دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
برنامه ریزی گردشگری
تحلیلی بر تجربه معنوی گردشگران زن خارجی درایران

علی موحد؛ اصغر طهماسبی؛ نسرین غلامعلی فرد

دوره 18، شماره 61 ، فروردین 1402، ، صفحه 7-34

https://doi.org/10.22054/tms.2023.71544.2789

چکیده
  تجربه معنوی، یکی از ظرفیت‌ها و زمینه‌های رو به رشد در مقاصد گردشگری است و طیف وسیعی از گردشگران مذهبی و سکولار را در بر می‌گیرد. هدف تحقیق حاضر، بررسی و تحلیل انگیزه‌ها و عوامل مؤثر بر تجربه معنوی گردشگران زن خارجی در ایران است. داده‌های مورد نیاز با استفاده از ۳۸۳ پرسشنامه از گردشگران زن خارجی در هتل‌های محل اقامت گردشگران و یا ...  بیشتر

مدل توسعه اکوتوریسم در ایران: ابعاد و استراتژی ‏ها

علی اصغر مباشری؛ فاطمه شکاری؛ مسلم باقری؛ زهرا معاون؛ مهرداد کیانی

دوره 17، شماره 57 ، فروردین 1401، ، صفحه 147-178

https://doi.org/10.22054/tms.2022.65355.2666

چکیده
  این مطالعه در قالب پژوهشی ترکیبی به منظور ارائه مدل توسعه اکوتوریسم در ایران اجرا گردیده است. در بخش کیفی به مصاحبه با خبرگان گردشگری اقدام و داده‏ ها با روش تحلیل مضمون، تحلیل شد که به شناسایی 4 بعد اصلی و 19 استراتژی انجامید. در بخش کمی، با بکارگیری پرسشنامه به این ابعاد و استراتژی ‏ها توسط خبرگان صنعت گردشگری کشور امتیاز داده شد. ...  بیشتر

اثرات همه گیری کرونا بر اشتغال نیروی کار در صنایع مرتبط با گردشگری ایران

ارشک مسائلی؛ ناصر رضایی؛ خه بات درفشی؛ مهدی باسخا

دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 279-308

https://doi.org/10.22054/tms.2021.59352.2512

چکیده
  بسیاری از صنایع، با به رسمیت شناختن ویروس کووید 19 و بیماری کرونا در مارس 2020 به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر توسط سازمان بهداشت جهانی، دچار زیان شدند؛ ورودی گردشگر خارجی به کشور ایران در شش ماهه ابتدای سال 1399 قریب به 96 درصد کاهش داشته است. تحقیق حاضر با استفاده از طرح آمارگیری نیروی کار سال 1398 و جدول داده- ستانده به روز شده داده‌های سال ...  بیشتر

مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه گردشگری ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد

محمدعلی شاه حسینی؛ محسن نظری؛ محمد صالح ترکستانی؛ فاطمه قربانی

دوره 16، شماره 53 ، فروردین 1400، ، صفحه 109-171

https://doi.org/10.22054/tms.2021.50748.2284

چکیده
  صنعت گردشگری و رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها؛ هردو ارتباط مستقیمی با جامعه و محیط اطراف دارند و به‌نوعی در هم تنیده و بسیار به هم مرتبط هستند. هدف مقاله حاضر ارائه مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه گردشگری ایران است. جامعه پژوهش کلیه خبرگان گردشگری در سال 1397 می‌باشند که با منطق نمونه‌گیری نظری و به روش نمونه‌گیری قضاوتی ...  بیشتر

بازشناسی محرک های موثر بر رقابت پذیری سفر وگردشگری برای دوران پساکرونا (مطالعه موردی: ایران)

مجید اکبری؛ معصومه انصاری

دوره 15، ویژه نامه کووید 19 ، آذر 1399، ، صفحه 253-284

https://doi.org/10.22054/tms.2020.55632.2409

چکیده
  گسترش بیماری کرونا ( یا کووید ۱۹) صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری متأثر کرده است؛  بسته شدن مرزهای خارجی، محدودیت‌های سفر داخلی، لغو پروازها، و تعطیلی اماکن اقامتی و توریستی جملگی به آسیب­های فراوانی در صنعت گردشگری منجر شده­اند. تداوم این روند، تاکنون، میزان رقابت­پذیری اکثر کشورهای جهان برای کسب منابع و مزایای بیشتر ...  بیشتر

بررسی وضعیت تولیدات علمی ایران در حوزه گردشگری در بین سال های 1998 تا 2017

محسن فاضلی ورزنه؛ علی قربی؛ مهدی بهمنی

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، ، صفحه 79-110

https://doi.org/10.22054/tms.2020.30752.1891

چکیده
  هدف این پژوهش، شناخت وضعیت ایران به لحاظ تولیدات علمی از بعد کمی و کیفی و مقایسه آن با کشورهای خاورمیانه به‌منظور آگاهی از جایگاه ایران و کمک به تصمیم‌گیری در سیاست‌گذاری‌ها در حوزه‌ گردشگری بوده است. همچنین رابطه بین تولیدات علمی و درآمد حاصل از گردشگری بررسی شده است. پژوهش حاضر، با رویکرد علم‌سنجی انجام شده است. تولیدات عملی ...  بیشتر

