نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه

2 استادیار دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

صنعت گردشگری یکی از آسیب پذیرترین صنایع به بحران‌ها محسوب می‌شود و مدیریت بحران گردشگری به ضرورتی اساسی تبدیل شده است. مقاله حاضر بر آن  است تا ضمن تعریف و تشریح بحران در صنعت گردشگری، با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل حالات خطا و آثار آن، راهکارهایی عملی برای مقابله با بروز بحران در صنعت گردشگری پیشنهاد داده شود. این برخورد پیشگیرانه، کنشی است در برابر آنچه ممکن است در آینده رخ دهد و مسلما اعمال اقدامات اصلاحی در مراحل اولیه، هزینه و زمان کمتری در برخواهد داشت. مقاله حاضر، یک پژوهش توسعه ای-کاربردی محسوب می‌شود که با بررسی مدل‌های موجود برای مدیریت بحران و با در نظر گرفتن ماهیت خدماتی صنعت گردشگری، اقدام به ارائه الگویی جهت مدیریت پیشگیری از بحران در این صنعت پرداخته است و در نهایت مدل پیشنهادی پژوهش توسط جمعی از خبرگان صنعت و دانشگاه مورد اعتبار سنجی قرار گرفت. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Tourism Crisis Management

چکیده [English]

