دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113420160921The Role of Constraints in the Motivation of Ski Resort Touristsبررسی نقش محدودیتها در انگیزه مشارکت گردشگران ورزشهای زمستانی پیستهای اسکی124572710.22054/tms.2016.5727FAمهدیکروبیدانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائیاحمدمحمودیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی(0000-0001-7579-2274پیمانسیدیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160226The aim of present study is to investigate the effect of constraints on the<br />motivation of ski resort tourists. The population includes all of ski resort tourists<br />in Shemshak and Tochal stations which has attended in sports at least three<br />times in the year. Regarding to unfeasibility of certain population and uncertain<br />size, the sample size was determined through Cochran formula (N=141). The<br />data were gathered by Wei (2008) questionnaire. Reliability was tested through<br />Alpha Cronbach for constraints and motivation as 0.756 and 0.898, respectively.<br />In order to analyze the data, descriptive statistics (mean, standard deviation)<br />and inferential statistics (Kolmogorov, Smirnoff, correlation coefficient of<br />Pearson, and multi-various linear Regression) were used at the level of P≤0.05.<br />The results showed that there was meaningful reverse relationship between<br />constraints and its dimensions and motivation of ski resort tourists (r- 0.362,<br />P=0.001). Also, the interpersonal factors (t=2.251, B=0.247) and structural<br />factors (t=2.331, B=0.238) were the most effective predictors. Therefore,<br />regarding to the results, facilitating the tourists’ attendance through training<br />and taking advantage of experiences in the field of ski and resolving structural<br />constraints in order to provide security for tourists is so important for enhancing<br />their motivation and continuous attendance in sky resortsهدف پژوهش حاضر، بررسی نقش محدودیتها در انگیزه مشارکت گردشگران ورزشهای<br />زمستانی پیستهای اسکی توچال و شمشک بود. محدودیتهای گردشگری در ایران از مباحث مهمی<br />است که آنطورکه باید به آن پرداخته نشده است؛ متأسفانه در سالهای اخیر نهتنها اقدام رضایتبخشی<br />بهمنظور رفع محدودیتها برداشته نشده؛ بلکه بیتوجهی به آن موجب بروز مسائل زیادی شده که در<br />نتیجۀ آن گردشگر ایرانی بهجای کسب آرامش در سفر، از حضور دوباره در مقصد گردشگری<br />منصرف میشود و نتیجه چنین سلب آرامشی تنها محدود به شخص گردشگر نبوده و اثرات آن در<br />محیط خانواده و جامعه و محل کار قابل مشاهده خواهد بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیه گردشگران<br />پیستهای اسکی شمشک و توچال بودند که حداقل سالی 3 مرتبه به پیستهای اسکی مراجعه داشتند.<br />بنابراین با توجه به عدم دسترسی به تعداد معین جامعه و نامعین بودن حجم آن از طریق فرمول کوکران<br />ابزار گردآوری اطلاعات برای محدودیتها و انگیزههای .(N= حجم نمونه تعیین گردید ( 141<br />گردشگران پرسشنامه وی ( 2008 ) بود که روایی صوری و محتوایی آنها در پژوهشهای پیشین تأیید<br />شده بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین متغیر محدودیتها و ابعاد آن با میزان انگیزههای<br />- 0/362 ، P=0/ مشارکت گردشگران ورزشهای زمستانی ارتباط معنادار و معکوس وجود دارد ( 001<br />و ساختاری (t=- 2/251 ،B=- 0/ همچنین از بین ابعاد محدودیتها، مؤلفههای درون فردی ( 247 .(r=<br />پیشبین قویتری برای متغیر انگیزهها بودند. لذا با توجه به نتایج بهدستآمده، (t=- 2/331 ،B=- 0/238)<br />تسهیل بخشیدن حضور گردشگران از طریق آموزش و کسب تجارب مثبت از اسکی کردن و رفع<br />محدودیتهای ساختاری به لحاظ وجود امنیت و ایمنی برای گردشگران در ایجاد انگیزه و حضور<br />مجدد و مداوم آنان تأثیرگذار است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113420160921Designing a Model of the Barriers to the Development of Sport Tourism in Mashhadطراحی مدل موانع فراروی توسعه گردشگری ورزشی مشهد2535572810.22054/tms.2016.5728FAزهرا ساداتمیرزازادهاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد،حسینعبدالملکیدانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20160124The aim of this study is to design a model for barriers to sport tourism development<br />in Mashhad. The present study is applied based on aim and descriptive-correlation<br />based on method. The population were professors and experts of sport management<br />in Mashhad. The data collection instrument was the questionnaire that Goldi<br />Goukelani (2011) used it in her research. At the level of inferential statistics.