حامد فلاح تفتی؛ میرمحمد اسعدی؛ جمیله قاسملوی سلطان آباد
چکیده
شناسایی عوامل بحرانزا در صنعت گردشگری بهدلایل حوادث طبیعی- زیستمحیطی و سیاسی در بسیاری از مقاصد گردشگری ضرورتی اساسی است و قرار گرفتن کشور ایران در منطقهی خاورمیانه با احتمال زیاد وجود بحران در منطقه، تدوین یک استراتژی ریسک یکپارچه را در گردشگری اجتنابناپذیر کرده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توسعهای- کاربردی است که با در نظر ...
بیشتر
شناسایی عوامل بحرانزا در صنعت گردشگری بهدلایل حوادث طبیعی- زیستمحیطی و سیاسی در بسیاری از مقاصد گردشگری ضرورتی اساسی است و قرار گرفتن کشور ایران در منطقهی خاورمیانه با احتمال زیاد وجود بحران در منطقه، تدوین یک استراتژی ریسک یکپارچه را در گردشگری اجتنابناپذیر کرده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توسعهای- کاربردی است که با در نظر گرفتن ماهیت خدماتی صنعت گردشگری، اقدام به تدوین راهبردی یکپارچه در برابر بحران نموده است. جامعهی آماری پژوهش را خبرگانی از صنعت گردشگری و دانشگاه تشکیل میدهند و روش تحلیل دادهها، تکنیک نگاشت شناختی فازی است. براساس مدل نهایی، موثرترین عوامل بحرانزا در صنعت گردشگری ایران به ترتیب: بیثباتی سیاسی در منطقه، کاستی در زیرساختها،آلودگیهای زیستمحیطی، نوسانات ارزی، شیوع امراض و بیماریهای واگیردار، بلایای طبیعی شناسایی شده و استفاده از یک استراتژی یکپارچه مدیریت ریسک در صنعت گردشگری را پیشنهاد میدهد.
میرمحمد اسعدی؛ سید حبیب اله میرغفوری؛ جمیله قاسملوی سلطان آباد
چکیده
صنعت توریسم، یکی از مهمترین پدیدههای قرن حاضر است که در آیندهای بسیار نزدیک، اولین صنعت مهم جهان محسوب خواهد شد. این صنعت، علاوه بر تأثیرات اقتصادی، عامل مهمی در پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی محسوب میشود. با توجه به موضوع اصلی اقتصاد کشور ایران یعنی کاهش درآمدهای نفتی و اتکا به اقتصاد مقاومتی، میتوان مقایسهای بین کشور ایران ...
بیشتر
صنعت توریسم، یکی از مهمترین پدیدههای قرن حاضر است که در آیندهای بسیار نزدیک، اولین صنعت مهم جهان محسوب خواهد شد. این صنعت، علاوه بر تأثیرات اقتصادی، عامل مهمی در پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی محسوب میشود. با توجه به موضوع اصلی اقتصاد کشور ایران یعنی کاهش درآمدهای نفتی و اتکا به اقتصاد مقاومتی، میتوان مقایسهای بین کشور ایران و ترکیه و مالزی انجام داد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی-توصیفی و از نوع پیمایشی است که جامعهی آماری آن خبرگانی از اساتید دانشگاه و سازمان گردشگری بوده است. روش تجزیهوتحلیل دادهها، تکنیک نگاشت شناختی فازی (FCM) بوده است. بر اساس مدل نهایی، تأثیرگذارترین و تأثیرپذیرترین عوامل بر مجموع سیستم عبارتاند از: تدوین سند توسعه ملی گردشگری ایران، افزایش امنیت سرمایه و سرمایهگذاری در گردشگری، بهبود روابط بینالمللی، احیاء و ارتقای زیرساختهای گردشگری، توسعه گردشگری داخلی، تغییر ساختار سازمان گردشگری و تبدیل آن به سطح وزارتخانه.
میرمحمد اسعدی؛ مهدی باصولی؛ مهناز السادات راسخی
چکیده
یکی از انواع گردشگری، گردشگری سلامت است. دسترسی مناسب به زیرساختهای گردشگری، در جذب گردشگر سلامت و افزایش ماندگاری آنها تأثیر بسزایی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تحلیلی زیرساختهای گردشگری سلامت در شهر یزد میباشد. جامعه آماری تحقیق خبرگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و پزشکان حوزه ی گردشگری ...
بیشتر
یکی از انواع گردشگری، گردشگری سلامت است. دسترسی مناسب به زیرساختهای گردشگری، در جذب گردشگر سلامت و افزایش ماندگاری آنها تأثیر بسزایی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تحلیلی زیرساختهای گردشگری سلامت در شهر یزد میباشد. جامعه آماری تحقیق خبرگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و پزشکان حوزه ی گردشگری سلامت هستند. با بررسی ادبیات موضوع و نظرات خبرگان 45 متغیر در قالب 11 عامل شناسایی گردید. در ادامه مدل مفهومی پیشنهادی از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته ایجاد گردید. سپس از تکنیک نگاشت شناختی و نرمافزارهای Cognizer،Spss،Ucinet استفاده گردید. درنهایت زیرساختهای:1. امنیت 2. اطلاعرسانی بازاریابی و تبلیغات 3. قوانین و مقررات 4. آموزشی 5. دفاتر خدمات مسافرتی مهمترین عوامل شناخته شدند. خروجی نهایی این پژوهش، الگوی مفهومی جهت بررسی و ارتقاء زیرساختهای گردشگری سلامت است.
میرمحمد اسعدی؛ عادل آذر؛ سیدعلی نقوی
چکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش و تحلیل کیفیت خدمات هتلهای سنتی منتخب استان یزد از دیدگاه گردشگران داخلی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و از نظر شیوه انجام پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی- پیمایشی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است، بدین صورت که در بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر سنجش و تحلیل کیفیت خدمات هتلهای سنتی منتخب استان یزد از دیدگاه گردشگران داخلی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و از نظر شیوه انجام پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی- پیمایشی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است، بدین صورت که در بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات هتلهای سنتی بر اساس منطق مدلهای تحلیل عاملی، یک نمونه 270 نفری از گردشگران داخلی، هتلهای سنتی منتخب استان یزد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در بخش دوم بهمنظور سنجش اهمیت و عملکرد کیفیت خدمات هتلهای سنتی از 200 نفر از گردشگران داخلی که در نوروز سال 1395 در هتلهای سنتی منتخب استان یزد اقامت داشتند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه نزد آنان توزیع و تکمیل گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 7 عامل امکانات فیزیکی هتل، تسهیلات ورزشی و تفریحی، اغذیه و نوشیدینیهای سنتی، رفتار کارکنان، بهداشتی، فضای سنتی داخل هتل و اتاقها و سیستم پاسخگویی و ارائه خدمات بهعنوان عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات هتلهای سنتی بهشمار میروند. همچنین نتایج تحلیل اهمیت- عملکرد نشان داد که در 4 عامل تسهیلات ورزشی و تفریحی، اغذیه و نوشیدینیهای سنتی، رفتار کارکنان و سیستم پاسخگویی شکاف معناداری بین اهمیت و ادراک گردشگران وجود دارد.