سامانه های اطلاعاتی
نیلوفر یزدی اسماعیلی؛ زهرا نادعلی پور
چکیده
امروزه، مشتری مداری یکی از مهمترین شاخصهای بازاریابی درنظام گردشگری است. از سوی دیگر، یکی از به روزترین و کارآمدترین برنامهها یا راهبردهای جذب، حفظ و جلب رضایت مشتری، مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری است. از اینرو، شناخت نقش مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری در تسهیل انتخاب مقصد از نگاه مدیران و کارشناسان ارشد بازاریابی دفاتر ...
بیشتر
امروزه، مشتری مداری یکی از مهمترین شاخصهای بازاریابی درنظام گردشگری است. از سوی دیگر، یکی از به روزترین و کارآمدترین برنامهها یا راهبردهای جذب، حفظ و جلب رضایت مشتری، مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری است. از اینرو، شناخت نقش مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری در تسهیل انتخاب مقصد از نگاه مدیران و کارشناسان ارشد بازاریابی دفاتر خدمات مسافرتی فعال در تهران، هدف اصلی این پژوهش میباشد. پژوهش حاضر، از نوع کیفی و با هدف ارائه مدل تبیینکنندۀ نقش مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری در تسهیل انتخاب مقصد با استفاده از نظریۀ داده بنیاد انجام شد. به همین سبب، در انتخاب نمونۀ آماری از نمونهگیری هدفمند غیر احتمالی استفاده شد. در این پژوهش، استفاده از ابزارهای روش گراندد تئوری مثل تقطیع دادهها، کدگذاری باز و کدگذاری محوری به شناسایی شش مقولۀ اصلی شرایط علی، موضوع محوری، شرایط زمینهای یا محیطی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها انجامید.
ام البنین رضاخانی؛ زهرا نادعلی پور؛ مینا حسینی
چکیده
رویههای ضدرقابتی در بازار گردشگری، از دوجنبة بازاریابی و حقوق رقابت قابل بررسی است. علیرغم اهمیت این موضوع توجه چندانی به آن نشدهاست و بجز معدود تحقیقات خارجی، در داخل ایران مورد توجه واقع نشدهاست. پژوهش حاضر به بررسی رویههای ضدرقابتی در بخش عرضة خدمات سفر و گردشگری در ایران، و بهطور خاص، در بین آژانسهای گردشگری شهر تهران ...
بیشتر
رویههای ضدرقابتی در بازار گردشگری، از دوجنبة بازاریابی و حقوق رقابت قابل بررسی است. علیرغم اهمیت این موضوع توجه چندانی به آن نشدهاست و بجز معدود تحقیقات خارجی، در داخل ایران مورد توجه واقع نشدهاست. پژوهش حاضر به بررسی رویههای ضدرقابتی در بخش عرضة خدمات سفر و گردشگری در ایران، و بهطور خاص، در بین آژانسهای گردشگری شهر تهران پرداختهاست. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبة نیمهساختاریافته که یکی از ابزارهای مهم تحقیقات کیفی است بهره گرفته شدهاست. جامعة آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان در بخش عرضة خدمات گردشگری، و نیز کارشناسان و خبرگان در حوزة رقابت و حقوق رقابت بودهاست و نمونة موردنظر با تلفیقی از دو شیوة نمونهگیری قضاوتی و گلولهبرفی انتخاب شد. در ادامه، با بهرهگیری از روش تحلیل تفسیری، محتوای مصاحبهها مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت. بدین منظور، متن مصاحبهها کدگذاری و مقولهها استخراج شدند. با توجه به اهداف پژوهش و کدگذاریهای صورتگرفته، مولفههای موردنظر استخراج و تبیین شدند. نتایج نشان داد که مصادیقی از رویههای ضدرقابتی یکجانبه و چندجانبه در بازار مورد مطالعه وجود دارد و شدت این رویهها بسته به خردهفروش یا عمدهفروش بودن آژانسهای مورد بررسیْ متفاوت است. در نهایت، پیشنهاداتی جهت توجه به این مهم ارائه شدهاست