رابطه ی میان شخصیت مقصد و تمایلات رفتاری گردشگران بین المللی

مهرناز علیزاده؛ روزبه میرزائی؛ فیلیپ پیرس

دوره 15، شماره 49 ، فروردین 1399، ، صفحه 95-124

https://doi.org/10.22054/tms.2020.11047

چکیده
  باوجود اینکه پژوهش های بسیاری در زمینه ی برند سازی مقاصد صورت گرفته است، مطالعه در زمینه ی شخصیت مقصد همچنان محدود باقی مانده است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی شخصیت مقصد ایران و بررسی رابطه ی میان شخصیت مقصد و تمایلات رفتاری گردشگران بین المللی ورودی با استفاده از مدل آکر(1997) می باشد. جامعه آماری این پژوهش را گردشگران بین المللی ...  بیشتر

ظرفیت گردشگری ماجراجویانه درکویرهای ایران با استفاده از تکنیکS.W.O.T

علی خاکساری؛ معصومه دهقانی

دوره 9، شماره 27 ، آبان 1393، ، صفحه 1-22

چکیده
  گسترش روند شهرنشینی و دوری انسان از طبیعت و محیطهای بکر سبب روی آوردن وی به طبیعت و توجه ویژه به طبیعتگردی در ایام تعطیلات شده است. رشد طبیعت گردی منجر به پیدایش انواع گوناگونی از گردشگری مبتنی بر طبیعت شده است که یکی از این اقسام گردشگری ماجراجویانه می باشد ودر سالهای اخیر، تقاضا برای آن در بازار گردشگری رو به ازدیاد است. به دلیل تنوع ...  بیشتر

عوامل موثر بر تقاضای گردشگری بین المللی ایران: رهیافت خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL)

سعید دائی کریم زاده؛ سارا قبادی؛ نسیم فرودستان

دوره 8، شماره 23 ، آبان 1392، ، صفحه 131-154

چکیده
  ایران از جمله کشورهایی است که تا کنون از ظرفیت های بالقوه خود در زمینه گردشگری به نحو مطلوبی استفاده نکرده است. یکی از ارکان توسعه جهانگردی، تقاضای آن می باشد. این تحقیق به دنبال بررسی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری بین المللی ایران است. به این منظور تعداد گردشگر ورودی به ایران به عنوان متغیر وابسته تقاضای گردشگری بین المللی استفاده ...  بیشتر

ارتقای ظرفیت گردشگری جمهوری اسلامی ایران: تحلیلی بر ابزارهای خط مشی گذاری ملی گردشگری

حسن دانایی فرد؛ سید داریوش جاوید؛ علی اصغر فانی

دوره 7، شماره 19 ، آذر 1391، ، صفحه 1-24

چکیده
  هدف از این پژوهش شناسایی ابزارهای خط مشی گذاری برای اجرای خط مشی ملی گردشگری در ایران است. این پژوهش با درک نقش و اهمیت گردشگری در تولید ناخالص ملی در پی یافتن پاسخ مناسب به این سوال است که با چه ابزارهایی می توان خط مشی گردشگری را اجرا کرد. به این منظور برای یافتن این پاسخ از رویکرد پژوهشی ترکیبی با رویکرد اکتشافی در گردآوری داده ها ...  بیشتر

آثار تجارت خارجی بر تقاضای بین المللی گردشگری ایران (مطالعه موردی: هند و ترکیه)

رحیم حیدری؛ علی اکبر تقی پور؛ مجید فشاری

دوره 7، شماره 19 ، آذر 1391، ، صفحه 117-137

چکیده
  اهمیت آثار اقتصادی صنعت گردشگری برای کشورهای در حال توسعه به گونه ای است که ترنر آن را به مثابه امید بخش ترین، پیچیده ترین و جایگزین ترین صنعتی می داند که این کشورها در برابر خود دارند دوکت نیز آن را به مثابه گذرنامه توسعه این جوامع دانسته است. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر تقاضای آن همواره در دهه های اخیر از لحاظ نظری و تجربی مورد ...  بیشتر

پیکربندی راهبردهای عملیات خدماتی در صنعت هتلداری ایران ، مورد مطالعه: هتل ها و هتل آپارتمان های شهرستان مشهد

علیرضا پویا؛ حامد مختاری

دوره 7، شماره 17 ، فروردین 1391، ، صفحه 33-90

چکیده
  حوزه راهبرد عملیاتی در سالهای اخیر توجه محققان را به خود جلب کرده است. اما هنوز کمبود تحقیقات، به ویژه تحقیقات تاکسنومیک در حوزه راهبردهای عملیات خدماتی احساس می شود. با توجه به اینکه صنعت گردشگری و به ویژه هتلداری نقش عمده ای در رشد اقتصادی کشورها ایفا می کند و از طرف دیگر با توجه به ویژگی های گردشگری منحصر به فرد شهرستان مشهد در ایران ...  بیشتر

