اکبر پورفرج؛ محمدحسین خشخو ایمانی؛ ریحانه بهبودی
دوره 4، شماره 11.12 ، خرداد 1385، ، صفحه 57-80
چکیده
انگاره ی مقصد به معنای ظهور آگاهی، عواطف، تعصبات، تخیلات و احساسات فرد یا گروهی از افراد نسبت به یک مکان خاص می باشد(لاوسون و باد ، ۱۹۷۷). این مفهوم خصوصا در ادبیات گردشگری دارای اهمیت ویژه ای است چه می تواند اولویت های گردشگر برای انتخاب مقصد را متاثر از خود کند و تعیین کننده ی رفتارهای پیش از سفر، در طول سفر و بعد از سفر وی باشد. از طرف ...
بیشتر
انگاره ی مقصد به معنای ظهور آگاهی، عواطف، تعصبات، تخیلات و احساسات فرد یا گروهی از افراد نسبت به یک مکان خاص می باشد(لاوسون و باد ، ۱۹۷۷). این مفهوم خصوصا در ادبیات گردشگری دارای اهمیت ویژه ای است چه می تواند اولویت های گردشگر برای انتخاب مقصد را متاثر از خود کند و تعیین کننده ی رفتارهای پیش از سفر، در طول سفر و بعد از سفر وی باشد. از طرف دیگر بناها و معماری هر مقصد که هم جزء میراث ها و هم یکی از برجسته ترین جاذبه های فرهنگی آن به شمار می روند، می توانند بر انگاره ی ذهنی گردشگران تاثیر گذار باشند. هدف از مقاله ی حاضر بررسی رابطه ی میان معماری ایرانی - اسلامی و انگاره ی گردشگران اروپایی واقعی از مقصد ایران و همچنین بررسی ساختار انگاره ی این افراد از معماری ایرانی - اسلامی است. برای بررسی دقیق تر این موضوع، پژوهشی حاضر بر معماری ایرانی - اسلامی دوره ی صفویه ی شهر اصفهان، یکی از مهم ترین مقصدهای گردشگری ایران، متمرکز شده است. مدل انتخابی و مورد استفاده ی این تحقیق، مدلی است که اچنر و ریچی در سال ۱۹۹۳ برای سنجش انگاره ی مقصد گردشگری ارائه کرده اند. بر اساس نتایج این تحقیق، معماری ایرانی - اسلامی، نقش برجسته ای در شکل گیری انگاره ی گردشگران اروپایی از مقصد ایران داشته است و میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله مهم ترین و قابل توجه ترین مکان های این شهر در ذهنیت ادارکی گردشگران اروپایی محسوب می شوند. همچنین گردشگران اروپایی مهم ترین و برجسته ترین احساس خود در رابطه با معماری ایرانی - اسلامی را احساس شگفتی و معنویت ابراز کرده اند و معماری ایرانی - اسلامی را به لحاظ زیبایی شناختی زیبا دانسته و اشاره کرده اند که از نظر آنها دو عنصر کالبدی استفاده از هندسه و فضا دارای اهمیت ویژه ای در ادراک آنها هستند
اکبر پورفرج
چکیده
باستان شناسی در راه شناخت فرهنگ و تمدنهای جوامع گذشته در طی یک قرن و نیم اخیر قدمهای بسیار بزرگی برداشته و روح تازه ای را در کالبد علوم اجتماعی و هنر دمیده است. اما تا چند دهه قبل بعد کاربردی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و اهداف باستان شناسی را شناخت فرهنگ و تمدن های باستان تشکیل می داد. ولی با کمی تامل می توان دریافت که باستان شناسی ...
بیشتر
باستان شناسی در راه شناخت فرهنگ و تمدنهای جوامع گذشته در طی یک قرن و نیم اخیر قدمهای بسیار بزرگی برداشته و روح تازه ای را در کالبد علوم اجتماعی و هنر دمیده است. اما تا چند دهه قبل بعد کاربردی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و اهداف باستان شناسی را شناخت فرهنگ و تمدن های باستان تشکیل می داد. ولی با کمی تامل می توان دریافت که باستان شناسی می تواند نقش بسیار سازنده ای در زندگی مردمان امروزی داشته باشد چرا که یافته های باستان شناسی گنجینه های تجربه مردمان باستان است. در این مقاله باستان شناسی کاربردی در پنج بعد مورد بررسی قرار گرفته که عبارتند از: 1. کاربرد باستان شناسی در پرورش عمومی و آموزش و پرورش 2. کاربردهای تکنولوژی 3. کاربرد باستان شناسی در وحدت فرهنگی و ملی 4. کاربرد باستان شناسی در مدیریت منابع فرهنگی 5. کاربرد باستان شناسی در جلب جهانگرد فرهنگی