دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492620151023Customers' typology in medical tourismنقش جشنواره های موسیقی محلی در توسعه گردشگری از دید گاه گردشگران بالقوه31581355FAابولفضلتاج زاده نمیندانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطباییژالههاشم زادهکارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150905The role of local music festivals in tourism developing;<br />From the perspective of the potential tourists:<br />Case study; local music of Azerbaijan region<br />(Ashighlar)<br />Abolfazl Tajzadeh Namin 0F∗<br />Zhaleh Hashemzadeh1F∗∗<br />Abstract<br />Musical tourism is a combination of two interesting recreation that<br />have a lot of favor around the world. Today in many of developed<br />countries have recognized high potential of music in attracting of<br />tourists. Iran is a country with ancient civilization and culture, and<br />wide variety of tribes that everyone has its own special culture identity<br />that provides an opportunity for developing of folk music tourism. For<br />instance region of Azerbaijan is located in north west of Iran that this<br />region besides of many kind of natural and cultural attractions has an<br />interesting local music called Ashighlar that it can be as a new cultural<br />product. This research is tried to evaluate the role of folklore music<br />festivals as a strategic marketing tool in a specific destination in order<br />to attract tourist and develop the local tourism. In the present paper,<br />the data are collected via questionnaires distributed among potential<br />tourists presented in 8th National folk Music Festival held from 19th<br />to 21st May 2013 at Vahdat Hall in Tehran. 120 questionnaires<br />distributed between the people who were present during performance<br />of Azerbaijan folklore music (Ashighlar) at festival in three days, 99<br />questionnaires were usable after collecting. Eventually in base of<br />above conceptions a conceptual model was designed. This article for<br />validity of model and responding to hypothesizes used Confirmatory<br />Factor Analysis and one sample T test by using LISREL and SPSS<br />soft wares. The results suggest that music festivals have ability in<br />attracting of tourist and development of local tourism as well<br />development of tourism causes conservation, revival and sustainability<br />of folk music.<br />Keywords: cultural tourism, musical tourism, folk music, Ashighlar<br />∗ Associate Professor , Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.<br />Tajzadehnamin@yahoo.com<br />∗∗ Assistant Professor, Department of Management, Qom University, Qom, Iran<br />Submitted: 2014/9/5 Accepted: 2015/2/6چکیده<br />گردشگری مبتنی بر موسیقی تلفیقی از دو تفریح جذاب است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد.<br />امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته پیوند عمیقی بین گردشگری و موسیقی ایجاد کردهاند. ایران نیز با دارا<br />بودن تنوع قومیتی، مستعد توسعهی جشنوارههای موسیقی محلی میباشد، از آن جمله میتوان به موسیقی<br />محلی جذاب منطقهی آذربایجان(عاشیقلر) اشاره کردکه میتواند به عنوان یک محصول جدید گردشگری<br />نقش موثری را در جذب گردشگران بالقوه ایفا کند. هدف این مقاله بررسی نقش جشنوارههای موسیقی<br />محلی در توسعهی گردشگری منطقهای میباشد. در پژوهش حاضر اقدام به جمعآوری اطلاعات در<br />چارچوب موضوع مقاله از طریق توزیع پرسشنامه بین جامعهی آماری که حاضرین در هشتمین جشنوارهی<br />موسیقی نواحی بودند، به طور در دسترس و به تعداد 120 نفر صورت گرفت. که پس از جمعآوری 99<br />مورد قابل استفاده بودند. در نهایت بر پایهی مفاهیم مطرح شده یک مدل مفهومی ارائه شده است. در این<br />یک نمونه ای t و آزمون (CFA) تحقیق برای تایید روایی مدل و پاسخ به فرضیات از تحلیل عاملی تاییدی<br />استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که جشنوارههای SPSS و LISREL بوسیلهی نرمافزارهای<br />موسیقی محلی قابلیت توسعهی گردشگری را دارند و همینطور توسعهی گردشگری نیز باعث حفظ و<br />پویایی موسیقی محلی میشود.