داود قربان زاده؛ احسان عابدی
چکیده
صنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجه با انواع بحرانها شناختهشده است. در این میان، بحرانهای مرتبط با سلامتی مانند همهگیریها میتوانند بهطور مستقیم تأثیر منفی بر صنعت گردشگری بگذارند. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط بین ابعاد دلبستگی ایمن ، ابعاد هم خلقی تجربی و نیات تجربی آتی ...
بیشتر
صنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجه با انواع بحرانها شناختهشده است. در این میان، بحرانهای مرتبط با سلامتی مانند همهگیریها میتوانند بهطور مستقیم تأثیر منفی بر صنعت گردشگری بگذارند. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط بین ابعاد دلبستگی ایمن ، ابعاد هم خلقی تجربی و نیات تجربی آتی در میان گردشگرانی است که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کردهاند. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، نمونهای از 248 گردشگری که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کردهاند به روش در دسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه آنلاین که در شبکههای اجتماعی مرتبط با گردشگری توزیع شد نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردى، شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشى و به لحاظ بررسى روابط بین متغیرها، همبستگى با تأکید بر مدلسازی معادلات ساختاری است. نتایج آزمون فرضیهها با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وSmart PLS 3.0 حاکى از آن است که دلبستگی ایمن تأثیر مثبتی بر اعتماد تجربی گردشگران دارد. درعینحال، اعتماد تجربی بر تعهد تجربی و ارتباط تجربی گردشگر با مقصد تأثیر میگذارد. درنهایت نتایج نشان داد که تعهد تجربی مهمترین پیشایند نیات تجربی گردشگران در آینده است. این یافتهها به متصدیان گردشگری در توسعه و اجرای راهبردهای خدماتی مبتنی بر بازار برای افزایش دلبستگی ایمن و هم خلقی تجربی به منظور توانمند کردن گردشگران جهت داشتن نیاتی در آینده برای تجربه مقصد در طول شیوع بیماری کووید-19 کمک میکند
داوود قربان زاده؛ حمید رضا سعیدنیا
چکیده
پارکهای موضوعی نشاندهنده بخشی بزرگ و بهسرعت در حال رشد در صنعت گردشگری و مهماننوازی در جهان هستند که به موضوع پژوهشی جالب و مهم برای بازاریابان و فعالان در این صنعت تبدیلشده است. ایجاد و حفظ تجارب بهیادماندنی در کنار تصویر ذهنی معنادار جزء ضروری کارکرد مدیریت بازاریابی در صنعت پارک آبی است که منجر به مقاصد رفتاری مانند توصیه ...
بیشتر
پارکهای موضوعی نشاندهنده بخشی بزرگ و بهسرعت در حال رشد در صنعت گردشگری و مهماننوازی در جهان هستند که به موضوع پژوهشی جالب و مهم برای بازاریابان و فعالان در این صنعت تبدیلشده است. ایجاد و حفظ تجارب بهیادماندنی در کنار تصویر ذهنی معنادار جزء ضروری کارکرد مدیریت بازاریابی در صنعت پارک آبی است که منجر به مقاصد رفتاری مانند توصیه پارک به دیگران و قصد بازدید مجدد از سوی بازدید کنندگان میشود. ازاینرو، هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر مقاصد رفتاری گردشگران در بازدید از پارکهای آبی در سطح شهر مشهد است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، از جامعه موردنظر 384 بازدیدکننده به روش در دسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه استانداردشده، به جمعآوری دادههای پژوهش اقدام شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.نتیجه آزمون فرضیات، حاکى از آن است که کیفیت تجربه بر تصویر ذهنی، رضایت و ارزش ادراکشده از سوی بازدیدکنندگان تأثیر مثبتی دارد؛ و تصویر ذهنی بازدیدکنندگان بر ارزش ادراکشده، رضایت و لذت بازدیدکنندگان اثر مثبت و قابلتوجهی دارد. اگرچه ارزش ادراکشده و لذت بازدیدکنندگان بر رضایت تأثیر مثبتی دارد اما لذت بازدیدکننده بهطور مستقیم بر مقاصد رفتاری او اثر نمیگذارد و این اثر بهصورت غیرمستقیم و از طریق رضایت اتفاق میافتد. یافتههای این پژوهش، بینشی برای مدیران و بازاریابان پارکهای آبی فراهم میآورد و به آنها اجازه میدهد که عوامل موثر بر مقاصد رفتاری بازدیدکنندگان همچون توصیه به دیگران و قصد بازدید مجدد از پارک آبی را درک کنند و درنتیجه خدمات را بهگونهای طراحی و سازماندهی کنند که نیازهای بازدیدکنندگان را برآورده کند.