<br />Statistical analysis showed that problems of management and human resources<br />have a significant impact on sport tourism (β=0.568, P<0.05). Barriers of legal<br />sponsor have a significant impact on sport tourism (β=0.24, P<0.05). Marketing<br />barriers have a significant impact on sport tourism (β=0.107, P<0.05), as well.<br />Problems and barriers of infrastructure and facilities has a significant impact on<br />sport tourism (β=0.158, P<0.05).Weakness of research and study has a significant<br />impact on sport tourism (β=0.568, P<0.05). And finally, cultural and educational<br />barriers have a significant impact on sport tourism (β=0.568, P<0.05).هدف محقق از این تحقیق، ارائه مدل موانع فراروی توسعه گردشگری ورزشی مشهد بود.<br />روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمعآوری دادهها توصیفی از<br />نوع همبستگی به شمار میرفت. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه اساتید و خبرگان مدیریت ورزشی<br />مشهد تشکیل میدادند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای است که گلدی گوکلانی( 1390 ) در<br />پژوهش خود از آن استفاده کرده بود. در سطح آمار استنباطی از تحلیل عاملی تأییدی و مدل<br />معادلات ساختاری استفاده شد.و β =0/ نتایج: نتایج آزمونهای آماری نشان داد، مشکلات مدیریتی و منابع انسانی ( 568<br />،(P<0/ و 05 β =0/ موانع بازاریابی ( 107 ،(P<0/ و 05 β =0/ موانع حمایتهای قانونی ( 24 ،(P<0/05<br />β =0/ ضعف تحقیق و پژوهش ( 111 ،(P<0/ و 05 β =0/ موانع و مشکلات زیرساختها و اماکن ( 158<br />نقش معنیداری در توسعه (P<0/ و 05 β =0/ و موانع فرهنگی و آموزشی ( 100 (P<0/ و 05<br />گردشگری ورزشی مشهد داشتند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113420160921A New Approach to Assessing Iran’s Geomorphosites and Geosites as One of the Geopark Introducing Toolsنگرشی نوین در ارزیابی ژئومورفوسایتها و ژئوسایتها در ایران4164572910.22054/tms.2016.5729FAعلی اکبرشایان یگانهدانشجوی دکتری ژئومورفولوژی دانشکده جغرافیا و علوم محیطی دانشگاه حکیم سبزواریمحمدعلیزنگنه اسدیعضو هیئت علمی و دانشیار ژئومورفولوژی دانشکده جغرافیا و علوم محیطی و مدیر مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی ومطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواریابوالقاسمامیر احمدیعضو هیئت علمی و دانشیار ژئومورفولوژی دانشکده جغرافیا و علوم محیطی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20160429As a new discipline, geotourism is a part of the nature-based tourism that relies on natural resources and geology. Geosites and geomorphosites are considered as infrastructure of geodiversity by the geomorphological and geological tourists. Geotourism has formed recently and elapsed its early stages of<br />development. Iran is a country with a wide range of phenomena. Hence, to find the potentials for regional geotourism or capability of the geoparks, many researchers have been sought to assess the areas (of) geosites and geomorphosites in Iran, and in the world as well. The purpose of this study is to review some assessment methods of geosites and geomorphosites by 2015 and to extract their strengths and weaknesses in order to express a comprehensive method for assessing geomorphotourism areas. Analytical documents and<br />adaptive methods are used in this research. Results of the study show that the Comanescu method is the perfect way to assess geomorphosites now. Moreover, the evaluation has been weak geomorphosites service role. Pralong, Lucie Kubalíková, Brilha and Charalampos Fassoulas methods are important in the next stage. However, in parts of the evaluation, they do not show all the potentials of a geomorphosite. Most of the methods in Iran are not in a comprehensive way to assess geomorphosites. Consequently, the present article<br />has tried to propose a new method in order to maintain the strengths of the methods and reduce their weaknesses.