مدیریت گردشگری
مهدی کروبی؛ فاطمه یاوری گهر؛ سید مجتبی محمود زاده محمودزاده؛ نسیم محمدیان محمودجیق
چکیده
در سالهای اخیر شاهد رواج استفادهی برخی از مقصدهای گردشگری از برندها برای توصیف خود هستیم؛بهطوریکه،برندسازی ملی گردشگری/مقصد به یکی از مهمترین کانونهای توجه مطالعات بازاریابی گردشگری تبدیل شده است.ازسوی دیگر، توسعهی گردشگری بیش از عوامل زمینهای،در گرو سیاستگذاری است که به نوعی بر عزم دولتها برای توسعهی آن دلالت ...
بیشتر
در سالهای اخیر شاهد رواج استفادهی برخی از مقصدهای گردشگری از برندها برای توصیف خود هستیم؛بهطوریکه،برندسازی ملی گردشگری/مقصد به یکی از مهمترین کانونهای توجه مطالعات بازاریابی گردشگری تبدیل شده است.ازسوی دیگر، توسعهی گردشگری بیش از عوامل زمینهای،در گرو سیاستگذاری است که به نوعی بر عزم دولتها برای توسعهی آن دلالت دارد و در اسناد،قوانین و نظارت بر اجرای صحیح آنها منعکس میشود.پژوهش حاضر بهمنظور واکاوی رویکرد برندسازی در سیاستهای کلان گردشگری ایران طراحی شده است.این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و از لحاظ ماهیت دادهها کیفی است.پس از بررسی پیشینهی پژوهش،با استفاده از تحلیل مضمون به استخراج سیاستهای ناظر بر برندسازی ملی گردشگری در متن اسناد فرادستی و پایهی گردشگری پرداخته شد؛ 229کد اولیه،در قالب63 مضمون سازماندهنده،21 مضمون پایه و4مضمون فراگیر باعنوان(1)برندسازی ملی گردشگری،(2)عناصر،(3)آثار و(4)عوامل اثرگذارآن دستهبندی شدند.در پایان،شبکهی مضامین ترسیم شد.طبق یافتهها،نه تنها شاخصهای تخصصی برندسازی ملی گردشگری،بلکه شاخصهای بنیادین سیاستگذاری نیز در اسناد مورد بررسی نادیده گرفته شده است.
نسیم محمدیان محمودجیق؛ امین سلطانی هوراند
چکیده
توسعه اینترنت نقش بسزایی در گسترش تبلیغات دهانبهدهان ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تبلیغات دهانبهدهان آنلاین بر روی اعتماد به مقصد (ایران) و قصد سفر به آن است. این پژوهش از لحاظ نوع مخاطب، بنیادی، از لحاظ هدف، توصیفی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، کمّی (پیمایشی) است و جامعه آماری آن را گردشگران اروپایی بالقوه ...
بیشتر
توسعه اینترنت نقش بسزایی در گسترش تبلیغات دهانبهدهان ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تبلیغات دهانبهدهان آنلاین بر روی اعتماد به مقصد (ایران) و قصد سفر به آن است. این پژوهش از لحاظ نوع مخاطب، بنیادی، از لحاظ هدف، توصیفی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، کمّی (پیمایشی) است و جامعه آماری آن را گردشگران اروپایی بالقوه ایران تشکیل میدهند که در فضای مجازی حضور دارند. پس از توزیع پرسشنامه مربوطه در فضای مجازی، از تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش (246=n)، eWOM یک ابزار اعتماد ساز برای ایران بهعنوان یک مقصد گردشگری است (01/0>P؛ 46/5=t) و اعتماد، قصد سفر را به دنبال دارد (01/0>P؛ 26/5=t). از سوی دیگر، یکی از شروط سفر گردشگران اروپایی به ایران آن است که از طریق eWOM به این کشور اعتماد پیدا کنند (01/0>P؛ 66/5=t).