ارزیابی گردشگران اروپایی از عملکرد راهنمایان تور در ایران

محمود ضیایی؛ لیلا فرمانی

دوره 6، شماره 15 ، خرداد 1390، ، صفحه 29-52

https://doi.org/10.22054/tms.2011.5083

چکیده
  با توجه به اهمیت و نقش راهنمایان تور در ارائه خدمات به گردشگران و همچنین کم توجهی به موضوعات مربوط به راهنمایان تور در ادبیات گردشگری، این تحقیق به ارزیابی راهنمایان تور در ایران می پردازد. در این تحقیق با استفاده از مدل ارزیابی اهمیت – عملکرد، 31 ویژگی فردی و حرفه ای راهنمایان تور ایرانی در تورهای ورودی از نظر گردشگران اروپایی مورد ...  بیشتر

بررسی نقش فولکلور (فرهنگ عامه) در توسعه گردشگری ایران

مهدی کروبی

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1384، ، صفحه 53-78

چکیده
  برنامه ریزان اجتماعی عقیده دارند که بدون درک فرهنگی صحیح از جوامع به لحاظ تمایزات و تشابهات میان آنان نمی توان برنامه ریزی صحیحی در جهت جذب جهانگرد و توسعه صنعت گردشگری به عمل آورد. امروز یکی از اثرگذارترین منابع برای جذب جهانگردان برخورد فرهنگی مناسب و تکیه بر مناسبات فرهنگی خاصی بویژه فولکلور یا فرهنگ عامه است. فرهنگ عامه به مثابه ...  بیشتر

شناخت جایگاه و حوزه های فعالیت تعاونیهای گردشگری در جهان و ایران

محمدرضا فرزین

دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1384، ، صفحه 1-21

چکیده
  گردشگری یکی از عرصه های نو و زمینه های جدید در مطالعات علوم انسانی است و از جهات مختلفی مورد توجه کشورها است. التفات به گردشگری از یک سو به علت اهمیت اقتصادی آن و از سوی دیگر به دلیل اثرات فرهنگی و اجتماعی آن است. ناتوانی سازمانها و شرکتهای کنونی در پاسخگویی به نیازهای بالقوه و بالفعل متقاضیان سفر و گردش در قشر متوسط و فقیر جامعه، شرایط ...  بیشتر

باستان شناسی دوره اسلامی ایران و ویژگی های متمایز آن نسبت به سایر گرایش های باستان شناسی

رضا نوری شادمهانی

دوره 2، شماره 4 ، خرداد 1383، ، صفحه 17-30

چکیده
  باستان شناسی دوره اسلامی ابزاری است برای شناخت و درک بهتر جهان اسلام که از چهارده قرن پیش در سه قاره - از اسپانیا تا اندونزی - همچنان زنده است. تعریف فوق دو ویژگی بسیار مهم با خود حمل میکند: اول اینکه، باستان شناسبی اسلامی، سرزمین های گوناگون با ساختارهای اقلیمی، فرهنگی و تاریخی کاملا  متفاوتی را در بر می گیرد. دوم آنکه باستان شناسی ...  بیشتر

راهکارهای توسعه گردشگری در جمهوری اسلامی ایران ( برگرفته از راهکارهای توسعه گردشگری در کشور های مالزی، ترکیه و تونس)

زهره دهدشتی شاهرخ؛ امیرحسین انچه ای

دوره 2، شماره 4 ، خرداد 1383، ، صفحه 31-67

چکیده
  ضرورت همگانی با تغییرات پرشتاب و فزاینده جهان شمول، کشور را بر آن وا میدارد که در شرایط فراگیر و رقابتی کنونی دست به اقدامات منطقی و متناسب، از جمله تدوین استراتژی صنعت، بخصوص صنعت گردشگری بزند تا در عرصه تحولات جهانی از حالت انفعالی بیرون آمده و با رشد مطلوب و توسعه فراگیر ، شالوده جامعه ای توانگر را پایه ریزی کند. پژوهش حاضر مبتنی ...  بیشتر

تخمین تابع تقاضای جهانگرد ورودی به ایران

اسماعیل رسولی

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1382، ، صفحه 95-115

چکیده
  در این تحقیق تقاضای جهانگرد ورودی به ایران برای دوازده کشوری که بیشترین جهانگرد را به ایران فرستاده اند و از شرکای تجاری مهم ایران بوده اند با استفاده از روش پانل دیتا برای دوره 1999-1969 تخمین زده شده متغیرهای مستقل عبارتند از نرخ ارز بازار آزاد ایران شاخص قیمت مصرف کننده ایران، تولید ناخالص داخلی کشورهای جهانگرد فرست، جمعیت کشورهای ...  بیشتر