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492620151023Customers' typology in medical tourismگونه شناسی مشتریان در گردشگری پزشکی60821356FAسید محمدطباطباییاستاد یار و عضو محترم هیات علمی دانشگاه یزدابوالفضلنوریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزدزهرهمحمد نوریدانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دانشگاه یزدفرزانهحشمتیدانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانیJournal Article20120909This research is performed to identify the effective solutions for<br />attracting medical tourists and making them loyal. Hence, after<br />studying theoretical background and reviewing literature, the effective<br />factors on choosing destination were gathered regarding supply and<br />demand model of medical tourism. Then, the medical tourists divided<br />into four groups including Platinum, Gold, Iron and the Lead and the<br />questionnaires distributed among them. Next, regarding the results,<br />which means the priorities of medical tourists' demands, authors put<br />medical tourists in two new categories termed Diamond and Silver,<br />based on the similarities on their needs. Afterward, these needs<br />classified into two categories named hygiene needs and motivational<br />needs, regarding Herzberg two-factor theory. In the Diamond type, the<br />lack of motivational needs lead to dissatisfaction, but in the Silver<br />type, it will not lead to dissatisfaction.تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهکارهای مؤثر بر جذب و وفاداری گردشگران پزشکی و ارائه پیشنهادهایی در<br />گردشگری پزشکی انجام یافته است. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، با استفاده از معیارهای<br />عرضه و تقاضای گردشگری پزشکی عوامل مؤثر بر انتخاب شهر مقصد توسط گردشگران استخراج گردید. سپس<br />گردشگران پزشکی به چهار دسته سرب، آهن، طلا و پلاتینیوم دسته بندی شدند. این تحقیق از نظر هدف از نوع<br />تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی می باشد و از پرسشنامه به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز<br />استفاده شده است. گردشگران پزشکی شهر یزد جامعه آماری این تحقیق را شکل داده اند. در این پژوهش، از روش<br />نمونه گیری تصادفی استفاده شد و با بهره گیری از فرمول تعیین حجم نمونه نامحدود و با در نظر گرفتن سطح اطمینان<br />95 درصد و سطح خطای 0,1 مقدار حجم نمونه 110 نفر برآورد گردید. به منظور تجزیه و تحلیل تحلیل داده ها و<br />و تکنیک تاپسیس t و اکسل استفاده شده است. در این فرآیند، از آزمون SPSS آزمون فرضیات از نرم افزارهای<br />فازی استفاده گردید.با توجه به اولویت بندی عوامل مؤثر بر تقاضا، گردشگران پزشکی در یک تقسیم بندی جدید و<br />بر مبنای مشابهت اولویت بندی نیازها ب ه دو گون ه الماس و نقره تقسیم گردیدند. در ادامه عوامل موثر ب ر جذب<br />گردشگر پزشکی همانند نظریه هرزبرگ به دو دسته الزامی و انگیزشی طبقه بندی شدند که در سطح گونه الماس عدم<br />ارائه عوامل انگیزشی موجب نارضایتی شدید می گردد. این در حالی است که عدم ارائه این عوامل در سطح گونه نقره<br />منجر به بروز نارضایتی نمی شود.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492620151023Estimated economic value of Taq Bostan using
Contingent Choice Methodبرآورد ارزش اقتصادی طاق بستان با استفاده از روش B (CVM) ارزش گذاری مشروط83961358FAعباسآزادیکارشناس ارشد علوم اقتصادی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوانعلیامامی میبدیدکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییفرهادآزادیکارشناس ارشد حسابداری عضو هیئت رئیسه بانک قرض الحسنه مهر ایران استان ایلاممهدیخاکساریکارشناسی ارشد اقتصاد محیط زیست دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120909In this paper we have calculated and measured, the value of<br />Protection Antiquities Tagh Bostan and average willingness to pay<br />people to visit this location using the Contingent Choice Method<br />selected Double-bounded Dichotomous choice (DDC) in summer<br />1390.we has been used up logit model To measure willingness to pay<br />and Maximum Likelihood method for the estimated model’s<br />parameters. Results show that the average willingness to pay for visit<br />this place is 460.6 tomans and value of protective is 1,842,400,000<br />tomasn. The results show are effective the proposed amount, income<br />level, number of visit this places, live place upon acceptance or<br />rejection the proposed.