The tourism industry is one of the most susceptible industries against the crisis and crisis management in tourism industry would be turned into an inevitable necessity. The present study tries to provide practical solutions to the crisis in the tourism industry by defining and describing the crisis in the tourism industry, using the technique of the failure mode and effect analysis. This preventive approach is an action against what may happen in the future and obviously, the implementation of remedial measures in the early stages will cost less money and time. This is an applied developmental research which by examining existing models for crisis management and taking into account the nature of the services in the tourism industry,  presented a model for managing crisis prevention in this industry. Finally, the proposed research model was validated by a team of industry and university experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Crisis
  • Tourism Crisis Management
  • Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)
1. بیاضی طهرابند، علی و خدادادحسینی، حمید، (1394). نظریه پردازی فرآیند مدیریت استراتژیک، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع سازمانی - دوره 5، شماره 4
2. دانایی‌فرد، حسن(1392)، نظریه‌پردازی: مبانی و روش‌شناسی‌ها، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوم
3. داودپور، زهره، صبوری، فرزانه، (1391). بکارگیری تکنیک FMEA در عرصه شهرسازی به منظور پیشگیری و حل مشکلات فضاهای شهری مطالعه موردی بوستان دانشجو در تهران، مجله پژوهش و برنامهریزی شهری، سال سوم، شماره دهم
4. رضایی، علی اکبر و بختیاری، مریم، (1390). مدیریت بحران، انتشارات یادآوران
5. شاکری، محسن و رضایی نیا، محمود، (1386). آنالیز حالات بالقوه خرابی وآثار آن، دومین کنفرانس تخصصی پایش وضعیت و عیب یابی ماشین آلات، دانشگاه صنعتی شریف
6. محمودی، سمیه، رنجبران، بهرام، فتحی، سعید، (1394). توسعه مدل تصویر ذهنی گردشگران بالقوه از مقصد گردشگری ایران، فصلنامه مطالعات گردشگری، سال دهم، شماره 29
7. منصوری مؤید، فرشته و سلیمانی، سمیرا، (1391). ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 18
8. Bullinger, H.J., Fahnrich, K.P., & Meiren, T. (2003). Service engineering – methodical development of new service products. International Journal of Production Economics, 85(3)
9. Carlzon, J. (1987). Moments of truth (MA thesis, Cambridge University).
10. Coles, T., (2004). A local reading of a global disaster. Management and Marketing, New York: Haworth Press
11. Creswell, J., & Plano Clark, (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage publication, 1st edition.
12. Czepiel, J.A., Solomon, M.R., & Surprenant, C.F. (1985). The service encounter. Lexington, MA: Lexington Books.
13. Devlin, Edward S. (2007). Crisis Management Planning and Execution, Auerbach Publications
14. David K. H. Chua, M.ASCE1; and Myriam Godinot,(2006). Use of a WBS Matrix to Improve Interface Management in Projects , journal of construction engineering and management
15. De Brentani, U. (1989). Success and failure in new industrial services. Journal of Product Innovation Management, 6(3)
16. Farazmand, A. (2009). Hurricane Katrina, the crisis of leadership and chaos management: time for trying the surprise management theory in action, public organization review, 9(4)
17. Faulkner, Bill, (2001). Towards a framework for tourism disaster management, Tourism Management, 22.
18. Filiatrault, P., Harvey, J., & Chebat, J.C. (1996). Service quality and service productivity managementpractices. Industrial Marketing Management, 25(3)
19. Fitzsimmons, J.A., & Fitzsimmons, M.J. (1994). Service management for competitive advantage. New York, NY: McGraw-Hill.
20. Geuma, Youngjung, Shinb, Juneseuk, Parka, Yongtae, (2011). FMEA-based portfolio approach to service productivity improvement, The Service Industries Journal, Vol. 31, No. 11
21. Hill, T.P. (1977). On goods and services. The Review of Income and Wealth, 23(4)
22. Levitt, T. (1972). Production-line approach to services. Harvard Business Review, 50(5)
23. Shostack, G.L. (1987). Service positioning through structural change. Journal of Marketing, 51(1)
24. Hills, Alice, (2005). Insidious Environments: Creeping Dependencies and Urban Vulnerabilitie, Journal of Contingencies and Crisis Management, Volume 13, Issue 1
25. Johne, A., & Storey, C. (1998). New service development: A review of the literature and annotated bibliography. European Journal of Marketing, 32(3/4)
26. Karagiannis, A., Z. Maditinos, and C. Vassiliadis, (2006). Organizational Preparation for Crises and Disasters in the Tourism Sector: Perceptions and Planning of Tourist Businesses in Northern Greece, Proceedings of 24th EuroCHRIE Congress, Thessaloniki,
27. Kellogg, D.L., & Nie, W. (1995). A framework for strategic service management. Journal of Operations Management, 13(4)
28. Laws, E., and B. Prideaux, (2005). Crisis Management: A Suggested Typology, Journal of Travel & Tourism Marketing, 19(02/01)
29. Lepp, A., and H. Gibson, (2003). Tourist Roles, Perceived Risk and International Tourism, Annals of Tourism Research,30(3)
30. Maditinos, Zissis, Vassiliadis, Christos, (2008). Crises and Disasters in Tourism industry:Happen locally- Affect globally, MIBES E-BOOK
31. McKercher, B. and E. L. L. Hui, (2004). Terrorism, economic uncertainty and outbound travel from Hong Kong, in: C. M. Hall, D. J. Timothy & D. T. Duval (Eds) Safety and Security in Tourism. Relationships, Management and Marketing, (New York: Haworth Press).
32. Paraskevas, A.(2006). Crisis management or crisis response system? A complexity science approach to organizational crisis, management decision, 44(7)
33. Parsons, W., (1996). Crisis management”, Career Development International, 1(5)
34. Pforr, C., (2006). Tourism in Post-Crisis is Tourism in Pre-Crisis: A Review of the Literature on Crisis Management in Tourism, Curtin University of Technology, School of Management.
35. Richardson, B. (1994). Crisis management and management strategy,Time to ‘‘loop the loop?’’. Disaster Prevention and Management, 3(3)
36. Sausmarez N.,(2007). Crisis Management, Tourism and Sustainability: The Role of Indicators, Journal of Sustainable Tourism, 5(6)
37. Sellnow, T., Seeger, M., Ulmer, R.,(2002). Chaos theory, informational needs and natural disaster, journal of applied communication research, 30(4)
38. Seymour M, and S.Moore, (2000) Effective Crisis Management: Worldwide Principles and Practice, Cassell: London.
39. Shostack, G.L. (1987). Service positioning through structural change. Journal of Marketing, 51(1),
40. Volo, Serena (2008). Communicating Tourism Crises Through Destination Websites, Journal of Travel & Tourism