دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294123720170421Design and Development of Three-Dimensional Model of Tehran Tourism Management (TDMTTM)طراحی و تدوین الگوی سه بعدی مدیریت گردشگری شهر تهران124729710.22054/tms.2017.14623.1412FAمحمودضیاییدانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-8518-3640داودعباسی کارجگاندانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشکده مدیریت و حسابداری علامه طباطبائیغلامرضاکاظمیاندانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-1708-5736مهدیکروبیدانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160928The purpose of this research is to provide the “Three-Dimensional Model of Tehran Tourism Management (TDMTTM)” using a two-stages exploratory mixed method design (qualitative-quantitative). At the first and second stages, content analysis and structural equation modeling have been used, respectively. The validity of questionnaire is as content and face validity. Content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI) was estimated to be 0.69 and 0.79, respectively. The obtained reliability in Cronbach's Alpha coefficient method is 0.933 and in split of method is 0.0806, respectively. The sample comprises of 400 persons of tourism managers, experts, and professors, from whom the total of 387 valid questionnaires. Were obtaind the The results show that it is necessary to consider structural, environmental, and content factors in designing Tehran Tourism Management Model, and accordingly. “ The Three-Dimensional Model of Tehran Tourism Management (TDMTTM) was developed.”.هدف این پژوهش ارایهی الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) در دو مرحله استفاده شده است. در مرحله نخست از روش تحلیل محتوا و در مرحله دوم از معادلات ساختاری استفاده شده است. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوا و روایی صوری و بوده و نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا به ترتیب برابر با 69/0 و 79/0 براورد شده است. پایایی به روش ضریب آلفای کرونباخ 933/0 و به روش دونیمه کردن 806/0 به دست آمده است. نمونهی آماری 400 نفر از مدیران، کارشناسان و اساتید حوزهی گردشگری هستند که تعداد 387 پرسشنامه معتبر از آنها گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان میدهد در طراحی الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران توجه به عوامل ساختاری، محیطی و محتوایی ضروت دارد و بر این اساس الگوی سه بعدی مدیریت گردشگری شهر تهران ارایه شده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294123720170421lived Experiences Of Medical Tourists from Treatment in
Tabriz Hospitalsتجربیات زیسته گردشگران پزشکی از درمان در بیمارستانهای شهر تبریز2546729810.22054/tms.2017.15229.1428FAعلیایمان زادهعضو هییت علمیملیکاهمراه زادهدانشگاه تبریزوحیدهجعفریاندانشگاه تبریزکامرانجباریدانشگاه پیام نورJournal Article20161022Medical tourism, as one of the subdirectories of health tourism is one of the most important branches of tourism industry that has great economic and social benefits. The aim of this study is lived experiences of medical tourists during their treatment in Tabriz hospitals. The study was conducted based on the qualitative approach, using an interpretive phenomenological method. Participants in this study were 20 medical tourists in hospitals of Tabriz who were selected through purposive sampling. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews. The transcribed interviews were analyzed based on the hermeneutic approach using the analysis method proposed by Diekelmann, Allen, Tanner (1989). The mentioned interviews continued until no new meanings emerged and until the researchers were satisfied with the depth of their understanding. The analysis from lived experiences of medical tourists revealed five factors as the main reasons of choosing this hospital: financial, social and cultural issues, transportation, accommodation, and hospital structure. As one of the potential destination to become the country tourism hub, Tabriz medical tourism needs to remove obstacles such as brokerage, inappropriate administrative structure of hospitals, transportation, accommodation, and financial restrictionگردشگری پزشکی به عنوان یکی از زیرشاخه های گردشگری سلامت یکی از مهم ترین شاخه های صنعت گردشگری است . هدف پژوهش تجربیات زیسته گردشگران پزشکی از درمان در بیمارستان های شهر تبریز است. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. شرکت کنندگان پژوهش20 نفر از گردشگران پزشکی بیمارستانهای تبریز بودند که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها بر اساس رویکرد هرمنیوتیک و بر اساس روش دیکلمن،تانر و الن، مصاحبه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تحلیل تجربیات زیسته گردشگران سلامت پنج مضمون اصلی علل انتخاب، مسائل مالی، فرهنگی اجتماعی، حمل نقل و اقامت و ساختار بیمارستان حاصل شد. شهر تبریز به عنوان یکی از پتانسیل های گردشگری پزشکی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور نیازمند رفع موانعی مانند واسطه گری و دلالی، ساختار نامناسب اداری بیمارستانها ، حمل و نقل و مسائل مالی است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294123720170421Examining the Mediating Role of Destination Image on
the Relationship between Perceived Risk and Willingness
to Revisit: The Case Study of Arg-e Bam after the
