نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

مسئله اصلی در این تحقیق، اولویت بندی مولفه های ارزش ویژه برند درمقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی بوده است.ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عبارت است از مجموع دارایی ها( یا بدهی های) برند در رابطه با نام و سمبل مقصد گردشگری که موجب تغییراتی در ارزش خدمات و تجاربی که در آنجا فراهم می شود می گردد.در تحقیق حاضر، ارزش ویژه برند مقصد گردشگری شهرستان رامسر با استفاده از مدل)کونکنیک و روزیر، 2009)مورد ارزیابی قرار گرفته است. این تحقیق به روش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است.جامعه آماری، شامل گردشگرانی است که در دوره زمانی نوروز سال 1392 در مکان های تجمع گردشگران در دسترس بودند.برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش های آماری تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که علاوه بر تصویر برند، وفاداری به برند، کیفیت ادراک شده و آگاهی به برند مقصد گردشگری نیز به صورت مستقیم بر ارزش ویژه برند شهرستان رامسر تاثیر دارند و از نظر اهمیت، وفاداری به برند مهم ترین عامل تاثیر گذاری شناخته شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Prioritization of the Components of Brand Equity from the View Point of Domestic Tourists

 
ایمانی خوشخو، محمدحسین و ایوبی یزدی، حمید(1389)، مقایسه تطبیقی ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری کیش و قشم از نقطه نظر ادراکات گردشگران داخلی، مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران، مجموعه مقالات ششمین همایش ملی فرهنگی – گردشگری خلیج فارس
ایوبی یزدی، حمید و مرتضی بذرافشان(1390)، اهمیت برند در و برند سازی در مقاصد گردشگری، اولین همایش مدیریت و توسعه گردشگری، چالشها و راهکارها، تهران، ایران
ایمانی خوشخو، محمدحسین و ایوبی یزدی، حمید(1389)،عوامل موثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر یزد
ایمانی خوشخو، محمدحسین و ایوبی یزدی، حمید(1391)، رویکردی فراگیر بر برندسازی کشور به عنوان مقصد گردشگری : ازمفهوم سازی تا عمل، مجموعه مقالات برگزیده سومین سمینارو جشنواره برند در گردشگری
هومن، حیدر علی.(1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، تهران. سمت
 
Boo, S., Busser, J., &Baloglu, S. (2009). A model of customer-based brand equity
and its application to multiple destinations. Tourism Management , 30, 219–231.
Cai, L. A. (2002), “Cooperative Branding for Rural Destination”, Annals of Tourism Research, 29 (3), 720–742.
Gartner, W C. &KonecnikRuzzier, M. (2010). Tourism Destination Brand
Equity Dimensions: Renewal versus Repeat Market. Journal of  Travel Research 50 (5), 471-481.
Hsu ,. H. C. Oh,.Haemoon&Assaf A. George(2011) , A Customer-Based Brand Equity, Journal of  Travel Research, 51(1), pp.81-93.
Johansson,J.( 2007) Working with Events to build a Destination Brand Identity-the DMO Perspective. School of Bussiness, Economics and Low, Gotenborg, Tourism and Hospitality Management Master ThisisNo.2007:33.
Keller, K. L. (1993), “Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity”,Journal of Marketing ,57 (1), 1–22.
Konecnik, M & Gartner, W.C.(2007) CUSTOMER-BASED BRAND EQUITY
FOR A DESTINATION. Annals of Tourism Research, 34(2), 400–421.
kim, woo Gon; jin-sun,Bongran; Kim,Hyun Jeong(2008). Multidimensional Customer-Based Brand Equity and Its Consequences in Midpriced Hotels.Journal of Hospitality & Tourism Research . 32 (2), 235-254.
kim ,Woo Gon.(2004). Measuring Customer-Based Restaurant Brand Equity.Cornell Hospitality Quarterly.45 (2), 115-131.
Pike,S. (2004a), Destination brand positioning slogans-towards the development of a set of accountability criteria. ActaTuristica, 16(2), 102-124.
Sartori, A ., Mottironi, C &AntonioliCorigliano,  M(2012), Tourist destination brand equity and internal stakeholders : An empirical research, Journal of Vacation Marketing,18(4), 327- 430.
Woody G. Kim(2008), Branding, brand equity, and brand extensions, CHAPTER 4, Handbook of Hospitality Marketing Management, 87-119.
Walmsley, D.J. and Jenkins, J.M. (1993), “Appraisive images of tourist areas: an application of personal constructs”, Australian Geographer, 24(2), 1-13.
Yoo, B. and N. Donthu (2001), “Developing and Validating a Multidimensional Consumer-Based Brand Equity Scale”, Journal of Business Research 52 (1), 1–14.
Zeithaml, V. A. (1988), “Consumer Perception of Price, Quality and Value: A Means-End Model and Syntheses of Evidence”, Journal of Marketing 52 (3), 2–22.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
*دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
**کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی(نویسنده مسوول) fe_mosharafi@yahoo.com
تاریخ دریافت: 4/6/1392                           تاریخ پذیرش: 1/11/1392
1. Milligan
2.Aaker
3. Pike
[4]. Brent Ritchie
[5]. Morgan and Pritchard
[6].Cai
[7].konecnik
[8].Keller
[9].Ford
[10].Cobb- Walgern et al
[11].Branding of Tourism Destination
[12].Johansson
[13].Dimanche
[14].Boo
[15].Yoo et al
[16]. Kim
[17]. Kim &kim
[18].Ruzzier
[19].Jago et al
[20].Kapferer
[21].Woodward
[22].Gunn
[23].Hunt
[24].Echtner and Ritchie
[25].Zeithaml
[26].Murphy, Pritchard, & Smith
[27].Parasuraman
[28].Odin &Valetter-Florence
[29].Oppermann