در این مقاله ارزش حفاظتی آثار باستانی طاق بستان و متوسط تمایل به پرداخت افراد برای بازدید از این<br />مکان را با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط و پرسشنامه انتخاب دو گانه دو بعدی در تابستان 1390<br />محاسبه و اندازه گیری نمودیم. برای اندازه گیری میزان تمایل به پرداخت از مدل لاجیت و برای برآورد<br />پارمترهای مدل از روش حداکثر راست نمایی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد متوسط تمایل<br />1 تومان است. /842/400/ 460 تومان و ارزش حفاظتی آن 000 / به پرداخت افراد برای بازدید از این مکان 6<br />نتایج نشان می دهد مبلغ پیشنهادی، سطح درآمد، تعداد مراجعه به این مکان، محل زندگی از متغییرهایی<br />می باشند که بر رد یا قبول پیشنهاد موثر می باشددانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492620151023The Evaluation of Competitive Intelligence Maturity
Level in Hotels (Study on Yazd 3 and 4 star Hotels)ارزیابی بلوغ هوشمندی رقابتی در هتل ها B 1B (مورد مطالعه: هتل های 3 و 4 ستاره استان یزد)1031231359FAمهدیابراهیمیاستاد یار دانشگاه علامه طباطباییمهدیکروبیدانشیار دانشگاه علامه طباطباییزهرهمحمدیکارشناس ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازار یابیJournal Article20130420within hotels. This paper aims to estimate the competitive intelligence<br />maturity within Yazd hotels based on its final function. The project is<br />empirically based and is characterized by exploratory approach. A<br />questionnaire-oriented survey covering 56 managers of Yazd 3 and 4<br />star hotels as samples was conducted to collect data for the study .The<br />findings revealed that CI factors in hotel can be best examined by<br />technology intelligence, social and strategic intelligence, marketing<br />and commerce intelligence and competitors intelligence. The findings<br />indicate that Yazd hotels CI maturity is above the average and in a<br />good condition. Also all of the CI factors maturity was estimated<br />above the average. The study provides empirical evidence that CI<br />activities in 4 star hotels rather than 3 star hotels got better scores.<br />Finally it was shown that in these hotels the focus of the management<br />is more on inside CI activities than outside one. There are some<br />limitations; first, the hotels chosen for the study were mainly 3 and 4<br />star hotels; second, this survey was limited to one city of Iran. Thus,<br />the results may not be applicable to all hotelsبا توجه به اهمیت هوشمندی رقابتی در دنیای کسب و کار و از طرفی شکاف موجود در پژوهش ها پیرامون این نوع<br />هوشمندی در ایران به خصوص پیرامون صنایع خدماتی همچون صنعت هتلداری، این مطالعه به شناسایی مولفه های<br />هوشمندی رقابتی متناسب با صنعت هتلداری، اولویت بندی آنها از لحاظ اهمیت و ارزیابی سطح بلوغ هوشمندی<br />رقابتی هتل های استان یزد میپردازد. همچنین حوزه های توانمندی و ضعف این هتل ها در حوزه هوشمندی رقابتی<br />بررسی می شود. با مروری جامع بر ادبیات موجود مولفه های هوشمندی رقابتی شامل هوشمندی فناوری، هوشمندی<br />اجتماعی و استراتژیک، هوشمندی بازاریابی و بازرگانی و هوشمندی رقبا با رویکرد نتیجهگرایی شناسایی و از طریق<br />پیمایش مبتنی بر پرسشنامه به سوالات پژوهش پاسخ داده شد. با توجه به محدود بودن جامعه و اهمیت دسترسی به<br />پاسخ دهندگان آگاه از وضعیت هتل ها با استفاده از نمونه گیری در دسترس و توزیع 65 پرسشنامه میان مدیران و<br />کارمندان ارشد هتل ها اقدام گردید، نهایتا 56 پرسشنامه تکمیل شد. از طریق تحلی ل عامل ی تاییدی مولفه های<br />هوشمندی رقابتی و شاخص های هر یک از مولفه ها مدل مفهومی تایید و اولویت مولفه ها و شاخص ها مشخص<br />گردید. در نهایت با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی سطح بلوغ هوشمندی رقابتی و مطلوب یا<br />نامطلوب بودن وضعیت هوشمندی رقابتی هتل