Earthquake Disasterبررسی نقش میانجی تصویر مقصد بر رابطه میان ریسک ادراک شده و تمایل به بازدید مجدد: مورد مطالعه ارگ بم پس از فاجعه زلزله4770729910.22054/tms.2017.17170.1481FAرحیمزارعدانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-9046-026Xمحمدمهدیپورسعیددانشگاه شهید باهنر کرماننیماسلطانی نژاددانشگاه تهران0000-0001-6511-9262Journal Article20161216Despite the importance of perceived risk related to tourism and willingness to revisit, few studies have been done on the effect of perceived risk on the willingness to revisit through the mediating role of destination image. By investigating the effect of perceived risk on the destination image and its mediating role on the perceived risk as well as the willingness to revisit, this study has created new insights. The statistical population consisted of all domestic tourists who visited Arg-e Bam in spring and early summer of 2016. Due to the lack of access to detailed statistics of tourists who have visited Bam, 200 domestic visitors were selected using convenience sampling method. The study is an applied research and uses descriptive - data collection (questionnaire) method. In this study, the mediating role of both cognitive and emotional images on the relationship of three risks of the physical, financial and social and psychological and willingness to revisit were investigated. The obtained results indicated that the cognitive and emotional images play a mediating role on the relationship between physical and financial risk and willingness to revisit; however, there is no mediating role on the relationship between social - psychological risk and willingness to revisit.علی رغم اهمیت ریسک ادراک شده مرتبط با گردشگری و تمایل به بازدید مجدد، مطالعات اندکی در رابطه با تاثیر ریسک ادراک شده بر تمایل به بازدید مجدد از طریق نقش تصویر مقصد انجام گرفته است. این مطالعه با بررسی تاثیر ریسک ادراک شده بر تصویر مقصد و نقش میانجی تصویر مقصد در ارتباط با ریسک ادراک شده و تمایل به بازدید مجدد گردشگران به مقصد مخاطره آمیز، بینش جدیدی ایجاد کرده است. جامعه آماری پژوهش حاضر همه گردشگران داخلی بودند که در بهار و اوایل تابستان ۱۳۹۵ از ارگ بم دیدن کردند. به علت عدم دسترسی به آمار دقیق گردشگران وارد شده به شهر بم در زمان انجام پژوهش، 200 گردشگر داخلی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی (پرسشنامه) میباشد. در این پژوهش نقش میانجی دو تصویر شناختی و عاطفی بر رابطه میان سه ریسک فیزیکی، مالی، اجتماعی – روانی و تمایل به بازدید مجدد بررسی گردید. نتایج حاصل از یافتهها نشان داد که تصویر شناختی و عاطفی بر رابطه میان ریسک فیزیکی و مالی و تمایل به بازدید مجدد نقش میانجی ایفا میکند اما بر رابطه میان ریسک اجتماعی – روانی و تمایل به بازدید مجدد نقش میانجی ندارد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294123720170421The Impact of Emotional Intelligence on Employees' Performance in Hotel Industry: Mediator Role of Emotional Labor Acting Strategies and Emotional Exhaustionتأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان در صنعت هتلداری: نقش میانجی استراتژیهای بازیگری و فرسودگی هیجانی7194730010.22054/tms.2017.13389.1376FAمهدیدهقانی سلطانیدانشگاه سمنان0000-0002-8022-894Xاردشیرشیریدانشگاه ایلامالهامفرجیدانشگاه آزاد اسلامیحسینفارسی زادهدانشگاه سمنانJournal Article20160829The aim of the present study is to explore and examine the effect of emotional intelligence on employee’s performance through the mediating role of emotional labor acting strategies and emotional exhaustion in hotel industry. The statistical population included employees of four and five-star hotels in Tehran, from whom 270 individuals were selected using convenience sampling. Data collection instrument was a standard questionnaire in which face validity and Cronbach’s Alfa coefficient were used to get validity and reliability, respectively. Structural equation modeling and LISREL software were used to examine the studied model. The obtained results indicate that emotional intelligence has a significant positive impact on deep acting and employee performance while it has also a significant negative impact on surface acting. Although, Surface acting and emotional exhaustion have a significant negative impact on employee performance , deep acting has a significant positive impact on employee performanceهدف تحقیق حاضر مطالعه و بررسی تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان از طریق نقش میانجی استراتژیهای بازیگری کار هیجانی و فرسودگی هیجانی در صنعت هتلداری است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره در شهر تهران بوده که از طریق روش نمونهگیری دردسترس، تعداد 270 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد میباشد که برای بررسی روایی آن از روایی صوری و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که هوش هیجانی تأثیر مثبت معناداری بر بازیگری عمیق و عملکرد کارکنان و تأثیر منفی معناداری بر بازیگری سطحی دارد. همچنین، بازیگری سطحی و فرسودگی هیجانی تأثیر منفی معناداری بر عملکرد کارکنان داشته و بازیگری عمیق نیز تأثیر مثبت معناداری بر عملکرد کارکنان دارد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294123720170421Identification of Effective Factors on Cultural Heritage
Tourists’ Satisfaction in Sheikh Safi al-din Khānegāh
