا به منظور کمک به کسب و کارها برای مقابله با این بحران و چالشهای آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایران ارائه دهد. پژوهش بر اساس هدف کاربردی،به لحاظ ماهیت تبینی است و رویکرد کمی دارد.مدل استخراج شده از بخش کیفی طرح پژوهشی مذکور،توسط صاحبان کسب و کارهای گردشگری (مراکز اقامتی، آژانسهای مسافرتی،حمل و نقل،خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است.براساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل و توسط نرم-افزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفت.طبق نتایج حاصل، الگوی ساختاری ارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تایید شده است.با توجه به پیچیدگیهای دنیایامروز،زندگیبشردائماًدائمادرمعرضبحرانهای متفاوتی چون بحرانهای طبیعی،تروریستی و بیماری است. بحران،بهطوربه طور ناگهانی و بدون برنامهریزیقبلیاتفاقمیافتد و آثار مخربی با خود به همراه دارد. رویکرد نوین برای مواجهه با بحران، مدیریت آن است که علاوه بر کاهش اثرات و جبران خسارتهای آن، برای مواجهه احتمالی و تقویت و احیا و ارتقای سیستمبرنامهریزیمیکند. یکیازاینبحرانهایی که اخیراًاخیرا جامعه جهانی و از جمله ایران را دچار چالش کرده، ویروسهمهگیرکووید- 19 است. اینبحران باتوجهبهویژگیهایی که دارد، متمایز از بحرانهای دیگر است و بسیار بیشتر از سایر بحرانها صنعت گردشگری را تحت تأثیرتاثیرقرار دادهقراردادهاست،بهطوریکهبهطوریکهموجبتوقففعالیتهای گردشگری شده است. بهدنبالتوقففعالیتهایگردشگری،بخشعرضهگردشگریکشورباچالشهای اساسی روبرو شده است؛ . لذا بنابراین،این پژوهش بر آن است بوده استتابهمنظوربه منظورکمکبهکسبوکارهاکسبوکارهابرایمقابلهبااینبحرانوچالشهای آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایرانارائه دهد. این پژوهش، بر اساس هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت،تبینی است و رویکرد کمی دارد. مدلاستخراجشدهاستخراجشدهازبخشکیفیطرحپژوهشیمذکور،توسطصاحبانکسبوکارهایکسبوکارهایگردشگری (مراکز اقامتی،آژانسهای مسافرتی،حملونقلحمل و نقل، خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است. براین اساس،پرسشنامهبهصورتبهصورتآنلاینوبهروشنمونهگیریدر دسترسهدفمند در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بر اساسبراساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل شد و تائیدتاییدیا رد مدل الگویارائهشدهارائه شدهتوسطنرمافزارSmart-PLSو آزمون تحلیل عاملی تائیدی مورد سنجش قرار گرفت. طبق نتایجحاصل، الگوی ساختاریارائهشدهارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تائیدتایید شده است. بر اساسبراساس این الگو برای بخش عرضه گردشگری کشور بهمنظوربه منظور مواجهه با بحران در هر یک از مراحل قبل و حین و پس از بحران اهداف، راهبردها و اقدامات لازم تعیین شده است.
سلاله شهوازیان؛ فیروزه هاشمی قینانی
چکیده
شیوع ویروس کرونا باعث توقف چرخهای صنعت و تجارت ازجمله صنعت گردشگری و هتلداری شده است. دراین میان بیشترین آسیب متوجه منابع انسانی گردیده و نقش مدیریت منابع انسانی را درمواجهه با این آسیبها بسیار برجسته مینماید. هدف این پژوهش بررسی چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا و ارائه راهکار غلبه بر این چالشها ...
بیشتر
شیوع ویروس کرونا باعث توقف چرخهای صنعت و تجارت ازجمله صنعت گردشگری و هتلداری شده است. دراین میان بیشترین آسیب متوجه منابع انسانی گردیده و نقش مدیریت منابع انسانی را درمواجهه با این آسیبها بسیار برجسته مینماید. هدف این پژوهش بررسی چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا و ارائه راهکار غلبه بر این چالشها درصنعت هتلداری است. استراتژی پژوهش مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد و رویکرد استقرایی میباشد. جامعه آماری، نخبگان و مدیران صنعت هتلداری بوده که 16نفر از آنان به روش نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مصاحبه با استفاده از نرمافزارMAXQDA مورد تحلیل قرارگرفت. قابلیت اعتماد و اعتبار یافتهها باتکیه برتکنیک لینکلن وگوبا تأیید شد. مقوله محوری پژوهش، چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی بررسیگردید. یافتهها نشان میدهند شرایط علی این پژوهش در سطح فراسازمانی، ماهیت آسیب زننده شدید پاندمیکووید19، در سطح سازمان، مشکلات اقتصادی و ضعف مهارتهای سازماندهی و ارتباطی مدیریت منابع انسانی و درسطح فردی، ضعف مهارتهای ادراکی مدیریت منابع انسانی میباشد. تحلیل مصاحبهها، مجموعهای از چالشهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بیان میکند که بر استراتژیهای مواجهه بر بحران تأثیر میگذارد. عوامل ساختاری و شاخصهای مالی و اعتباری نیز بهعنوان عوامل مداخلهگرشناختهشد. از یافتهها استنباط میشود مدیران منابع انسانی با بهرهگیری از استراتژیهای خاصی همانند آموزش و توانمندسازی منابع انسانی، شناسایی شیوههای تأمین مالی وکاهش هزینه و بکارگیری نظام مدیریت منابع انسانی متمایز همچنین کسب حمایتهای دولت میتوانند اهداف خود را در کلیه سطوح سازمانی محققکرده و تأثیر منفی این بحران برعملکرد مدیریت منابع انسانی در هتلها راتعدیل نماید.