ها اندازه گیری و ارائه شد. نتایج نشان داد هتل های استان یزد از نظر<br />بلوغ هوشمندی رقابتی و مولفه های آن در سطح مطلوبی قرار دارند و وضعیت هوشمندی رقابتی هتل های 4 ستاره<br />نسبت به هتل های 3 ستاره بهتر می باشد. همچنین هوشمندی بازاریابی و بازرگانی بیشترین سهم از هوشمندی رقابتی و<br />هوشمندی اجتماعی و استراتژیک، هوشمندی رقبا و هوشمندی فناوری به ترتیب بعد از آن قرار داشتند. نتایج،<br />هوشمندی رقابتی درون سازمانی را با اختلاف کمی بالاتر از هوشمندی رقابتی برون سازمانی برای هتل ها گزارش<br />داده اند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492620151023Identification and prioritization of entrepreneurial opportunities in the tourism industry
(Case study: city of Yazd)شناسایی و اولویت بندی فرصت های کارآفرینانه در صنعت گردشگری شهرستان یزد1311471360FAسعیدصفریعضو هیات علمی دانشگاه شاهدملیحهمحمد میرزایی بافقیکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه شاهدJournal Article20140207The changing nature of the tourism industry, with its move away<br />from mass tourism towards greater market segmentation, use of new<br />technologies, differentiation of the product and adoption of new<br />management styles, demands a change in the substance of tourism<br />institutes policies. This article reviews the development of tourism<br />policy from pure promotion to product development to the current<br />goal of maintaining competitiveness. It argues for a more balanced<br />growth between facilities and tourists' interest and discusses various<br />plans that may serve as attraction for tourists in Yazd city as case<br />study. In this study researcher surveys 2 groups of people involved in<br />tourism industry in order to find out their attitudes or opinions<br />facilities and possible procedures to improve the quality and quantity<br />of services. Researcher concentrates on the opportunities available and<br />the needs which can be meet by entrepreneurs. The research uses "The<br />Opportunity Algorithm" which offers by Anthony Ul wick as a base<br />for comparing and evaluating the Opportunities. According to this<br />algorithm, each opportunity evaluates by the formula: [Importance +<br />(Importance – Satisfaction)]. In final conclusion, most important<br />needs and best Opportunities for the tourism industry in Yazd has<br />introduced and some propositions has offered. For instance, as one of<br />the most important results, it is ascertained that it was neglected to<br />consider the importance of the entertainment facilities and the<br />existence of diversity in them.بسیاری از کشورهای جهان معتقدند کارآفرینی نقش اجتناب ناپذیری در بهبود بهره وری و رشد اقتصادی<br />ایفا کرده و در واقع مترادف با موفقیت فردی، سازمانی و ملی است. از آنجا که منافع صنعت گردشگری در<br />سطح منطقه ای از طریق ایجاد درآمد ارزی باعث رشد اقتصادی و در سطح محلی از طریق ایجاد شغل،<br />توزیع متناسب درآمد و توسعه متعادل منطقه ای باعث بهبود زندگی افراد منطقه میشود، بسیاری از<br />کشورهای در حال توسعه، رونق گردشگری را راهی برای توسعه اقتصادی همه جانبه می دانند. بنابراین،<br />تلفیق دو مقوله ی فوق به دلیل تاثیر متقابل بر یکدیگر و هم افزایی درتوسعه اقتصادی- اجتماعی موضوع<br />مهمی برای بررسی و تامل به شمار می رود. این پژوهش با هدف کشف و اولویت بندی فرصت های<br />کارآفرینانه در صنعت گردشگری در شهرستان یزد سعی دارد با رویکرد کاربردی، این فرصت ها را به<br />کارآفرینان به منظور ورود به بازار این صنعت معرفی کند. پژوهش حاضر یک بررسی پیمایشی از نوع<br />توصیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل 200000 نفر گردشگر و خبرگان گردشگری یزد می باشند. برای<br />جمع آوری داده ها از روش مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه بر اساس مدل الویک استفاده شده است. تجزیه و<br />انجام گرفته است. نتیجه تحقیق هفت زمینه SPSS تحلیل داده ها با استفاده از آزمون میانگین و نرم افزار<br />را به عنوان فرصت کارآفرینی در صنعت گردشگری در یزد مشخص نمود که فراهم کردن فضا و امکانات<br />تفریحی بالاترین اولویت را در بین موارد شناسایی شده داراست.