World Heritage Siteشناسایی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران میراث از مجموعه جهانی شیخ صفیالدین اردبیلی95114730110.22054/tms.2017.9050.1233FAبهروزافخمیعضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلیمحمدعلیزادهدانشگاه آزاد اسلامی، واحد خلخال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، خلخال، ایرانحسناروجیدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه خوارزمیJournal Article20160213Regarding social trends in the contemporary world, cultural heritage tourists’ satisfaction has become more important than ever. The aim of this study was to measure the level of cultural heritage tourists’ satisfaction of Sheikh Safi al-din Khānegāh as World Heritage Site (WHS). Participants were 400 tourists who visited the universal ensemble of Sheikh Safi and were selected using convenience sampling method. The questionnaire included questions on the motivations of the visit, the satisfaction level of visiting various parts of the ensemble and the services, which were analyzed using SPSS software after finalizing. The results showed the low satisfaction rate of tourists which did not meet WHS standards. There was a high dissatisfaction rate especially among educated people. The study revealed that the satisfaction of cultural heritage tourists on visiting the sites were not considered important for authorities and officials of the Cultural Heritage Organization in Iran; however, tourists’ satisfaction is one of the main factors of sustainable tourism developmentچکیده <br /> هدف این پژوهش، مطالعه میزان رضایت گردشگران میراث و عوامل مؤثر بر آن از مجموعه جهانی شیخ صفیالدین اردبیلی بوده است. شرکتکنندگان 400 نفر از گردشگران مراجعهکننده به مجموعه جهانی شیخ صفی بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه شامل سؤالاتی در مورد انگیزههای بازدید از مجموعه، میزان رضایت از بخشهای مختلف مجموعه و خدمات ارائهشده بود که بعد از نهایی شدن با نرمافزار SPSSمورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که رضایت گردشگران از مجموعه جهانی بسیار پایین است و در حد نام و اندازه محوطه جهانی نیست. عدم رضایت بهویژه در میان قشر فرهیخته جامعه بازدیدکننده بسیار بالا است. این تحقیق نشان میدهد که رضایت گردشگران از محوطههای میراث، برای متولیان و مسئولان میراث فرهنگی کشور تا حال، موضوعیت نداشته و امر مهمی تلقی نشده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294123720170421The Structural Relationship of Perceived Value and Tourist Satisfaction with Environmentally Responsible Behavior: The Mediating Role of Tourist Activity Involvementرابطهی ساختاری ارزش درک شده و رضایت گردشگر با رفتار مسئولانه زیست محیطی: نقش میانجی مشارکت گردشگر115151730210.22054/tms.2017.11853.1310FAسکینهجعفریدانشگاه سمنانمحمدنجارزادهدانشگاه سمنان0000-0001-7430-2456نرگسجعفریدانشگاه سمناننگاررجبیدانشگاه سمنانJournal Article20160606The purpose of this paper is to test the structural relationship of perceived value and tourist satisfaction with environmentally responsible behavior through the mediating role of tourist activity involvement in Alandan Lake located at Chahardangeh rural district in Sari, Iran.<br />Regarding the goal, the current research is practical, and regarding the method of data collection, it is considered descriptive - correlation. The statistical population for the study consists of tourists who visited Alandan Lake. Participants were 200 Alandan tourists (113 male and 87 female) selected using convenience sampling method. All of the participants completed scales of perceived value, tourist satisfaction, environmentally responsible behavior and tourist activity involvement. Data were analyzed by the path analysis using LISREL software.<br />The results showed that perceived value had a structural effect on environmentally responsible behavior. Perceived value by mediating tourist activity involvement had an indirect effect on environmentally responsible behavior. Moreover, tourist satisfaction had a direct effect on environmentally responsible behavior and also tourist satisfaction by mediating tourist activity involvement had an indirect effect on environmentally responsible behavior.<br />Perceived value and tourist satisfaction can directly and by mediating tourist activity involvement influence environmentally responsible behavior.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش، بررسی رابطهی ساختاری ارزش درکشده و رضایت گردشگر با رفتار مسئولانه زیستمحیطی با نقش میانجی مشارکت گردشگر در منطقه دریاچه الندان بوده است.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران منطقهی گردشگری دریاچه الندان میباشد. شرکتکنندگان 200 نفر از گردشگران دریاچه الندان (113 نفر گردشگر مرد، 87 نفر گردشگر زن) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای ارزش درک شده، رضایت گردشگر، مشارکت گردشگر و رفتار مسئولانه زیست محیطی را تکمیل کردند. دادهها با مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong>یافتهها نشان داد که ارزش درک شده تأثیر معناداری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی دارد. ارزش درک شده به طور غیرمستقیم با میانجیگری مشارکت گردشگر بر رفتار مسئولانه زیست محیطی تأثیر معناداری دارد. همچنین، رضایت گردشگر تأثیر معناداری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی دارد و نیز رضایت گردشگر به صورت غیرمستقیم با میانجیگری مشارکت گردشگر بر رفتار مسئولانه زیست محیطی تأثیر معناداری دارد.<br /> <strong>بحث: </strong>ارزش درکشده و رضایت گردشگر به طور مستقیم و با واسطه مشارکت گردشگر میتوانند رفتار مسئولانه زیستمحیطی را تحت تاثیر قرار داد.