ژئوتوریسم بخشی از توریسم طبیعی است که تکیه بر منابع طبیعی و زمینشناسی دارد. ژئوسایتها و ژئومورفوسایتها بهعنوان زیربنای تنوع زمینشناختی همیشه مدنظر گردشگران ژئومورفولوژی و زمینشناسی بوده است. از این رو برای پتانسیلیابی ژئوتوریسم یک منطقه و یا قابلیتسنجی توریستی ژئوپارکها، در ایران و جهان محققین همواره به دنبال ارزیابی ژئوسایتها و ژئومورفوسایتهای آن منطقه بودهاند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی روشهای ارزیابی موجود و معرفی یک روش جامع برای مناطق ژئومورفوتوریسمی در ایران است. روششناسی تحقیق بر مبنای تطبیقی - تحلیلی است. به این صورت که تعداد زیادی از روشهای ارزیابی ژئوسایتها و ژئومورفوسایتها را تا سال 2015 ،گردآوری و کنار هم قرار داده و با مقایسه آنها، نقاط ضعف و قوت آنها استخراج و یک روش کاملتری که بتواند نواقص را برطرف کند معرفی میشود. آنچه از تحقیق حاضر برمیآید این است کهروش کومانسکو کاملترین روش برای ارزیابی ژئومورفوسایتها در حال حاضر میباشد، با ذکر این نکته که در ارزیابی نقش خدماتی ژئومورفوسایتها ضعیف عمل کرده است. روشهای پرالونگ، لویس کوبالی کوا، بریلها و فاسولاس در مرتبههای بعدی اهمیت قرار میگیرند، هرچند آنها نیز در قسمتهایی تمام پتانسیل یک ژئومورفوسایت را نشان نمیدهند. اکثر روشهای کار شده در ایران روشی جامع برای ارزیابی ژئومورفوسایتها نیست. به همین منظور روشی برای ارزیابی ژئوسایتها و ژئومورفوسایتها پیشنهاد میشود تا نواقص موجود در روشهای قبلی مرتفع گردد. دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113420160921Explaining the Effects of the Rose Festival from the Perspective of Local Residents A Case Study of Kashanتبیین اثرات جشنواره گلاب گیری از دیدگاه ساکنان محلی6592573010.22054/tms.2016.5730FAصدیقهکیانی سلمیاستادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان0000-0003-3023-0539محمدرضابوسحاقدکترای جغرافیا و برنامه یزی روستایی، دانشگاه اصفهانJournal Article20160314Traditionally, the impacts of tourism can be studied as the social, cultural, economic and environmental impacts. The aim of this study is to provide a model to explain the effects of Rose festival in the county of Kashan. The sample size was calculated based on Cochran method as 200. To analyze the data, SPSS22 and AMOS22 were used. The results indicate that, the Rose festival affected in terms of environmental, physical, social and economic. Economic factors, is dedicated as playing the most important role in explaining the effects of Rose festival. Another important factor is the environmental factor that is influenced by Rose Festival and the development of tourism. This factor is accounted for the largest number of variables. Another important factor that is influenced by development of tourism and the Rose Festival is the physical<br />factor. The last factor is social. Being of a minimum load factor compares to other factors indicates that the social texture of Kashan resist against change and this area still retains its local identity.بهطور مرسوم اثرات گردشگری را تحت عناوین اثرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیستمحیطی میتوان مورد بررسی قرار داد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی، بررسی و تبیین<br />اثرات جشنواره گلابگیری در شهرستان کاشان از دیدگاه ساکنان محلی است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی میباشد و روش بررسی در آن توصیفی - تحلیلی و پیمایشی است. حجم نمونه بر<br />اساس فرمول کوکران 200 نفر محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج مؤید آن AMOS و SPSS از روشهای مختلفآماری با استفاده از نرمافزار است، برگزاری جشنواره گلابگیری اثرات محیطی، کالبدی، اقتصادی و اجتماعی در منطقه ایجاد نموده است. عامل اقتصادی بیشترین نقش را در تبیین اثرات جشنواره گلابگیری به خود اختصاص داده است. عامل محیطی دیگر عامل مهمی است که تحت تأثیر جشنواره گلابگیری و توسعه گردشگری میباشد. این عامل بیشترین تعداد متغیر را به خود اختصاص داده است. دیگر عامل مهم که تحت تأثیر جشنواره گلابگیری و توسعه گردشگری میباشد عامل کالبدی است. آخرین عامل، عامل اجتماعی است. وجود کمترین بار عاملی نسبت به سایر عوامل گویای این واقعیت است که بافت اجتماعی کاشان در برابر تغییرات مقاومت زیادی از خود نشان میدهد و این منطقه هویت محلی خود را همچنان حفظ کرده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113420160921The Effect of Satisfaction and Trust on Electronic Loyalty and Tourism Products Online Shoppingتأثیر رضایت و اعتماد بر وفاداری الکترونیک و خرید آنلاین محصولات گردشگری93109573110.22054/tms.2016.5731FAمحمدصالحترکستانیاستادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییفهمیهمفاخریکارشناس ارشد،مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، ،دانشگاه علامه طباطباییفاطمهحقیقتکارشناس ارشد،مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت و حسابداری، ،دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151124Nowadays, despite the advantages of the Internet promotion in tourism industry, it is necessary to have a comprehensive knowledge of the concept of electronic loyalty and its affecting factors. This study examines the effect of loyalty and trust in Ecommerce on Shopping online for tourism products and services. The population of the study were customers of a well-known travel agency, who were using online services of the agency. Simple random sampling method was used in order to distribute the questionnaire. Also, Cochran formula was applied to determine the sample size, and the result was 82. Data analysis was done by using Smart PLS and the statistical method used in this study is Structural Equation Modeling. The results showed that functionality and perceived security of the website impact on trust and satisfaction, also cost impacts on satisfaction, but cost has no effect on trust and this hypothesis was rejected. The results confirmed the impact of trust and satisfaction on loyalty.امروزه با وجود فواید حاصل از توسعه اینترنت در صنعت گردشگری، لزوم شناخت کاملتر از مفهوم وفاداری الکترونیکی و عوامل تأثیرگذار بر آن را مورد تأکید قرار میگیرد. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر وفاداری و اعتماد در تجارت الکترونیک بر خرید آنلاین محصولات گردشگری میپردازد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان وبسایت یکی از دفاتر معتبر خدمات مسافرتی میباشد که به صورت اینترنتی از خدمات این شرکت استفاده کردند. به منظور توزیع پرسشنامه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید که حجم نمونه برابر یا 82 نفر میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با انجام شده و روش آماری مورد استفاده مدلسازی Smart PLS استفاده از نرمافزاری آماری معادلات ساختاری است. نتایج نشان میدهد که قابلیت وبسایت و امنیت درک شده بر اعتماد و رضایت تأثیر دارد، همچنین هزینه بر رضایت تأثیر دارد اما هزینه بر اعتماد اثری نداشت و این فرضیه رد شد، همچنین نتایج، تأثیر اعتماد و رضایت بر وفاداری را تأیید نمود.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113420160921Explaining the Role of the Factors Affecting Electronic Loyalty in Tourism Websitesتبیین نقش عوامل مؤثر بر اعتماد الکترونیک در وب سایتهای گردشگری111129573210.22054/tms.2016.5732FAسیده زینبابراهیم زاده گنجیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندرانمیثمشیرخداییکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندرانابوالحسنحسینیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندرانJournal Article20151228Trust is the beginning point of any relationship and a key element in trade. The relationship between buyer and seller in an online trade is not apart from this .Trusting plays an important role in attracting tourists to Iran through E-tourism. It can be used as an appropriate strategy to create competitive advantages. Therefore, the purpose of present study is to investigate the factors affecting E- trust in tourism sector. The research is descriptive and correlational. The population of this study were the users which at least once have used online tourism services and the sample size was 388 .A questionnaire was applied in order to collect the data. In addition, SPSS 16 and Amos18 were used to analyze the research data. The result showed that user characteristics and website characteristics have a positive impact on electronic trust. Thus, by identifying these factors, suggestions can be provided to increase users’ trust toward travel agencies.اعتماد آغاز هر نوع رابطه دوطرفه و از عناصر اصلی مورد نیاز در انجام دادوستد است. ارتباط بین خریدار و فروشنده الکترونیکی که از طریق اینترنت به انجام مبادلاتمیپردازند، جدا از این مسئله نبوده و اعتمادسازی در بخش گردشگری الکترونیک میتواند نقش بسزایی در جذب گردشگران ایجاد کرده و بهعنوان استراتژی مناسبی در ایجاد مزیت رقابتی مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی عوامل تأثیرگذار بر اعتماد الکترونیک در بخش گردشگری بپردازد. پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کاربرانی است که حداقل یکبار از سایتهای گردشگری خدمات دریافت نمودند. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نمونه محاسبه شد که در مجموع 388 پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزار گردآوری و SPSS اطلاعات پرسشنامه میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از نرمافزارهای 16 استفاده شده است. نتایج نشاندهنده رابطه مثبت و معنادار تجربه خرید، آشنایی با سایت، AMOS18 قدرت برند، حریم خصوصی، امنیت، سفارشیسازی با اعتماد الکترونیکمیباشد.از این رو، با شناسایی این عوامل میتوان راهکارهایی برای افزایش اعتماد کاربران به آژانسهای مسافرتی ارائه داد.